منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

تعاریف اینکوترمز و تعهدات طرفین قرارداد

تعاریف اینکوترمز، تحویل کالا در محل فروشنده، تحویل کالا به شرکت حمل، تحویل کالا در کنار کشتی
تعاریف اینکوترمز، تحویل کالا در محل فروشنده، تحویل کالا به شرکت حمل، تحویل کالا در کنار کشتی
کشورهای مختلف در دنیا برای انجام امور تجاری بین یکدیگر نیاز به قوانین یکپارچه دارند تا با رعایت آن بتوانند امور تجاری خود را از جمله واردات یا صادرات انجام و مدیریت نمایند. این قوانین در قالب شرایط و اصطلاحاتی بنام اینکوترمز تدوین شده است که طرفین قراردادهای تجاری و بازرگانی موظف به رعایت آن می باشند. از جمله قوانین حمل، گمرک، ترخیص و یا تحویل و دریافت کالاهای وارداتی.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

تحویل کالا در محل فروشنده یکی از کلمات، عبارات و اصطلاحات تجاری و بازرگانی در اصول و قوانین تجارت بین الملل می باشد. چکیده مطالعات موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل پیرامون بررسی تعاریف اینکوترمز و معانی اصطلاحات و مسئولیت های ترم های بین المللی مانند تحویل کالا به شرکت حمل کننده و تحویل کالا در کنار کشتی می باشد.  هر یک از قواعد و قوانین اینکوترمز در قالب اصطلاحات و کلمات، تعهدات و مسئولیت های طرفین قرارداد های تجاری بین الملل را مشخص می نمایند. امید است بتوانیم با زبانی گویا و شیوا اهم نکات لازم را در تجارت بین الملل به شما انتقال دهیم، با ما باشید.

 

آشنایی با تعاریف اینکوترمز

منظور از تعاریف اینکوترمز بررسی معانی و کاربردهای اصطلاحات تجاری بین المللی می باشد، international commercial terms مجموعه ای از تعاریف اینکوترمز و تعریفی از تعهدات و مسئولیت های طرفین قرارداد از جمله خریدار و فروشنده می باشد که به منظور کاهش هزینه های حمل و بیمه تدوین و تنظیم شده است. این ترم ها و الزامات از کمترین حد مسئولیت برای فروشنده و بیشترین حد مسئولیت برای خریدار  EXW شروع شده و در بیشترین حد مسئولیت برای فروشنده و کمترین حد مسئولیت برای خریدار DDP خاتمه می یابد، در تعریف اینکوترمز تمرکز بیشتر بر مسئولیت های خریدار و فروشنده کالا در قالب شرایط و کلمات تجاری می باشد.

تعاریف اینکوترمز دارای ویرایش های متعددی هستند از جمله معروفترین آنها اینکوترمز 2000 و اینکوترمز 2010 می باشند، تعاریف اینکوترمز هم در وب منتشر شده به نام اینکوترمز 2015 که مشابه با اینکوترمز 2010 می باشد و همچنین ویرایش تعاریف اینکوترمز 2020 هم در حال بررسی و انتشار است. در رابطه با استفاده از نسخ گوناگون اینکوترمز می توان گفت که دو طرف معامله در قرارداد می توانند از نسخ پیشین و ترم های موجود در آن استفاده نمایند ولی باید در قراردادهای فی مابین ذکر کنند که بر اساس کدام نسخه قرارداد را تنظیم می نمایند.

تحویل کالا در محل فروشنده

تحویل کالا در محل فروشنده

تحویل کالا در محل فروشنده  EX- WORKS( EXW) بدین معنا است که در این حالت فروشنده حتی در قبال بارگیری کالا هم مسئولیتی ندارد تا کالا و اسناد مورد نیاز برای امور گمرکی صادراتی را به فورواردر تحویل دهد ولی معمولا به عنوان حسن همکاری بارگیری را انجام می دهد زیرا تامین ابزار بارگیری در محل فروشنده کالا میتواند برای شرکت فورواردر سخت و پرهزینه باشد و در دریافت به موقع کالا توسط خریدار نیز اختلال ایجاد کند میتوان گفت تحویل دادن کالا های خریداری شده در محل فروشنده به خریدار مسئولیتی برای فروشنده ندارد.

بیشتر بدانید!
قرارداد جوینت ونچر و ویژگی های آن

هنگام بیان واژه های اینکوترمز نام مکان هم بیان می گردد برای مثال EXW PARIS بدین مفهوم است که تحویل کالا در محل فروشنده و در پاریس می باشد، جزئیات دیگری مانند آدرس دقیق در پیش فاکتور و اسناد دیگر هم بیان می شود، باید بدانیم که در این روش حمل مسئولیت انجام تشریفات گمرکی به عهده شرکت حمل بوده و فروشنده تنها اسناد و مدارک خود را به شرکت حمل کننده تحویل می دهد. در واقع باید گفت بدون توجه به شرایط اینکوترمز هیچ قرارداد تجاری بین المللی و فرایند واردات به نتیجه درست نخواهد رسید زیرا باید قوانین یکپارچه ای بر روند تجارت بین المللی حاکم باشد.

 

مسئولیتها در ترم EXW

تقسیم بندی مسئولیت ها در ترم EXW یا همان تحویل کالا در محل فروشنده را طبق جدول ذیل عنوان می نماییم، باید بدانیم که فروشنده و خریدار هر کدام دارای یک سری مسئولیتهایی در تحویل کالای خریداری شده هستند و در برخی از ترم ها گاهی مسئولیت فروشنده بیشتر است و در برخی از ترم ها مسئولیت خریدار بیشتر می باشد، توجه داشته باشید که مسئولیت هایی که با علامت ستاره مشخص شده اند به عهده خریدار کالا می باشد.

فروشنده مسئولیتها خریدار
بسته بندی    *
بارگیری *
حمل داخلی کشور مبدا *
امور گمرکی صادراتی، پرداخت عوارض و مالیات های مربوطه *
هزینه های بندری در مبدا *
هزینه بارگیری در مبدا *
هزینه های حمل از مبدا تا مقصد *
بیمه *
هزینه های بندری در مقصد *
حمل تا مقصد نهایی *
انجام تشریفات گمرکی ، عوارض و مالیاتهای مربوطه *

 

تحویل کالا به شرکت حمل کننده

Free Carrier )  FCA ) به معنای تحویل کالا به شرکت حمل کننده در مکان مشخص شده می باشد، این مکان می تواند انبار شرکت حمل کننده، بندر و یا  گمرک  باشد و اینکه انتقال مسئولیت در این ترم در زمان تخلیه کالا صورت می گیرد بدین مفهوم که وقتی کالا روی کامیون فروشنده آماده تخلیه باشد، مسئولیت وی تمام شده است همچنین ذکر نام مکان حمل در تحویل کالا الزامی است. ترم های اینکوترمز در قراردادهای تجاری بین المللی بسیار کاربرد داشته و در واقع مسئولیت خریدار و فروشنده کالا را دقیقا مشخص می نماید، تحویل دادن کالا به شرکت حمل کننده می تواند در انبار شرکت کریر نیز باشد.

 

نقش carrier

 در ترم FCA یا تحویل کالا به شرکت حمل کننده تخلیه کالا به عهده شرکت حمل می باشد و اگر چندین حمل کننده در این فرایند ایفای نقش کنند مسئولیت در زمان تخلیه کالا به اولین حمل کننده انتقال پیدا می کند که البته همانطور که در سطرهای بالا گفتیم، در زمان  تخلیه بار مسئولیت به حمل کننده انتقال پیدا می کند و نیز در توضیح نقش Carrier گفته شد که او مسئول اتفاقاتی است که در تمام مسیر برای کالا اتفاق می افتد ولی در کل فروشنده دیگر مسئولیتی ندارد.

بیشتر بدانید!
بررسی مفهوم حقوقی تراست

قابل ذکر اینکه با مهاجرت به دبی، فرصت های بسیار زیادی برای انجام امور تجاری و واردات خواهید داشت، به خصوص اگر در مناطق آزاد تجاری دبی ثبت شرکت داشته باشید. در ادامه مطالب فوق الذکر عنوان می شود که تقسیم بندی مسئولیتها و تعهدات در ترم FCA به معنای تحویل کالا به شرکت حمل کننده طبق جدول ذیل می باشد و توجه داشته باشید که هر قسمت از بخش علامت گذاری شده به عهده فروشنده و یا خریدار می باشد.

فروشنده مسئولیت خریدار
* هزینه بسته بندی
* هزینه بارگیری
* حمل داخلی کشور مبدا
هزینه امور گمرکی صادراتی، عوارض و مالیات های مربوطه *
هزینه های بندری در مبدا *
هزینه های بارگیری در مبدا *
هزینه حمل از مبدا تا مقصد *
بیمه اجباری نیست ولی نداشتن هم معقول نمی باشد
هزینه های بندری در مقصد *
حمل تا مقصد نهایی *
انجام تشریفات گمرکی ، عوارض و مالیات های مربوطه *

 

تحویل کالا در کنار کشتی

تحویل کالا در کنار کشتی

FREE ALONGSIDE SHIP ( FAS) به معنای تحویل کالا در کنار کشتی در بندر مبدا می باشد، این ترم فقط برای وسیله حمل دریایی کاربرد دارد، علاقمندان گرامی قبل از هر نکته ای باید گفت عبارت FREE در این مقوله به معنی الزام فروشنده در انتقال کالا به شرکت حمل کننده کالا در نقطه اعلام شده در ترم  می باشد. این ترم معمولا برای کالاهایی استفاده می شود که کانتینری نبوده و به صورت فله حمل می گردند و  تحویل دادن کالا در کنار کشتی بیشتر برای حمل بارهای فله ای صورت می گیرد.

لذا تحویل دادن کالاها در کنار کشتی در بندر مبدا برای تحویل کالاهایی است که کانتینری نیستند. در کنار موضوع امور تجاری، آیا علاقمند به خرید ملک خارجی در یک خارجی هستید؟ زیرا که با سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در کشورهای خارجی نیز امکان تجارت برایتان در آن کشور مورد نظر ایجاد خواهد شد. با خرید ملک در بعضی از کشورها می توانید اقامت بگیرید و در طول اقامت خود نیز امکان انجام تجارت و یا کارآفرینی را خواهید داشت.

بیشتر بدانید!
ثبت شرکت در بحرین ، ویژگی ها و ساختارها

ترم FCA

به علت کانتینری شدن بیشتر محموله های تجاری در حال حاضر معمولا از ترم FCA به جای ترم تحویل کالا در کنار کشتی استفاده می شود و فروشنده باید امور گمرکی صادراتی کالا را انجام و کالا را در کنار کشتی به شرکت حمل که به نمایندگی خریدار فعالیت می نماید، تحویل دهد و لذا مسئولیت کالا در این نقطه به خریدار منتقل می شود و البته که هزینه بارگیری نیز طبعا به عهده خریدار خواهد بود.، جهت اطلاع شما دوستان عزیز مسئولیت های خریدار و فروشنده در ترم تحویل کالا در کنار کشتی به شرح ذیل می باشد:

فروشنده مسئولیت خریدار
* هزینه بسته بندی
* بارگیری
* حمل داخلی کشور مبدا
* امور گمرکی صادراتی، عوارض و مالیات های مربوطه
* هزینه های بندری در مبدا
هزینه بارگیری در مبدا *
هزینه حمل از مبدا تا مقصد *
بیمه اجباری نیست
هزینه های بندری در مقصد *
حمل تا مقصد نهایی *
انجام تشریفات گمرکی، عوارض و مالیاتهای مربوطه *

 

اصطلاحات تجاری و بازرگانی

از میان تعاریف اینکوترمز برخی دیگر از اصطلاحات تجاری و بازرگانی را طبق ذیل ارائه میگردد.

کاتالوگ بهاره Spring catalogue
فهرست قیمت Price list
مظنه دادن To quote
سیف( قیمت، بیمه ، کرایه حمل) c.i.f ( cost, insurance,freight)
قیمت تجاری، بهای بازرگانی Trade price
پاسخ سریع Prompt reply
سفارشات عمده، سفارشات قابل توجه Substantial orders
محصولات، تولیدات، کالاها products
پایین ترین قیمت ها، مقرون به صرفه ترین قیمت ها Competitive prices
استعلام، درخواست enquiry

 

مفاهیم اینکوترمز

کشورهای مختلف در دنیا برای انجام امور تجاری بین یکدیگر نیاز به قوانین یکپارچه دارند تا با رعایت آن بتوانند امور تجاری خود را از جمله واردات یا صادرات انجام و مدیریت نمایند. این قوانین در قالب شرایط و اصطلاحاتی بنام اینکوترمز تدوین شده است که طرفین قراردادهای تجاری و بازرگانی موظف به رعایت آن می باشند. از جمله قوانین حمل، گمرک، ترخیص و یا تحویل و دریافت کالاهای وارداتی.

 

 

چنانچه در خصوص موضوع اهیت ترم های اینکوترمز در تجارت بین الملل جزئیات بیشتری مد نظر داشتید میتوانید با تماس با مشاوران اریکه عدل ارتباط زنده ویدیوکال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکیل مرتبط با کار خود وقت رزرو نمایید، در ضمن از اینکه حوصله به خرج می دهید و با دقت مقالات گردآوری شده ما را مطالعه می فرمایید کمال سپاسگراری را داریم.

 

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟