منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

مفهوم ال سی و گشایش اعتبار اسنادی چیست؟

مفهوم ال سی، گشایش اعتبار اسنادی، مدارک گشایش ال سی ، وثیقه ها در گشایش ال سی
مفهوم ال سی، گشایش اعتبار اسنادی، مدارک گشایش ال سی ، وثیقه ها در گشایش ال سی
 بدینوسیله مفهوم ال سی را دانسته و با پروسه انجام گشایش اعتبار اسنادی آگاه شدید، مدارک گشایش ال سی عنوان و برای شما علاقمندان به لیست در آمد، از انواع وثیقه ها در گشایش ال سی نیز صحبت شد در واقع به این نتیجه رسیدیم که تمامی عوامل مانند بانکها، بیمه، گمرک، اینکوترمز، ترخیص، دفترخانه رسمی، خریدار و فروشنده اصلی با هماهنگی و ارتباط با یکدیگر می توانند یک تجارت بین المللی را به ثمر برسانند لذا به منظور انجام امور قراردادها و گشایش اعتبار اسنادی و ال سی نیاز به وکیل مجرب و متخصص این ام کاملا مسلم و قطعی می باشد چرا که علاوه بر قوانین باید دانش و اطلاعات به روز از تمامی تغییرات احتمالات و امکانات عقد قراردادها و شرایط گشایش اعتبار داشته باشید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

جهت تکمیل موضوع قراردادهای بین الملل و بخاطر استقبال شما عزیزان موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل از هلدینگ حقوقی آپادالا به بررسی مفهوم ال سی و گشایش آن می پردازد زیرا به منظور انجام یک تجارت موفق باید به امور دریافت و پرداخت بانکها نیز آشنایی داشته و به معانی واژه های تخصصی این عرصه احاطه کافی داشته باشید که در همین راستا کاربرد ال سی بررسی و گشایش اعتبار اسنادی توضیح داده می شود همچنین برای گشایش ال سی مدارک گشایش ال سی را باید شناخته و اهمیت وثیقه ها در گشایش ال سی را نیز بدانید.

 

مفهوم ال سی و گشایش اعتبار اسنادی

در عرصه تجارت بین الملل نیاز بسیاری به خدمات بانک های خارجی با فعالیت های گوناگون شان خواهید داشت که پس از توافق بر شرایط قرارداد بحث پرداخت ها مطرح می گردد و در پرداخت های بین المللی اهمیت فعالیت و تعهدات بانک های خارجی بیشتر به چشم می آید. مفهوم ال سی ( LC ) اعتبار اسنادی بوده و معادل انگلیسی آن Letter of credit و مخفف آن به LC  تعبیر می شود که به منظور پرداخت های بین المللی جهت خرید و واردات باید گشایش اعتبار اسنادی یا همان ال سی انجام دهید و بدین منظور نیاز به بانک هایی دارید که این نوع فعالیت را برایتان انجام دهند، معنا و کاربرد ال سی در تجارت بین الملل بسیار مهم می باشد.

 

بانک خریدار

Documentary Letter of Credit به نحو دقیق تری به معنای ال سی یا مفهوم اعتبارنامه و اعتبار اسنادی اشاره دارد ال سی یک سفارش مکتوب از بانک خریدار (issuing bank) به بانک فروشنده ( advising bank)  است که تضمین می نماید در قبال خرید کالا توسط خریدار تمامی وجوه را به نیابت از خریدار پرداخت خواهد کرد حتی اگر خریدار در ادامه روند خرید نتواند مابقی وجوه توافق شده در قرارداد را بپردازد بانک خریدار این مبالغ را پرداخت می نماید گشایش اعتبار اسنادی اطمینان خاطری برای فروشنده کالا است.

از سوی دیگر بانک فروشنده هم متعهد می گردد که تمامی اسناد مربوط به کالا را مانند بارنامه، فاکتور، پکینگ لیست، گواهی بازرسی، بیمه، گواهی مبدا را به بانک خریدار ارائه دهد که در نهایت بانک خریدار بعد از کنترل و نظارت اسناد مربوط به کالا وجوه را به بانک فروشنده پرداخت خواهد نمود گشایش اعتبار اسنادی بدون ارائه مدارک فوق الذکر امکان پذیر نمی باشد.

 

قوانین UPC600

اعتبار اسنادی مطمئن ترین روش مبادله در تجارت خارجی می باشد با گشایش ال سی شرایط امنی هم برای فروشنده و هم برای خریدار ایجاد می شود که اصول کنترل کننده اعتبارات اسنادی در مجموعه قوانین و مقررات UPC600 ذکر می شوند این قوانین متحد الشکل به همه کشورها اجازه می دهد که شرایط گشایش اعتبار اسنادی را به طور شفاف و واضح در دسترس داشته و استفاده نمایند.

بیشتر بدانید!
قیمت بین المللی کالا در فرایند واردات

 

گشایش اعتبار اسنادی

هنگامی که فروشنده و خریدار درباره چگونگی و نحوه پرداخت ها مذاکره نموده و به توافق برسند یکی از گزینه هایشان برای پرداخت مبلغ پیش فاکتور، گشایش اعتبار اسنادی از سوی خریدار به نفع فروشنده می باشد که این روش از امن ترین روش های پرداخت های بین المللی می باشد همچنین گشایش اعتبار  پروسه خاص خود را دارد، بعبارتی باز کردن اعتبار اسنادی شرایط مطمئنی را برای طرفین قرارداد ایجاد می نماید.

 

مفهوم ال سی

ارسال پروفرما به خریدار

پس از توافق بین فروشنده و خریدار که هر دو از دو کشور متفاوتی بوده فروشنده پروفرمای خود را با ذکر تمامی شرایط توافق شده برای خریدار ارسال می نماید و خریدار پیش فاکتور را به بانک مطلوب خود برده و به صورت مکتوب از بانک درخواست گشایش اعتبار می کند. در نظر داشته باشیید که به منظور گشایش ال سی بهتر است که در آن بانک مورد نظر و یا یکی از شعب آن حساب بانکی افتتاح نمایید و ضمنا نباید وام معوق یا چک برگشتی در آن بانک داشته باشید.

 

موارد احتمالی عدم موافقت بانک

بعد از ارسال درخواست به بانک باید با بانک خود قرارداد ببندید که در این مرحله تمامی موارد مهم در پیش فاکتور و یا قرارداد کنترل و نظارت می شود و بانک در نهایت پیش فاکتور و یا قرارداد را به شکل مورد قبول خود در می آورد. اگر بانک با یک یا چند مورد از مفاد ذکر شده در پیش فاکتور موافقت نداشته باشد به شما اطلاع داده تا شما با فروشنده خود مذاکره و این موارد احتمالی را تغییر دهید و گشایش اعتبار اسنادی بر اساس توافقات طرفین قرارداد و پیش فاکتور انجام می شود.

 

Amendment چیست ؟

در پروسه گشایش اعتبار به علت برخی قوانین ممکن است فروشنده در بانک خود با ابهامات و یا مشکلاتی مواجه گردد که در این صورت باید درخواست اصلاحیه بدهد که درخواست اصلاحیه به زبان  انگلیسی Amendment  نامیده می شود. بعد از پذیرفته شدن مفاد قرارداد بانک گشایش کننده (opening bank ) فرم هایی به شما داده که باید مهر و امضا و به بانک ارائه دهید و سپس بعد از تکمیل فرم های صفحه اول و دوم آنها را همراه با پیش فاکتور به بانک تحویل دهید و همچنین فرم دیگری به نام فرم قبول نوسانات ارز در زمان تسویه اعتبار را باید امضا نمایید.

بیشتر بدانید!
استاندارد در تجارت بین الملل و دریافت گواهی آن

 

فرم نوسانات ارزی

 در مفهوم فرم نوسانات ارزی می توان گفت که گشایش  اعتبار اسنادی با ارز بین المللی انجام می شود نه ریالی و مشتری موظف است که در زمان تسویه مبلغ قرارداد برابر با نرخ روز، آن ارز بین المللی را به حساب بانک واریز نماید و چنانچه گشایش اعتبار انجام شود و واردات و خرید بدون هماهنگی با بانک گشایش کننده صورت گیرد و یا اگر اصلا واردات و خریدی انجام نشود به منزله اقدام به خروج ارز دولت و یک تخلف اقتصادی محسوب خواهد شد.

واردات و ترخیص

بنابراین با امضای فرم قبول نوسانات ارز خریدار متعهد می شود که کالای مطرح شده در موضوع گشایش ال سی را وارد و ترخیص نماید که در گذشته برگ سبز گمرکی به عنوان مجوزی برای واردات و ترخیص کالا بوده ولی بعد از یکپارچه شدن سامانه گمرک و بانکها و بسیاری از سازمان های دیگر  ارائه یک کپی از اظهارنامه گمرکی کافی می باشد که به دنبال آن بانک این مدارک را بررسی و مشتری را اعتبار سنجی می نماید.

 

گشایش اعتبار اسنادی

وثیقه و دفتر خانه رسمی

در نهایت بانک بعد از موافقت برای انجام گشایش اعتبار فرم های سوم و چهارم که مفاد قرارداد گشایش اعتبار هستند را به مشتری داده تا در یک دفتر خانه رسمی مهر و امضا شود مشتری این فرم ها را به بانک تحویل و همچنین مقدار و نوع وثیقه قرارداد را در این مرحله مشخص می نماید. همانطور که دیدید خریدار، فروشنده، بانک، گمرک، بیمه ،دفترخانه رسمی همگی در ارتباط با هم هستند تا پروسه گشایش اعتبار اسنادی تکمیل گردد، هنگام پذیرفته شدن این مدارک رسمی و امضا شده بانک مدارک دیگری لازم دارد که بر حسب شرایط اشخاص و شرکت ها باید تهیه و ارائه  شوند.

 

مدارک گشایش ال سی

ممکن است درخواست کنندگان گشایش اعتبار شخصیت های حقیقی یا حقوقی باشند که در این صورت هر کدام باید یک سری مدارکی را به بانک تحویل دهند شرح مدارک گشایش ال سی طبق جدول ذیل می باشد.

مدارک لازم  برای اشخاص حقوقی مدارک لازم برای اشخاص حقیقی
اساسنامه مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح
آخرین روزنامه رسمی تغییرات اظهارنامه مالیاتی سه ساله
آخرین روزنامه رسمی تاسیس پرینت ثبت سفارش در سامانه سازمان صنعت ، معدن و تجارت
آگهی ثبتی آخرین تغییرات صاحبان امضا و هیئت مدیره بیمه نامه به نفع بانک گشایش کننده
پرینت ثبت سفارش در سامانه سازمان صنعت معدن و تجارت پروفرما
بیمه نامه کالا کارت بازرگانی
تصویر پروانه بهره برداری اوراق هویتی( اطلاعات شخصی )  درخواست کننده
هر گونه مجوز فعالیت معتبر
گزارش حسابرسی شرکت
بیشتر بدانید!
انواع حساب بانکی آفشور در 2022

مدرک های گشایش اعتیار اسنادی باید کامل و دقیق به بانک عامل ارائه شوند.

 

وثیقه ها در گشایش ال سی

انواع وثیقه ها در گشایش ال سی متفاوت می باشند که بانک ها با توجه به نوع اعتبار مورد تقاضا وثیقه هایی را از مشتریان خود دریافت می نمایند که این وثیقه ها می توانند چک، سفته، وجه نقد، یا گواهی سپرده مدت دار در آن بانک باشد که هر کدام از این وثیقه ها دارای یک سری شرایط و الزاماتی هستند که بر حسب نیاز و توانایی خریدار به امانت گذاشته می شود می توان گفت اهمیت وثیقه در گشایش اعتبار معادل ارزش کل قرارداد تجاری بین الملل است.

 

اسناد وثیقه و  مالکیت

بعد از روند واگذاری وثیقه ها در گشایش ال سی باید کالای خودتان را به نفع بانک گشایش کننده اعتبار بیمه کنید که بیمه هم انواع مختلفی دارد، سپس بعد از اینکه قرارداد را در یک دفتر خانه رسمی امضا کردید می بایست این قرارداد به همراه اسناد ذیل به بانک تحویل دهید:

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی  

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

گواهی ماده 186 دارایی گواهی ماده 186 دارایی
اسناد مالکیت شرکت اسناد مالکیت محل کسب
وثیقه های درخواست شده از طرف بانک وثایق درخواستی
مدارک شناسایی صاحبان امضا

مرحله نهایی گشایش اعتبار

 انواع اعتبارات اسنادی هر کدام کاربردهای متفاوتی در تجارت بین الملل دارند. ال سی یا همان گشایش اعتبار اسنادی یکی از مهمترین مراحل در تجارت بین الملل است که تمامی عوامل مانند بانکها، گمرک و دفاتر اسناد رسمی با ارتباط با یکدیگر می توانند این مرحله مهم را به سرانجام برسانند. همچنین لزوم مشاروه با وکیل مجرب و متخصص این امر کاملا مسلم و قطعی می باشد چرا که علاوه بر قوانین باید دانش و اطلاعات به روز از تمامی تغییرات ، احتمالات و امکانات عقد قراردادها و شرایط گشایش اعتبار داشته باشید.

 

 

موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل از هلدینگ حقوقی آپادالا با دیگر همکاران مجرب خود موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل IIL و املاک بین المللی اینوستایم تمامی امور حقوقی مهاجرت و خرید ملک خارجی را از ابتدا تا مرحله تکمیلی ارائه می نماید.

و شما علاقمند گرامی چنانچه در خصوص موضوع گشایش ال سی اطلاعات بیشتری نیاز داشتید می توانید با مشاوران اریکه عدل تماس گرفته تا ارتباط زنده ویدیو کال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکیل مرتبط با کار خود وقت رزرو نمایید.

 

 

کلمات کلیدی: مفهوم ال سی، گشایش اعتبار اسنادی، مدارک گشایش ال سی، وثیقه ها در گشایش ال سی

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟