منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک

اگر در خصوص مهاجرت به برخی از کشورهای پیشرفته همانند کشورهای اروپایی و اخیرا ترکیه تحقیقات کرده باشید می دانید که یکی از مدارک مورد نیاز برای صدور کارت اقامت و کارت ملی و حتی پاسپورت عکس بیومتریک است. ما پیش از این در مقاله عکس بایومتریک و شرایط آن  به تعریف این نوع عکس پرداختیم و شرایط آن را لیست وار بیان کردیم. اما برای درک بهتر و راهنمایی روشن تر در مقاله راهنمای گرفتن عکس بیومتریک به جزئیات بیشتری با مثال مشخص می پردازیم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

نزدیک 3 سال پیش که مطلب راهنمای گرفتن عکس بیومتریک را در وبسایت موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل منتشر کردیم، این مقاله با استقبال بسیار زیادی روبرو شد و بسیاری از مخاطبین ما رو مورد لطف خود قرار دادند. به خصوص موکلین ما در اپلیکیشن اینوستایم برای دریافت ویزا ها ، کارت اقامت و شهروندی خود از این پست استفاده های بسیار کردند.

در سال جاری نیز ما به بررسی و به روز رسانی این مطلب ادامه دادیم و تلاش کردیم اطلاعات موثق و دسته اول در اختیار مخاطبین ارجمند قرار گیرد. خوشحال می شویم نقطه نظرات شما را در خصوص این مطلب بدانیم.

 

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک

اگر در خصوص مهاجرت به برخی از کشورهای پیشرفته همانند کشورهای اروپایی و اخیرا ترکیه تحقیقات کرده باشید می دانید که یکی از مدارک مورد نیاز برای صدور کارت اقامت و کارت ملی و حتی پاسپورت عکس بیومتریک است.

اما اصولا بیومتریک یا Biometric به چه معناست؟ به طور کلی به اندازه گیری ها ، محاسبات و ثبت مشخصه های انسانی ، امور بیومتریک می گویند. مثلا ثبت اثر انگشت متقاضیان ویزا هم نوعی عملیات بیومتریک است.

عکسی که به درستی گرفته نشده باشد می تواند به راحتی باعث ریجکت شدن درخواست شما شود. برخی از عکاسان هم با همه ابعاد عکس بیومتریک آشنا نیستند.

ما پیش از این در مقاله عکس بایومتریک و شرایط آن  به تعریف این نوع عکس پرداختیم و شرایط آن را لیست وار بیان کردیم. اما برای درک بهتر و راهنمایی روشن تر در مقاله راهنمای گرفتن عکس بیومتریک به جزئیات بیشتری با مثال مشخص می پردازیم. با موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل همراه باشید.

شارپنس و کنتراست عکس

البته این مورد از راهنمای گرفتن عکس بیومتریک کمی تخصصی است و انتظار نمی رود که افراد عادی با آن آشنا باشند ولی بد نیست که با مشاهده مثال ماجرا از عکاس و کسی که عکس بیومتریک را تهیه می کند بخواهید که از شما یک عکس درست بیاندازد.

همیشه یادتان باشد که چهره شما باید نقطه تمرکز عکس ( فوکوس ) باشد. یک کنتراست صحیح هم کمک می کند که رنگ پوست چهره متقاضی مهاجرت واقعی و طبیعی در عکس بیفتد.

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک ، مدارک مورد نیاز مهاجرت

 

نور دهی و نور پردازی عکس

دومین نکته راهنمای گرفتن عکس بیومتریک توزیع مساوی نور به همه اجزای صورت متقاضی است. تصویر باید بدون سایه ، درخشش و نقاط قرمز در چشم ها باشد.

بیشتر بدانید!
ویژگی های دفتر ترجمه خوب برای مهاجرت

درخشش عینک و انعکاس نور به هر شکل ممکن است باعث ریجکت شدن عکس شما بشود. رد شدن عکس هم همانطور که می دانید با ریجکت شدن کل درخواست منتهی خواهد شد. ترجیح این است که قبل از عکس برداری شخص متقاضی عینک خود را بردارد.

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک ، مدارک مورد نیاز مهاجرت

 

پشت زمینه عکس بیومتریک شما

پشت زمینه عکسی که تهیه می کنید باید یک رنگ ساده و یک دست باشد. بهترین انتخاب خاکستری روشن یا سفید است. پشت زمینه عکس باید به قدری روشن باشد که موها و اجزای چهره متقاضی به سادگی قابل تشخیص باشند.

با وجود اینکه اصل بر این است که همه پشت زمینه ها سفید باشند اما در عین حال بهتر است برای موهای بلومند و روشن از از پشت زمینه خاکستری تیره تر استفاده شود. دقت کنید که هرگونه طرح در پشت زمینه قابل قبول نیست.

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک ، مدارک مورد نیاز مهاجرت

 

کیفیت عکس و تصویر

خدا را شکر این روزها با پیشرفت تکنولوژی و دوربین های امروزی کیفیت عکس ها بسیار بالاست اما در عین حال باید به ابزار پرینت و چاپ عکس هم توجه کرد که کیفیت پایین سبب ریجکت شدن درخواست شما نشود. بهترین کار این است که تصاویر با کیفیت ۶۰۰ دی پی آی که معمولا بالاترین کیفیت چاپگر ها است چاپ بشوند.

رنگ تصویر باید خنثی باشد و نور در همه تصویر توزیع برابر داشته باشد. برخی پرینتر ها رنگ تصویر را به اصطلاح گرم چاپ می کنند که باید مواظب این موارد بود. این موارد می تواند ترکیب رنگ طبیعی چهره شما را بهم بزند و موجب مشکلات شود.

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک ، مدارک مورد نیاز مهاجرت

 

جایگاه سر و حالت چهره

یکی از موارد مهم در راهنمای گرفتن عکس بیومتریک حالت چهره سوژه و جایگاه سر او است. شخص متقاضی باید با حالت چهره خنثی مستقیم به دوربین نگاه کند. چشم ها باید باز و دهان باید بشته باشد و در چهره حالت لبخند یا هر گونه حالت احساسی دیگری موجود نباشد.

به طور معمول اگر هر دو گوش در عکس گرفته شده نمایان باشند این موضوع نشانه این است که جایگاه سر متقاضی در مرکز است و جهت نگاه او هم به دوربین صحیح می باشد.

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک ، مدارک مورد نیاز مهاجرت

 

چشم ها و مسیر نگاه سوژه

علاوه بر اینکه چشم ها باید کاملا باز باشند به هیچ عنوان نباید با مو ها ، روسری یا شال یا هر شیء دیگری پوشانده شده باشند. علاوه بر اینها مسیر نگاه شخص متقاضی باید مستقیم و به دوربین باشد. نگاه کردن به جهت ها عکس را نامناسب می کند.

بیشتر بدانید!
دیگر عکس برای تمدید گذرنامه با خود نبرید!

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک ، مدارک مورد نیاز مهاجرت

 

عینک زدن در عکس بیومتریک

بار دیگر تاکید می کنیم که چشم ها باید کاملا باز باشند و عینک ها نباید باعث هر گونه درخشش ، سایه و انعکاس در عکس شوند. ترجیح این است که قبل از گرفتن عکس بیومتریک عینک ها را بردارید اما این موضوع الزامی نیست اگر شرایط رعایت شوند داشتن عینک در عکس اشکالی ندارد.

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک ، مدارک مورد نیاز مهاجرت

 

شال ، روسری و حجاب سر

یکی از نکات راهنمای گرفتن عکس بیومتریک این است که هیچ کشوری نمی تواند شما را به گرفتن عکس بی حجاب الزام کند. با این حال داشتن حجاب در عکس نباید موجب شود که اجزای صورت در تصویر مشخص نباشند. با این حال باید توجه داشت که کلاه و سایر پوشش های سر ممنوع است مگر اینکه با اهداف مذهبی استفاده شود.

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک ، مدارک مورد نیاز مهاجرت

 

عکس بیومتریک فرزندان و بچه ها

همان شرایطی که برای گرفتن عکس بیومتریک برای بزرگسالان واجب است در خصوص بچه ها نیز باید رعایت شود البته در این خصوص چند استثنا هم وجود دارد. بچه های زیر ۶ سال لازم نیست حتما مستقیما به دوربین نگاه کنند. هیچ گونه اسباب بازی یا جسم دیگری نباید در عکس دیده شود و خود کودک باید تنها شخصی باشد که در عکس پرینت شده دیده می شود.

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک ، مدارک مورد نیاز مهاجرت

 

نوزادان و اطفال سنین پایین تر

همانطور که آگاهی دارید برای کودکان زیر ۶ سال لازم نیست حتما مسیر نگاه مستقیم به دوربین باشد. جهت نگاه برای آنها مهم نیست. حتی در نوزادان زیر یک سال این اجازه داده می شود که با چشم بسته عکس تهیه شود.

والدین می توانند کودک را با دست نگه دارند ولی دست آنها نباید در عکس نمایان باشد علاوه بر اینها هیچ گونه اسباب بازی ، شیشه شیر ، گردنبند و سایر وسایل نوزاد نباید در عکس نمایان باشد.

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک ، مدارک مورد نیاز مهاجرت

امیدواریم مقاله راهنمای گرفتن عکس بیومتریک برای شما مفید بوده باشد. تمامی تلاش ما در وکلای مهاجرت این است که تجربه سالیان دور خود را در اختیار هوطنان عزیز بگذاریم تا به بهترین شکل و به بیشترین مقدار در وقت ، انرژی و هزینه صرفه جویی شود.

با آگاهی از قوانین و شرایط تهیه کردن مدارک لازم برای مهاجرت شما چند قدم جلو تر از دیگران هستید. اگر می خواهید در مورد عکس بیومتریک بیشتر بدانید ، توصیه می کنیم حتما نگاهی به مقاله « عکس بایومتریک و شرایط آن » که سابقا در وبسایت ما منتشر شده است بیاندازید.

بیشتر بدانید!
گام به گام تا دریافت عدم سوء پیشینه از ثنا

فراموش نکنید که قبل از پیدا کردن یک عکاسی خوب برای گرفتن عکس بیومتریک باید یک وکیل مهاجرت خوب پیدا کنید. به همین خاطر ما مطالعه مقاله « چگونه یک دفتر مهاجرتی خوب انتخاب کنیم؟ » را به شما توصیه می کنیم. از طرف دیگر مطالعه مطلب « استخدام وکیل خارجی برای مهاجرت » هم به شما کمک شایانی خواهد کرد.

ضمن اینکه برای شما آرزوی موفقیت و کامیابی داریم خواهشمندیم که با به اشتراک گذاشتن نظرات و دیدگاه های خود ما را در بهبود و به روز رسانی این مطلب یاری کنید.

برخی سوالات در مورد عکس بیومتریک

با وجود اینکه در این مقاله اکثر نکات مهم مربوط به عکس بیومتریک پرداخته شده است گاهی برای بعضی مخاطبین محترم سوالاتی پیش می آید. به برخی از این سوالات نگاهی بیاندازید:

 

عکس بیومتریک برای چه مواردی باید گرفته شود؟

به طور کل شما برای هر گونه اموری که به سفارت و سازمانهای مهاجرت مربوط می شود نیاز به عکس بیومتریک دارید. مانند صدور ویزا ، کارت اقامت و حتی پاسپورت و شهروندی.

کدام عکاسی عکس بیومتریک می گیرد؟

اصولا هر آتلیه یا عکاسی می تواند این کار را انجام دهد منتها شما باید تحقیق کنید که طبق راهنمایی های این مقاله آیا عکاس شما با نحوه گرفتن عکس بیومتریک آشنا هست یا خیر.

اگر عکسم استانداردها را نداشته باشد چه می شود؟

بدترین حالتی که می تواند اتفاق بیفتد این است که درخواست شما برای صدور ویزا یا صدور کارت اقامت ریجکت شود. با این حال برخی سفارت ها و سازمانهای مهاجرت فرصت اصلاح ایرادات را به شما می دهند.

 

گام به گام تا عکس بیومتریک

راهنمای گرفتن عکس بیومتریک

حالا که متوجه اهمیت عکس بیومتریک در درخواستهای مهاجرتی شدید ، ایجاد ما به مراحل گرفتن یک عکس بیومتریک اساسی اشاره می کنیم

یافتن آتلیه مناسب

یک آتلیه یا عکاسی مناسب که به اصول عکس های بیومتریک آشناست پیدا کنید

مطالعه استانداردها

راهنمای ما را برای آگاهی از استانداردها قبل از مراجعه به آتلیه مطالعه کنید

گرفتن عکس بیومتریک

در آتلیه حاضر شوید و مطابق استانداردها عکس بیومتریک خود را بگیرید

کنترل عکس

عکسی که گرفته اید را با استاندارد ها تطبیق دهید تا هیچ ایرادی نداشته باشد.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

10 پاسخ

  1. سلام سوال خاصی دارم من در چشم چپ به هنگام نگاه مستقیم دارای انحراف هستم البته زیاد نیست ولی عکس بیونتریکی که برای کارت ملی انداختن تایید نشده و گفتن دوباره برم راه حلی داره که به متصدی بگم ؟

  2. اگر بعد از گرفتن گذرنامه بواسطه عمل جراحی بینی چهره عوض بشه میشه دوباره برای گرفتن عکس جدید اقدام کرد؟ به چه نحوی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟