منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

شرکت آفشور چیست و چه کاربردی دارد؟

شرکت آفشور چیست ٬‌شرکت آف شور ٬ شرکت offshore ٬ مزایای شرکت آفشور ٬ کاربردهای شرکت آفشور
شرکت آفشور چیست ٬‌شرکت آف شور ٬ شرکت offshore ٬ مزایای شرکت آفشور ٬ کاربردهای شرکت آفشور
اگر در مسائل حقوق تجارت بین المللی سرکی کشیده باشید می دانید که یکی از ساختارهای فعالیت در این عرصه ثبت شرکت آفشور است. در این مطلب می خواهیم معنی این ساختار شرکتی را بررسی کنیم و سپس نگاهی هم به کاربردهای آن داشته باشیم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

یکی از موضوعاتی که فعالان تجارت بین الملل با آن سر و کار دارند ، شرکت آفشور است . در این پست می خواهیم بگوییم شرکت آفشور چیست و چه کاربردی دارد. تنها زمانی می توانید از مزایای شرکت آفشور بصورت کامل استفاده کنید که بر معنای آن دقیقا واقف باشید. بنابراین در مطلب با دپارتمان حقوق شرکتها در اریکه عدل همراه باشید.

قبل از اینکه وارد بحث شویم باید تاکید کنیم که شرکت آفشور با شرکت منطقه آزاد تفاوت دارد! یکی از مهم ترین این تفاوت ها این است که شرکت منطقه آزاد می تواند در کشوری که ثبت شده به صورت داخلی فعالیت کند در حالیکه شرکت آفشور چنین حقی را ندارد. به طور مثال می توانید برای درک بهتر موضوع مقاله « تفاوت منطقه آفشور و منطقه آزاد در دبی » را مطالعه کنید.

شرکت آفشور چیست ؟  (Offshore Company)

شرکت آفشور یکی از انواع ساختارهای شرکتی است که در محدوده سرزمینی یک کشور خارجی ثبت میشود در حالیکه قرار است این شرکت از خارج از مرزهای کشور میزبان اداره و مدیریت گردد. برای آشنایی با مناطق آفشور به پست ” بهترین مناطق آفشور جهان برای فعالیت تجاری ” مراجعه بفرمایید.

برای روشن شدن بیشتر موضوع در درجه اول بایستی کلمه آفشور را تعریف نمود . آفشور یا offshore  عبارت است از چیزی که در فراسوی مرزهای شخص واقع شده است . اصطلاح شرکت آفشور بسته به نقطه نظر شما ، دو معنای متفاوت خواهد داشت .

شرکت آفشور از دیدگاه مدیران آن شرکت ، شرکتی است که در خارج از مرزهای عوامل شرکت ( مدیران ، سهامداران ، پرسنل ، اعضا و … ) به ثبت رسمی رسیده است.

شرکت آفشور از دیدگاه کشوری که در آن ثبت شده است عبارت است از شرکتی که خارج از مرزهای واقعی خود شکل گرفته است و قرار است فعالیتهای بین المللی کسب  و کار مربوطه را مدیریت کند.

از لحاظ تجاری آفشور به معنای نقل مکان کردن از محلی به محل دیگر جهت کاهش و کنترل هزینه های فعالیت های تجاری می باشد که از نظر لغوی آفشور به معنای انجام فعالیت های فرامرزی و فراساحلی است.

بیشتر بدانید!
مجازات ورشکستگی و نقش طلبکار

یکی از این مناطق فرامرزی، مناطق آزاد تجاری هستند که در این نوع مناطق در صد و مبلغ عوارض گمرکی و مالیات پایین است و به همین جهت سرمایه گذاران به دنبال انجام فعالیتهای تجاری و اقتصادی و ثبت انواع شرکت های تولیدی، خدماتی، مالی یا سرمایه گذاری در این مناطق  آزاد تجاری می باشند.

چرا شرکت آفشور ثبت می کنیم ؟

دلیلی که باعث می شود شرکت آفشور ثبت شود این است که متقاضی ثبت شرکت آف شور از مزایای قانونی که ممکن است در کشور خودش وجود نداشته باشد اما در کشور میزبان موجود باشد ، بهره مند شود.

یکی از این مزایای ارزشمند ، ممکن است صرفه جویی های قابل توجه مالیاتی ، استفاده از مزایای قانونی ، حفظ سرمایه از پرونده های قضایی و بهره گیری از فرصت های تجاری موجود در کشور خارجی باشد.

ما در مطلبی دیگر در خصوص مزیت های فوق العاده شرکت آفشور به طور مفصل صحبت کرده ایم. مطالعه مقاله «مزایای ثبت شرکت آفشور» را به کلیه فعالات تجارت بین المللی توصیه می کنیم.

چرا یک کشور اجازه ثبت شرکت آفشور را می دهد ؟

بسیاری از کشورهایی که رونق اقتصادی و تجاری یا منابع مالی مناسبی برای انجام فعالیت های گوناگون مالی، تجاری یا سرمایه گذاری ندارند جهت اشتغالزایی و رونق اقتصادی خود قراردادهای بلند مدتی را با سرمایه گذاران و شرکتها انعقاد نموده و اجازه  فعالیت های تجاری را به آنها می دهند. شرکت هایی که در این مناطق تاسیس و ثبت می گردد همان شرکتهای آفشور  هستند.

علت اینکه دولت میزبان به خارجی ها اجازه می دهد که در کشورش اقدام به ثبت شرکت آف شور کنند این است که از محل هزینه های ثبت شرکت ، حق الوکاله وکلای ثبت شرکت و … برای کشورش درآمد زایی کند . به عنوان مثال کشورهایی مثل بلیز ، نویس و … که دارای منابع ملی محدودی هستند ، قوانین شرکتهای آفشور را تصویب می کنند تا از این طریق ثروت و سرمایه وارد کشورشان بشود.

بیشتر بدانید!
آشنایی با منطقه آفشور بلیز

به عنوان مثال یک شرکت آفشور در جزایر کارائیب نویس می تواند در این منطقه یا کشورهای دیگر جهان حساب بانکی داشته باشد لیکن نمی تواند در منطقه نویس کسب و کار کند. نکته جالب اینجاست که قوانین شرکتهای آفشور در نویس به گونه ای تصویب شده است که اموال و دارایی های شرکت را از مصادره و توقیف قانونی بر حسب حکم قضایی محفوظ می دارد.  عدم توقیف اموال شرکت با حکم قضایی یکی از بزرگ ترین امتیازات شرکت آفشور در این منطقه می باشد.  در حقیقت در این منطقه بدهکاران در امان هستند !‌

کاربردهای شرکت آف شور ( مزایای شرکت Offshore )

شرکت آف شور هم همانند شرکت محلی می تواند حساب بانکی باز کند ٬‌ اموال و دارایی داشته باشد ٬‌ کسب و کار خود را مدیریت کند ٬ وارد قراردادهای کتبی شود ٬ خرید و فروش کند و وارد سایر معاملات تجاری شود . شرکت آف شور به عنوان یک شرکت بین المللی در کشور محل ثبت خود تعهدات مالیاتی ندارد با این حال موظف است کسب و کار خود را در خارج از مرزهای محل ثبت سامان بدهد. شرکتهای آفشور همچنین می توانند به شکل مسئولیت محدود و شراکت محدود به ثبت برسند .

به طور کلی می توان مزایای شرکت آف شور را به دو دسته تقسیم کرد :

۱- استفاده از معافیت های مالیاتی :

به شرطی که شرکت آفشور در منطقه ثبت شده فعالیت تجاری نداشته باشد ٬ از پرداخت مالیات معاف است و

۲- حفاظت از دارایی و سرمایه شرکت 

در بسیاری از مناطق آفشور سرمایه و دارایی شرکت ٬‌ در ازای بدهی های آن قابل تامین و توقیف قضایی نمی باشد .

شرکتهای آفشور مزایای بیشمار و فوق العاده ای دارند. اگر بخواهید می توانید در مطلب «مزایای ثبت شرکت آفشور» لیست کامل این مزایا را بررسی کنید.

نگاهی به مناطق آفشور در جهان

کشورهایی مانند امارات ، سنگاپور، چین، تایلند، سوئیس، فیلیپین، هنگ کنگ، ژاپن، ماکائو، بحرین، برمودا، جزایر بریتیش ویرجین و باهاماس دارای مناطق آفشور تجارت جهانی می باشند. برخی از کشورها نیز برای توسعه و افزایش درآمد از کسب و کارهای بین الملل، اجازه ثبت شرکتهای آفشور را صادر می نمایند. در واقع  این نوع شرکتها هم در مناطق تجاری آزاد امکان فعالیت دارند و هم در کشورهایی که رونق اقتصادی خوبی ندارند.

بیشتر بدانید!
آشنایی با منطقه آفشور نویس

فعالیت شرکتهای آفشور محدود به مرز و موقعیت جغرافیایی کشورها نمی باشد، همچنین مناطق آفشور تجارت جهانی به نام مناطق امن مالیاتی نیز تعبیر می شوند. حتی می توانید در مناطق آزاد تجاری، خرید ملک تجاری داشته باشید و فعالیتهای بازرگانی یا تولیدی خود را در قالب ثبت شرکت ها به سرانجام برسانید. همانطور که میدانید دبی، شرایط بسیار مناسبی را برای تجار و بازرگانان بین المللی ایجاد نموده، مانند عدم اعمال مالیات بر درآمد.

حالا که با مشخصه های اصلی شرکت آفشور و دلایل ثبت آن آشنا شدید ، برای تکمیل اطلاعات خود توصیه می کنیم تفقدی هم به مقاله « نگاهی به تفاوتهای شرکت آفشور و آنشور» داشته باشید تا با ساختار یک شرکت آنشور هم آشنا شوید.

پرسش و پاسخها در خصوص این موضوع

سوالات بسیاری در خصوص شرکت آفشور و کاربردهای آن توسط مخاطبین ما مطرح می شود که اینجا تلاش کرده ایم به تعدادی از آنها پاسخ دهیم. اگر سوال شما بین این موارد نیست ، از سامانه مشاوره حقوقی آنلاین اریکه عدل استفاده کنید و از وکلا پاسخ دریافت کنید.

آیا شرکت آفشور معاف از مالیات است؟

بله ، شرکتهای آفشور بابت فعالیت های بین المللی خود در محلی که ثبت شده اند مسئولیت مالیاتی ندارند.

آیا با شرکت آفشور می توان اقامت گرفت؟

خیر ، شرکت آفشور به معنای حضور غیر فیزیکی اعضای آن است و ابزار خوبی برای مهاجرت و دریافت اقامت محسوب نمی شود.

آیا شرکت آفشور می تواند در داخل خاک کشوری که ثبت شده فعالیت کند؟

خیر چنین امکانی وجود ندارد. شرکتهای آفشور فقط باید به صورت بین المللی فعالیت کنند.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟