منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

عدم تمکین زن و حقوق مرد در این موقعیت

عدم تمکین زن و حقوق مرد در این موقعیت، تمکین و انواع آن، عدم تمکین زوجه
عدم تمکین زن و حقوق مرد در این موقعیت، تمکین و انواع آن، عدم تمکین زوجه
خیلی از آقایان ممکن است واژه تمکین به گوششان خورده باشد و با آن آشنا باشند اما تمکین چیست و به چه دردی می خورد ؟ کسانب که وارد زندگی مشترک می شوند به نوبه خود بیشتر با این اصطلاح حقوقی آشنا می شوند ، نکته ای که باید متذکر شویم این است که تمکین موضوعی مختص به خانم هاست و نمی توان گفت فلان آقا تمکین نمی کند . دپارتمان خدمات خانواده موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل ، به عنوان نماینده اداره خانواده شرکت حقوقی دمیکو اسپانیا در ایران ، در این پست قصد دارد شما را با ماهیت حقوقی تمکین و انواع آن آشنا کند

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

خیلی از آقایان ممکن است واژه تمکین و عدم تمکین زوجه به گوششان خورده باشد و با آن آشنا باشند اما تمکین چیست و به چه دردی می خورد ؟  کسانی که وارد زندگی مشترک می شوند به نوبه خود بیشتر با این اصطلاح حقوقی آشنا می شوند، نکته ای که باید متذکر شویم این است که تمکین موضوعی مختص به خانم هاست و نمی توان گفت فلان آقا تمکین نمی کند . دپارتمان خدمات خانواده موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل در این پست قصد دارد شما را با  عدم تمکین زن و حقوق مرد در این موقعیت و همچنین ماهیت حقوقی تمکین و انواع آن آشنا کند ، ما با همراه باشید :

تمکین زن

تمکین زوجه در کل به معنای متابعت زن از مرد است ، مطابق حقوق خانواده ما که بخش عمده آن در قانون مدنی دیکته شده است ، زمانی که زنی بوسیله عقد نکاح به زوجیت مردی در می آید ، باید از او متابعت و تمکین نماید . با عنایت به اینکه در مواد قانونی اشاره شده است که ریاست خانواده با مرد است موضوع تمکین بیشتر در ذهن متجلی میشود .

عدم تمکین زن ، زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه ، تمکین همسر ، عدم تمکین زن ، زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه ، تمکین همسر ، عدم تمکین زن ، زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه ، تمکین همسر ، عدم تمکین زن ، زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه 

تمکین خاص و عام 

در موضوع تمکین و انواع آن یکی از معانی تمکین زوجه ،  تمکین خاص است.  تمکین به معنی خاص آن است که زن نزدیکی جنسی با شوهرش را به طور متعارف بپذیرد و جز در مواردی که مانع موجهی داشته باشد از برقراری رابطه ی جنسی با او سر باز نزند. البته این وظیفه ویژه ی زن نیست؛ شوهر نیز مکلف است حدود متعارف رابطه ی جنسی با زن داشته باشد و در غیر اینصورت بر خلاف وظیفه ی حسن معاشرت رفتار کرده است.

بیشتر بدانید!
دلایل و انگیزه های نادرست ازدواج

بنابراین وظیفه ی برقراری رابطه ی جنسی از تکالیف مشترک به شمار می آید.یکی دیگر از تمکین و انواع آن تمکین زن به معنی عام آن است که زن وظایف خود را نسبت به شوهر انجام دهد و از او در حدود قانون و عرف اطاعت کند و ریاست شوهر خود را در خانواده بپذیرد. پس اگر شوهر توقعات نامشروع یا نامتعارفی از زن  داشته باشد، زن مکلف به اطاعت از او نیست. مثلا اگر شوهر زن را از ادای فرائض مذهبی بازدارد، یا از زن بخواهد که اموالش را به او انتقال دهد، زن می تواند از اطاعت شوهر سر باز زند.

عدم تمکین زن ، زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه ، تمکین همسر ، عدم تمکین زن ، زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه ، تمکین همسر ، عدم تمکین زن ، زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه ، تمکین همسر ، عدم تمکین زن ، زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه 

در موضوع عدم تمکین زن و حقوق مرد در حدود قواعد تمکین زوجه ، مرد می تواند رفت و آمد و مکاتبات زن را کنترل کند؛ لیکن این کنترل نباید از حدود متعارف خارج باشد. هرگاه مرد بر خلاف متعارف از از خروج زن از خانه و بازدید خویشان و دوستانش جلوگیری کند، رفتار او سوء معاشرت به شمار می آید. مقام ریاست خانواده برای مرد و وظیفه ی تمکین برای زن ایجاب می کند که هرگاه در امور خانواده و تربیت اولاد و معاشرتها و اعمال زن اختلاف نظری بین زن و مرد وجود داشته باشد، زن از نظر شوهر پیروی کند، مگر اینکه مجوز قانونی برای عدم اطاعت از شوهر وجود داشته باشد.

بیشتر بدانید!
هزینه زندگی در استانبول

عدم تمکین زن در اصطلاح حقوقی نشوز و زنی که از شوهر اطاعت نمی کند ناشزه نامیده می شود. نشوز در لغت به معنای ارتفاع و بلند شدن و در اصطلاح حقوقی نافرمانی یکی از زوجین است. نافرمانی زوج و عدم ایفاء وظایف زناشویی از ناحیه او نیز در فقه اسلامی نشوز نامیده شده است. هرگاه نافرمانی و وظیفه نشناسی از هر دو طرف باشد، آن را شقاق نامیده اند. ولی در حقوق امروز نشوز را معمولا برای نافرمانی زن به کار می برند.

ضمانت اجرای عدم تمکین زن

هرگاه زن تمکین نکند و ناشزه باشد، شوهر می تواند به دادگاه مراجعه کرده، الزام زن را به تمکین بخواهد. به نظر می رسد که حکم دادگاه به تمکین که در عمل دادگاه ها هم دیده می شود اشکالی ندارد؛ لیکن الزام مادی و فیزیکی زن به تمکین در مقام اجرای حکم دادگاه هم با شخصیت زن و حقوق مربوط به شخصیت وی منافات دارد و هم غیر عملی و بی فایده است. به علاوه زن در صورت عدم تمکین نمی تواند از شوهر مطالبه ی نفقه کند. ماده ی 1108 قانون مدنی در این زمینه مقرر می دارد: «هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود». بنابراین اگر زن مانع مشروع و عذر موجهی در عدم تمکین داشته باشد، حق وی نسبت به نفقه ساقط نخواهد شد. مثلا اگر زن به علت خطری که از جانب شوهر متوجه اوست از ماندن در خانه ی شوهر خودداری کند، یا به علت ابتلاء شوهر به امراض مقاربتی از نزدیکی با او امتناع نماید، این امتناع مانع حق نفقه نخواهد بود (ماده ی 1127 قانون مدنی).

بیشتر بدانید!
چگونگی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی

نشوز شوهر یا عدم ایفاء وظایف زناشویی از جانب وی نیز دارای ضمانت اجرای حقوقی است و زن می تواند با مراجعه به دادگاه الزام شوهر را به انجام وظیفه درخواست نماید. به علاوه نشوز شوهر سوء معاشرت به شمار می آید و اگر از مصادیق عسر و حرج باشد، زن می تواند از دادگاه درخواست طلاق کند.

 

در این پست با مفهوم عدم تمکین زن و حقوق مرد در این موقعیت بیشتر آشنا شدیم و مفهوم تمکین و انواع آن را بررسی نمودیم برای اطلاعات بیشتر درباره عدم تمکین زوجه میتوانید با وکلای پایه یک موسسه تماس حاصل نموده و از مشاوره حقوقی تمکین بهرمند شوید.

عدم تمکین زن  زن تمکین نمی کند  تمکین نکردن زن تمکین زن از مرد تمکین زن تمکین زوجه تمکین همسر عدم تمکین زن  زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه ، تمکین همسر ، عدم تمکین زن ، زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه ، تمکین همسر ، عدم تمکین زن ، زن تمکین نمی کند ، تمکین نکردن زن ، تمکیت زن از مرد ، تمکین زن ، تمکین زوجه

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
شینا متوسل
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟