منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی

تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی
تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی
کسانی که می خواهند در دبی شرکت ثبت کنند همیشه می پرسند که تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی چیست. کدام بهتر است و کدام مزایای بیشتری برای ما دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص این موضوعات بحث کنیم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

اگر شما هم به فکر راه اندازی کسب و کار در دبی هستید ، این موضوع اسم شما را به لیست بلند و بالای بازرگانان و صنعت گران علاقه مند به امارات اضافه می کند. جذابیت تجارت در دبی برای همگان این روزها عیان گشته است. در این مقاله قصد دارم در مورد تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی که موضوع بسیار مهمی است صحبت کنم.

کشورت امارات در چند سال گذشته موفق شده است به عنوان نقطه اتصال شرق و غرب ، به بزرگترین ترمینال تجاری منطقه بدل گردد. حمل و نقل و ارتباطات بسیار قوی است و با مهم ترین شهرهای اروپایی 5 تا 6 ساعت فاصله دارد. همچنین از ایران نیز به راحتی قابل دسترسی است.

سالهای بسیاری است که موسسه حقوقی اریکه عدل در دپارتمان شرکتها و دپارتمان مهاجرت در کشور امارات فعالیت می کند و تجارب بسیاری در این حوزه اندوخته شده است. بر اساس این تجربه من ، محمد مسعودی وکیل بین المللی و متخصص در امور تجارت بین الملل ، دریافته ام که یکی از مهم ترین تصمیم گیری ها در مسیر راه اندازی کسب و کار در  دبی ، انتخاب بین ثبت شرکت در مناطق آفشور و یا ثبت شرکت در مناطق آزاد دبی است.

در صورت تمایل می توانید ویدئوی زیر ، با بیان محمد مسعودی وکیل دادگستری را ببینید:

[aparat id=”RQZX8″]

چرا دانستن تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی مهم است؟

قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم و به همراه شما موارد تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی را بررسی کنیم ، باید به سوال دیگری پاسخ دهیم. دانستن تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی چه فایده و کاربردی دارد؟ چرا باید به این مسائل توجه کنیم؟

مناطق آزاد و مناطق آفشور امارات با وجود اینکه در برخی موارد مشترک هستند در برخی اصول و قواعد با هم تفاوت اساسی دارند. اگر شما بخواهید در امارات کسب و کاری راه بیاندازید آگاهی از تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی به شما کمک می کند که در بهترین حالت تصمیم گیری کنید و برای ثبت شرکتی برنامه ریزی نمایید که تطبیق کامل با شرایط و نیازهای شما دارد.

ما در امارات سه نوع ساختار شرکتی داریم:

  • شرکت منطقه آزاد (Free Zone company)
  • شرکت آفشور (Offshore company)
  • شرکت محلی ( Mainland company)

درست است که در هر جایی که خدمات دریافت اقامت دبی با ثبت شرکت مطرح می شود اصلا صحبتی در مورد ساختار شرکت و کارکردهای آن نیست اما اگر بخواهید واقعا در این کشور فعالیت تجاری کنید ، نوع و ساختار شرکت شما اهمیت بسیار ویژه ای دارد.

قبل از اینکه وارد بحث شویم باید بدانید که منظور از مناطق آزاد در دبی و مناطق آفشور در دبی چیست و با کلیات این مباحث بیشتر آشنا شوید. در صورت تمایل هم می توانید برای تکمیل اطلاعاتتان نگاهی به مقاله « تفاوتهای شرکت آفشور و آنشور » داشته باشید.

بیشتر بدانید!
دریافت اقامت دبی برای اعضای خانواده

آشنایی با شرکت آفشور در دبی

شرکت آفشور یکی از انواع ساختارهای شرکتی است که در محدوده سرزمینی یک کشور خارجی ثبت میشود در حالیکه قرار است این شرکت از خارج از مرزهای کشور میزبان اداره و مدیریت گردد. ما در مقاله « شرکت آفشور چیست و چه کاربردی دارد؟ » در خصوص مفهوم و معنای شرکت آفشور به طور کامل توضیح داده ایم که توصیه می کنیم مطالعه نمایید.

تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبیاما بحث اصلی ما در این مقاله آشنایی با مناطق آفشور در دبی به شکل خاص است. شرکت آفشور در دبی با وجود اینکه در کشور امارات ثبت می شود اما اجازه ندارد که به صورت مستقیم در خاک این کشور فعالیت نماید.

قانون ثبت شرکت های آفشور در امارات از سال 2003 به تصویب رسیده است و ابتدا در جبل علی و راس الخمیه اجرا شد. در مدت اجرایی شدن این قانون از آن استقبال فراوانی شده است.

درست است که شرکتهای آفشور در دبی حق فعالیت مستقیم در امور تجاری داخل خاک امارات را ندارند اما می توانند سهامدار شرکتهای آنشور و مین لند دبی قرار بگیرند و از این طریق وارد بازار جذاب دبی شوند.

با وجود این محدودیت اگر شرکت های آفشور در دبی فعالیت های زیر را انجام بدهند ، به معنای فعالیت تجاری مستقیم در امارات نخواهد بود:

  • استفاده از خدمات حقوقی ، حسابداری ، مالی و سرویس های مشابه که در دبی مستقر هستند.
  • آماده سازی و نگهداری دفاتر تجاری در امارات
  • برگزاری مجامع شرکتی و ملاقاتهای اعضا و سهامداران در امارات
  • اجاره دفتر یا خرید آن در مناطق مالکیت آزاد (Free Hold) دبی ، یعنی مکانهایی که خارجیان اجازه مالکیت ملک دارند.
  • داشتن حساب بانکی در امارات به منظور انجام دادن امور معمول مالی و بانکی

در کل در قوانین و مقرراتی که در مناطق آفشور قابل اجرا هستند شباهت بسیاری وجود دارد اما یک سری تفاوتهایی وجود دارد که افراد باید حتما در انتخاب به آنها توجه کنند.

به فرض مثال به موجب مصوبات اول ژانویه 2011 ، شرکت آفشور در راس الخمیه دیگر نمی توانستند مالک اموال غیر منقول در امارات باشد.با این حال با امضای توافق نامه میان دپارتمان ثبت امارات و RAKICC در حال حاضر این شرکتها می توانند در مناطق مالکیت آزاد دبی (Free Hold ) ملک غیر منقول بخرند.

آشنایی با مناطق آزاد در دبی

جالب است بدانید که در ابتدا مناطق آزاد دبی بر اساس بنادر دریایی و پایانه های هوایی شکل گرفتند و به تدریح به شکل کنونی در آمدند.

هدف این مناطق آزاد در ابتدا جذب فعالان واردات و صادرات ، تولید و توزیع از طریق اعطای امتیازات ویژه بوده است. مزایایی از قبیل:

  • معافیت مالیاتی
  • معافیت از پرداخت حقوق گمرکی
  • عدم نیاز به کفیل یا شخص اماراتی در ساختار شرکت
  • مالکیت 100 درصد خارجی
  • قابلیت دریافت ویزاهای اقامتی برای سهامداران و کارکنان
  • قابلیت مالکیت مال غیر منقول در مناطق Free hold
  • قابلیت فعالیت داخلی در امارات در منطقه آزاد ثبت شده
  • و مزایای بیشمار دیگر
بیشتر بدانید!
آخرین تغییرات گلدن ویزای امارات 2023

مناطق آزاد دبی

قدیمی ترین و بزرگترین منطقه آزاد دبی ، یعنی جبل علی (JAFZA) از سال 1985 در حوزه های واردات و صادرات ، فعالیت های تجاری و صنعتی فعالیت می کند.

با این حال امروزه مناطق آزاد دبی به طور کل شکل دیگری به خود گرفته اند و از حالت بندری و فرودگاهی خارج شده اند و فقط محدود به فعالیتهای تجاری و واردات و صادرات نیستند.

در حال حاضر فقط در دبی حدود 20 منطقه آزاد مختلف وجود دارد که تقریبا در همه بخشهای اقتصادی مجوز فعالیت صادر می کنند. در بیان تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی ، اشاره به همین تعدد مناطق می تواند نکته خوبی باشد.

به عنوان مثال منطقه آزاد DHCC مخصوص کسانی است که به ارائه خدمات مربوط به مراقبتهای بهداشتی و سلامتی اشتغال دارند. دهکده دانش (Knowledge Village) برای کسانی است که به امور آموزشی مشغول هستند.

منطقه DMCC مختص به شرکتهایی است که در حوزه رسانه فعال هستند و DIFC به شرکتهایی تعلق دارد که در حوزه خدمات مالی و اقتصادی تمرکز دارند.

در امارات ما بیش از 40 منطقه آزاد داریم که هر کدام امتیازات خاصی را با صاحبان شرکت ها ارائه می دهند. این مناطق مطابق با سیاست تجارت آزاد اداره می شوند که برای بسیاری از صاحبان کسب و کارها اهمیت دارد.

دقت داشته باشید که با وجود اینکه همه مناطق آزاد دبی در یک سری اصول یکسان هستند،  هر منطقه آزاد در دبی قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد.

شرکت های منطقه آزاد می توانند در داخل امارات فعالیت اقتصادی داشته باشند منتها این فعالیت فقط ناظر به منطقه آزادی است که در آن ثبت شده اند نه کل خاک امارات. با این وجود فعالیت های بین المللی هیچگونه منعی ندارد.

فقط شرکتهای محلی اماراتی (Mainland company) هستند که می توانند بدون محدودیت جغرافیایی و موضوعی در سراسر خاک امارت به صورت آزادانه فعالیت کنند.

نتیجه گیری بحث

با وجود اینکه مناطق آزاد و مناطق آفشور در دبی دارای نقاط مشترک بسیاری هستند ، بایستی حتما تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی را هم در نظر داشت ، این دو مورد در برخی قوانین و مقررات تفاوت های بنیادین دارند.

شرکتهای منطقه آزاد دبی به منظور انجام فعالیت های اقتصادی داخل خاک امارات استفاده می شوند در حالی که در این کشور حضور فیزیکی دارند ، در حالیکه شرکتهای آفشور فقط یک آدرس ثبتی و موجودیت شرکتی در امارات خواهند داشت. این شرکتها حق فعالیت اقتصادی در داخل خاک امارات را هم به هیچ عنوان نخواهند داشت.

بیشتر بدانید!
نگاهی به هزینه زندگی در دبی در 2022

در کنار اینها سهامداران و کارکنان شرکت های منطقه آزاد دبی مجاز هستند که برای دریافت اقامت دبی از طریق ثبت شرکت اقدام کنند در حالیکه شرکتهای آفشور در دبی چنین امتیازی را ندارند.

با وجود همه اینها شرکتهای آفشور در دبی مزایای مختص به خود را نیز دارند ، مزایایی مثل حق مالکیت اموال غیر منقول ، هزینه های مناسب تر ثبت و برپایی شرکت ، الزامی نبودن اجاره دفتر فیزیکی و …

به هر صورت قبل از راه اندازی کسب و کار در دبی لازم است دقیقا ساختاری را انتخاب کنید که به بهترین شکل با شرایط شما منطبق است و نیازهای شما را برآورده می کند. برای این منظور می توانید با دفتر موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل در تهران تماس بگیرید. ما در دپارتمان حقوق شرکتها در خدمت شما هستیم.

تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی

پرسش و پاسخها در خصوص این موضوع

سوالات زیادی در خصوص تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی توسط مخاطبین ما مطرح می شود که اینجا تلاش کرده ایم به تعدادی از آنها پاسخ دهیم. اگر سوال شما بین این موارد نیست ، از انجمن حقوقی و مهاجرتی اریکه عدل استفاده کنید و از وکلا پاسخ دریافت کنید.

برای ثبت شرکت در دبی منطقه آزاد بهتر است یا منطقه آفشور؟

پاسخ به این سوال بستگی کامل به نیازهای شما دارد. به طور مثال اگر بخواهید داخل امارات کار کنید و ویزا هم بگیرید باید به سراغ منطقه آزاد بروید.

آیا شرکت آفشور می تواند ملک غیر منقول بخرد؟

بله در حال حاضر شرکتهای آفشور هم می توانند در مناطق مالکیت آزاد دبی ملک غیر منقول بخرند.

آیا شرکت آفشور می تواند در دبی تجارت کند؟

خیر چنین امکانی وجود ندارد. شرکتهای آفشور دبی از فعالیت مستقیم داخل خاک امارات منع شده اند.

آیا شرکت منطقه آزاد می تواند ملک غیر منقول بخرد؟

بله منتها این امتیاز مخصوص شرکتهایی است که در مناطق آزاد اختصاصی دبی ثبت شده باشند. شرکتهایی که در سایر مناطق آزاد امارات ثبت شده اند نمی توانند مالک اموال غیر منقول در دبی باشند.

آیا شرکت منطقه آزاد می تواند در سراسر خاک امارات فعالیت کند؟

درست است که شرکت منطقه آزاد بر خلاف شرکت آفشور می تواند در داخل خاک امارات فعالیت کند ، اما این فعالیت صرفا محدود به منطقه آزادی است که در آن ثبت شده است و امکان فعالیت آزادانه در سراسر امارات نیست.

آیا شرکت منطقه آزاد دبی می تواند در محیط بین الملل فعالیت کند؟

بله برای فعالیت های بین المللی شرکتهایی که در مناطق آزاد امارات ثبت می شوند محدودیتی وجود ندارد.

آیا شرکت آفشور و منطقه آزاد در دبی معاف از مالیات هستند؟

بله هر دو ساختار شرکت از معافیت مالیاتی بهره مند هستند. مخصوصا در خصوص شرکتهای منطقه آزاد که در منطق مخصوص خود در دبی فعالیت می کنند.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟