منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

معنای عند الاستطاعه در مهریه

محاسبه مهریه به نرخ روز ، مهریه عند الاستطاعه
محاسبه مهریه به نرخ روز ، مهریه عند الاستطاعه
اغلب افراد در جامعه اصطلاح مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه را شنیده اند و شاید هم در زمان عقد ازدواج خود با آنها برخورد داشته اند . در پست معنای عند الاستطاعه در مهریه به معرفی و بررسی مهریه عند الاستطاعه می پردازیم و شما را به مفهوم این نوع مهریه ( مهریه عند الاستطاعه ) آشنا می کنیم . با دپارتمان خانواده موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل همراه باشید .

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

اغلب افراد در جامعه  اصطلاح مهریه عند الاستطاعه و عند المطالبه را شنیده اند و شاید هم در زمان عقد ازدواج خود با آنها برخورد داشته اند . در پست ” معنای عند الاستطاعه در مهریه ”  وکلای خانواده به معرفی و بررسی مهریه عند الاستطاعه می پردازند  و شما را به مفهوم این نوع مهریه ( مهریه عند الاستطاعه ) آشنا می کنند.

با دپارتمان خانواده موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل همراه باشید .

مهریه عند الاستطاعه ، معنای عند الاستطاعه در مهریه ، مهریه

هر چیزی که اصطلاحا مالیت داشته باشد (دارای ارزش مالی و اقتصادی باشد) می تواند با توافق زن و شوهر،  به عنوان مهریه قرار گیرد اگر چه امروزه مصالحی از جمله کاهش ارزش وجه رایج در طول زمان، رایج شده است که سکه بهار آزادی به عنوان مهریه قرار گیرد اما هر چه زوجین به عنوان مهریه انتخاب کنند می توان برای پرداخت آن مدت قرار داد.

مثلا فرض کنید مهریه 110 سکه تمام بهار آزادی در عقدنامه مندرج می شود ولی طرفین در همان عقدنامه یا توافق مکتوب دیگری مقرر می کنند تا 5 سال اول زندگی مشترک زوجه حق مطالبه آن را نداشته باشد.

اما به غیر از این که مهریه می تواند مدت داشته باشد می تواند پرداخت آن موکول به داشتن استطاعت مالی مرد (یا همان توانایی و تمکن مالی مرد) گردد که در واقع همان مهریه عندالاستطاعه است.

به عبارت دیگر تعداد دقیق مهریه توافق شده در عقدنامه قید می گردد ولی زمانی زن می تواند آن را مطالبه و دریافت کند که استطاعت مالی زوج را اثبات نماید. به این نوع مهریه در حقوق اصطلاحا مهریه عند الاستطاعه می گویند.

بیشتر بدانید!
مهریه زوجه - روشهای وصول مهریه

معنای عند الاستطاعه در مهریه

بحث مهریه عندالاستطاعه و عندالمطالبه در سال های اخیر با توجه به بخش نامه ثبتی ابلاغ شده به دفاتر رسمی ازدواج قوت گرفته است و سر دفتر ازدواج با توافق زوجین می تواند نوع مهریه را به جای مهریه عندالمطالبه، مهریه عندالاستطاعه بنویسد.

حتی می توان از کل مهریه بخشی را عندالمطالبه نوشت و بخش دیگر را به عنوان مهریه عند الاستطاعه درج نمود و در این خصوص نیز منعی وجود ندارد. فرض کنید کل مهریه 300 سکه تمام بهار آزادی است که 110 سکه آن مهریه عندالمطالبه و باقی مانده مهریه عند الاستطاعه…

نکته ای که وجود دارد این است که زوجین (زن و شوهر) با توافق حتی بعد از عقد هم می توانند مهریه را از عندالمطالبه به عندالاستطاعه و یا بالعکس تبدیل کنند.

بدیهی است که اگر مهریه عندالاستطاعه باشد زن در صورتی می تواند مهریه را دریافت کند که مالی به غیر از مستثنیات دین، به دادگاه یا اجرای ثبت برای توقیف معرفی کند البته این مال می تواند منقول مثل خودرو، وجه نقد در حساب بانکی و یا غیر منقول (ملک) باشد.

اگر زوج کارمند باشد توقیف یک چهارم یا یک سوم حقوق با توجه به فرزند داشتن او، امکان پذیر است. آنچه در مهریه عندالاستطاعه اهمیت دارد این است که اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی که به بازداشت و جلب شوهر ارتباط دارد ، امکان پذیر نیست.

همچنین دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و تقسیط آن نیز در این جا معنایی ندارد. ما قبلا در مقاله « امکان کم کردن اقساط مهریه» تا حدودی در خصوص اعسار و تعدیل تقسیط مهریه نیز صحبت کرده ایم.

بیشتر بدانید!
تفاوتهای طلاق و فسخ نکاح

در زمان عقد ازواج دقت شود

علی رغم این که سر دفتران ازدواج در کشور ما عمدتا از صالحین و متدینین می باشند در زمان اجرای صیغه عقد نکاح و نگارش عقد نامه در خصوص عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه به زوجین توضیح لازم را می دهند.

با این حال در مواردی نادر دیده شده است که سر دفتر ازدواج که از آشنایان زوج بوده است بدون این که توضیح بدهد مهریه را در سند ازدواج عندالاستطاعه یا بالعکس نوشته است و زوجه نیز چون اطلاعات حقوقی نداشته و یا نوشته را مطالعه نکرده صرفا امضاء کرده است.

در پایان کلام باید یاد آوری کنیم که همواره در زمان امضای هر قراردادی که قرار است شما را متعهد به موضوعی نماید ، حتما از خدمات و مشاوره وکلای متخصص آن حوزه استفاده کنید تا در آینده ابهام و یا مشکلی روی ندهد.

اگر قصد مطالبه مهریه را دارید ، توصیه می کنیم قبل از هر چیز با وکلای دپارتمان خانواده موسسه حقوقی اریکه عدل در بخش مطالبه مهریه مشاوره نمایید . درست است که مهریه حق مسلم شماست اما روند مطالبه آن نیاز به تخصص ، تجربه و دانش دارد که تنها در وکلای دادگستری یافت می شود .

 

سوالاتی که می پرسند

برخی از پرسش و پاسخ ها را اینجا ببینید و اگر شما هم سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات همین مقاله یا در انجمن حقوقی و مهاجرتی اریکه عدل مطرح کنید.

آیا تعیین مهریه عند الاستطاعه و عند المطالبه اختیاری است؟

بله این موضوع کاملا بستگی به توافق زن و شوهر دارد و آنها می توانند کل مهریه یا بخشی از آن را عند الاستطاعه و عند المطالبه تعیین کنند.

بیشتر بدانید!
محاسبه مهریه به نرخ روز

آیا در مهریه عند الاستطاعه میتوان شوهر را بازداشت کرد؟

خیر در مهریه عند الاستطاعه امکان جلب و بازداشت زوج بر اساس قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی وجود ندارد.

آیا ممکن است بخشی از مهریه عند الاستطاعه باید و بخشی عند المطالبه؟

بله زن و شوهر می توانند با توفق یکدیگر در خصوص این موضوع تصمیم گیری کنند و مهریه را تعیین کنند.

آیا در مهریه عند الاستطاعه می توان دادخواست اعسار داد؟

خیر ، این نوع دین و بدهی چون بستگی به استطاعت و توانایی مالی شوهر دارد ، در آن دادخواست اعسار مفهومی پیدا نمی کند.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
وکیل روز افزای
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

2 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر، ایا ۱۱۰سکه برای مهریه را خانواده ی داماد می توانند در سند ازدواج عندالاستطاعه ثبت و مکتوب کنند؟؟؟

    1. با سلام و احترام
      بله هیچ مانعی ندارد ، حتی بخشی از مهریه می تواند عند المطالبه و بخش دیگر آن عند الاستطاعه باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟