منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

لیست کدهای ام تی MT در سوئیفت

لیست کدهای ام تی MT در سوئیفت
لیست کدهای ام تی MT در سوئیفت
در مطلب پیش رو لیست پر کاربردن ترین کدهای ام تی MT در کد سوئیفت آورده می شود. کدهای ام تی جهت تبادل پیام در سیستم سوئیفت بین بانکها برای دستور های دریافت و پرداخت استفاده می شود.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

 کدهای ام تی (MT) در ارسال و دریافت انواع پیام برای پرداخت و دریافت وجوه گوناگون توسط بانکها یا موسسات مالی دنیا استفاده می شوند. در این مقاله موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل ، به یاری دپارتمان بانکی تلاش کرده ایم که به زبانی هرچه ساده تر از کاربرد این پیام ها و کدها در سیستم سوئیفت صحبت کنیم.

همچنین جهت ارائه توضیحات بیشتر به اهمیت سیستم بانکی سوئیفت در مبادلات پولی و مالی بین المللی تجاری، مالی و بانکی بین کشورها اشاره می کنیم. 

در واقع کد ام تی سوئیفت بیانگر دستورالعمل هایی برای پرداخت و یا عدم پرداخت وجه می باشد که برای آشنایی بیشتر شما لیست کدهای ام تی و فهرست پیام های MT با توضیحات کاربردی در خصوص هر کدام در ادامه درج می گردد.

اصلا کدهای ام تی (MT) چه هستند؟

با توجه به گستردگی و پیشرفت های علم دیجیتال در دنیای امروزی مخصوصا در حوزه های تجارت بین الملل و امور مالی و بانکی ،  اهمیت کدهای ام تی (MT) در نقل و انتقال یا جابجایی های مالی و پولی بین المللی بین بانکها یا موسسات مالی بیشتر خودش را نشان می دهد.

 در واقع در سیستم بانکی بین الملل با ارسال پیام از طریق کدهای ام تی درخواست پرداخت و انتقال وجه یا صدور انواع چک انجام می شود. هر کدام از این کدهای ام تی کاربرد خاصی در روند پرداخت یا دریافت امور مالی و پولی در سطح بین الملل دارند اما کار انتقال پول حقیقی توسط سیستم های دیگری بنام کلر بین بانکهای کشورهای طرف معامله انجام می شود.

در زمینه سیستم‌های بانکی، عبارت “کدهای ام تی” (MT codes) به کدهایی اشاره دارد که در فرمت پیام‌های مبتنی بر استاندارد پیام‌رسانی SWIFT برای ارسال اطلاعات بین بانک‌ها استفاده می‌شوند. ام تی کوتاه شده عبارت “پیام مالی” (Message Type) است.

در سیستم بانکی، از کدهای ام تی برای تعیین نوع پیام و هدف آن استفاده می‌شود. هر کد ام تی مشخص می‌کند که پیام مربوطه در خصوص چه نوع عملیات مالی (مانند انتقال وجه، پرداخت، تسویه حساب و غیره) و برای چه منظوری (مانند درخواست، تأیید، اعلام و غیره) استفاده می‌شود.

جهت مطالعه بیشتر می توانید از تحلیل ام تی در کد سوئیفت بیشتر بدانید.

 

درباره سیستم بانکی سوئیفت

با استفاده از تکنولوژی رایانه ای و مخابرات تغییرات بهینه ای در سیستم های پرداخت و دریافت پول بین بانکها و موسسات مالی بین الملل ایجاده شده است. سیستم بانکی سوئیفت مخفف Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication است به معنی تعاملات و ارتباطات پولی و مالی بین بانکها در کشورهای گوناگون دنیا است.

علاوه بر آن برخی موسسات مالی و واسطه های بورس، مبادلات سهام و ارز را از طریق سیستم سوییفت انجام می دهند که عمدتا در پرداخت و دریافت وجوه مختلف در سطح بین الملل تجلی پیدا می کند. توصیه میکنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله تعریف و ساختار کد سوئیفت را در این خصوص مطالعه فرمایید.

سیستم بانکی سوئیفت

طبقه بندی کد ام تی در سیستم سوئیفت

سیستم بانکی سوئیفت برای سهولت در ارسال و دریافت پیام های گوناگون جهت انتقال و تبادلات مالی و پولی بین بانکی در دنیا تمام پیام ها را به گروه های ده گانه تقسیم نموده که گروه  پیام ها و کدهای صفر جهت ارسال پیام های سیستمی و 9 گروه دیگر برای ارسال پیام و کدهای ارزی و مالی می باشد و همچنین هر یک از پیام ها و کد ام تی سوئیفت بیانگر یک کارکرد بانکی می باشد.

بیشتر بدانید!
نقد کردن چک در اروپا توسط وکیل بین المللی

 

دانلود کتابچه های لیست کدهای ام تی سوئیفت

به دنبال درخواست های بسیار زیادی که داشتیم تصمیم گرفتیم مجموعه ای از کتابچه های راهنمای کدهای ام تی را تهیه کنیم و در اختیار شما عزیزان بگذاریم:

 

لیست کدهای MT در سوئیفت

همانطور که در بخش فوق گفته شد تمامی کدهای ام تی در 10 دسته بندی و گروه تقسیم شده اند و تمامی کدها و پیام های  ام تی در سیستم بانکی سوئیفت را می توان در یک لیست بلند بالا به فهرست در آورد. 

در استاندارد پیام‌رسانی SWIFT، که برای تبادل اطلاعات در سیستم بانکی استفاده می‌شود، بیش از 200 نوع کد ام تی وجود دارد. هر کد ام تی به یک نوع پیام مشخص اشاره دارد و هر کد دارای ساختار و فرمت خود است. برخی از این کدها پرکاربردتر و شناخته‌شده‌تر هستند، در حالی که برخی دیگر کمتر استفاده می‌شوند و برخی نیز برای نیازهای خاص و سناریوهای خاص استفاده می‌شوند.

استفاده از هر کد ام تی بستگی به نوع عملیات مالی، نوع تبادل اطلاعات بین بانکی و نیازهای خاص هر بانک و مشتریان آن دارد. به همین دلیل، استفاده از کدهای ام تی خاصی ممکن است بین بانک‌ها و کشورها متفاوت باشد.

 

لیست کدهای ام تی

 

فهرست پیام های MT

مزایا و کارکردهای کد سوئیفت متنوع بوده و فهرست پیام های MT بسیار کامل هستند اما در ادامه و تکمیل گروه بندی اول لیست کدهای ام تی در کد های سوئیفت جدولی بدین منظور ارائه می گردد.

نوع پیام شرح کاربرد
MT 101 درخواست برای حواله درخواست برای بدهکار کردن حساب یک مشتری که در نزد بانک دریافت کننده یا نهاد مالی دیگری حساب دارد.
MT 102 درخواست چندگانه انتقال اعتبار مشتری حاوی دستورات پرداخت متعدد بین چند مجموعه یا نهاد مالی
MT 102+ STP درخواست چندگانه انتقال اعتبار مشتری STP حاوی دستورات پرداخت متعدد بین چند مجموعه یا نهاد مالی (پردازش مستقیم)
MT 103 درخواست انتقال اعتبار مشتری ( تکی) دادن دستور برای انتقال وجه به مقصد مشخص
MT 103+ REMIT درخواست انتقال اعتبار مشتری ( رمیت) دادن دستور برای انتقال وجه به مقصد مشخص حاوی اطلاعات اضافی مربوط به دستور العمل
MT 103+ STP درخواست انتقال اعتبار مشتری ( پردازش مستقیم) دادن دستور برای انتقال وجه به مقصد مشخص ( پردازش مستقیم)
MT 104 حواله وجه از طریق بدهکار کردن مستقیم و درخواست پیام انتقال ( اس تی پی) حاوی دستور العمل حواله وجه از طریق بدهکار کردن مستقیم حساب بین نهادهای مالی ( کسر از حساب) از طریق پردازش مستقیم
MT 110 دستور العمل های مربوط به چک بانکی دستور العمل ها یا تاییدیه های مربوط به صدور چک به بانکی که قرار است چک در آنجا نقد شود.
MT 111 دستور العمل های مربوط به توقف پرداخت چک بانکی دستور العمل به بانکی که قرار است چک در آنجا نقد شود مبنی بر متوقف کردن پروسه پرداخت چک
MT 112 دستور العمل های مربوط به توقف پرداخت چک بانکی دستور العمل به بانکی که قرار است چک در آنجا نقد شود مبنی بر متوقف کردن پروسه پرداخت چک متضمن اقداماتی که باید به این منظور انجام شود.
بیشتر بدانید!
تحلیل ام تی (MT) در کد سوئیفت

 

نوع پیام شرح کاربرد
MT 105 پاکت EDIFACT که محتویات آن شامل اطلاعات الکترونیکی با حجم مشخص از ارسال کننده به گیرنده پیام  می باشد
MT 106 پاکت EDIFACT انتقال محتویات و اطلاعات الکترونیکی
MT 107 پیام بدهی مستقیم عام سیستم پرداختی است که از این طریق طلبکاران در فواصل منظم بدهی خود را دریافت می کنند. یا دستور انتقال بدهی کلی بین موسسات مالی
MT 121 پیام انتقال وجه های بانکی چند منظوره( edifact finpay دستورالعمل پرداخت چندگانه بین موسسات مالی در قالب EDIFACT
MT 190 توصیه پرداخت هزینه ها، سودها و دیگر تنظیمات و هماهنگی ها توصیه به صاحب حساب در مورد نرخ بهره و سود، هزینه ها و غیره..
MT 191 درخواست برای پرداخت هزینه ها، نرخ سود و بهره و دیگر هزینه های مرتبط درخواست پرداخت نرخ سود و هزینه ها
MT 192 پیام و کدی مبنی بر درخواست فسخ و کنسلی درخواست از گیرنده پیام مبنی بر اینکه کار انتقال وجه را کنسل نماید.
MT 195 سوالات سوالات و اطلاعاتی جهت شفاف سازی مرتبط با پیام قبلی و یا ایجاد اصلاحات در کد و پیام قبلی
MT 196 پاسخ ها پاسخ هایی به سوالات پیام قبلی MT195 یا MT

192 به منظور کنسلی یا کنسل نمودن پیام هایی که مشخصا هیچ محتوی مشخصی ندارند

MT 198 پیام های اختصاصی به صاحب حساب شامل فرمت هایی است که بین کاربران برای پیام های غیر فعال تعریف و توافق شده است
MT 199 پیام هایی در قالب پیام های غیر مفید این کد شامل اطلاعاتی است که هیچ نوع پیام مشخصی را تعریف نمی کند.

 

MT 200 انتقال از موسسه مالی به حساب شخصی خود درخواست جابجایی و انتقال وجه از فرستنده پیام به حساب خود در یک موسسه مالی دیگر
MT 201 انتقال از چند موسسه مالی به حساب شخصی خود چندین پیام ام تی 200
MT 202 انتقال عمومی بدون جزئیات از موسسه مالی درخواست برای انتقال و گردش وجه بین موسسات مالی. اما اگر این جابجایی انتقال اعتبار مشتری باشد باید از روش کاور متد پیام فرستاده شود و در این صورت نوع پیام باید MT 202 COV باشد.
MT 202 COV انتقال عمومی بدون جزئیات از موسسه مالی درخواست برای جابجایی وجه مابین موسسات مالی که مرتبط با انتقال اعتبار مشتری اصلی است که با روش کاور متد ( پوششی) انجام می شود
MT 203 انتقال عمومی(عام) از چندین موسسه مالی چندین پیام و کد MT 202

 

MT 204 پیام و کد بدهی مستقیم debit credit بازارهای مالی، debit credit یک روش پرداخت است که بطور اتوماتیک و طبق توافق از قبل، یک سازمان یا ارگانی ا حساب بانکی سازمان یا شخص دیگری بدهی خود را مطالبه و دریافت می نماید. ادعای مطالبه وجه از بانکهای عضو سیستم سوئیفت
MT 205 اجرای انتقال از موسسه مالی درخواست انتقال به داخل کشور مگراینکه انتقال مربوط به انتقال اعتبار مشتری اصلی باشد که از طریق روش کاور متد فرستاده شده. که در این صورت باید از پیام MT 205 COV استفاده شود.
MT 205 COV اجرای انتقال از موسسه مالی بعد از دریافت این کد درخواست انتقال به داخل کشور داده می شود که مرتبط با انتقال اعتبار مشتری اصلی است که با روش کاور متد ارسال شده است.
MT 206 پیام های پرداخت مبلغ چک بین دو بانک، با روش جابجایی برگه چک در بانک

 

پر کاربرد ترین کدهای ام تی کدامند؟

در سیستم بانکی، پرکاربردترین کدهای ام تی عموماً به نوع و هدف پیام مالی اشاره دارند. برخی از پرکاربردترین کدهای ام تی در سیستم بانکی عبارتند از:

1. MT103: این کد برای انتقال وجه بین بانکی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، با استفاده از این کد، یک بانک مبدأ می‌تواند به یک بانک مقصد درخواست انتقال وجه را ارسال کند.

2. MT202: این کد برای انتقال وجه بین بانکی به منظور تسویه حساب استفاده می‌شود. به طور کلی، بانک‌ها از این کد برای انتقال وجه بین حساب‌های خود و با بانک‌های دیگر برای تسویه معاملات مالی استفاده می‌کنند.

3. MT940: این کد برای گزارش مالی روزانه استفاده می‌شود. بانک‌ها از این کد برای ارسال گزارش‌های مالی روزانه خود، شامل جزئیات تراکنش‌ها، موجودی حساب و سایر اطلاعات مربوط به حساب‌های مشتریان استفاده می‌کنند.

4. MT942: این کد برای ارسال گزارش مالی تفصیلی استفاده می‌شود. مشابه MT940، اما با ارائه اطلاعات مالی بیشتر و تفصیلی‌تر درباره تراکنش‌ها و وضعیت حساب.

5. MT950: این کد برای برگشت وجه از حساب به کار می‌رود. بانک‌ها از این کد برای ارسال اطلاعات مربوط به برگشت وجه از یک حساب به حسابی دیگر، مانند برگشت یک پرداخت ناموفق، استفاده می‌کنند.

6. MT101: این کد برای درخواست پرداخت بین المللی استفاده می‌شود. بانک‌ها از این کد برای ارسال درخواست‌های پرداخت وجه به بانک‌های دیگر در سطح جهان استفاده می‌کنند.

7. MT192: این کد برای اطلاع رسانی درباره بلوکه کردن یا انتقال دارایی استفاده می‌شود. بانک‌ها از این کد برای ارسال اطلاعات مربوط به مسدود کردن یا انتقال دارایی‌ها (مانند اوراق بهادار) بین بانک‌ها استفاده می‌کنند.

8. MT300: این کد برای درخواست ترجمه یا انتقال وجه میان بانکی برای معاملات ارزی استفاده می‌شود. بانک‌ها از این کد برای درخواست ترجمه وجه بین ارزها در معاملات ارزی استفاده می‌کنند.

9. MT910: این کد برای تأیید دریافت وجه استفاده می‌شود. بانک‌ها از این کد برای تأیید دریافت وجه توسط یک بانک از سوی بانک دیگر استفاده می‌کنند.

10. MT940/MT942/MT950: علاوه بر پرکاربرد بودن، این کدها که قبلاً ذکر شد، همچنان در بین کدهای پراستفاده در سیستم بانکی محسوب می‌شوند.

میزان استفاده از این کدها و سایر کدهای ام تی بستگی به نوع عملیات مالی، نیازهای بانکی و استانداردهایی که هر بانک انتخاب می‌کند دارد.

لازم به ذکر است که استفاده از کدهای ام تی و فراهم کردن قابلیت‌های مربوط به آنها بستگی به نوع سیستم بانکی، نوع عملیات مالی و نیازهای خاص هر بانک دارد. بانک‌ها می‌توانند از کدهای دیگر نیز برای تبادل اطلاعات و پیام‌های مالی استفاده کنند که به نیازهای خاص آنها وابسته است.

سخن آخر

اکنون شما متوجه اهمیت و کاربرد برخی از پیام ها و کدهای ام تی در سیستم بانکی همراه با کاربرد آنها شده اید. با ارسال هر یک از این کدها عملیات و پروسه خاصی در انتقال، پرداخت و دریافت وجوه مختلف بین بانکهایی از چند کشور در دنیا انجام می شود.

تعداد کدهای MT بسیار زیاد است و تهیه یک کتابچه مستقل برای آن تهیه در دپارتمان بانکی اریکه عدل در دستور کار است که به زودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

بیشتر بدانید!
سپا چیست ؟!

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

12 پاسخ

    1. درود بر شما ،

      کد MT103 STP به معنای “Single Customer Credit Transfer Straight Through Processing” است. این کد مربوط به استاندارد پیام‌رسانی SWIFT می‌باشد و برای انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر بین دو بانک استفاده می‌شود.

      واژه “STP” در این کد به Straight Through Processing اشاره دارد که به فرآیند اتوماسیون و بدون نیاز به دخالت دستی برای پردازش و انتقال پیام‌های مالی اشاره دارد. با استفاده از کد MT103 STP، انتقال وجه بین بانک‌ها به صورت خودکار و بدون نیاز به دستکاری دستی و تدوین مجدد صورت می‌گیرد.

      کد MT103 STP شامل اطلاعاتی مانند حساب مبدأ و مقصد، مبلغ انتقال، تاریخ انتقال و سایر جزئیات مربوط به تراکنش است. این کد برای انتقال وجه بین حساب‌های بانکی به صورت یکپارچه و امن استفاده می‌شود و به منظور کاهش خطاها و افزایش سرعت و کارایی در پردازش تراکنش‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. علیرغم مفید بودن این اطلاعات اما ای کاش لیست کامل ام تی ها را میگذاشتید و شرح میدادید به نظرم زحماتتان اینگونه بی نتیجه می ماند اگر به دنبال افزایش آگاهی مخاطب خویش هستید

  2. سلام جسارتأ در مورد اعلام آمادگی 199 میتونین اطلاعاتی ب مابدین
    چون میگن هیچ هزینه ایی نداره برای سندر واینکه آیا این اعلام آمادگی مشکلی هم برای سندر ایجاد میکنه یا خیر
    یا اینکه مرجعی هستش ک اطلاعات بگیریم
    متشکرم

    1. در استاندارد پیام‌رسانی SWIFT، کد MT199 به معنای “Free Format Message” است. این کد برای ارسال پیام‌های آزاد به بانک‌ها یا مشتریان در قالب متنی بدون ساختار خاص استفاده می‌شود.

      عبارت “اعلام آمادگی” که در کامنت شما آمده است، در اینجا به مفهوم ارسال پیامی برای بانک یا مشتری مقابل، با اعلام آمادگی برای هر نوع تبادل اطلاعات است. پیام MT199 می‌تواند متنوع باشد و برای انتقال اطلاعات از جمله اعلام آمادگی برای هر نوع تراکنش مالی، تعیین نرخ ارز، ارسال پیام‌های تطبیقی و غیره استفاده شود.

      از طریق پیام MT199، می‌توانید به بانک یا مشتری مقابل اعلام آمادگی خود را برای هرگونه تبادل اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها، ارتباطات بانکی یا مسائل مالی دیگر نمایید. این پیام به صورت آزاد و بدون قالب یا ساختار مشخص است و براساس توافقات و نیازهای هر بانک یا مشتری، محتوا و معنای مورد نظر شما در پیام MT199 تعریف می‌شود.

      هزینه ارسال یک پیام MT199 به عملکرد و قیمت‌گذاری هر بانک و سیستم بانکی مربوطه بستگی دارد. هزینه‌ها و ساختار قیمت‌گذاری ممکن است بر اساس سیاست‌های داخلی هر بانک تعیین شود.

      در برخی موارد، بانک‌ها ممکن است هزینه‌ای را برای ارسال یا دریافت پیام‌های SWIFT دریافت کنند. این هزینه‌ها می‌تواند به صورت هزینه ثابت برای هر پیام یا هزینه براساس تعداد پیام‌های ارسالی/دریافتی محاسبه شود.

      بهتر است با بانک خود یا صاحب حساب مقصد در مورد سیاست‌ها و هزینه‌های مرتبط با ارسال پیام MT199 تماس بگیرید.

    1. کد MT544 در استاندارد پیام‌رسانی SWIFT به یک نوع پیام بانکی اشاره دارد که برای ارسال اطلاعات مربوط به تراکنش‌های اوراق بهادار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کد با عنوان “Receive Free Confirmation” شناخته می‌شود.

      MT544 در واقع یک پیام تأیید دریافت رایگان است که توسط بانک گیرنده (بانک مشتری) به بانک فرستنده (بانک ارائه دهنده) ارسال می‌شود تا دریافت اوراق بهادار را تأیید کند. این پیام حاوی جزئیاتی مانند نوع اوراق بهادار دریافتی، تعداد واحدها، قیمت و تاریخ معامله، کد تأیید و سایر اطلاعات مرتبط است.

      با ارسال پیام MT544، بانک گیرنده از دریافت صحیح و کامل اوراق بهادار اطمینان حاصل می‌کند و تأیید می‌دهد که تراکنش به درستی انجام شده است. این پیام برای ارتباط بانک‌ها و تأیید تراکنش‌های مالی در بازار اوراق بهادار بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟