منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

تحلیل حقوقی فرمان اجرایی ترامپ درباره شهرهای مهاجرپذیر

تحلیل حقوقی فرمان اجرایی ترامپ ، فرمان اجرایی ریاست جمهوری در خصوص مهاجرین
تحلیل حقوقی فرمان اجرایی ترامپ ، فرمان اجرایی ریاست جمهوری در خصوص مهاجرین
چندی قبل ترامپ در قالب صدور یک فرمان اجرایی بودجه رسانی به شهرها و ایالات میزبان مهاجرین و پناهندگان که در مقابل اخراج مهاجرین غیر قانونی مقاومت کرده بودند را متوقف نمود . این فرمان اجرایی ترامپ از دیدگاه حقوق اساسی این کشور چند ایراد عمده دارد . در حقیقت این فرمان اجرایی ترامپ علاوه بر اینکه غیر قانونی است ، عواقب جبران ناپذیری را نیز به همراه خواهد داشت .

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

چندی قبل ترامپ در قالب صدور یک فرمان اجرایی بودجه رسانی به شهرها و ایالات میزبان مهاجرین و پناهندگان که در مقابل اخراج مهاجرین غیر قانونی مقاومت کرده بودند را متوقف نمود . این فرمان اجرایی ترامپ از دیدگاه حقوق اساسی این کشور چند ایراد عمده دارد . در حقیقت این فرمان اجرایی ترامپ علاوه بر اینکه غیر قانونی است ، عواقب جبران ناپذیری را نیز به همراه خواهد داشت . این مساله سبب خواهد شد ترامپ و روسای جمهور آینده آمریکا بدون پروا از اختیارات خود تجاوز کنند و قانون اساسی این کشور را در خصوص حاکمیت فدرال  زیر پا بگذارند و حتی بدون کسب اجازه از کنگره ، برخی ایالات و شهر ها را مجبور کنند که از دیکته های رییس جمهوری بی چون و چرا تبعیت کنند . فریب کنگره به این شکل ، استقلال قوای موجود در کشور را نیز به مخاطره می اندازد .

تحلیل حقوقی فرمان اجرایی ترامپ ، فرمان اجرایی ریاست جمهوری در خصوص مهاجرین

این فرمان اجرایی تصریح می کند که شهرهای حامی پناهندگان و مهاجرین غیر قانونی که از قوانین فدرال در خصوص اخراج مهاجرین و پناهندگان تبعیت نکرده اند ، از بودجه فدرال محروم خواهند بود .  ریاست جمهوری ایالات متحده در واقع این فرمان اجرایی را با ادعای تخلف شهرها و ایالات میزبان مهاجرین و پناهندگان از مقررات بخش 1373 از U.S Code صادر نموده است .  مطابق بخش 1373 از U.S Code تصریح می کند که هیچ ایالت فدرال یا دولت محلی نباید از دسترسی ارگانهای دولتی به اطلاعات شهروندان و مهاجرین جلوگیری کند یا آن را محدود نماید .

فرمان ترامپ ، مخالف قانون اساسی

به هر تقدیر در فرمان اجرایی پیش گفته که کمکهای فدرال را به شهرهای مهاجرپذیر محدود می کند ، ایرادات عمده ای وجود دارد . یکی از این ایرادات را به بحث می نشینیم .  رویه قضایی در دیوان عالی کشور آمریکا تصریح می کند : دولت فدرال نمی تواند در خصوص کمک ها و بودجه رسانی به ایالات و شهرهای محلی شرایط وضع کند مگر اینکه این شرایط به صورت واضح و بدون ابهام در متن قوانین ذکر شده باشند ، علت هم این است که ایالت مربوطه با آگاهی کامل که از قبل داشته است در خصوص دریافت یا عدم دریافت کمک اعطایی تصمیم بگیرد . چرا که فرض بر این است که همه از قوانین و مقررات آگاه هستند و جهل به قانون پذیرفته نیست .

بیشتر بدانید!
تمدید کارت اقامت دائم کانادا

به هر تقدیر اگر هر قرار باشد در حمایتهای مالی فدرال شرط گذاری شود ، این شرایط باید به تصویب کنگره برسند . این شرایط عطف به ماسبق نخواهند شد و تنها نسبت به حمایت های جدید اثر خواهند داشت و تاثیری در حمایت های جاری ندارند . فرمان اجرایی نمی تواند به سادگی و خود به خود شرایط پیش گفته را تعیین و تصویب کند و اعطای حمایت به برخی ایالت های فدرال را به این شرایط مقید نماید . اگر این اتفاق بیفتد استقلال قوا و فدرالیسم هر دو زیر سوال خواهند رفت .

لازم به ذکر است که خود بخش 1373 که ترامپ تلاش دارد فرمان اجرایی و محروم کردن ایالات و شهرهای مهاجر پذیر را به آن ربط بدهد ، بر خلاف قانون اساسی است . دیوان عالی آمریکا بارها در خصوص اینکه دولت فدرال حق ندارد با سلطه گری ایالات و دولتهای محلی را به تبعیت از قانون فدرال مجبور نماید . این موضوع مخالف استقلال و خودگردان بودن ایالت های آمریکاست .

برخی حامیان آقای ترامپ توجیه  میکنند که اصل ضد سلطه گری دولت فدرال به مواردی که قانون فدرال افشای اطلاعات را تکلیف میکند ، وارد نیست . لیکن نکته اینجاست که در قوانین و مقررات موجود هیچ استثنایی برای افشای اطلاعات وجود ندارد.

فرمان ترامپ ، مخالف اصل تفکیک قوا

در کشور آمریکا هم به مانند کشور ما اصل تفکیک قوا حاکم است . این اصل بدین معناست که قوای موجود در کشور نمی توانند به حوزه صلاحیت دیگر قوه ها وارد شوند و در وظایف و تکالیف یکدیگر مداخله نمایند . ایرادات فرمان اجرای ترامپ تنها به مسائل قانونی بر نمی گردد بلکه اگر ریاست جمهوری آمریکا بتواند بدون حساب و کتاب و بدون مجوزه صریح کنگره در حمایتهای فدرال شرط گذاری کند ، ابزار بسیار قدرتمندی برای زورگویی به ایالات و دولتهای محلی بدست خواهد آورد . همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم ، این موضوع استقلال و تفکیک قوا در آمریکا را نیز به خطر خواهد انداخت چرا که در قانون اساسی آمریکا اختیار شرط گذاری در حمایتهای فدرال از ایالات در ید کنگره ( قوه مقننه ) است نه ریاست جمهوری (قوه مجریه ) .

بیشتر بدانید!
چگونگی زندگی در بهترین شهرهای کانادا

زمانی که قوه مجریه بتواند به جای قوه مقننه قانون گذاری کند ، باید استقلال و تفکیک قوا را در آن کشور از بین رفته دانست . این مساله از مبانی اولیه حقوق اساسی بوده و شاخص اعتبار یک دولت و کشور است . این در حالی است که اوباما در دولت قبلی هرگز تا این حد پیش نرفته است . اوباما تفکر سلطه گری بر ایالات فدرال را نداشت و هیچ گاه شرایط جدیدی را برای حمایت فدرال بوجود نیاورد . وی معتقد بود این امور در صلاحیت کنگره بوده و از حوزه اختیارات قوه مجریه خارج است .

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟