منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

نکته های مهم درباره مهاجرت کاری آلمان

مهاجرت کاری آلمان
مهاجرت کاری آلمان
آلمان یکی از کشور های محبوب نزد ایرانیان برای دریافت انواع ویزا و مهاجرت کاری است . مهاجرت کاری به آلمان از پر طرفدار ترین روش مهاجرت به آلمان است و آگاهی از لیست مشاغل آلمان امری ضروری قبل از مهاجرت به این کشور . از این رو ما در موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل در این مقاله شما را با دانستنیهای ویزای کار در آلمان آشنا میکنیم و به بررسی شرایط و مدارک لازم برای دریافت این ویزا میپردازیم، با ما همراه باشید .

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

آلمان یکی از کشور های محبوب نزد ایرانیان برای دریافت انواع ویزا و مهاجرت کاری است . مهاجرت کاری به آلمان از پر طرفدار ترین روش  مهاجرت به آلمان است و آگاهی از لیست مشاغل آلمان امری ضروری قبل از مهاجرت کاری به این کشور . از این رو ما در موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل در این مقاله شما را با نکته های مهم درباره مهاجرت کاری آلمان آشنا میکنیم و به بررسی شرایط و مدارک لازم برای دریافت این ویزا میپردازیم، با ما همراه باشید .

انواع اقامت در آلمان

بطور کلی برای مهاجرت کاری به آلمان و زندگی در این کشور دو نوع اقامت وجود دارد :

  • اقامت دائم
  • اقامت موقت

اقامت دائم آلمان

همانطور که میدانید شما برای ورود به کشور آلمان به آسانی موفق به دریافت اقامت دائم و شهروندی این کشور نمیشوید و میتوان راهی بسیار دشوار در پیش روی شما باشد.  تنها از طریق ویزا های پیوست و ازدواج با یک شهروند آلمانی و در شرایط خاص میتوانید اقامت دائم آلمان را بدست آورید .

اقامت موقت آلمان

دریافت اقامت موقت آلمان که از روش های قابل دستیابی است و معمولا این نوع اقامت ها کمتر از 6 ماه میباشند و تحت شرایط خاص قابل تمدید میباشند که عبارت است از دریافت : ویزای کاری در آلمان ، ویزای تحصیلی و فعالت های تجاری .

 

انواع مهاجرت کاری آلمان

برای  مهاجرت کاری به آلمان قبل از هر چیزی شما باید از لیست مشاغل مورد نیاز آلمان و شغل های پر در آمد آگاهی داشته باشید .برای مثال در رشته های مهندسی و با مدرک کارشناسی : مدیریت صنعتی ، مهندسی مکانیک ،مدیریت بازرگانی و عمران ،رشته هایی هستند که در لیست مشاغل قرار دارند . در حال حاضر کشور آلمان در سطح کاردانی فقط در رشته مکانیک ویزای کاری صادر میکند .

شما از دو روش میتوانید موفق به اخذ ویزای کاری آلمان شوید :

مشاغل آلمان

 

ویزای جست و جوی کار آلمان (job seeker)

در این نوع ویزا شما نیاز به دریافت دعوتنامه از یک کارفرما ندارید و با دریافت ویزای جستجوی کار آلمان یا همان ویزای جاب سیکر (job seeker) شما 6 ماه فرصت دارید تا د رکشور آلمان به دنبال کار بگردید .اگر در این مدت موفق شدید یک شغل پیدا کنید و با کارفرما قرار داد رسمی ببندید ، میتوانید ویزای جست و جوی کار خود را به ویزای کاری آلمان تغییر دهید و اقامت 3 ساله قابل تمدید را دریافت کنید .

بیشتر بدانید!
ویزای کار آلمان در سال 2022

 

ویزای جاب آفر (job offer) یا دریافت دعوتنامه کاری از یک کارفرما در آلمان

این نوع ویزا در در کشور آلمان برای مشاغلی که در آنها کمبود نیروی کار وجود دارد صادر میشود و بیشتر در رشته های فنی و مهندسی میباشد بخصوص در رشته های برق ،مکانیک،علوم کامپیوتر و…

یکی از راه هایی که در مهاجرت کاری به آلمان شما میتوانید موفق به دریافت جاب آفر یا دعوتنامه از سوی کار فرمای آلمانی شوید جستجو از طریق سایت های کار یابی در آلمان میباشد که شما با ایجاد یک رزومه مناسب در این گونه سایت ها ثبت نام کنید و منتظر دریافت پیشنهاد های کاری باشید .
چند نمونه از سایت های کار یابی در آلمان و یافتن مشاغل آلمان :

  • jobvector
  • lp.experteer
  • monster
  • stepstone

 

مدرک زبان آلمانی مورد نیاز برای مهاجرت کاری آلمان

برای مهاجرت کاری به آلمان بطور کلی زبان آلمانی از مبتدی تا پیشرفته به سه طح کلی A ، B و C تقسیم میشود :

سطح A زبان آلمانی

دوره مقدماتی زبان آلمانی سطح A میباشد که به دو بخش A1 و A2 تقسیم می شود . در این سطوح شما میتوانید نیاز های عمومی خود را در حد جملات ابتدایی و روزمره بر طرف کنید .

سطح B زبان آلمانی

میتوان گفت این سطح دوره میانی زبان آلمانی میباشد و به بخش B1 و B2 تقسیم میشود . دراین سطح شما میتوانید به راحتی به مکالمات روزمره بپردازید در بحث ها شرکت کنید و به راحتی مفاهیم آلمانی را درک کنید .

سطح C زبان آلمانی

دوره پیشرفته زبان آلمانی برای مهاجرت سطح C میباشد و دارای سطوح C1 و C2  بعد از پایان این دوره شما قادر به درک زبان آلمانی در تمام سطوح میباشید و به راحتی و بدون هیچ اشکالی هر چه را که میشوید درک کرده و هر چه را میخواهید میتوانید به زبان آلمانی بیان کنید و به مکالمات روزمره بدون آمادگی قبلی بپردازید .

نکته مهم : شما برای مهاجرت کاری به آلمان و تحصیلی ملزم به دریافت مدرک زبان آلمانی در سطح B2 هستید اما برای دریافت ویزای جست و جوی کار یا جاب سیکر مدرک B1 کفایت میکند .

 

شرایط مورد نیاز برای ویزای کاری آلمان (ویزای جست و جوی کار یا جاب سیکر )

شرایط اولیه ای که شما برای دریافت ویزای کار آلمان و مهاجرت کاری به آلمان نیاز دارید :

  • داشتن مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد از دانشگاه آلمان یا مدرک خارجی معادل آن
  • تجربه مرتبط (حداقل 5 سال) در زمینه رشته تحصیلی خود داشته باشید
  • تسلط کافی به زبان آلمانی
  • داشتن سن زیر ۴۰ سال و بیشتر از ۲۴ سال
بیشتر بدانید!
انواع اقامت کاری را بهتر بشناسید

 

مدارک مورد نیاز دریافت ویزای کار آلمان

  • تکمیل فرم درخواست ویزا برای مهاجرت کاری به آلمان
  • عکس گذرنامه ،دو قطعه عکس ۶*۴
  • مدرک اثبات کننده رابطه کاری (مثل قرارداد کاری)
  • مدارک تحصیلی
  • تاییدیه اعتبار مدارک تحصیلی در آلمان
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • مدارک سوابق کاری
  • رزومه ی یا CV شخص متقاضی
  • گذرنامه دارای اعتبار
  • مدرک بیمه درمانی مسافرتی دارای اعتبار
  • ترجمه ی مدارک به زبان انگلیسی یا آلمانی

 

مراحل مورد نیاز برای ویزای کاری آلمان (ویزای جست و جوی کار یا جاب سیکر )

در ابتدا برای مهاجرت کاری به آلمان شما باید از سفارت آلمان در تهران وقت سفارت بگیرید و در زمان اعلام شده از طرف سفارت با مدارک کامل خود که از قبل تهیه کردید به سفارت مراجعه کنید .دریافت نوبت از طرف سفارت آلمان معمولا بین 12 تا 15 ماه زمان احتیاج دارد .

بعد از بررسی مدارک شما توسط سفارت وقت مصاحبه تعیین میشود و آفیسر با شما بین 15 تا 20 دقیقه گفتگو میکند و سوالاتی که پرسیده میشود با توجه به شرایط افراد میتواند متفاوت باشد . یک الی دو ماه بعد با شما از طرف سفارت تماس گرفته میشود ، در صورت موافقت با درخواست شما باید در زمان اعلام شده جهت دریافت ویزای خود در محل سفارت در تهران حاضر شوید و پاسپورت خود را به مسئول مربوطه تحویل دهید ،دو تا سه هفته بعد ویزای شما آماده است .

 

لیست مشاغل آلمان

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم برای مهاجرت کاری به آلمان شما باید از لیست مشاغل آلمان آگاهی داشته باشید . در حال حاضر کشور آلمان بیشتر در رشته های فنی و مهندسی ویزای کاری صادر میکند . در وبسایت اداره مهاجرت آلمان لیست کاملی وجود دارد که در زیر ما چند نمونه را به شما معرفی میکنیم .

شماره نیروی مورد نظر تخصص نیروی کاری
1 ساخت و ساز فلزی کارگر ماهر
2 جوش و فن آوری اتصال کارگر ماهر
3 حرفه مکاترونیک کارگر ماهر، متخصص
4 حرفه های فناوری اتوماسیون کارگر ماهر، متخصص
5 صنایع الکترونیک ساختمانی کارگر ماهر
6 حرفه مهندسی برق کارگر ماهر
7 صنایع مهندسی برق صنعتی کارگر ماهر
8 نصب و تعمیر لوله کارگر ماهر
9 حرفه مهندسی برق (بدون تخصص) متخصص
10 نظارت – مهندسی برق متخصص
11 بهداشت حرفه ایی کارگر ماهر
12 فناوری گرمایش و تهویه مطبوع متخصص
13 حرفه فناوری های تبرید کارگر ماهر، متخصص
14 کامپیوتر نرم افزار متخصص
15 برنامه نویسی متخصص
16 حرفه فنی  عملیات راه آهن متخصص

برای اقدام ویزای کاری آلمان یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید دریافت تأییدیه ZAB یا Anabin می باشد . میتوانید به  سایت ارزشیابی مدارک تحصیلی آلمان  مراجعه نموده .

 

بیشتر بدانید!
هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی و اجاره خانه در آلمان

شاید یکی از دغدغه های مهم افرادی که قصد مهاجرت به کشور دیگر و شروع یک زندگی جدید در آنجا را دارند هزینه های زنگی در آن کشور باشد . اگر بخواهیم به صورت کلی اشاره ای به این هزینه ها داشته باشیم میتوانیم بگوییم برای مثال : هزینه زندگی یک نفر در آلمان برای یک سال حدوداً  10 هزار یورو میباشد .

البته نوع زندگی شما و منطقه ای که برای زندگی انتخاب میکنید میتواند تاثیر زیادی داشته باشد . برای هزینه اجاره مسکن که باز هم تحت تاثیر منطقه و نوع ملک مورد نظر برای اجاره میتواند از 700 یورو تا 2000 یورو متغیر باشد به علاوه هزینه های قبوض آب و برق و… که عددی بین 150 یورو تا 300 یورو میتواند باشد .

 

در نتیجه مهاجرت کاری به آلمان !

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید قبل از مهاجرت کاری به آلمان یک سری الزاماتی وجود دارد که شما از قبل باید نسبت به آماده کردن آنها اقدام کنید تا در طول مسیر به مشکلی بر نخورید از جمله آمادگی برای یادگیری زبان آلمانی و دریافت مدرک با توجه به نوع مهاجرت و آماده کردن مدارک تحصیلی و سوابق شغلی برای ارزیابی .

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت کاری آلمان میتوانید اگر سوالی دارید از طریق مشاوره آنلاین با ما در ارتباط باشید و یا از طریق آکادمی اریکه عدل کلاس های وکلا را شرکت کنید تا اطلاعات کامل درباره هر کدام از روش های مهاجرت به آلمان مطلع شوید و یا از طریق تماس با ما میتوانید جلسه حضوری تنظیم نمایید تا از مشاوره وکلای متخصص این حوزه بهره بگیرید.

در صورتیکه هم که قصد خرید ملک در آلمان را دارید با دانلود اپلیکیشن اینوستایم برند زیر مجموعه موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل از ریز جزییات اطلاعات هر ملک در شرکت سرمایه گذاری اینوستایم (Investime) باخبر شوید.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟