منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

فرایند واردات و اصول خرید خارجی چگونه است؟

فرایند واردات، اصول خرید خارجی، تامین کننده مناسب، مکاتبات تجاری بین المللی، استاندارد اجباری بین المللی
فرایند واردات، اصول خرید خارجی، تامین کننده مناسب، مکاتبات تجاری بین المللی، استاندارد اجباری بین المللی
با توجه به مفهوم فرایند واردات و قلمرو گمرکی می توان مرحله تحقیق برای پیدا کردن یک تامین کننده مناسب کالا را آغاز نمود. از اهمیت و نقش اتاق های بازرگانی مشترک کشورها به منظور پیدا نمودن تامین کننده مناسب غافل نشده و به اصول خرید خارجی طبق استانداردهای بین المللی توجه کافی داشته باشید. دریافت گواهی نامه های بازرسی بین المللی واردات و اصول خرید کالاهای خارجی و رعایت قواعد مکاتبات تجاری بین المللی بسیار حائز اهمیت هستند.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

در ادامه و تکمیل موضوع قراردادها و تجارت بین الملل پرداختن به مبحث فرایند واردات و اصول خرید خارجی ضروری بنظر می رسد. طبق مطالعات موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل، چگونگی انجام واردات کالا یا خدمات از کشورهای خارجی باید بر مبنای یک قانون واحد بین المللی باشد. علاوه بر آن توجه به مطالبی مانند استاندارد اجباری کالا و تحقیق درباره تامین کننده مناسب کالا یا خدمات، پروسه واردات را مطمئن تر و ایمن تر می سازد. از طرفی اهمیت مکاتبات تجاری بین المللی تا حدی است که وظایف و تعهدات طرفین قرارداد تجاری را مشخص می نماید.

فرایند واردات و اصول خرید خارجی چگونه است؟

فرایند واردات به مفهوم انجام مراحل مرتبط با هدف وارد کردن و خرید کالا از یک منبع خارجی به درون قلمرو گمرکی یک کشور است. که قلمرو گمرکی هر بخشی از خاک یک کشور که کالا برای ورود به آن مشمول انجام امور گمرکی می باشد است. به عنوان نمونه می توان به مرزهای خاکی یا آبی و یا فرودگاههای یک کشور اشاره نمود. به عبارت دیگر هر مکانی در یک کشور که ملزم به تبعیت از قوانین تجاری آن کشور باشد قلمرو گمرکی محسوب می گردد. رعایت اصول و قوانین تجارت بین الملل در فرایند واردات برای هر یک از طرفین قرارد الزامی می باشد.

قابل ذکر است که در صورت تطابق فرایند واردات کالا یا هر گونه خدمات تجاری با اصول خرید خارجی می توان هم به اعتبار و هم سود کافی رسید. که تجار گرامی باید به این اصل توجه کافی داشته باشند. علاوه بر آن انجام پروسه واردات مراحل مرتبطی دارد که تمامی واردکنندگان کالا یا خدمات ملزم به رعایت صحیح آن می باشند. این پروسه به ترتیب دارای مراحل ذیل می باشد:

1-    تحقیق بازار
2-    یافتن تامین کننده مناسب برای کالا یا خدمات مورد نیاز
3-    مکاتبات تجاری بین المللی
4-    مذاکره و قرارداد
5-    ثبت سفارش
6-    امور بانکی
7-    حمل کالا
8-    بیمه
9-    ترخیص کالا

 

1- تحقیق بازار برای پیدا کردن تولیدکننده

فرایند واردات کالا یا خدمات مورد نیاز با جستجو برای پیدا کردن تولید کننده یا تامین کننده مناسب و قابل اعتماد در کشورهای خارجی شروع می شود. همانطور که میدانید در دنیای امروزی اینترنت نقش بسیار کاربردی در انجام فرایند واردات کالا یا خدمات دارد. که می توان از فضا و محیط مجازی اینترنت به خوبی برای رسیدن به این هدف کمک گرفت.

امر واردات کالا یا خدمات باید با اطلاعات لازم در زمینه مرتبط شروع شود. اطلاعات فنی کالا را باید از مشتری گرفته تا در بازارهای جهانی پیرامون آن تحقیق شود. سپس کشورهای تولید کننده محصول مورد نظر را باید پیدا نمود. همچنین باید کلیه مجوزهای لازم کالا را شناخته تا جهت واردات آن راحت تر اقدام نمایید. قابل ذکر است که هر کالایی یک بورس و یک بازاری دارد. لذا باید بازارهای مرتبط با تولید کالای مورد نظر را تحقیق نموده تا بتوانید بهترین تولید کننده و تامین کننده مناسب را پیدا کنید.

 

2- تامین کننده مناسب کالا یا خدمات تجاری

در ادامه فرایند واردات کالا در تجارت متقابل بین المللی و در ادامه تحقیق در مورد بورس و بازارهای کالاهای مورد نیاز باید گفت اطلاع از تعرفه گمرگی محصول و قیمت تمام شده آن در محاسبه سود بسیار مهم است. علیرغم این نکات باید تحقیق کنیم که آیا در بازار داخلی کالای مورد نظر و یا مشابه آن تولید می شود یا خیر. بهتر است که از ترخیص کاران بخواهیم که سوابق واردات کالای مورد نظر را برایمان مشخص نمایند.

بیشتر بدانید!
نکات حقوقی تنظیم قرارداد بین المللی

همچنین شرایط نگهداری کالای مورد نظر را بسنجیم که آیا در چه شرایطی می توان آن را در انبار  و یا دیگر اماکن نگهداری و ذخیره نمود. با پیدا کردن تامین کننده مناسب کالا یا خدمات مورد نیازتان جهت واردات، تکمیل نمودن پروسه واردات آسانتر میشود. منظور از تامین کننده مناسب، همان تولید کننده یا سازنده کالای مورد نیاز شما می باشد.

فرایند واردات و اصول خرید خارجی چگونه است؟

شرایط تامین کننده معتبر کالا

بعبارتی تامین کننده مناسب باید قیمت رقابتی و کیفیت خوب ارائه دهد تا بتوانید به بازارهای رقابتی وارد شوید در خصوص چک کردن اعتبار تامین کننده می توان به موارد ذکر شده در ذیل اشاره نمود و اینکه پیرامون این مطالب بایستی تحقیق کافی انجام گیرد: شرکتی که تمامی شرایط و صلاحیت ها را طبق نکات ذیل داشته باشد به عنوان یک تامین کننده مناسب کالا تلقی می گردد.

آیا شرکت تامین کننده تا بحال به ایران کالای خود را فروخته است؟ اگر چنین است از تامین کننده بخواهیم اطلاعات مشتری را به ما داده تا بتوانیم با ایشان تماس بگیریم
آیا در ایران نمایندگی دارد؟ دریافت مشخصات نمایندگی
پیشنهاد قیمت بسیار متفاوت از بازار به منزله نداشتن اصالت است
محک زدن اطلاعات فنی کالا با مشاوره های تخصصی کارشناسان
تماس با شرکت های بازرسی بین المللی این نوع شرکتها خدماتی تحت عنوان تایید اصالت و یا اعتبار کالا را ارائه می دهند.
داشتن اطلاعات بازرگانی مناسب در خصوص اصول خرید خارجی کالا  در بازارهای جهانی

 

منابع اطلاعاتی بین المللی

برای استفاده از منابع اطلاعاتی بین المللی باید به زبان انگلیسی مسلط باشید. زیرا که زبان انگلیسی مهمترین زیرساختی و دانشی است که یک بازرگان باید داشته باشد. تمامی منابع اطلاعاتی در خصوص صادرات، واردات و قوانین و شرایط آن به زبان بین المللی انگلیسی هستند. که برای دستیابی به آنها ملزم به داشتن مهارت زبان انگلیسی هستید. در اینجا به دیگر منابع اطلاعاتی معتبر طبق ذیل اشاره داریم. علاوه بر آن اشاره میشود که در سرمایه گذاری های گوناگون از جمله خرید ملک خارجی نیز بهتر است که با زبان بین المللی انگلیسی آشنا باشید.

سایت های اینترنتی
نمایشگاههای بین المللی
اتاق های بازرگانی مشترک کشورها
کتاب زرد
دیگر وارد کنندگان
سوابق وارداتی

معمولا هر شرکت وارد کننده کالا در زمینه کاری خود از نمایشگاههای مرتبط بازدید نموده و اطلاعاتی را جمع آوری می نماید. که از نظر اعتباری معمولا شرکتهایی که در نمایشگاههای خارجی شرکت می کنند یا به تعبیری در نمایشگاه های بین المللی غرفه دارند، دارای اعتبار بیشتری هم هستند. از دیگر منابع اطلاعاتی برای یافتن تامین کننده و تولید کننده مناسب کالا یا خدمات تجاری، اتاق های بازرگانی مشترک کشورها  هستند.

بیشتر بدانید!
تقصیر پزشک و نحوه جبران خسارت

که این اتاق های بازرگانی معمولا لیستی از تامین کننده های معتبر کالا را ارائه می دهند. در این رابطه می توان به بخش بازرگانی و تجارت بین الملل برخی از سفارتخانه ها اشاره نمود. کتاب زرد معمولا یک سایت اینترنتی مرتبط هم دارد که میتوانید از اطلاعات آن استفاده نمایید. علاوه بر آن می توان گفت در مراحل و پروسه واردات کالا یا خدمات مورد نیاز با کیفیت، دستیابی به اطلاعات معتبر بین المللی راهنمای خوبی برای ادامه و تکمیل فرایند واردات کالا می باشد.

3- اهمیت مکاتبات تجاری بین المللی

در پروسه و فرایند واردات کالا، ایجاد ارتباط کلامی بسیار مهم می باشد. همانطور که گفته شد برای انجام مکاتبات تجاری بین المللی باید توانایی و دانش کافی و  مناسبی در زبان انگلیسی داشته باشید. ولی حتی افرادی هم که به زبان انگلیسی تسلط دارند بایستی مواردی را در مکاتبات خود رعایت نمایند تا بتوانند از معانی و مفاهیم تجاری به درستی استفاده کنند.

در توضیح می توان گفت بایستی از بکار بردن عبارت های عامیانه و یا بسیار رسمی در نامه نگاری های تجاری خارجی اجتناب نمایید. زیرا استفاده از این عبارات در مکاتبات تجاری خارجی تاثیر منفی در مخاطب خواهد داشت. همچنین در نظر داشته باشید که انجام صحیح نامه نگاری و ارسال ایمیل های تجاری در انجام صحیح واردات و پیدا نمودن تامین کننده معتبر کالا یا خدمات بسیار تاثیر گذار است.

در اهمیت زبان انگلیسی حتی میتوان عنوان نمود که با یادگیری و تسلط به زبان بین المللی انگلیسی میتوان اقامت برخی از کشورها را اخذ نمود. مانند اقامت ترکیه با زبان انگلیسی. لذا مشاهده می کنید که نقش و اهمیت کاربرد زبان انگلیسی نه تنها در انجام امور تجاری از جمله فرایند واردات کالا و خدمات مهم است، بلکه در کیفیت مهاجرت و اقامت بسیاری از کشورها تاثیر بسزایی دارد.

فرایند واردات و اصول خرید خارجی چگونه است؟

 پیگیری ایمیل

سعی کنید در مکاتبات تجاری بین المللی خود ایمیل هایتان را مختصر و مفید بنویسید. از توضیحات اضافه در متن ایمیل خودداری کنید ولی معمولا به علت تعداد ایمیل های دریافتی در شرکت های معتبر احتمال دیده نشدن و یا مورد توجه قرار نگرفتن ایمیل شما وجود دارد. لذا برای پیشگیری از این اتفاق بعد از ارسال یک ایمیل حتما با شرکت مورد نظر تماس گرفته و دریافت ایمیلتان را پیگیری کنید.

ایمیل یادآوری

با تماس تلفی بعد از ارسال ایمیل می توانید ایمیل خودتان را از میان صدها ایمیل دیگر جدا کرده و به دست فرد مورد نظرتان برسانید. که این سریعترین روش است، راه دیگر ارسال ایمیل های یادآوری است. بدین صورت که همان ایمیلی را که قبلا فرستاده اید و پاسخی دریافت نکرده اید را مجددا ارسال نمایید.

در قسمت موضوع ایمیل عبارت ( یادآوری ) REMINDER را بزنید که با این ترفند میتوانید توجه دریافت کننده ایمیل را به ایمیل ارسالی تان جلب نمایید. علاقمندان گرامی بدانید که با رعایت نکات لازم در فرایند و پروسه واردات کالا یا خدمات مورد نیازتان در امور تجارت بین الملل یک بازرگان حرفه ای خواهید شد. آیا با اصول خرید خارجی کالا یا خدمات آشنا هستید؟

بیشتر بدانید!
صلاحیت دادگاه ، دادگاه صالح چیست

اصول خرید خارجی

چنانچه خرید و فرایند واردات کالا بر اساس اصول خرید خارجی انجام شود موفقیت شما مسلم خواهد بود. مواردی چون کیفیت مناسب، قیمت مناسب، زمان مناسب برای سفارش کالا، و پیدا نمودن تامین کننده مناسب کالا از جمله اصولی هستند که به شدت توصیه می شود در امر و فرایند واردات مراعات شود. کیفیت مناسب کالا در تجارت بین الملل، توسط استانداردهایی که توسط سازمان استاندارد جهانی تدوین شده مشخص می گردد.

این استانداردها در کشورهای مختلف نیر بطور مستقل تدوین می شود. مطابقت داشتن کالا یا خدمات تجاری با استانداردهای داخلی و خارجی یکی از اصول خرید خارجی می باشد. در فرایند واردات کالا یا خدمات مورد نیاز خود از کشورهای خارجی، به استاندارد کالاهایی که قصد وارد کردن آنها را دارید تمرکز و توجه کافی داشته باشیید.

برخی کالاها مشمول دریافت  استاندارد اجباری بین المللی  هستند و در صورت واردات هر کدام از این کالاها مدارک معتبر کیفی باید به همراه استاندارد ترخیص به گمرکات و متعاقبا به دفاتر استاندارد مستقر در گمرکات ارائه داده شود. به برخی از عبارات خلاصه که نشان دهنده استاندارد در کشورهای گوناگون می باشد، طبق ذیل اشاره داریم:

استاندارد کشور آلمان DIN
استاندارد کشور ژاپن JIS
استاندارد کشور آمریکا ASTM
استاندارد کشور ایران ISIRI
استاندارد جهانی ISO
استاندارد اتحادیه اروپا CE

 

استاندارد اجباری بین المللی

دریافت انواع گواهی نامه ها از جمله گواهی استاندارد در فرایند واردات کالا های تجاری یا خدمات، بسیار ضروی هستند. چنانچه کالایی وارد می کنید که در لیست استاندارد اجباری بین المللی قرار دارد می توان به دو صورت عمل نمود تا گواهی نامه لازم استاندارد بین المللی را دریافت نمود. فرایند واردات کالا یا خدمات با انجام صحیح مراحل و پروسه ذکر شده تکمیل و نهایی می گردد.

درخواست از یک شرکت بازرسی بین المللی جهت بازرسی در مبدا و صدور گواهی بازرسی Certificate of Inspection  (COI
نمونه برداری از کالا پس از ورود به گمرگ توسط دفاتر استاندارد ، و در صورت انطباق با استاندارد های کالای واردتی کشور صدور گواهی مطابقت certificate of conformity COC

 

واردات کالاهای خارجی

با توجه به مفهوم فرایند واردات و قلمرو گمرکی می توان مرحله تحقیق برای پیدا کردن یک تامین کننده مناسب کالا را آغاز نمود. از اهمیت و نقش اتاق های بازرگانی مشترک کشورها به منظور پیدا نمودن تامین کننده مناسب غافل نشده و به اصول خرید خارجی طبق استانداردهای بین المللی توجه کافی داشته باشید. دریافت گواهی نامه های بازرسی بین المللی واردات و اصول خرید کالاهای خارجی و رعایت قواعد مکاتبات تجاری بین المللی بسیار حائز اهمیت هستند.

 

و شما علاقمند گرامی چنانچه اطلاعات بیشتری در خصوص روند و پروسه واردات داشتید با مشاوران اریکه عدل تماس گرفته تا ارتباط زنده ویدیوکال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکیل مرتبط با کار خود وقت رزرو نمایید، از اینکه مقالات ما را مطالعه می نمایید کمال تشکر را داریم.

 

 

 

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟