منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

صلاحیت دادگاه ، دادگاه صالح چیست

دادگاه صالح چیست ، صلاحیت دادگاه
دادگاه صالح چیست ، صلاحیت دادگاه
حتما شما هم تا به حال شنیده اید که صلاحیت دادگاه برای مشروعیت رسیدگی واجب است . ما در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که صلاحیت دادگاه چیست . اگر یک وکیل با حکمی مواجه باشد برای نقض آن اولین موضوعی که بررسی می کند این است که آیا دادگاه صادر کننده آن رای ، دادگاه صالح بوده است یا خیر

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

دادگاه صالح چیست ؟ حتما شما هم تا به حال شنیده اید که صلاحیت دادگاه برای مشروعیت رسیدگی واجب است . ما در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که صلاحیت دادگاه چیست . اگر یک وکیل با حکمی مواجه باشد برای نقض آن اولین موضوعی که بررسی می کند این است که آیا دادگاه صادر کننده آن رای ، دادگاه صالح بوده است یا خیر . با ما همراه باشید تا شما را با بحث صلاحیت دادگاه آشنا کنیم و به سوال « دادگاه صالح چیست » پاسخ دهیم.

دادگاه صالح چیست ؟

دادگاه صالح چیست ؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید صلاحیت را تعریف کنیم :

صلاحیت عبارت از اختیاری است که به دادگاه داده شده تا به دعوایی ( پرونده ای ) رسیدگی نماید و حکم آن را صادر کند. این اختیار را قانون به موجب حکم خاص ( در مورد دادگاه های اختصاصی ) و یا به موجب حکم عام ( در مورد دادگاه های عمومی ) می دهد.

صلاحیت دادگاه تکلیف و حقی است که قانون به مراجع قضایی و اداری برای رسیدگی به دعاوی و شکایات و امور خاص داده است. معمولا مراجع اختصاصی با جکم خاص قانون و مراجع عمومی با حکم عام قانون صلاحیت رسیدگی به دعاوی را پیدا می کنند.

صلاحیت دادگاه مهم است

یکی از شرایط صحت رای صادره از دادگاه این است که شرایط و قواعد صلاحیت دادگاه رعایت شده باشد . همانطور که در بالا خاطر نشان شدیم در مواری اگر صلاحیت دادگاه رعایت نشده باشد این موضوع می تواند از موارد نقض رای باشد . پس اگر شما با صلاحیت و انواع آن آشنا باشید ، می توانید رای دادگاه را از منظر یکی از مهم ترین فاکتور ها آنالیز کنید.

بیشتر بدانید!
معروف ترین وکیل ایران کیست

ما در مقالات آینده در مورد انواع صلاحیت دادگاه ( صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی ) سخن خواهیم گفت.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

2 پاسخ

  1. نگارنده از ۱/۱۰/۱۳۵۸ لغایت ۲۲/۹/۱۳۶۷ کارگر بودم و از این تاریخ به بعد کارمند رسمی شرکت نفت شدم در سال ۱۳۸۰ مصوبه کارمندی از سوی وزارت نفت صادر که کارمندان ارتقایی همانند بنده . آخرین دستمزد کارگری سی برابر و جایگزین پایه حقوق کارمندی از بدو ارتقا گردد . که شرکت نفت با یک دستمزد صورتی که هر گز در زمان کارگری نگرفته بودم برای اجرای مصوبه کارمندی استفاده نموده و مصوبه کارمندی اجراکرد که نگارنده در سال ۲۳۸۲ جهت ایراد به دستمزد که برای اجرای مصوبه استفاده کرده بود به دیوان طرح دعوی نموده که دیوان حکم به رد شکایت داد. …‌‌‌‌‌‌….تا اینکه برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ با همان شرح که به دیوان داده بودم تقاضای تعیین دستمزد دوران کاری و پرداخت تعدیلات آن شدم که رای قطعی به نفع اینجانب صادر شد و شرکت نفت اعتراض به رای به دیوان شکایت نمود که دیوان رای اداره کار تایید نمود مجدد شرکت نفت به دادگستری دادگاه حقوقی طرح دعوی به این مضمون که چون در سال ۸۲در دیوان انجام شده امر مختومه تلقی میگردد که دادگاه حقوقی آن را امر مختومه تلقی نه نمود و به بی حقی شرکت رای داد . مجدد به دادگاه تجدید نظر استان به استناد همان رای سال ۸۲دیوان بر علیه اینجانب اقدام . که دادگاه تجدید نظر رای قطعی اداره کار باطل می نماید . ….‌‌‌حال سوالات برایم طبق قانون پیش آمده . یک . شکایت نگارنده به دیوان بابت مصوبه کارمندی بوده . دو فرض بر شکایت بابت دستمزد بوده باشد مگر نه اینکه دیوان حق رسیدگی به شکایت کارگر علیه کارفرما بدون صدور رای قطعی ندارد. یعنی در واقع خلاف وظیفه ذاتی عمل کرده است که خلاف نظم و قواعد آمره می باشد . چهارم . رای قطعی اداره کار بابت اجرای ماده ۱۵۷ قانون کا ر . که دادگستری حق ورود به آن را ندارد و فقط جهت اجرا باید عمل کند که رای وحدت رویه دیوان عالی کشور به شماره ۷۵۷ مورخ ۲۹/۱/ ۱۳۹۶که اعلام میدارم مطابق ماده ۱۵۷ قانون کار هرگونه اختلاف فردی بین کارگر و کارفرما که ناشی از اجرای این قانون باشد در صلاحیت هیت های حل اختلاف کار قرار داده و دعوای دیگری غیر از آنچه در ماده مرقوم باشد در اختیار دادگستری . مانند دعوی مطالبه خسارت و با دادگستری می باشد حال نگارنده می خواهم به شکل زیر طبق ماده ۴۲۶ اعاده دادرسی بنمایم ‌ ۲-ورود دادگاه تجدید نظر به رای قطعی اداره کار بر خلاف ذاتی دادگستری . ۲-مستند کردن دادگاه تجدید نظر به رای خلاف ذاتی دیوان . لطفاً راهنمایی بفرمایید . با تشکر فراوان

    1. با سلام علت اینکه شرکت نفت توانسته است پرونده را به دادگاه تجدید نظر ببرد این است که با موضوعی مستقل در دادگاه حقوقی طرح دعوی کرده است ( که آن دعوی رد شده است) ، حال در مقام رسیدگی به اعتراض به رد دعوی ، پرونده به تجدید نظر ارجاع شده است.
      در حقیقت دادگاه تجدید نظر به رای اداره کار رسیدگی نمی کند بلکه در حال رسیدگی به بحث امر مختومه است.
      استتناد به رای دیوان در دعاوی حقوقی ایرادی ندارد و یا حداقل منع نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟