منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

سازمان تی آر ای استرالیا TRA

سازمان تی آر ای استرالیا TRA
سازمان تی آر ای استرالیا TRA
برای مهاجرت کاری به استرالیا قبل از هر اقدامی شما نیاز به ارزیابی مدارک شغلی و تحصیلی خود دارید که این کار بر عهده سازمان های ارزیابی استرالیا است . یکی از این سازمانها ، سازمان تی آر ای استرالیا TRA است که با توجه به مدرک شما و شاخه کاری و تحصیلی ، هر سازمانی مسئولیت ارزیابی یک یا چند گروه شغلی یا تحصیلی را بر عهده دارد .

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

برای مهاجرت کاری به استرالیا قبل از هر اقدامی شما نیاز به ارزیابی مدارک شغلی و تحصیلی خود دارید که این کار بر عهده سازمان های ارزیابی استرالیا است .

یکی از این سازمانها ، سازمان تی آر ای استرالیا TRA است که با توجه به مدرک شما و شاخه کاری و تحصیلی ، هر سازمانی مسئولیت ارزیابی یک یا چند گروه شغلی یا تحصیلی را بر عهده دارد .

در موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل در مقالات قبلی به بررسی سازمان های زیر پرداختیم :

سازمان تی آر ای (Trades Recognition Australia (TRA

افرادی که دارای مدارک فنی و حرفه‌ای بوده و یا دوره‌های تخصصی در اموری خاص را گذرانده‌اند توسط سازمان تی آر ای استرالیا TRA ارزیابی می‌شوند. روند ارزیابی در این سازمان وابسته به کد شغلی انتخاب شده بوده و امکان مصاحبه‌ی شفاهی نیز دارد.

سازمان تی آر ای استرالیا TRA تی آر ای سوالات ارزیابی بیش از 130 رشته فنی را برعهده دارد. سازمان فنی و حرفه ای استرالیا (TRA) مسئول ارائه خدمات ارزیابی و بررسی مدارک متقاضیانی است که در داخل و یا خارج از کشور استرالیا، دارای سابقه کاری فنی بوده و شغل آن ها در لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا می باشد.

متقاضیان ارزیابی با مدارک فنی و حرفه ای

متقاضیانی که با مدارک فنی و حرفه ای قصد مهاجرت به استرالیا از طریق ویزاهای کاری و مهارتی استرالیا را دارند، باید ابتدا مدارک خود را توسط سازمان تی آر ای استرالیا TRA ارزیابی کنند.

ارزیابی مدارک توسط سازمان تی آر ای استرالیا TRA مناسب متقاضیانی است که قصد مهاجرت و یا سنجش مهارت های تخصصی خود مطابق با استانداردهای کشور استرالیا را دارند. سازمان تی آر ای  به دو طریق ارزیابی مدارک را انجام می دهد.

  • (Offshore Skills Assessment Program (OSAP
  • (Migration Skills Assessment (MSA

ارزیابی مدارک رشته های فنی و حرفه ای توسط سازمان تی آر ای استرالیا TRA 

(Offshore Skills Assessment Program (OSAP

اگر حرفه و رشته شما جزء رشته های نجار، شکل دهنده فلز، آرایشگر، خدمات نجاری ، بنا، کابینت ساز، نصاب، آشپز ، تنظیم کننده جوشکار ، سازنده دیگ بخار، ریخته گری با ماشین آلات فلزی، شکل دهنده فلزات، جوشکار فشار قوی، شکل دهنده ورقه های فلزی در کارگاه، سازنده ابزار و جوشکاری است ارزیابی شما از طریق OSAP توسط انجام می گیرد.

بیشتر بدانید!
بهترین شرکت ها برای کار در آلمان

برای اینکه با مدرک فنی و حرفه ای بتوانید برای مهاجرت به استرالیا اقدام کنید ابتدا باید مدارک خود را ارزیابی کنید. برای ارزشیابی مدرک سازمان تی آر ای استرالیا TRA در این حالت متقاضی ابتدا مدرک خود را به یکی از مراکز تائید سازمان تی آر ای استرالیا TRA (در حال حاضر دانشگاه ویکتوریای استرالیا) می فرستد.

در صورت پذیرفته شدن در مرحله اول، به مرحله دوم که معمولا شامل یک مصاحبه به زبان انگلیسی است دعوت می شود.

مصاحبه معمولا به صورت آنلاین انجام می گیرد و حق استفاده از مترجم وجود ندارد. در رشته های برق کشی، مکانیک سیستم های تهویه مطبوع و لوله کشی حتما علاوه بر مصاحبه ارزیابی عملی هم صورت می گیرد.

در صورتی که جواب ارزیابی سازمان تی آر ای استرالیا TRA شما مثبت باشد دو حالت پیش می آید :

  1. برای شروع کار در استرالیا احتیاج به گرفتن مدرک و گذراندن دوره نداشته باشید
  2. برای شروع کار در استرالیا احتیاج به گذراندن دوره و گرفتن لایسنس مربوطه داشته باشید

برای شروع کار در استرالیا احتیاج به گرفتن مدرک و گذراندن دوره نداشته باشید

 متقاضی از امتحان و سنجش عملی و مصاحبه نتیجه مثبت می گیرد و رشته او جزء رشته هایی نیست که برای شروع کار در استرالیا احتیاج به گرفتن مدرک و گذراندن دوره داشته باشد، لذا در این حالت متقاضی می تواند با در دست داشتن مدرک معادل کاردانی استرالیا برای ویزای اقامت استرالیا اقدام کند.

برای شروع کار در استرالیا احتیاج به گذراندن دوره و دریافت مدرک مربوطه داشته باشید

متقاضی از امتحان و سنجش عملی و مصاحبه نتیجه مثبت می گیرد، ولی رشته او جزء رشته هایی است که برای شروع کار در استرالیا احتیاج به گذراندن دوره و گرفتن لایسنس مربوطه است.

لذا در این حالت به متقاضی مدرکی به نام OTSR داده می شود که با در دست داشتن این مدرک باید به استرالیا سفر کرده و بعد از گرفتن لایسنس موقت در ایالتی که قصد مهاجرت به آن را دارد، دوره های لازم و آموزش لازم برای گرفتن لایسنس دائم را بگذراند و سپس مدرک او معادل مدرک استرالیایی خواهد شد.

رشته های لوله کشی، برق کشی و سیستم های تهویه مطبوع حتما جزء این دسته رشته ها خواهند بود. البته ایرانیان عزیزی که این ۴ رشته را گذرانده اند می توانند برای ارزیابی مدرک خود از روش MSA اقدام کنند که نیاز به این مراحل نباشد زیرا نام ایران در لیست کشورهایی که می توانند به صورت مستقیم و با حضور نماینده ارزیابی را انجام دهند نیست.

بیشتر بدانید!
مناسب ترین کشورها برای مهاجرت (قسمت دوم)

ارزیابی مدارک تحصیلی توسط سازمان تی آر ای استرالیا TRA 

 (Migration Skills Assessment (MSA

همانطور که در بالا اشاره کردیم و اگر رشته شما در رشته های ذکر شده نباشد ارزیابی مدارک شما از طریق روش MSA انجام می شود. اگر سازمان تی آر ای استرالیا TRA مسئولیت ارزیابی مدرک متقاضی را بر عهده داشت و رشته او جزء رشته هایی که باید از روش OSAP ارزیابی شوند نبود، در این حالت متقاضی باید از روش MSA مدرک خود را ارزیابی کند.

دقت داشته باشید که ارزیابی مدرک به معنای صدور مدرک دانشگاهی یا گواهی لایسنس کاری نمی باشد و این ارزیابی تنها ارزش اقدام برای مهاجرت را دارد. برای ارزیابی مدرک توسط سازمان تی آر ای در این حالت نمره زبان و مصاحبه مورد نیاز نمی باشد.

نحوه انتخاب شغل توسط سازمان  TRA 

سازمان تی آر ای استرالیا TRA بر اساس موارد متعددی مدارک شما را بررسی و به آن ها کد شغلی اختصاص می دهد. از جمله فاکتورهای کلیدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوابق کار حرفه ای، نظیر تعداد سال های کار حرفه ای، شرح وظایف و فعالیت های تخصصی انجام شده
  • مدارک فنی و حرفه ای
  • سوابق تحصیلی
  • دوره های کارآموزی
  • گواهینامه های دوره های آموزشی
  • اثبات مهارت های تخصصی از طریق مصاحبه و یا کار عملی (مخصوص روش OSAP)

 

مدارک مورد نیاز برای سازمان تی آر ای استرالیا TRA

اسکن رنگی اصل، ترجمه (در صورتی که مدرک به زبان انگلیسی نباشد) و کپی برابر اصل مدارک زیر باید به صورت الکترونیکی برای سازمان TRA استرالیا ارسال کنید.

  • مدرک تحصیلی ( ریز نمرات )
  • مدارک کاری ( قراردادها و سابقه کاری )
  • مدارکی جهت اثبات حقوق کاری ( حداقل دو مدرک : فیش حقوقی ، گزارش بیمه ، مالیات ، گردش حساب و… )
  • مدارک فنی و حرفه ای
  • گواهینامه های دوره های آموزشی
  •  گواهی دوره کارآموزی
  • مدارک شناسایی (پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی، کارت سربازی یا معافیت، یک قطعه عکس، رزومه)
  • در زمان ارسال مدارک به سازمان تی آر ای استرالیا نیازی به داشتن نمره زبان نخواهد بود.
بیشتر بدانید!
انواع ویزاهای دبی برای مهاجرت و سرمایه گذاری

مطابق فرمت تعریف شده توسط سازمان تی آر ای استرالیا TRA برای روش MSA)) نیاز به شرح کار(Job Description) است .

اعتراض به نتیجه ارزیابی یا ارسال ارزیابی مجدد به سازمان TRA استرالیا

اگر به نتیجه ارزیابی توسط  سازمان تی آر ای استرالیا TRA  اعتراض دارید، ۹۰ روز زمان دارید که اعتراض کنید، در پروسه اعتراض به نتیجه ارزیابی سازمان تی آر ای استرالیا TRA به شما اجازه اضافه کردن مدارک جدید داده نخواهد شد.

اگر می خواهید مدارک جدید اضافه کنید باید یک ارزیابی جدید بفرستید، و در فرستادن ارزیابی جدید، احتیاجی به ارسال مدارک قبلی که یک بار فرستاده شده است نمی باشد.

 

افرادی که مدرک VET یا کاردانی استرالیایی دارند

افرادی که مدرک کاردانی یا VET خود را از استرالیا دریافت کرده اند باید حداقل ۳ سال سابقه کار داشته باشند که حداقل یک سال آن مرتبط به رشته آنها و در استرالیا باشد.

ابتدا مدرک خود را  برای سازمان تی آر ای استرالیا TRA می فرستید و در صورتی که مدرک شما پذیرفته شود به مصاحبه شخصی و مدرک عملی دعوت می شوید. شخص ارزیاب مهارت شما را سنجش می کند تا تشخیص دهد که آیا شما می توانید در رشته مورد نظر در استرالیا کار کنید یا خیر.

در صورت قبولی مدارک و قبولی در مصاحبه و تست عملی مدرک متقاضی معادل شده و می تواند برای اداره مهاجرت استرالیا مورد استفاده قرار گیرد.

دوره های VET یا فنی و حرفه ای در استرالیا دوره هایی هستند که همزمان روی آموزش علمی و عملی تاکید دارند. دوره های فنی و حرفه ای انواع مختلفی از دوره های کاربردی را ارائه می دهند و معمولا از دوره های دانشگاهی کاربردی تر هستند. دریافت ویزا از طریق دوره های VET برای ایرانی ها آسان نیست و حتما باید نکاتی که اداره مهاجرت روی آنها حساسیت دارد را در نظر داشته باشید.

سازمان تی آر ای استرالیا TRA

همانطور که در این مقاله با سازمان تی آر ای استرالیا TRA و نحوه ارزیابی مدارک از طریق این سازمان آشنا شدید ، مشاهده نمودید که هر سازمانی مسئول ارزیابی یک یا چند گروه از رشته های کاری و مدارک تحصیلی است شاید تعجب کنید که نوع دانشگاه شما هم میتواند در این ارزیابی تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد .

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟