منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

ثبت سفارش کالای وارداتی و ترخیص کالا در تجارت بین الملل

ثبت سفارش کالای وارداتی، ترخیص کالا در تجارت بین الملل، مراحل ثبت سفارش در واردات، بیمه کالا در تجارت خارجی، اصطلاحات بیمه در بازرگانی خارجی
ثبت سفارش کالای وارداتی، ترخیص کالا در تجارت بین الملل، مراحل ثبت سفارش در واردات، بیمه کالا در تجارت خارجی، اصطلاحات بیمه در بازرگانی خارجی
 انجام ثبت سفارش کالای وارداتی و مراحل ثبت سفارش از مراحل لازم در تجارت بین الملل هستند که به دنبال آن مرحله ترخیص کالا در تجارت بین الملل و موضوع بیمه کالاهای وارداتی نیز مطرح می شوند. در تعامل با تجار و بازرگانان بین المللی، نیاز به یک فرهنگ خاص جهت ایجاد ارتباط دارید. یادگیری اصطلاحات بیمه در بازرگانی خارجی، کمک بسیاری برایتان در روابط امور بازرگانی بین المللی خواهد بود. با رعایت قوانین تجاری در سطح بین الملل، می توانید وارد بازارهای رقابتی خرید و فروش کالا شوید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل به بررسی موضوع دیگری از مراحل انجام واردات تحت عنوان ثبت سفارش کالای وارداتی پرداخته و مراحل ثبت سفارش در واردات را بر میشمارد. در ترخیص کالا در تجارت بین الملل موضوع بیمه کالا در تجارت خارجی در فرایند واردات مطرح می شود. توجه به معانی اصطلاحات بیمه در بازرگانی خارجی نیز اجرای صحیح ثبت سفارش بسیار توصیه می شود. ترخیص کالا معمولا در توسط گمرک انجام شده و این نکته که باید مشخصات و جزئیات درج شده در فرم ثبت سفارش تطابق کامل با کالای وارداتی داشته باشد.

 

ثبت سفارش کالای وارداتی و ترخیص کالا در تجارت بین الملل

در توضیح ثبت سفارش کالای وارداتی همانطور که در مقالات پیشین گفته شد واردات هر کالا نیازمند دریافت مجوز جهت فرایند واردات برای آن کالای خاص می باشد که کالاها ممکن است نیاز به دریافت مجوز از سازمانهای مختلف داشته باشند. برای مثال واردات مواد غذایی و دارویی نیازمند دریافت مجوز سازمان غذا و دارو است و محصولات کشاورزی نیازمند دریافت مجوز جهاد کشاورزی می باشد. باید گفت جهت وارد نمودن هر کالایی ابتدا باید ثبث سفارش انجام شود و مجوز مرتبط برای واردات آن کالا نیز اخذ گردد، در ادامه این مبحث به مراحل ثبت سفارش در واردات اشاره داریم.

کد هشت رقمی

حال این مجوزها هر چه باشند در نهایت باید در سامانه سازمان توسعه تجارت ثبت شده و یک کد هشت رقمی به نام شماره مجوز برای این کالا گرفته شود. این کد هشت رقمی شماره مرجع ثبت سفارش کالای وارداتی شما در سازمان های دولتی خواهد بود. ثبت سفارش کالای وارداتی بر اساس پروفرم شما انجام می شود و هر گونه مشخصات و یا توافقات باید در این پروفرم ذکر شود تا کارشناس مربوطه در زمان کنترل ثبت سفارش کالای وارداتی شما با پروفرم به مغایرت بر نخورد و ثبت سفارش تان نیز برگشت نخورد.

مراحل ثبت سفارش در واردات چگونه است؟

مراحل ثبت سفارش در واردات را طبق ذیل عنوان می نماییم.

1- ثبت اطلاعات در سیستم ثبتارش sabtaresh.tpo..ir و یا سامانه جامع ثبت سفارش ntsw.ir . که اگر کالای شما نیازمند دریافت مجوز خاصی از سازمان مربوطه باشد بعد از دریافت مجوز، یک کد رهگیری دریافت خواهید نمود که باید در سامانه وارد تا اطلاعات مجوز شما لود شود.

2- ارائه شماره درخواست به کارشناس مربوطه جهت کنترل نمودن ثبت سفارش، تایید و یا رد درخواست جهت اصلاح.

پرداخت کارمزد ثبت

3- پرداخت کارمزد ثبت به ازای انجام ثبت شما باید نیم در هزار مبلغ پروفرم را به حساب خزانه واریز نمایید، این کار از طریق پرداخت الکترونیک داخل سامانه انجام می شود.

4- ارسال اطلاعات به گمرک: بعد از پرداخت کارمزد، با زدن دکمه ارسال به گمرک در صفحه اول ثبت اطلاعات ثبت سفارش را به گمرک و تمامی سازمانهای دولتی که با واردات کالای شما در ارتباط هستند ارسال می کنید. به منظور ثبت سفارش کالاهای وارداتی انجام مراحل فوق الذکر ضرروی و الزامی می باشد.

بیشتر بدانید!
تضامین قراردادهای بین المللی و انواع بانک های تجاری

ترخیص کالا در تجارت بین الملل

ترخیص کالا طبق تعریف شورای همکاری گمرک عبارت است از هر اقدامی که توسط آن گمرک به شخص یا شرکت ذینفع اجازه می دهد که کالای موضوع ترخیص را در اختیار خود داشته باشد. وقتی کالای شما به بندر مبدا رسیده و یا از مرز خاکی عبور نماید شما سندی به نام اعلامیه ورود را از شرکت حمل دریافت می کنید. در این سند هزینه های مربوط به صدور ترخیصیه و تضامین مربوط به انتقال کانتینر به گمرکات ذکر شده است. ترخیص کالا در تجارت بین الملل به مفهوم دریافت کالای سفارش داده شده در مقصد بوده که البته مستلزم پرداخت هزینه های مرتبط می باشد.

مراحل ثبت سفارش در واردات

درباره ترخیصیه و اسناد حمل

در این مرحله صاحب کالا و یا نماینده رسمی وی به دفتر شرکت حمل مراجعه و درخواست ترخیصیه می کند که ترخیصیه در واقع انجام ظهرنویسی بارنامه توسط شرکت حمل بوده و اعلام بلامانع بودن ترخیص کالا به گمرک مربوطه است. بعد از این مرحله شما قبض انبار را از شرکت حمل دریافت و به انضمام اسناد حمل دریافتی از جمله بارنامه، گواهی مبدا، فاکتور، پکینگ لیست، گواهی بازرسی و بیمه نامه جهت ترخیص کالایتان به گمرک مربوطه می روید. در سالهای گذشته ترخیص کالا در تجارت بین الملل با استفاده از اسناد کاغذی انجام می شده  ولی در حال حاضر این فرآیند از طریق سامانه EPL  به آدرس pi.irica.ir انجام می شود. ولی فرآیند ترخیص هنوز اسناد کاغذی را در کنار خود دارد.

حساب کاربری و کدینگ

هر شخص حقیقی و یا حقوقی بایستی در این سامانه جهت ترخیص کالا در تجارت بین الملل حساب کاربری خود را فعال نماید که فرآیند به این صورت است که صاحب کارت بازرگانی باید کدینگ خود را در گمرک انجام دهد که اشخاص حقیقی با کارت بازرگانی می توانند امر کدینگ را عملی سازند. برای این کار اشخاص حقیقی با کارت بازرگانی و مدارک شناسایی خود به نزدیکترین شعبه گمرک رفته و پس از تکمیل فرم کدینگ به واحد مربوطه مراجعه و مرحله کدینگ تکمیل می گردد.

 

وکالت ترخیص

به دنبال ادامه بحث فوق باید گفت، این مدارک برای اشخاص حقوقی شامل روزنامه رسمی شرکت، مدارک شناسایی مدیر عامل، اساسنامه، گواهی آخرین تغییرات، اصل و کپی کارت بازرگانی می باشد، حال باید مشخص کنید شخصی که کالای شما را ترخیص می کند کیست. اگر از یک ترخیصکار کمک می گیرید باید به او وکالت ترخیص بدهید. در این مورد حتما با یک کارشناس قابل اعتماد مشورت نمایید زیرا مفاد این وکالتنامه بسیار مهم هستند. پس از این مرحله او ( شخصی که کالای شما را ترخیص می کند) خود را برای شرکت و یا شخص حقیقی صاحب کارت بازرگانی کدینگ می کند و به جای شما فرآیند ترخیص را انجام می دهد.

بیشتر بدانید!
مفهوم داوری و ویژگی های آن

بیمه کالا در تجارت خارجی

با توجه به ریسکهای موجود برای کالای خریداری شده در سطح بین الملل، بیمه کالا در تجارت خارجی و بازگانی بین الملل نقش مهمی را ایقا می نماید. انجام بیمه کالا در تجارت خارجی در برخی از روش های خرید بین المللی اجباری است. بیمه های بین المللی از لحاظ میزان پوشش، دسته بندی های خاصی دارد، در ضمن لازم به ذکر است که سطح پوشش مالی در بیمه های بین المللی بر مبنای قیمت کالا در مقصد می باشد که معمولا این مبلغ مجموع قیمت خود کالا بعلاوه هزینه حمل بعلاوه ده درصد سود پیش بینی شده بیمه گذار است .

الزام بیمه کالا

بطور مثال در مهاجرت به دبی ، جهت انجام امور تجاری بین الملل، نیاز است که اگر کالایی را از این کشور وارد می کنید، با شرایط بیمه آن نیز آشنا شوید. هر شخصی می تواند یک کالا را بیمه و یا اینکه شخص دیگری به نمایندگی او کالایش را بیمه نماید. ولی دقت داشته باشید که شرایط خرید کالا مشخص می کند که چه کسی و در چه مکانی مسئولیت سلامت کالا را به عهده دارد.

برای مثال اگر فروشنده کالای خود را با شرایط EWX فروخته باشد بعد از خروج کالا از محل، او دیگر مسئولیتی را به عهده نخواهد داشت. یا اگر شخصی که کالای خود را در شرایط  DAP خریده باشد تا زمان تحویل کالا به نقطه مشخص شده در قرارداد، مسئولیتی بر عهده نخواهد داشت. بنابراین تامین و پوشش بیمه کالا در تجارت خارجی و بین الملل در برخی از شرایط خرید الزامی و ضروری  می باشد.

بیمه کالا در تجارت خارجی

روش خرید و بیمه

باید توجه داشت که مسئول نهایی صحت و سلامت کالا خود شما هستید برای مثال اگر کالایی را به روش CIF خرید کرده باشید مسئولیت انجام بیمه و پرداخت هزینه های کالا به عهده فروشنده خواهد بود ولی کالا متعلق به شماست و فروشنده ممکن است کالایی که شما پولش را پرداخت کرده اید را با ارزش مناسب بیمه نکرده باشد و نهایتا در صورت بروز خسارت مبلغی را جهت جبران خسارت و بیمه پرداخت کند ولی عملا هزینه هایی را که شما صرف پرداخت بیمه نموده اید را جبران و پوشش ندهد و این خود شما هستید که نهایتا زیان خواهید کرد. انجام امر ثبت سفارش کالای وارداتی مستلزم رعایت اصول و قوانینی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیا پرداخت مبلغ بیمه پرداخت هزینه است ؟

دقت داشته باشید که پرداخت مبلغ بیمه کالای خارجی هزینه نیست بلکه نوعی پوشش مالی برای ایجاد سپری در مقابل حوادث است. در مقالات قبلی در موضوع تعاریف و کاربردهای اعتبارات اسنادی گفته شد که شما باید کالای خود را به نفع بانک گشایش کننده بیمه نمایید. چون در صورت بروز خسارت ممکن است شما توان رویارویی با مبلغ احتمالی ضرر و زیان را نداشته باشید.

بیشتر بدانید!
فیزیبیلیتی استادی ، پژوهش اجرایی بودن پروژه

ولی بانک می تواند با ارائه اسناد به شرکت بیمه گر، ذینفع بودن خود را نسبت به کالا اثبات نموده و از وی خسارت دریافت نماید. در انجام ثبت سفارش کالای وارداتی باید به روش های خرید توجه بسیاری داشت زیرا که نوع بیمه، مقدار مبلغ بیمه و مسئول پرداخت بیمه در روش های خرید لحاظ شده اند. در بخش پایانی این مقاله به معانی و کاربردهای برخی از عبارات و  اصطلاحات بیمه در بازرگانی خارجی می پردازیم.

اصطلاحات بیمه در بازرگانی خارجی

به مفاهیم و توضیحات برخی از واژگان و اصطلاحات بیمه در بازرگانی خارجی مرتبط  با موضوع بیمه کالا در تجارت خارجی اشاره داریم، تفهیم و تفاهم معانی عبارات و اصطلاحات بیمه به انجام بهتر ثبت سفارش کالا کمک بسیاری می کند.

CARGO : به هر کالایی که توسط وسائط نقلیه حمل شود کارگو گفته می شود.

TYPE OF CARGO: در بیمه نامه ها باید نوع کالا مشخص گردد، زیرای شرایط نگهداری و انبار کالاها متفاوت هستند مانند مواد شیمیایی.

OPEN POLICY : این بیمه برای مواردی است که یک وارد کننده مقادیر بالایی از یک کالا را در دفعات مختلف وارد نماید.

RATE:  مبلغ پرداختی به بیمه گر می باشد که این مبلغ تابع توافق  طرفین است.

INSURER:  شرکت های بیمه ای هستند که با دریافت حق بیمه کالای شما را بیمه می نمایند.

INSURED: شخصیت حقیقی و یا حقوقی که با پرداخت حق بیمه کالای خود را بیمه می نماید. در کنار این مطالب آیا علاقمند به خرید ملک در خارج و بیمه آن هستید؟

ترخیص و بیمه کالا

 انجام ثبت سفارش کالای وارداتی و مراحل ثبت سفارش از مراحل لازم در تجارت بین الملل هستند که به دنبال آن مرحله ترخیص کالا در تجارت بین الملل و موضوع بیمه کالاهای وارداتی نیز مطرح می شوند. در تعامل با تجار و بازرگانان بین المللی، نیاز به یک فرهنگ خاص جهت ایجاد ارتباط داری، لذا یادگیری اصطلاحات بیمه در بازرگانی خارجی، کمک بسیاری برایتان در روابط امور بازرگانی بین المللی خواهد بود. با رعایت قوانین تجاری در سطح بین الملل، می توانید وارد بازارهای رقابتی خرید و فروش کالا شوید.

 

 

چنانچه اطلاعات بیشتری در خصوص موضوعات ثبت سفارش، بیمه و ترخیص کالا در تجارت بین الملل داشتید با مشاوران اریکه عدل تماس گرفته تا ارتباط زنده ویدیوکال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکیل مرتبط کار خود وقت رزرو نمایید، در ضمن بابت بردباری شما در مطالعه مقالات مان کمال سپاس را داریم.

 

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟