منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

مقدمه قرارداد جوینت ونچر

مقدمه قرارداد جوینت ونچر
مقدمه قرارداد جوینت ونچر
در این پست یکی از بخش های کلیدی و حیاتی قرارداد جوینت ونچر که همانا مقدمه این قرارداد است را به بحث و بررسی خواهیم نشست . درست است که در حقوق قراردادهای کشور ما " بخش مقدمه " اهمیت زیادی ندارد و یا حداقل اهمیت زیادی به آن داده نشده است لیکن این موضوع در حقوق قراردادهای بین المللی کاملا بالعکس بوده و مقدمه قرارداد جوینت ونچر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . برای آشنایی با مقدمه قرارداد جوینت ونچر با اریکه عدل همراه باشید .

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

در این فرصت می خواهیم به یکی از مهمترین بخش های قرارداد JV یعنی بخش مقدمه قرارداد جوینت ونچر بپردازیم.  یکی از بخش های کلیدی و حیاتی قرارداد جوینت ونچر که همانا مقدمه این قرارداد است را به بحث و بررسی خواهیم نشست.

درست است که در حقوق قراردادهای کشور ما  ” بخش مقدمه ” اهمیت زیادی ندارد و یا حداقل اهمیت زیادی به آن داده نشده است لیکن این موضوع در حقوق قراردادهای بین المللی کاملا بالعکس بوده و مقدمه قرارداد جوینت ونچر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . برای آشنایی با مقدمه قرارداد جوینت ونچر با اریکه عدل همراه باشید .

مقدمه قرارداد جوینت ونچر

مقدمه جوینت ونچر Joint venture

بیان اهمیت ، محتوا و توصیه های کاربردی در خصوص تنظیم مقدمه

 

به دنبال استقبال کم نظیر بازدیدکنندگان اریکه عدل از مطلب قرارداد جوینت ونچر و ویژگی های آن که قبلا توسط وکلای بین المللی اریکه عدل منتشر گردید برخود لازم دیدیم که در خصوص قرارداد جوینت ونچر مطالب بیشتر نشر دهیم شاید که حقوق تجارت بین الملل کشورمان ازین فقر مطلب رهایی یابد .

جهت جلوگیری از اطاله و زیاده گویی که از حوصله بازدیدکنندگان خارج است مطالب مرتبط با قرارداد جوینت ونچر را که البته تلاش نموده ایم جنبه کاربردی نیز داشته باشد را به صورت بخش به بخش مطرح نموده و از اشاره به جزئیات کم اهمیت و صرفا علمی خودداری می کنیم .

مقدمه یا RECITALS

مقدمه قرارداد جوینت ونچر RECITALS  از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . با توجه به این موضوع بد نیست که در پستی مستقل به بررسی این بخش از قرارداد جوین ونچر توجه ویژه مبذول گردد .قرارداد سرمایه گذاری جوینت ونچر ممکن است از یک قرارداد محوری و چند قرارداد اقماری (Sub contract) تشکیل شده باشد .

محتوای مقدمه

قرارداد محوری با مقدمه آغاز می شود که به اندازه تمام متن قرارداد جوینت ونچر اهمیت دارد .به بیان مولفان حوزه جوینت ونچر ، مقدمه قرارداد محوری، اساسی ترین و مهمترین قسمت مجموعه قراردادی در قراردادهای سرمایه گذاری (JV) است  .

بیشتر بدانید!
شیوه تصمیم گیری در جوینت ونچر

مقدمه قرارداد جوینت ونچر محتوی اراده صریح طرفین است این موضوع در موارد اختلاف به قاضی یا داور کمک می کند که با اراده واقعی متعاملین بهتر آشنا گردد .

موضوع قرارداد JV ، هویت طرفین ، قدرت آنها و ماهیت کار که همه جزئیات قرارداد را تحت اشعاع قرار می دهد باید واقع بینانه در مقدمه قرارداد محوری جوینت ونچر نمایان باشد .

 

هویت طرفین قرارداد

متاسفانه یکی از مواردی که شرکتهای و اشخاص ایرانی که طرف قرارداد جوینت ونچر قرار می گیرند به آن کمتر توجه می کنند هویت فانونی طرف قرارداد است . شاید بتوان دلیل این موضوع را در انزوای طولانی تجارت ایران در دنیای تجارت بین المللجستجو نمود یا به هر حال شوق حرکت به سوی بازارهای بین الملل.

درهر صورت قبل از هر چیزی بایستی هویت طرف مقابل دقیقا استعلام گردد ، اگر شرکت است حتما شماره ثبت ، محل ثبت کنترل شود مهم نیست که آن شرکت چقدر معروف باشد ما در وکالت به شهرت کاری نداریم می خواهیم همه ی عناصر قرارداد قانونی باشد تا از مشکلات بعدی اجتناب کنیم .

در یکی از قراردادهای اخیر که مجموعه اریکه عدل نقش بازبینی قرارداد جوینت ونچر در صنعت  احداث نیروگاه خورشیدی در یکی از استانهای کشور را بر عهده داشت با استعلام از همکاران اروپایی خود متوجه شدیم که شماره ثبتی که شرکت آلمانی طرف قرارداد در MOU  ارائه داده است در آلمان به شرکت دیگری تعلق دارد ! پس این موضوع در خور تفحص و بررسی دقیق است که نباید از آن غافل ماند.

در تنظیم قرارداد جوینت ونچر و ذکر هویت طرفین ،  اگر طرف شخص حقوقی است شماره و محل ثبت و اگر نماینده است مشخصات سند نمایندگی و اگر دولت است سمت امضاء کننده و حق امضای وی و قانونی که به او قدرت متعهد نمودن دولت و ورود به مشارکت را داده است باید درج شود .

بیشتر بدانید!
راهنمای جامع قرارداد خرید ملکی خارجی در 2022

شناسایی طرف خارجی قرارداد جوینت ونچر

اگر شرکت خارجی یکی از طرفین قرارداد جوینت ونچر است شخصیت حقوقی او در کشور سرمایه پذیر باید مورد شناسایی قرار گرفته باشد .زیرا عدم شناسایی در برخی کشور ها ممکن است بعدا موجبات بروز مشکل را فراهم آورد .در کشور ما تاسیس مستقیم شرکت خارجی طبق اصل 81 قانون اساسی مطلقا ممنوع و طبق ماده 2 قانون ثبت شرکتها مصوب 1310 هر شرکت خارجی که بخواهد در ایران فعالیت نماید باید نمایندگی یا شعبه خود را به ثبت برساند .

قبل از تنظیم قرارداد جوینت ونچر بایستی موانع مرتبط با شناسایی شخصیت حقوقی طرف خارجی مرتفع گردد.مجموعه حقوقی اریکه عدل با تجربه گسترده خود در زمینه ثبت شعبه شرکت خارجی می تواند این مانع را از سر راه انعقاد قرارداد جوینت ونچر (JV) بردارد .

مقدمه جزء لاینفک قرارداد جوینت ونچر

در برخی از موارد در مقدمه قرارداد جوینت ونچر قواعد الزام آوری درج می گردد که موضوع قرارداد را تعریف یا قلمرو آن را وسعت می دهد . به عنوان مثال اتفاق می افتد که مشارکت تجاری نه تنها شخص حقیقی امضا کننده بلکه کسانی که شرکت حاصل از جوینت ونچر را کنترل خواهند نمود و حتی شرکتهایی که کنترل شرکت طرف قرارداد را به عهده دارند به محرمانه نگه داشتن موضوع جوینت ونچر یا انحصاری بودن آن ملزم می کند .

تحت این شرایط بهتر است در تنظیم قرارداد جوینت ونچر بر ارزش این قواعد در مقدمه تاکید شده و تصریح گردد که مقدمه جزء لاینفک قرارداد جوینت ونچر است . با ذکر موارد فوق روشن می گردد که مقدمه قرارداد جوینت ونچر یا همان مشارکت تجاری سرمایه گذاری را باید با دقت بیش از آنچه که در سایر قراردادهاست ، انشاء نمود .

بیشتر بدانید!
قرارداد جوینت ونچر به زبان فارسی

راستی گزینی در بیان اوصاف و توانمندی ها

وکلا و حقوقدانانی که در تنظیم قرارداد جوینت ونچر دخالت دارند ، نباید در ذکر اوصاف و توانمندی شرکت موکل خود مبالغه نمایند و موجبات گمراهی داور یا قاضی حل اختلافات احتمالی ناشی از قرارداد جوینت ونچر را فراهم آورند .آنها می اندیشند که در حال افزایش اعبار موکل هستند لیکن نتیجه کاملا بر عکس است .

با عنایت به مطالب فوق ، متوجه می شویم که مقدمه یا RECITALS  در قرارداد جوینت ونچر (مشارکت تجاری) از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است . مقدمه نه تنها به قرارداد معنی می دهد بلکه بر مجموعه روابط قراردادی اثر می گذارد.

مجموعه حقوقی بین المللی اریکه عدل که توسط برترین موسسات حقوقی اروپایی جهت همکاری و نمایندگی برگزیده شده است ، با ارائه خدمات قراردادهای جوینت ونچر با کیفیت و تخصص جهانی ، به بهترین شکل حافظ منافع شما در انعقاد قرارداد جوینت ونچر باشد .

دانلود نمونه قرارداد جوینت ونچر

انتشار نمونه قرارداد جوینت ونچر در عناوین و موضوعات مختلف در فرمت های Word و PDF از سوی هر دو قشر فعال اقتصادی و کسانی که به این دانش علاقه مند هستند ، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و ما از این بابت بسیار خوشحالیم . می توانید از لینک زیر برای دانلود اقدام کنید:

مقدمه قرارداد جوینت ونچر

مشاوره در خصوص قراردادهای جوینت ونچر

در صورتیکه در خصوص قراردادهای جوینت ونچر سوالی از هر دست دارید ، علاوه بر اینکه امکانش هست که سوالتان را در سامانه آنلاین مشاوره حقوقی ما مطرح کنید ، می توانید نسبت به رزرو وقت مشاوره با وکلای متخصص ما نیز اقدام نمایید. خوشحال می شویم در این خصوص به شما کمک کنیم و در خصوص نیازهای شما بیشتر بدانیم.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
شینا متوسل
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟