منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

بیمه کالا در تجارت بین الملل چگونه است؟

بیمه کالا در تجارت بین الملل،بیمه معاملات بازرگانی بین الملل، شرایط بیمه کالا در بازرگانی خارجی
بیمه کالا در تجارت بین الملل،بیمه معاملات بازرگانی بین الملل، شرایط بیمه کالا در بازرگانی خارجی
بیمه کالاها در معاملات بازرگانی بین الملل سه سطح گوناگون  دارد. بیمه کالا در بازرگانی خارجی یکی از مهمترین اصول در روابط تجاری خارجی می باشد. هر یک از طرفین قراردادهای تجاری مسئولیت هایی در برابر تحویل و دریافت کالاهای مورد نظر خود دارند. حدود این مسئولیت ها در شرایط مختلف مانند آتش سوزی و دیگر حوادث طبیعی مشخص است. همچنین در روش های حمل نقل دریایی، زمینی یا هوایی نیز بیمه کالا بسیار حائز اهمیت می باشد.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

کاربرد و مفاهیم پوشش بیمه کالا در تجارت بین الملل در سطوح گوناگون بازرگانی خارجی اهمیت فراوانی دارند. با توجه به پیشرفت های روز افزون در صنایع حمل و نقل و تولید انواع  جدید کالاها و تنوع در شرایط نگهداری و حمل آن، اطلاع از دانش روز در تجارت و واردات کاملا ضروری می باشد. از نظر مطالعات موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل در انعقاد قراردادهای تجاری بین الملل ، لحاظ نمودن شرایط حمل کالاها، برخورداری از پوشش بیمه ای نیز از الزامات انجام موفق یک تجارت ایمن در سطح بین الملل می باشد. در این خصوص تجار و صاحبان کسب و کارهای بین المللی در پروسه صادرات و واردات، توجه بیشتری به بیمه معاملات بازرگانی بین الملل و انواع شرایط بیمه کالا در بازرگانی خارجی می نمایند.

 

 بیمه کالا در تجارت بین الملل

بیمه کالا در تجارت بین الملل در قالب سه سطح گوناگون مشخص شده است، البته این عبارات و پوشش ها در حال حاضر تغییر کرده اند ولی جهت اطلاع شما به برخی از آنها اشاره داریم.

1- بیمه ( ALL RISKS)  A.R  پوشش کامل در مقابل تمامی خطرات: این نوع بیمه احتمال هر گونه خسارت و خطری را پوشش می دهد به جز مواردی که در بیمه نامه به عنوان استثنا بیان شده باشد.

2- بیمه WITH AVERAGE) WA ): امکانات و مزایای  این پوشش بیمه ای از پوشش بیمه ALL RISK کمتر است ولی می توان آنرا توسعه داد تا خطراتی از جمله سرقت و عدم تحویل کالا را نیز پوشش دهد.

3- بیمه FPA ( FREE OF PARTICULAR AVERAGE) : این نوع بیمه پوشش مسئولیت محدودی دارد که معمولا برای کالاهای دست دوم مورد استفاده قرار می گیرد. در بیمه نامه های WA  می توان خسارت های ناشی از شکست، ریزش و نشست را هم اضافه نمود یا با پرداخت حق بیمه اضافی، فرانشیز خسارت جزئی را از بیمه نامه حذف نمود.پوشش بیمه کالا در تجارت خارجی و بین الملل با گذشت زمان و متنوع تر شدن شرایط خرید و فروش و ارتقا در نوع کالاها متغیر می باشد.

 

بیمه معاملات بازرگانی بین الملل

پیرامون بحث شیرین بیمه و بیمه معاملات بازرگانی بین الملل باید گفت نخستین بار صاحبان کشتی و بازرگانانی که کالای خود را از طریق دریا حمل می کردند با توجه به حوادث و اتفاقاتی مانند غرق شدن کشتی، طوفان، راهزنی های دریایی به این فکر افتادند که برای حفظ اموال خود چاره اندیشی نموده و راه هایی برای جبران زیان های ناشی از این مخاطرات بیابند. مواردی مانند خسارت مشترک، زیان همگانی که می توان آن ها را سرآغاز پیدایش بیمه محسوب نمود.

بیشتر بدانید!
نحوه ارث بردن زن از اموال مرد

در واقع  ایجاد بیمه ناشی از وجود این قبیل خطرات و کوشش برای یافتن راهی برای مقابله با زیان های احتمالی آن ها بوده است که قدیمی ترین نوع بیمه، بیمه دریایی است و دیگر انواع بیمه مانند بیمه زمینی و هوایی، بیمه آتش سوزی و بیمه حوادث به مراتب جدیدتر می باشند. تقریبا همه گروه های جامعه اعم از کارگران،کارفرمایان شهری و روستایی، بازرگانان، صنعتگران، سرمایه داران و سرمایه گذاران و کارمندان به نحوی با امر بیمه سروکار دارند.

گسترش معاملات تجاری و بازرگانی بین المللی در قرن های هفدهم، هجدهم و نوزدهم موجب شد که بیمه حمل و نقل نیز به موازات آن معاملات، توسعه یابد به طوری که امروزه بیمه کردن معاملات در بازرگانی بین الملل و کالاهای مورد معامله یکی از ضروریات مهم در امر و پروسه واردات و داد و ستد محسوب می شود. وارد کنندگان و صادرکنندگان با تجربه کالاهای مورد معامله خود را در سطح دنیا بیمه می کنند. در کنار این موضوعات با توجه به شرایط مناسب تجاری در دبی، خرید ملک در دبی گزینه خوبی می تواند برایتان باشد، چرا که برای انجام امور تجاری یا ثبت شرکت در دبی، شاید دوست داشته باشید خانه یا آپارتمانی را در دبی بخرید و در منزل شخصی خود سکونت داشته باشید.

بیمه معاملات بازرگانی بین الملل

معنا و مفهوم بیمه FPA

معنا و مفهوم بیمه FPA در قراردادهای تجاری بین الملل آن است که بیمه گر خسارت های در تعهد خود را بدون پرداخت خسارت جزئی یا خاص می پردازد که در این صورت پوشش بیمه ای، تعهدات بیمه گر از زمان خروج کالا از انبار یا اسکله محل بارگیری کالا آغاز می گردد و تا زمان تخلیه کالا در بندر مقصد یا انبار بیمه گذار ادامه خواهد داشت. در این نوع پوشش بیمه ای، بیمه گر متعهد پرداخت خسارت های خصوصی ( خسارت جزئی) نیست مگر اینکه اینگونه خسارت ها ناشی از حادثه وسیله نقلیه مانند آتش گرفتن، غرق شدن، تصادم و به گل نشستن شناور باشد. دوستان، اگر علاوه بر امور تجارت بین الملل، علاقمند به خرید ملک خارجی در کشورهای مورد نظرتان بودید، گزینه های بسیار گوناگونی در این زمینه دارید. زیرا با توجه به امکان دریافت اقامت و شهروندی بعضی کشورها از طریق خرید ملک یا تاسیس شرکت، می توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

بیشتر بدانید!
تنظیم قرارداد خارجی توسط وکیل بین المللی

 

تعهد بیمه گر در پوشش بیمه ای F.P.A

در پوشش بیمه ای F.P.A  بیمه گر متعهد به پرداخت خسارت به شرح ذیل می باشد.

1- از بین رفتن کلی کالای بیمه شده به طوری که بیمه گذار از دریافت کالای خود محروم بماند، این خسارت می تواند ناشی از حادثه احتمالی وسیله نقلیه یا شناور باشد.

2- از بین رفتن و تلف شدن بخش معینی از کالا: در صورتی که کالای بیمه شده از چندین بخش مختلف ترکیب شده باشد و تمامی یک بخش از آن از بین برود، بدون در نظر گرفتن اینکه برای آن بخش خسارت دیده سرمایه بیمه ای معین منظور شده و یا نشده باشد، بیمه گر در این نوع پوشش بیمه ای متعهد به جبران خسارت می باشد

3-  در شرایطی که پالت یا نگله در طول زمان بارگیری، یا هنگام تخلیه یا هنگام انتقال محموله از شناوری به شناور دیگر آسیب ببیند، بیمه گر در این نوع پوشش بیمه ای متعهد به پرداخت خسارت می باشد. این تعهدات برخی از مسئولیت ها و وظایف بیمه گر در این نوع پوشش بیمه ای و قراردادهای تجاری بین المللی می باشد که بیمه F.P.A یک مورد از پوشش بیمه های کالا در تجارت خارجی می باشد.

 

شرایط بیمه کالا در بازرگانی خارجی

شرایط بیمه کالا در بازرگانی خارجی که در بخش های فوق ارائه گردید در حال حاضر به سه شرط قراردادی A , B , C  تغییر یافته اند. در این میان شرط قراردادی A جایگزین همان پوشش بیمه AR می باشد که در خصوص انواع قراردادهای بین المللی تجاری بیمه مطالب مرتبطی به شرح ذیل ارائه می گردد.

  • شرط قراردادی A : این نوع بیمه تمام خطرات ناشی از گم شدن و یا خسارت کالا را پوشش می دهد، مگر مواردی که صراحتا در بیمه نامه به طور دیگری قید و متسثنی شده باشد. این بیمه از بسیاری جهات شبیه شرایط بیمه ALL RISK است با این تفاوت که مخاطرات ناشی از ورشکستگی و اشتباه مالی صاحب کشتی،  عملکرد بد مدیران کشتی، اشتباه و قصور اجاره کنندگان و کارمندان کشتی را در بر نمی گیرد.
بیشتر بدانید!
امور حقوقی ثبت شرکت بین المللی و انواع آن

شرایط بیمه کالا در بازرگانی

  • شرط قراردادی B : این شرط قرارداد جایگزین بیمه WA  است و شامل این موارد می باشد:  آتش سوزی و انفجار، به گل نشستن کشتی، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی، هزینه های نجات و جلوگیری از به دریا ریختن کالا
  • شرط قراردادی C : این شرط قراردادی کمترین پوشش بیمه ای را دارد، در این شرط قراردادی خطرات ناشی از جنگ،  انقلاب، شورش و قیام، صاعقه، آتشقشان مورد پوشش بیمه نمی باشند. همچنین خوب است بدانید بیمه حمل و نقل دریایی ( کشتی)، بیمه حمل و نقل زمینی ( کامیون و قطار) و بیمه حمل و نقل هوایی از انواع بیمه حمل و نقل می باشند. بر هریک از نکات و موارد ذکر شده در این مقاله توضیحات کامل تر و جامع تری وجود دارد که بر حسب نیاز می توانید با مشاوران و متخصصان اریکه عدل تماس حاصل نمایید.

 

بیمه کالا

بیمه کالاها در معاملات بازرگانی بین الملل سه سطح گوناگون  دارد. بیمه کالا در بازرگانی خارجی یکی از مهمترین اصول در روابط تجاری خارجی می باشد. هر یک از طرفین قراردادهای تجاری مسئولیت هایی در برابر تحویل و دریافت کالاهای مورد نظر خود دارند. حدود این مسئولیت ها در شرایط مختلف مانند آتش سوزی و دیگر حوادث طبیعی مشخص است. همچنین در روش های حمل نقل دریایی، زمینی یا هوایی نیز بیمه کالا بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

 

چنانچه شما علاقمند گرامی مایل به دریافت اطلاعات بیشتری در خصوص انواع بیمه در تجارت بین المللی هستید می توانید با تماس با مشاوران اریکه عدل ارتباط زنده ویدیوکال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکیل مرتبط با کار خود وقت رزرو نمایید، در ضمن از اینکه مقالات گردآوری شده ما را مطالعه می نمایید کمال تشکر را داریم.

 

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟