منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

Study abroad

مهاجرت از طریق تحصیل

مهاجرت از طریق تحصیل بهترین روش مهاجرتی برای کسانی است که در سنین جوانی قرار دارند و میخواهند تغییر سرنوشت سازی در آینده شخصی و حرفه ای خود بدهند.

اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی علاوه بر اینکه فرصت تعلیم و آموزش در بهترین مراجع تحصیلی را برا متقاضیان فراهم می آورد ، مسیر اشتغال بعد از تحصیل را هم هموار می کند. 

 

مهاجرت از طریق تحصیل,مهاجرت تحصیلی
مهاجرت از طریق تحصیل

نگاهی به

مهاجرت تحصیلی و مراحل آن

مهاجرت تحصیلی یکی از مسیرهای محبوب برای دستیابی به تحصیلات با کیفیت در کشورهای خارجی است. این فرآیند، پای دانش‌آموزان و دانشجویان را به کشورها و دانشگاه‌ها با محیط‌های آموزشی متنوع و فرصت‌های تحصیلی منحصر به فرد باز می‌کند.

یکی از مزیت‌های اصلی مهاجرت تحصیلی این است که دانشجویان از برنامه‌های تحصیلی مختلف در رشته‌های مورد علاقه‌شان بهره‌مند می‌شوند و فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف به دست می‌آورند.

با وجود مزایای زیاد، مهاجرت تحصیلی نیز چالش‌های خود را دارد. این شامل هزینه‌های زیاد تحصیلی و زندگی، انطباق با محیط جدید، اخذ مجوزها و ویزاها، و همچنین فاصله از خانواده و دوستان می‌شود. با این حال این چالشها باع نمی شود که مهاجرت از طریق تحصیل طرفداران خود را از دست بدهد. 

اگر قصد ورود به پروسه مهاجرت از طریق تحصیل را دارید باید خودتان را برای مراحل زیر آماده کنید:

منطق انتخاب

مهاجرت تحصیلی چه مزیت هایی دارد؟

کیفیت سیستم آموزشی

برخورداری از یک نظام آموزشی با کیفیت یک نعمت بزرگ است.

فرصت شغلی بیشتر

تحصیل در دانشگاه های معتبر فرصتهای شغلی را بیشتر می کند.

توسعه علم و دانش

فرصت های شغلی بسیاری در آمریکا برای مهاجرین وجود دارد.

تعامل با فرهنگ جدید

حضور در جامعه جدید و ارتباط با فرهنگ جدید ارزشمند است.

خودسازی و استقلال مالی

در سالهای تحصیل فرصت خود سازی و یادگیری استقلال مالی وجود دارد.

فرصت تحقیق و پژوهش

امکانات مدرن تحقیق و پژوهش در دانشگاه خارجی وجود دارد.

انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه در مهاجرت تحصیلی

انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه

انتخاب رشته تحصیلی یکی از مراحل حیاتی در مهاجرت تحصیلی است که تاثیر بزرگی بر روند تحصیل و آینده‌ی شغلی شما خواهد داشت. در انتخاب رشته تحصیلی، باید به موارد زیر توجه کنید:

1. علایق و استعدادها: انتخاب رشته‌ای که با علایق و استعدادهای شما هماهنگ باشد، می‌تواند انگیزه‌ی شما را در تحصیل و پیشرفت تحصیلی افزایش دهد.

2. هدف‌ها و آینده‌ی شغلی: به دقت برنامه‌ریزی کنید و رشته‌ای را انتخاب کنید که با آینده‌ی شغلی و هدف‌های شغلی‌ تان همخوانی داشته باشد.

3. بازار کار: مطالعه‌ی بازار کار و نیازهای شغلی در کشور مقصد می‌تواند در انتخاب رشته مفید باشد. رشته‌هایی که در بازار کار تقاضا بالا و فرصت‌های شغلی بیشتری دارند، می‌توانند جذاب‌تر باشند.

4. امکانات دانشگاه یا موسسه: امکانات، رتبه‌بندی و اعتبار دانشگاه یا موسسه‌ی تحصیلی همچنین باید مد نظر قرار بگیرد. انتخاب رشته‌ای در دانشگاه یا موسسه‌ای با شهرت زیاد و امکانات متنوع می‌تواند به شما کمک کند تجربه‌ی آموزشی بهتری داشته باشید.

رشته تحصیلی که مشخص شد در قدم بعدی می توانیم ببینیم که چه دانشگاه هایی در کدام کشورها در این رشته یا رشته های تحصیلی سرآمد هستند. 

کسب آمادگی های لازم

در گام بعدی مهاجرت از طریق تحصیل ، حالا که هم می دانیم رشته تحصیلی ما چه خواهد بود و هم اینکه دانشگاه و کشور مقصد ما تقریبا مشخص شده ، باید آمادگی لازم را در موضوعات مختلفی بدست بیاوریم:

مطالعه در مورد معیارها و الزامات مهاجرت: هر کشور معیارها و الزامات خاص خود را برای مهاجرت تحصیلی دارد. شما باید مطالعه کنید که کشور مورد نظر شما چه مدارک، آزمون‌ها و شرایطی را برای ورود به دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی خود مطرح می‌کند.

آزمون زبان: اغلب برای ورود به دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی بین‌المللی، شما نیاز به قبولی در آزمون زبان معتبر مانند آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL) دارید. نمره‌ی قبولی در این آزمون‌ها به میزان دانش و تسلط زبانی شما اشاره می‌کند.

تهیه مدارک مورد نیاز: بعد از پیدا کردن دانشگاه یا موسسه مورد نظر، باید خودتان را برای مرحله ثبت نام آماده کنید . شما باید مدارک و اسناد مورد نیاز (شامل مدارک تحصیلی، گواهینامه‌های زبان و …) را با دقت کامل و مطابق با شرایط دانشگاه مقصد تهیه کنید.

کسب آمادگی های لازم برای مهاجرت تحصیلی

در سال 2020، دانشجویان خارجی که در آلمان تحصیل می‌کردند، حدود 25٪ (368700 نفر) از جمعیت کل دانشجویان اروپا را تشکیل می‌دادند؛ مقام های بعدی برای جمعیت دانشجویان به ترتیب 17 درصد در فرانسه و 9 درصد در هلند بود.

ثبت نام و اخذ پذیرش در مهاجرت از طریق تحصیل

ثبت نام و اخذ پذیرش

الان که تقریبا آمادگی لازم را برای مهاجرت تحصیلی بدست آورده ایم باید خودمان را برای مذاکره با دانشگاه مقصد و اخذ پذیرش از دانشگاه آماده کنیم. این مرحله شامل گامهای زیر است:

تکمیل فرم ثبت نام: برخی دانشگاه‌ها و موسسات، فرم‌های ثبت نام آنلاین یا فیزیکی را ارائه می‌دهند که باید آنها را تکمیل کنید. در این فرم‌ها، اطلاعات شخصی، تحصیلات قبلی و سوابق کاری شما پرسیده می شود.

تهیه و ارسال مدارک: باید تمام مدارک مورد نیاز (مثل مدارک تحصیلی، رزومه و گواهینامه‌های زبان) را تهیه کرده و به دانشگاه یا موسسه‌ی مورد نظر ارسال کنید. این مدارک ممکن است به صورت اسکن شده درخواست شوند یا اینکه نسخه فیزیکی را از طریق پست ارسال کنید.

پرداخت شهریه ثبت نام: دانشگاه های مختلف رویه های متفاوتی برای وصول شهریه دارند. باید شرایط مربوط به پرداخت هزینه ها را بررسی کنید و مبلغ را به دانشگاه پرداخت کنید.

بررسی و پذیرش: پس از ارسال مدارک و پرداخت شهریه، دانشگاه یا موسسه‌ی شما را برای پذیرش بررسی خواهد کرد. اگر مدارک شما کامل و مطابق با شرایط مورد نیاز باشد، پذیرش شما اعلام می‌شود.

دریافت ویزای تحصیلی

اخذ ویزای تحصیلی یکی از مراحل مهم و ضروری در مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی است. این ویزا به شما اجازه می‌دهد به عنوان دانشجو در کشور مقصد تحصیل کنید و به مدت زمان معینی در آن کشور اقامت داشته باشید.

هر کشور قوانین و مقررات خاص خود را برای اخذ ویزای تحصیلی دارد که باید به دقت و با کمک گرفتن از وکیل متخصص در امور مهاجرت آنها را طی کنید.

واقعیت این است که درست عمل نکردن در مرحله دریافت ویزای تحصیلی می تواند کل زحمات شما را در مراحل قبل زیر سوال ببرد بنابراین این مرحله را باید خیلی جدی بگیرید. 

این مرحله شامل وقت گرفتن از سفارت ، تکمیل فرمهای مهاجرتی ، شرکت در مصاحبه سفارت و پرداخت هزینه های مربوط به ویزا است. مرحله سختی در پیش است اما در صورت سربلند بیرون آمدن همه خستگی ها از تن شما بیرون خواهد رفت و پروژه مهاجرت از طریق تحصیل شما موفقیت آمیز خواهد شد. 

دریافت ویزای تحصیلی

پرسش و پاسخ ها از وکیل مهاجرت تحصیلی

درباره مهاجرت از طریق تحصیل از ما می پرسند:​

هزینه‌ مهاجرت از طریق تحصیل بستگی به کشور مقصد، نوع دوره‌های تحصیلی، مقطع تحصیلی، دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی متغیر است. هر مرجع آموزشی قوانین و مقررات خود در مورد شهریه‌ها و هزینه‌های تحصیلی دارد. همچنین، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معمولاً برای هر سطح تحصیلی (سطح لیسانس، فوق لیسانس، دکترا و …) و هر رشته‌ی تحصیلی، تعرفه‌های مختلفی اعمال می‌کنند.

با توجه با این تنوع بالا در بحث هزینه های مهاجرت از طریق تحصیل بعد از تعیین بودجه مورد نظر باید با همراهی وکیل مهاجرت خود مراجع آموزشی و تحصیلی که با بودجه و البته ترجیحات آموزشی شما مطابقت دارند لیست شوند. 

برای مهاجرت تحصیلی و گرفتن ویزا معمولاً باید صبر کافی داشته باشید. پذیرش گرفتن و ویزا شدن به عوامل مختلفی بستگی دارد:

1. پیش زمینه‌ی شما: اگر شما از قبل دارای مدارک و شرایط کاملی باشید و به درستی تمام مراحل اخذ ویزا را انجام دهید، مدت زمان کوتاه‌ تری برای اخذ ویزا داشته باشید.

2. نوع ویزا: نوع ویزای مورد نظرتان نیز تأثیر زیادی در مدت زمان مورد نیاز برای اخذ ویزا دارد. برخی از ویزاها برای دانشجویان طراحی شده‌اند و فرآیند اخذ آنها معمولاً ساده‌تر است.

3. کشور مقصد: قوانین و مقررات مربوط به ویزا ممکن است بسته به کشور مقصد متفاوت باشد. بعضی کشورها فرآیند اخذ ویزا را به صورت سریع انجام می‌دهند، در حالی که در کشورهای دیگر ممکن است پروسه مهاجرت از طریق تحصیل زمان‌بر تر باشد.

4. زمان سفارت یا کنسولگری: برخی از سفارت‌ها یا کنسولگری‌ها ممکن است حجم کار زیادی داشته باشند که باعث تأخیر در بررسی و اخذ ویزا شود.

5. مصاحبه: در برخی موارد، اخذ ویزا نیاز به مصاحبه با مقامات کنسولی یا سفارت کشور مقصد دارد. این مصاحبه ها ممکن است انتظار را طولانی تر کند.

6. فصول تحصیلی: بعضی از دانشگاه‌ها در فصول خاصی برنامه‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند. برای مثال، ترم پاییز یا بهار می‌تواند تأثیری در زمان آغاز تحصیلات و اخذ ویزا داشته باشد.

همچنین، لازم به ذکر است که هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق در انجام مراحل اخذ ویزا و آماده‌سازی مدارک مورد نیاز، می‌تواند به کاهش زمان مورد نیاز برای اخذ ویزا کمک کند.

بله، در برخی کشورها و شرایط، ویزای تحصیلی می‌تواند به ویزای اقامت کاری تبدیل شود. این فرآیند در اکثر کشورها بسته به قوانین مهاجرتی آن‌ها و شرایط خاصی که برای اقامت کاری تعیین می‌کنند، انجام می‌شود.

اگر سوالتان را در لیست بالا نیافتید، در سامانه مشاوره آنلاین به صورت رایگان سوالتان را مطرح نمایید و از وکلای متخصص پاسخ دریافت کنید.

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کارتون رو راه انداخت؟

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

برای رزرو وقت مشاوره حضوری یا ویدئویی با وکلا با ما تماس بگیرید. همچنین می توانید سوالات خود را در انجمن گفتگوی آنلاین اریکه عدل مطرح نمایید.

موسسه حقوقی اریکه عدل

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟