منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

شرایط استخدام معلمان خارجی در ترکیه

معلمان خارجی در ترکیه، استخدام معلمان در ترکیه، تدریس در ترکیه، تدریس ESL در ترکیه، معلم زبان در استانبول، معلم خارجی در استانبول
معلمان خارجی در ترکیه، استخدام معلمان در ترکیه، تدریس در ترکیه، تدریس ESL در ترکیه، معلم زبان در استانبول، معلم خارجی در استانبول
برای تدریس زبان انگلیسی در استانبول یا شهرهای دیگر این کشور، تسلط کامل به زبان انگلیسی، داشتن مدرک دانشگاهی یا مدرک بین المللی مانند سلتا از شرایط لازم می باشد. معلمان خارجی با تدریس در این کشور از حقوق مکفی و کمک هزینه زندگی برخوردار خواهند شد. علاوه بر آن با صرف هزینه های کم میتوانند به کشورهای اروپایی نزدیک ترکیه نیز سفر داشته باشند.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

ترکیه فرصت های شغلی خوبی برای جذب متخصصان و افراد کارآمد از سراسر دنیا دارد مانند استخدام معلمان خارجی در ترکیه . در رابطه با این موضوع توجه به قوانین مرتبط با استخدام مدرسان در ترکیه از جمله معلمان زبان انگلیسی ضروری بنظر میرسد. با توجه به تحقیقات موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل IIL قطعی است که هم معلم خارجی داوطلب و هم مرکز آموزشی که قصد استخدام معلم خارجی را دارد، هر دو مکلف به رعایت مقررات وزارت کار و وزارت آموزش ملی ترکیه هستند.

در مهاجرت به ترکیه برای تدریس در ترکیه باید تخصص و مدارک معتبر بین المللی داشته باشید. یکی از نیازهای مراکز آموزشی این کشور تدریس ESL در ترکیه می باشد. لذا با ارسال رزومه کامل و به شرط قبولی می توانید یک معلم زبان در استانبول یا دیگر شهرهای این کشور شوید.

 

معلمان خارجی در ترکیه

معلمان خارجی در ترکیه تحت شرایط و قوانینی برای کار تدریس استخدام می شوند، آیا این خبر خوبی برای شما نیست؟ معلمان خارجی که مدارک دانشگاهی و یا مدارک معتبر بین المللی زبان انگلیسی دارند، تحت شرایط و قوانین خاصی برای تدریس در مدارس، آموزشگاه ها و دانشگاه های ترکیه استخدام میشوند. اما بدین منظور ابتدا باید مجوز کار بگیرند.

کار کردن خارجیان در ترکیه پیرو قوانین می باشد. اولین قانون، دریافت مجوز کار برای خارجیان طبق ماده شماره 4817 است. که در تاریخ فوریه 2003 به تصویب رسید. طبق این قانون خارجیانی که به استخدام نهادهای آموزشی در ترکیه درمی آیند باید مجوز کار و ویزای کاری بگیرند. تا فیش حقوق و دستمزد برایشان صادر شود. با توجه به اهمیت اخذ پاسپورت ترکیه برای اقامت کشورهای دیگر از جمله آمریکا، طرفداران مهاجرت به ترکیه با هدف دریافت پاسپورت آن بیشتر شده است. بدین جهت بسیاری از معلمان خارجی که به زبان انگلیسی تسلط دارند، مهاجرت به ترکیه را انتخاب می نمایند.

 

مجوز اقامت

آیا میدانید معلمان خارجی در ترکیه با چه شرایطی امکان استخدام دارند؟ معلمان خارجی که در حال حاضر بطور قانونی در ترکیه مجوز معتبر اقامت برای مدت 6 ماهه دارند، ملزم هستند که مستقیما به وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه مراجعه نموده و برای تایید اقامت فعلی و یا تمدید آن درخواست دهند. معلمانی هم که مجوز اقامت نداشته اما قصد تدریس در مراکز آموزشی ترکیه را دارند، باید اولین درخواست خود را به کنسولگری ترکیه در کشور خود بدهند. تا مجوز کار و ویزای کاری را قبل از ورود به کشور ترکیه بگیرند.

بعبارتی اگر در کشور عزیزمان ایران هستید و میخواهید در مدارس، دبیرستان یا بهترین دانشگاه های ترکیه تدریس کنید، باید قبل از رفتن به ترکیه مجوز کار و مجوز اقامت بگیرید. مدرسان بین المللی متخصص به خصوص آنهایی که به زبان انگلیسی تسلط دارند، شرایط خوبی برای استخدام و کار در این کشور دارند.

 

مجوز کار

بدانید که ارائه درخواست برای دریافت مجوز کار در ترکیه میتواند آنلاین هم انجام شود، ولی از طریق آنلاین امکان ارسال برخی از مدارک وجود ندارد. لذا بدین منظور باید حضورا به اداره کار مراجعه نمود. نهاد آموزشی و یا مرکز آموزشی، برای گرفتن مجوز کار در ترکیه باید شرایط و مدارک ذیل را داشته و ارائه دهد.

1- شرایط و مدارک لازم برای مدیر نهاد آموزشی

  • فرم درخواست مجوز کار
  • فرم درخواست برای اخذ مجوز جهت استخدام نیروی خارجی ( زیرا که شما به عنوان یک پرسنل خارجی برای این نهاد آموزشی محسوب خواهید شد و کارفرما باید برای استخدام نیروی خارجی مجوز دریافت نماید)
  • اگر نهاد آموزشی دولتی است باید از وزارت آموزش ملی ترکیه، مجوز تاسیس موسسه آموزشی را جهت شروع فعالیت های آموزشی خود داشته و یا بگیرد. یا اگر هم موسسه آموزشی مذکور  خصوصی باشد از همین وزارت و بخش مربوطه باید مجوز و پروانه شغلی بگیرد.
  • کارفرما یعنی همان مدیر موسسه آموزشی یا مدیر مدرسه، علاوه بر استخدام شما، باید حداقل 5 شهروند ترکیه را به استخدام  درآورد.
  • همچنین حداقل سرمایه 100 هزار لیر ترکیه را باید برای تاسیس نهاد آموزشی خود اختصاص دهد.
  • دستمزدی که قرار است به شما به عنوان پرسنل خارجی پرداخت کند باید مطابق با قوانین دستمزد نیروهای خارجی باشد. که معمولا سه برابر حداقل حقوق می باشد.
بیشتر بدانید!
اسناد لازم بانکی برای خرید ملک ترکیه

 

مدارک لازم

در بخش فوق اشاره داشتیم که نهاد آموزشی یا مدیرتان، جهت استخدام شما به عنوان یک پرسنل خارجی باید مدارکی را جهت دریافت مجوز کار به اداره کار در ترکیه ارائه دهد. اما شما هم به عنوان یک معلم خارجی که قصد کار تدریس در این کشور را دارید نیز ملزم به تهیه و ارائه مدارک لازم هستید مانند:

2- مدارکی که شما به عنوان معلم خارجی ماهر و با تجربه برای گرفتن مجوز کار باید باید به وزارت آموزش ملی ترکیه ارائه دهید، عبارتند از:

  • قرارداد استخدام شما با مدیر نهاد آموزشی
  • کپی پاسپورت معتبر
  • ترجمه رسمی دانشنامه و مدرک تحصیلی تان یا گواهی موقت آموزشی ( یعنی اگر در حال حاضر مشغول به تحصیل در یک مقطع دانشگاهی هستید و هنوز دوره تحصیلی تان تمام نشده، باید گواهی تحصیلی برای این دوره ارائه نمایید)
  • با مجوزی که از وزارت آموزش ملی ترکیه می گیرید، مجاز بودن شما برای به استخدام به عنوان یک معلم خارجی در ترکیه تایید میشود. در ادامه توضیح مطالب در پاراگراف بعدی درباره شرایط استخدام مدرسان در ترکیه با ما همراه بمانید.

استخدام مدرسان در ترکیه

استخدام معلمان در ترکیه

استخدام معلمان در ترکیه و معلمان خارجی با تجربه و دارای مدرک معتبر دانشگاهی، روز به روز در حال افزایش می باشد. این افزایش همگام با سرعت تغییرات در شرایط فرهنگی، اقتصادی، تولیدی و تجاری کشور ترکیه است. که منجر به تبادلات بیشتر فرهنگی، اجتماعی و جمعیتی بین ملیت ها و کشورهای گوناگون شده است.

بر همین اساس و به دنبال این تغییرات بهینه، نیاز به معلمان و مدرسان خارجی جهت تدریس پایه های مختلف تحصیلی به خصوص تدریس زبان انگلیسی در ترکیه بیشتر شده است. زیرا بنا به آمار انواع مهاجرت و سرمایه گذاری در ترکیه، بسیاری از خانواده ها با ملیت های گوناگون و زبانهای مختلف در این کشور زندگی می کنند. به همین جهت برای آموزش و تحصیل فرزندان خود، نیاز به معلمان مسلط به زبان انگلیسی دارند.

 

تجربه کاری

تجربه کاری یکی از شرایط لازم برای استخدام مدرسان در ترکیه است. البته معلمان و مدرسان خارجی که قرار است تحت قرارداد با موسسات آموزشی یا مدارس در ترکیه کار کنند، اگر حداقل 2 تا 5 سال تجربه تدریس در رشته خود را داشته باشند، این نکته به عنوان امتیاز در گزینش و انتخاب آنها تاثیر گذار خواهد بود. همچنین لازم است که دوره دانشگاهی یا معادل آن را تکمیل کرده باشند.

علاوه بر آن باید نمرات و معدل خوبی را هم در این دوره بدست آورده باشند. استخدام معلمان خارجی در ترکیه طبق قوانین کار و مطابق با استانداردهای آموزشی این کشور می باشد. همچنین باید محل خدمتی را که برای تدریس وی تعیین شده را قبول نماید. برای اینکه ببیند آیا با منطقه آب و هوایی آن محل مورد نظر، از نظر توان جسمی و فیزیکی سازگاری دارد، باید تحت آزمایشاتی گواهی سلامت پزشکی بگیرد.

البته این موضوع برای موقعی است که معلم خارجی برای تدریس پذیرفته شده باشد. سپس بعد از آن باید اقدام به معاینات پزشکی لازم نماید. همچنین معلمان خارجی داوطلب که علاقمند به تدریس در ترکیه هستند، نباید سابقه کیفری داشته باشند. دوستان، آیا میدانید معلمان خارجی در ترکیه چه شرایط و مزایایی برای کار دارند؟

 

تدریس در ترکیه

نکته قابل توجه اینکه تقاضا برای تدریس در ترکیه در خصوص آموزش دوره های (ESL ( English as Second Language با سرعت بالایی رو به افزایش است. زیرا ترکیه سعی دارد آموزش زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم در مدارس دولتی خود بگنجاند. علاوه بر آن تقاضا برای یادگیری زبان انگلیسی در ترکیه نیز سالانه رشد ثابتی دارد. یعنی هر سال بیشتر از سال قبل، این تقاضا بالاتر می رود.

تدریس زبان انگلیسی در مدارس و مراکز آموزشی ترکیه، یکی از شغل های مورد نیاز در این کشور می باشد. در مقابل هم مدرسان زبان انگلیسی با توجه به مدارک معتبر و مهارت های استانداردی که دارند متوقع هستند که حقوق قابل توجه و مکفی به منظور تامین هزینه های زندگی شان دریافت نمایند. مدارس خصوصی بین المللی در ترکیه دستمزدهای خوبی را برای معلمان با تجربه و با مدارک بالا پرداخت می کنند. معلمان خارجی در ترکیه برای تدریس زبان انگلیسی، باید شرایط و صلاحیت های کافی را داشته باشند.

بیشتر بدانید!
حقوق و دستمزد در ترکیه برای مهاجران

 

اهمیت زبان انگلیسی

 ترکیه از نظر جغرافیایی بین قاره های آسیا و اروپا قرار دارد. به همین خاطر دسترسی آسان به بسیاری از کشورهای اروپایی دارد. لذا رفت و آمد، مسافرت بین ترکیه و کشورهای اروپایی بیشتر است. به همین علت نیاز به ایجاد ارتباط با یک زبان مشترک در ترکیه بیشتر به چشم میخورد.

اهمیت زبان انگلیسی و معلم زبان در استانبول و دیگر شهرهای این کشور در این شرایط بیشتر میشود. معلمان در ترکیه نیز می توانند از این امتیاز بهره مند شوند. یعنی با هزینه های کمی میتوانند به بسیاری از کشورهای اروپایی سفر نمایند. استفاده از خدمات بیمه درمانی در ترکیه نیز یکی دیگر از مزایای کار کردن در ترکیه است. علاوه بر آن با افزایش خرید ملک در ترکیه، بسیاری از خانواده های سرمایه گذاران ملکی با ملیت های گوناگون برای تحصیل فرزندان شان نیاز به مدارس انگلیسی زبان دارند.

این نکته مسلم است که میلیون ها توریست بین المللی، جهانگرد، تاجر و سرمایه گذار خارجی به این کشور سفر و مهاجرت دارند. که بسیاری از آنها موفق به دریافت اقامت و یا حتی شهروندی این کشور زیبا، و پرطرفدار آسیایی می شوند. لذا افزایش تقاضا و نیاز به آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی به خصوص زبان انگلیسی موضوعی غیر قابل انکار بنظر می رسد.

 

تدریس ESL در ترکیه

معلمانی که قصد تدریس زبان انگلیسی در مدارس خصوصی، مدارس بین المللی و دانشگاه های ترکیه را دارند، علاوه بر گرفتن مجوز کاری، معمولا باید یک مدرک دانشگاهی و یا یکی از این مدارک معتبر بین المللی را داشته باشند مانند TEFL ،TESOL ،CELTA. شرایط کلی برای تدریس ESL در ترکیه به شرح ذیل می باشد:

  • تنظیم و ارائه یک رزومه کتبی و جذاب با محتوای سوابق کاری و گواهینامه های دریافتی
  • داشتن گواهینامه تدریس TEFL، یا ترجیحا مدرک CELTA با حداقل 120 ساعت دوره آموزشی آنلاین
  • داشتن یک مدرک معتبر و قانونی دانشگاهی
  • قبولی در مصاحبه و سوالات شفاهی
  • برخورداری از ارتباطات و مهارت های شبکه ای اینترنت

بهترین شغل های تدریس ESL زبان انگلیسی در ترکیه، برای خارجیانی است که زبان اصلی و مادری شان انگلیسی است. مانند معلمان آمریکایی الاصل، انگلیسی، کانادایی، استرالیایی و نیوزلندی. اگر هم دوره 3 یا 4 ساله تحصیل در دانشگاه را هم پشت سر گذاشته باشند، شانس بیشتری برای انتخاب و گزینش خواهند داشت.

تدریس ESL در ترکیه

مزایای معلمی

مدارس بین المللی در ترکیه مدارک بسیار معتبری را برای تدریس ESL قبول دارند. نکته دیگر اینکه بهره مند شدن از خدمات بیمه درمانی بعد از مهاجرت به ترکیه، مزیت خوبی برای معلمان خارجی خواهد بود. حقوق مکفی، دسترسی آسان به کشورهای اروپایی، امنیت شغلی، امکان دریافت اقامت از مزایای این شغل پرطرفدار در ترکیه می باشد.

اما اگر فقط برای مدت کوتاه میخواهید تدریس زبان انگلیسی داشته و قصد اقامت بلند مدت در ترکیه را به هر علتی ندارید، میتوانید با گواهینامه و مدرکی که معادل تافل و یا مطابق استانداردها تافل باشد و ترجیحا هم سوابق آموزشی مرتبط داشته باشید، کار تدریس را شروع کنید.

تایید صلاحیت مهارت کاری و سواد شما از زبان انگلیسی در این شرایط از طریق آنلاین هم امکان پذیر خواهد بود. چه بسا که بتوانید از طریق آنلاین هم آموزش زبان انگلیسی بدهید، البته این امکان برای معلمان خارجی است که زبان اصلی و مادری شان زبان انگلیسی است. تدریس ESL در ترکیه، نیاز به تخصص و مدارک معتبر دانشگاهی دارد.

 

اهمیت رزومه

در ادامه توضیحات در رابطه با استخدام مدرسان در ترکیه باید گفت، اگر زبان انگلیسی زبان مادری شما نیست، باید در نوشتن رزومه دقت بیشتری به خرج بدهید. زیرا از همان طرز نگارش شما، سطح سواد زبان انگلیسی تان را متوجه خواهند. اگر در نوشتن  قواعد گرامری و دیکته رزومه خود اشتباهی داشته باشید، شانس تان برای پذیرش کمتر خواهد شد.

علاوه بر آن یکی دیگر از مهارت هایی که باید داشته باشید این است که گویش خوبی در زبان انگلیسی داشته و بتوانید به راحتی به این زبان صحبت کنید. اگر یکی از مدارک سلتا، دلتا و تافل را هم داشته باشید، گرفتن مجوز کار برایتان آسانتر خواهد شد. سلتا یکی از مدارکی است که کارفرمایان و مدیران آموزشگاه ها، مدارس و شرکت ها در ترکیه آن را قبول دارند. اما برای تدریس در موسسات آموزش عالی با سطح بالاتر، باید مدرک دلتا یا MA داشته باشید.

بیشتر بدانید!
تخفیف مالیات ملک در ترکیه

 

آزمون شفاهی

برخی از کارفرمایان علاوه بر دریافت رزومه، ترجیح میدهند مصاحبه و آزمون شفاهی را آنلاین انجام دهند. برخی مدیران حتی برای جذب معلم خارجی هزینه پرواز را هم می دهند. اما آسان ترین راه برای تدریس زبان انگلیسی در ترکیه در مدارس ابتدایی و مهد کودک های این کشور می باشد. همانطور که میدانید علاوه بر تدریس، با تسلطی که به زبان انگلیسی دارید، می توانید کسب و کار و یا ثبت شرکت در ترکیه برای انجام فعالیت های تجاری نیز داشته باشید.

بعد از آن به ترتیب با داشتن مدرک سلتا میتوانید در دبیرستان های این کشور تدریس زبان انگلیسی داشته باشید. برای تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه نیز صلاحیت و تجربه و دانش بیشتری از زبان انگلیسی باید داشته باشید که در کنار آن نیز باید دوره های تخصصی دیگری برای تدریس در دانشگاه را پشت سر بگذارید. آیا دوست دارید معلم زبان در استانبول باشید؟

 

معلم زبان در استانبول

خبر بهتر اینکه میتوانید با ارسال آنلاین رزومه خود در شهر استانبول ترکیه و دیگر شهرهای این کشور، آمادگی خود را برای شغل معلمی اعلام نمایید. بهتر از آن اینکه بعد از قبولی، حتی میتوانید از راه دور و آنلاین نیز تدریس داشته باشید. شهر استانبول با توجه به موقعیت تجاری و توریستی، شهری مناسب برای انواع سرمایه گذاری ها شده است. بیش از صدها فرصت شغلی برای معلمان زبان انگلیسی در مدارس این شهر وجود دارد.

برای اینکه یک معلم زبان در استانبول یا شهرهای دیگر این کشور باشید، ابتدا لازم است که رزومه ای کامل و دقیق از تخصص زبان انگلیسی، سوابق کاری و مدارک دانشگاهی یا مدرک بین المللی اخذ شده خود را تنظیم نمایید. بعد از ارسال رزومه از طریق آنلاین با شما تماس گرفته میشود. تا هماهنگی های لازم برای شروع کار معلم زبان در استانبول انجام شود.

 

حقوق معلمان

تنوع کاری برای تدریس زبان انگلیسی در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه بسیار بالا است. از نظر ساعات کاری هم می توانید تمام وقت یا نیمه وقت کار کنید. ترکیه برای تکمیل کادر آموزشی زبان انگلیسی در مناطق و شهرهای گوناگون خود معلم خارجی استخدام می کنند. مانند شهرها و مناطق مالتپه، ساکاریا، آنکارا، کادیکوی، جاده بوستان، اسکودار، توزلا استانبول. تدریس ESL در ترکیه حقوق و دستمزدهای مکفی و مناسبی دارد.

شغل معلمی برای تدریس زبان انگلیسی در شهر استانبول، یکی از شغل های مورد نیاز این شهر می باشد. با توجه به نیاز مدارس و مراکز آموزشی ترکیه به زبان انگلیسی استخدام مدرسان در ترکیه در دیگر شهرهای این کشور نیز برای آموزش این زبان رونق بیشتری گرفته است.

قابل ذکر اینکه حقوق ماهانه معلمان زبان انگلیسی در ترکیه در سال 2021 از 3190 لیر تا 9400 لیر است. که حقوق متوسط ماهانه آنها شامل هزینه مسکن، حمل و نقل و دیگر هزینه ها می باشد. اما شرایط دیگری هم در میزان حقوق معلمان زبان انگلیسی تاثیر گذار است. مانند سابقه کاری، کیفیت تدریس، زن یا مرد بودن معلم، منطقه محل خدمت و دیگر شاخص ها.

 

معلمی در ترکیه

برای تدریس زبان انگلیسی به عنوان یک معلم خارجی در استانبول یا شهرهای دیگر این کشور، تسلط کامل به زبان انگلیسی، داشتن مدرک دانشگاهی یا مدرک بین المللی از شرایط لازم می باشد. معلمان خارجی با تدریس در این کشور از حقوق مکفی و کمک هزینه زندگی برخوردار خواهند شد. علاوه بر آن با صرف هزینه های کم میتوانید به کشورهای اروپایی نزدیک ترکیه نیز سفر داشته باشید.

 

علاقمندان گرامی، با انتخاب یکی از گزینه های گفتگوی آنلاین، یا مشاوره حضوری با وکلای متخصص مهاجرت به ترکیه، جزئیات بیشتری درباره استخدام معلمان خارجی در ترکیه داشته باشید. در ضمن بابت اینکه حوصله به خرج دادید و این مقاله را مطالعه فرمودید، بی نهایت سپاسگزاریم.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟