منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

استاندارد در تجارت بین الملل و دریافت گواهی آن

استاندارد در تجارت بین الملل، صادر کننده گواهی استاندارد، گواهی های استاندارد، دریافت گواهی استاندارد، استانداردهای بین المللی
استاندارد در تجارت بین الملل، صادر کننده گواهی استاندارد، گواهی های استاندارد، دریافت گواهی استاندارد، استانداردهای بین المللی
توجه به اخذ گواهی نامه های داخلی و خارجی استاندارد، در پروسه صادرات و واردات یکی از پشتوانه های کیفیت و اعتبار کالاهای شما است. زیرا که کیفیت کالاهای صادراتی یا وارداتی شما باید با استانداردهای کیفی بین المللی مطابقت داشته باشد. هر کشوری شاخص های استاندارد خود را در کالا و خدمات شان دارند اما در تجارت بین الملل، نیاز به قوانین و معیارهایی است که تمامی کالاها و خدمات باید مطابق در سطح دنیا تولید و عرضه شوند که به آن استاندارد بین المللی می گویند.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

اخذ استاندارد در تجارت بین الملل یعنی دریافت گواهی استاندارد برای تایید با کیفیت بودن کالا های وارداتی یا صادراتی. گواهی های استاندارد انواع گوناگونی مانند تاییدیه انطباق دارد. هر کشوری استانداردهای داخلی خود را داشته اما در موضوع تجارت و بازرگانی بین المللی همه کشورها ملزم به رعایت قوانین و شرایط استانداردهای بین المللی می باشند. نتایج مطالعات موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل بر آن است که سازمان های صادر کننده گواهی استاندارد، کار تدوین و صدور گواهی های کیفیت کالا را به عهده دارند. تمامی تولید کنندگان و خریداران کالاهای خارجی، جهت امور تجاری خود از جمله واردات یا صادرات باید تاییدیه و گواهی استاندارد کیفی کالا را اخذ نمایند.

استاندارد در تجارت بین الملل و دریافت گواهی آن

استاندارد به مفهوم انطباق و تایید نمودن کالاها از نظر اندازه، شکل، رنگ، خواص فیزیکی و خواص شیمیایی می باشد، با گواهی استاندارد می توان به خواص مواد و اجزا تشکیل دهنده یک کالا پی برد و از این طریق کالاهای تولیدی مشابه را نیز تشخیص داد. دریافت گواهی استاندارد در تجارت و بازرگانی بین المللی جزو قوانین و مقررات تصویب شده  قانون تجارت و بازرگانی می باشد که رعایت قوانین استاندارد و دریافت گواهی استاندارد از ضروریات صادرات و واردات است و همچنین داشتن گواهی استاندارد در بازرگانی بین المللی امتیاز خوبی برای تولید کنندگان انواع کالا می باشد.

انواع گواهی نامه استاندارد

همچنین خریداران می توانند کالاهای استاندارد شده را به قیمت پایین تری بخرند، زیرا هزینه های بازرسی و ساخت کالاهای استاندارد، پایین تر بوده و کیفیت آنها مشخص می باشد. استاندارد در تجارت های بین المللی بسیار حائز اهمیت است. البته باید بدانیم که یک گواهی نامه استاندارد داخلی، و یک گواهی استاندارد بین المللی وجود دارد که تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی بایستی منطبق بر استانداردهای بین المللی و معیارهای آن باشند.

چنانچه یکی از اهداف تان در مهاجرت به دبی ، راه اندازی یا ایجاد کسب و کار و بیزینس می باشد، می توانید با ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری دبی، فعالیت های بازرگانی، خدماتی، تولیدی یا مالی بسیار خوبی با بازده سود بالا داشته باشید. دبی فرصت های بیشماری در خصوص خرید و فروش کالاهای وارداتی و صادراتی دارد که البته در خرید و فروش این کالاها، به گواهی نامه های استاندارد نیز توجه کافی داشته باشید.

 

سازمان های صادر کننده گواهی استاندارد

اسامی سازمان های صادر کننده گواهی استاندارد بدین شرح می باشند:

بیشتر بدانید!
نمایندگی مالیاتی در پرتغال و لزوم داشتن آن

1- وظیفه تدوین و صدور گواهی استاندارد در ایران بر عهده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی است.

2- برای حضور در بازارهای بین الملل باید به استاندارد های جهانی دست یافت، سری استاندارد ایزو 9000 حداقل کیفیتی است که مورد قبول دنیای تجاری است، استاندارد ISO9000 در سال 1987 از سوی سازمان بین المللی استاندارد منتشر شده و در حال حاضر در سازمان بین المللی استاندارد( ISO ) 90 کشور از جمله ایران عضو هستند.

3- وارد کنندگان اعم از دولتی و غیر دولتی برای واردات کالاهای دارای استاندارد اجباری باید به وزارت بازرگانی مراجعه و فرم درخواست ثبت سفارش را اخذ کنند همچنین بایستی در اوراق ثبت سفارش، ضوابط استاندارد را نیز قید و علاوه بر آن باید ضوابط استانداردهای ملی ایران را به فروشنده نیز ابلاغ نمایند. هر کالایی باید تاییدیه کیفیت و گواهی استاندارد را در امور بازرگانی و تجارت بین المللی داشته باشد تا بتواند به بازارهای رقابتی وارد شود، باید گفت موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در ایران یکی از سازمان های صادر کننده گواهی نامه استاندارد می باشد.

گواهی های استاندارد

گواهی های استاندارد

برای دریافت تاییدیه و گواهی های استاندارد لازم است واژه ها و نشانه های مربوطه را بشناسیم:

1- ( SD ) اظهارنامه عرضه کننده کالا SUPLIERS DECLARATION سندی است که به موجب آن عرضه کننده کالا کتبا تایید می کند که کالای تدارک شده با استاندارد تعیین شده یا شناسه های آن  و یا الزامات اساسی آن مطابقت دارد.

2- ( MD ) اظهارنامه تولید کننده ( MANUFACTURERS DECLARATION ) سندی است که به موجب آن تولید کننده کالا کتبا تایید می کند که کالای تولید شده با استاندارد تعیین شده یا الزامات اساسی یا شناسه های آن مطابق دارد.

3- ( VOC ) تاییدیه انطباق ( VERIFICATION OF CONFORMITY ) سندی است که بر اساس آن یکی از شرکت های بازرسی، یا مسئول کنترل کیفیت و یا مدیر عامل واحد تولیدی اظهارنامه عرضه کننده کالا ( SD )  را تایید می کند.

اسناد استاندارد

4- برگه نتایج آزمون ( TEST REPORT) سندی است که نشان می دهد نتایج آزمون یک کالا بر طبق استاندارد مربوط یا الزامات اساسی می باشد.

5- گواهی انطباق  ( CERTIFICATE OF CONFORMITY ): سندی است که موسسه استاندارد صادر می کند، این سند نشانگر آن است که کالای وارده با استاندارد مربوطه یا الزامات اساسی آن انطباق دارد. همانطور که دیدیم تمامی این تاییدیه ها و گواهی نامه ها، در رابطه با بحث استانداردهای بین المللی در تجارت و بازرگانی بین المللی مطرح و مورد واردات و صادرات کالاهای گوناگون کاربرد دارند علاوه بر آن می توان گفت گواهی نامه استاندارد یکی از مدارک لازم در امور صادرات و واردات انواع کالا می باشد.

بیشتر بدانید!
تعریف قراردادهای تجاری بین المللی

دریافت گواهی استاندارد

 دریافت گواهی استاندارد ( COC ) روش هایی بدین قرار دارد:

 روش اول: دریافت گواهی نامه استاندارد قبل از حمل کالا

برای دریافت گواهی نامه استاندارد قبل از حمل یا ورود کالا و  رسیدن کالا به گمرک باید اقدامات زیر را به عمل آورد.

1 – درج استانداردهای مورد قبول موسسه در قرارداد خرید، پروفرما، اوراق ثبت سفارش، اعتبارات اسنادی به منظور الزام فروشنده به رعایت استانداردها و یا الزامات اساسی

2- ارائه MD یا SD.

3 – ارائه Test Report به یکی از آزمایشگاه های مورد قبول موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.

4 – اخذ COI ( گواهی بازرسی ) COI: CERTIFICATE OF INSPECTION  از یکی از شرکت های بازرسی مورد قبول موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.

5 – ارائه اسناد یک، دو، سه و چهار فوق الذکر به موسسه استاندارد و دریافت گواهی COC قبل از رسیدن کالا یا بعد از رسیدن کالا.

دریافت تاییدیه استانداردهای داخلی و استانداردهای بین المللی مهر تایید و اطمینان از صحت و سلامت کالا می باشد و خریداران راحت تر مبادرت به سفارش و خرید این نوع کالاها می نمایند.

روش دوم دریافت گواهی استاندارد

روش دوم دریافت گواهی استاندارد بدین نحو می باشد:

الف- پس از اظهار کالا به گمرک، مسئولین ادارات استاندارد یا ارزیابان گمرک از کالای وارده نمونه برداری و نمونه را به یکی از آزمایشگاه های مورد قبول موسسه ارسال می نمایند.

ب – در صورت انطباق نتایج آزمون با استاندارد مربوطه یا الزامات اساسی گواهی انطباق COC صادر می گردد. دریافت گواهی در این روش مستلزم این است نتایج آزمایشگاهی با استانداردهای مربوطه انطباق داشته باشد. تجارت و بازرگانی در واقع نوعی سرمایه گذاری برای رسیدن به بازده و سود مالی از فعالیت های کاری و تجاری است.

اما اگر در کنار امور تجاری خود در کشورهای دیگر، علاقمند به سرمایه گذاری با خرید ملک خارجی باشید، گزینه های بیشماری در این خصوص با هدف دریافت اقامت، شهروندی و اخذ پاسپورت های کشورهای دیگر دارید. با دریافت برخی از پاسپورت ها مانند پاسپورت ترکیه، می توانید در کشور انگلیس، کسب و کار و بیزینس راه اندازی نمایید که البته ملزم به رعایت قوانین واردات یا صادرات و اخذ گواهی های استاندارد نیز هستید.

بیشتر بدانید!
صلاحیت دادگاه ، دادگاه صالح چیست

استانداردهای بین المللی

استانداردهای بین المللی

چقدر با استانداردهای بین المللی آشنا هستید؟ استانداردهای بین المللی مورد قبول موسسه استاندارد بدین شرح می باشند:

1- استانداردهای ملی ایران

2- استانداردهای کشورهای اروپایی (NE ) با هر نوع پیشوند DINEN ، BESEN یا استانداردهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا.

3- استانداردهای بین المللی کالا CODEX ، ITY، ISO

4- استانداردهای کشورهای آمریکای شمالی ANSI, ASME, ASTM, UL, API, AGI

5- استانداردهای کشور ژاپن ( JIS )

تمامی موارد فوق جزو استانداردهای بین المللی شناخته شده در سطح دنیا می باشند و الزامی است که کلیه بازرگانان و تجار با این استانداردهای بین المللی آشنا باشند، دریافت گواهی استاندارد در بازرگانی و تجارت های بین الملل در حد زیادی در بحث رقابت و بازار عرضه کالا نیز تاثیر گذار بوده و با مطابقت داشتن با استاندارها و معیارهای آن هر کالایی موجه تر و مقبول تر بنظر می رسد.

گواهی نامه ثبت کالا

گواهی نامه ثبت کالا (SERTATEMENT FOR REGISTRATION (SFR سندی است که نشان دهنده ثبت یک کالا در موسسه استاندارد می باشد این روش به منظور تسریع در ترخیص کالای وارد کنندگانی که به طور مستمر کالایی را وارد کشور می کنند به کار می رود، دریافت گواهی استاندارد در بازرگانی بین المللی مستلزم اخذ گواهی از سازمان های صادر کننده گواهی  استاندارد مربوطه می باشد.

 

اهمیت استاندارد

توجه به اخذ گواهی نامه های داخلی و خارجی استاندارد، در پروسه صادرات و واردات یکی از پشتوانه های کیفیت و اعتبار کالاهای شما است. زیرا که کیفیت کالاهای صادراتی یا وارداتی شما باید با استانداردهای کیفی بین المللی مطابقت داشته باشد. هر کشوری شاخص های استاندارد خود را در کالا و خدمات شان دارند اما در تجارت بین الملل ، نیاز به قوانین و معیارهایی است که تمامی کالاها و خدمات باید مطابق در سطح دنیا تولید و عرضه شوند که به آن استاندارد بین المللی می گویند.

 

 

در صورت نیاز شما عزیزان به جزئیات بیشتر در خصوص دریافت گواهی استاندارد داخلی و خارجی در تجارت بین الملل می توانید با مشاوران اریکه عدل تماس گرفته تا ارتباط زنده ویدئو کال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکلای متخصص این امر وقت رزرو نمایید. در پایان بابت مطالعه این مقاله از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مفید فایده قرار گرفته شده باشد.

 

 

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟