منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

تفاوتهای اقامت با تابعیت ، شرایط و مزایا

اکثر افراد تصور می کنند اقامت (Residency) با تابعیت (Citizenship) مفهوم یکسانی دارد در حالی که چند تفاوت بنیادین و اساسی میان تابعیت و اقامت وجود دارد . کسی که تابعیت کشوری را دارد اصطلاحاً تبعه ان کشور و کسی که اقامت کشوری را دارد اصطلاحا مقیم آن کشور نامیده می شود .

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

اکثر افراد تصور می کنند اقامت (Residency) با تابعیت (Citizenship) مفهوم یکسانی دارد در حالی که چند تفاوت بنیادین و اساسی میان تابعیت و اقامت وجود دارد .  کسی که تابعیت کشوری را دارد اصطلاحاً تبعه ان کشور و کسی که اقامت کشوری را دارد اصطلاحا مقیم آن کشور نامیده می شود . در این پست به بیان تفاوتهای اقامت با تابعیت می پردازیم .

تفاوتهای اقامت با تابعیت

تبعه یک کشور ، ملت یا ایالت حقوق و مزایایی دارد که برای مقیم آن کشور مقرر نشده است . تبعه هر کشوری می تواند این اطمینان را داشته باشد که هیچ وقت تابعیت و سایر حقوق از او گرفته نمی شود و این وضعیت همیشه برای او محفوظ است. تابعیت می تواند به فرزندان شخص تبعه به ارث برسد حتی اگر خارج از آن کشور به دنیا بیایند .

در خصوصو تفاوتهای اقامت با تابعیت باید دانست که اما کسی که اقامت کشوری را دارد و اصطلاحا مقیم آن کشور است چنین حقوق مسلمی ندارد. وضعیت اقامت شخص مقیم به قوانین کشور محل اقامت بستگی دارد . اقمت به دو نوع اقامت موقت و اقامت دائمی منقسم می شود . هر کدام از این انواع اقامت تعهدات ف مسئولیت ها و حقوق مختلفی را برای شخص مقیم به ارمغان می آورد . برخی کشور ها مانند انگلستان حتی از واژه اقامت استفاده نمی کنند و در قبال آن از عبارت “حق ماندن غیر محدود ” استفاده می نمایند.

تمدید مجوز اقامت برای افراد مقیم یک امر معمول است . آنها بایستی برای تمدید اقامت خود اثبات کنند که مطابق قوانین رفتار نموده اند . این قوانین ممکن است حفظ شرایط اولیه مربوط به سرمایه گذاری ، حفظ سلامت جسمی و دوری از سابقه کیفری و حضور فیزیکی در کشور مربوطه باشد .

بیشتر بدانید!
اقامت الکترونیک استونی چیست؟

این موضوع که چند وقت به چند وقت باید مجوز اقامت تمدید شود و چه شرایطی باید فراهم باشد ، به کشور صادر کننده مجوز و قوانین و مقررات آن بستگی دارد .  برخی کشور ها  پس از سپری شدن یک بازه زمانی مشخص ، مثلا 5 سال ، از مهاجرین درخواست می کنند مجددا شرایط لازم را اثبات نمایند ، شرایطی همچون ادامه سرمایه گذاری ، حفظ سلامت فیزیکی ، و مهم تر از همه اثبات این موضوع که قرار نیست تازه واردان باری شوند بر دوش جامعه .

برخی کشورها همچون جزیره قبرس ، دوره زمانی اقامت ندارند ، سرمایه گذاران موفق در یک پروسه واحد و در طول چند ماه به تابعیت این کشور در می آیند .

افرادی که دارای ارزش بالای سرمایه خالص می باشند و قصد مهاجرت دارند و یا به عبارت دیگر قصد دریافت ویزای طلایی را در سر می پرورانند بایستی تفاوتهای تابعیت و اقامت ، شرایط و ملزومات پذیرش و همچنین قوانین و مقررات کشور مقصد را درک کنند .

تفاوت تابعیت و اقامت ، تفاوت اقامت با تابعیت ، تفاوتهای اقامت با تابعیت

اخذ اقامت یک کشور

اگر بخواهید تفاوتهای اقامت با تابعیت را بهتر درک کنید بد نیست که شرایط اخذ اقامت را مرور کنیم . اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری زمانی حاصل می شود که متقاضی مهاجرت و خانواده تایید شده وی ، دارای شرایط مشخصی بوده و به اصطلاح صالح شناخته شوند . این شرایط در هر کشور متفاوت است لیکن در برخی حوزه ها می توان نقاط اشتراکی پیدا کرد :

  • برخورداری از میزان مشخص ارزش خالص دارایی
  • سرمایه گذاری میزان مشخصی پول در شرکتها و موسسات تایید شده و ادامه این سرمایه گذاری تا زمانی که برنامه سرمایه گذاری مقرر نموده است .
  • برخورداری از سلامت جسمی و همچنین پاک بودن سابقه کیفری افراد .
  • پذیرش در ازمون های فرهنگی و زبان
  • پرداخت کلیه هزینه ها و کارمزد های دولتی پروسه مهاجرت
  • تهیه کردن اسناد و مدارک در فرمت های تعیین شده و اثبات این موضوع که شرایط لازم مهیا می باشد .
بیشتر بدانید!
چگونگی دریافت شماره گواهینامه اسپانسری انگلستان

اخذ تابعیت یک کشور

برای درک صحیح تفاوتهای اقامت با تابعیت بررسی شرایط اخذ تابعیت خالی از لطف نیست . اغلب کشورهایی که مهاجرت به انها از طریق سرمایه گذاری امکان پذیر است در صدد هستند تا کارآفرینان و کسانی که ارزش خالص دارایی انها بالاست به خود جذب کنند . در این راستا این کشورها به افرای که اقامت دریافت داشته اند این اجازه را می دهند که به تابعیت آن کشور در بیایند . در اغلب پرونده ها ، تابعیت پس از مدت مشخصی که از اقامت بگذرد ، اعطا می گردد . بعلاوه کشور قبرس که در بالا در خصوص آن بحث گردید ، سایر کشورهایی که اصطلاح اقامت را کنار گذاشته اند مانند کشور گرنادا ، آنتیگوا و باربودا  در چند هفته تابعیت را به مهاجرین اعطا می کنند .

افراد مقیم بسیاری از کشورها می توانند بلافاصله پس از صدور مجوز اقامت به سایر کشورها مسافرت کنند . این موضوع برای افرادی که می خواهند به کشورهای حوزه شنگن سفر کنند بسیار با ارزش است . افراد مقیم می توانند در کشور مورد نظر خود زندگی کنند ، کار کنند و تحصیل نمایند ، علاوه بر این اگر کشور مقصد ،  معاهدات بین المللی با کشورهای دیگر داشته باشد ، افراد مقیم نیز از مزایای آن برخوردار می گردند.

گذشته از مطالب فوق ، نکته برجسته در بیان تفاوتهای اقامت با تابعیت این است که افرادی که دارای تابعیت می باشند از کلیه حقوق و مزایای افراد مقیم برخورداند ،علاوه بر این  آنها می توانند :

  • رای بدهند .
  • از دولت شکایت کنند و یا از آن کمک بخواهند .
  • از حمایت های بین المللی کنسولگری و سفارت کشور استفاده کنند .
  • به عنوان عضو هیات ژوری در دادگاه حاضر شوند .
  • در ادارات دولتی مشغول به کار شوند ( لازم به ذکر است که در برخی کشور ها لازم است که اشخاص برای پست های مهم در آن کشور زاده شده باشند )
  • بسیار ساده تر اسپانسر افراد دور فامیل شوند و برای آنها اقامت بگیرند .
  • مشمول قوانین مالیاتی منعطف تری هستند .
بیشتر بدانید!
دیگر عکس برای تمدید گذرنامه با خود نبرید!

در بحث بررسی تفاوتهای اقامت با تابعیت ، بزرگترین برتری تابعیت این است که تبعه ها می توانند تابعیت را به ارث بدهند به این مفهوم که فرزندان آنها تابعیت آن کشور را دارا خواهند بود .

در هر صورت جزئیات بسیار فراوانی در خصوص اقامت و تابعیت در کشورهای مختلف ممکن است در تصمص شما برای مهاجرت تاثیر گذار باشد . تنها راه اطمینان و آگاهی کامل برای تصمیم گیری و انتخاب کشور مقصد ، مشورت با متخصصین امر در دپارتمان تخصصی مهاجرت موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل می باشد .

دپارتمان تخصصی مهاجرت اریکه عدل

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
شینا متوسل
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟