منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

نکات مهم رابطه کارگر و کارفرما

نکات مهم رابطه کارگر و کارفرما
نکات مهم رابطه کارگر و کارفرما
در این فرصت در خصوص نکات مهمی از رابطه کارگر و کارفرما صحبت می کنیم. موضوعاتی همچون تعریف کارگر و کارفرما ، قرارداد کار ، وضعیت دوره آزمایشی کار و استخدام خارجی ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

در مقاله نکات مهم رابطه کارگر و کارفرما موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل قصد دارد تا در راستای مطالب حقوق کار و بازنشستگی ،  از زبان وکیل اداره کار موضوع مهم حل اختلاف کارگر و کارفرما را مورد بررسی قرار دهد و به تفصیل حق و حقوق طرفین و قرارداد کارگر و کارفرما را بررسی نماید.

همه می دانیم که حل اختلاف کارگر و کارفرما شرایط مناسب و امنی برای افزایش تولید در کشور فراهم خواهد نمود، با این حال موضوعات مهمی در این باره وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به تعهدات کارفرما ، ایمنی در کار ، اخراج کارگر ، و شکایت از کارفرما نام برد.

نگاهی به نکات مهم رابطه کارگر و کارفرما

رابطه کارگر و کارفرما همواره یکی از قرارداد ها مهم در جامعه محسوب می شود. برای درک بهتر این رابطه باید بدانید کارگر از نظر قوانین کیست. همچنین باید درک واضحی در خصوص مفهوم کلمه کافرما داشته باشید.

در ادامه باید قرارداد کارگر و کارفرما را بشناسید و بدانید که آیا دوره آزمایشی کار دستمزد دارد یا خیر. همچنین نگاهی خواهیم داشت به وضعیت استخدام خارجی ها و اینکه چه مقرراتی باید در خصوص آنها رعایت شود.

کارگر به چه کسی گفته می شود 

قبل از هر چیزی در ابتدا تعریف صحیحی از عنوان کارگر  باید ارائه شود و منظور ما از این کلمه مشخص شود. علت اهمیت این موضوع هم این است که در اختلاف کارگر و کارفرما هر کسی را نمی توان با عنوان کارگر خطاب قرار داد.

به همین دلیل در قرارداد کارگر و کارفرما ابتدا با تعریف کارگر بر اساس ماده 2 قانون کار شروع می کنیم :

کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند .

حالا شما می دانید که کارگر در دیدگاه قانون فقط کسی نیست که کار ساختمانی انجام می دهد یا …. . در مقاله نکات مهم رابطه کارگر و کارفرما ما انتظار داریم که شما درک صحیحی از کارگر پیدا کنید.

تعریف قانونی کارفرما 

همانطور که توجه به تعریف کارگر در قانون برای حل ریشه ای اختلاف کارگر و کارفرما مهم و تاثیر گذار است ، دست یابی به درک صحیحی از کارفرما نیز اهمیت دارد تا بتوان هر چه بهتر به حل و فصل اختلاف بین کارگر و کارفرما پرداخت.

بیشتر بدانید!
نحوه تقسیم پاداش پایان خدمت بین ورثه

تعریف قانونی کارفرما نیز که باید به نحو صحیح در قرارداد کارگر و کارفرما ارائه شود تا بتوان با احاطه کامل و شناخت طرفین حق کارفرما و حق کارگر را از یکدیگر تفکیک کرد ، در قانون کار موجود است.

تعریف کارفرما در ماده 3 قانون کار بدین شرح بیان شده است :

کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌ السعی کار می ‌کند.

بنا بر عقیده وکیل اداره کار مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانیکه عهده‌ دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند. در صورتیکه نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.

درباره قرارداد کارگر و کارفرما

در ادامه نکات مهم رابطه کارگر و کارفرما ، باید توجه داشت که یکی از قرارداد های مهم اجتماعی که در سطح جامعه هر روز منعقد می گردد، قرارداد کارگر و کارفرما است. به واسطه رایج بودن و در عین حال حساس بودن این نوع از قرارداد باید به آن نگاه ویژه داشت.

برای اینکه بتوانیم به طور موثر به حل اختلاف کارگر و کارفرما بپردازیم ، باید درک مقدماتی در مورد شرایط عمومی و اختصاصی قرارداد کار داشته باشیم. در این نوع از قرارداد ها علاوه بر اینکه باید نکات عام حقوقی لحاظ شود ، بایستی شرایط خاص قرارداد کارگر و کارفرما را نیز مورد توجه قرار گیرد.

با این توضیح مختصر موارد خاص مذکور را بدین شرح می توان اعلام نمود :

–         نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد

–         حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

–         ساعات کار ، تعطیلات و مرخصیها

–         محل انجام کار

–         تاریخ انعقاد قرارداد

بیشتر بدانید!
نحوه تقسیم پاداش پایان خدمت بین ورثه

–         مدت قرارداد ، چنانچه کار برای مدت معین باشد

–         شرایط و نحوه فسخ قرارداد

–         موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب می نماید .

درباره دوره آزمایشی کار 

یکی از سوالات عمده ای که در زمینه قرارداد کارگر و کارفرما همواره از وکیل اداره کار پرسیده می شود و ما آن را جزء نکات مهم رابطه کارگر و کارفرما می دانیم،  حول محور شرایط دوره آزمایشی کار است . در قانون کار با نگاه ویژه ای به موضوع دوره آزمایشی کار نگاه شده و آن را با توجه به وضعیت و تخصص کارگر به بازه های زمانی متعددی تقسیم کرده است.

بدین نحو که در ماده ۱۱ قانون کار تفصیلا اشاره می کند:

 طرفین میتوانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد، بدون اخطار قبلی و بی ‌آنکه الزام به پرداخت خسارت داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید.

اما این نکته که وکیل اداره کار وکیل اداره کار به آن تاکید دارد این است که در صورت قطع رابطه کار از طرف کارفرما وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.

همانطور که اشاره شد مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود و به گفته وکیل اداره کار حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ‌ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه می باشد.

نکات مهم به کارگیری اتباع خارجی 

از دیگر مسائلی که در مقاله نکات مهم رابطه کارگر و کارفرما حتما باید از آن صحبت کنیم ، بحث استخدام خارجیها است. همواره یکی از دغدغه های کارفرمایان در قرارداد کارگر و کارفرما ترس از عواقب به کارگیری اتباع خارجی بوده و به همین دلیل توصیه وکیل اداره کار این است که بر اساس قانون کارفرمایان نباید به صورت غیر قانونی افراد خارجی را به کار گیرند.

این موضوع به قدری اهمیت دارد که برای آن در قوانین کشور ما مجازات کیفری و جزایی تعیین شده است بنابراین کارفرمایان باید در این خصوص دقت کافی را داشته باشند و تحقیقات جامعی در این خصوص انجام دهند.

بیشتر بدانید!
نحوه تقسیم پاداش پایان خدمت بین ورثه

در صورت به کار گیری اتباع بیگانه ای که فاقد پروانه کار هستند یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است و یا اینکه کارفرمایان اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند  یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌گردد مراتب را به وزارت تعـاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

توصیه پایانی 

تلاش کردیم که در فرصتی کوتاه در خصوص نکات مهم رابطه کارگر و کارفرما با شما صحبت کنیم و آگاهی شما را در این خصوص افزایش دهیم. برای حل و فصل اختلافات میان کارگر و کارفرما می توانید از ولای متخصص این حوزه مشاوره بگیرید و بهترین برنامه ریزی را داشته باشید.

در پایان همواره توصیه وکیل اداره کار در موضوعات مختلفی مثل قرارداد کارگر و کارفرما و حل اختلاف کارگر و کارفرما این است که هر دو گروه ذینفع در اختلافات کارگر و کارفرما باید درخواست های خود را به صورت قانونی و با همیاری وکیل کارفرما و وکیل کارگر انجام شود چرا که روند کار با شفافیت و آرامش خاطر پیش خواهد رفت و حقوق هیچ یک از طرفیت تضییع نخواهد شد.

پرسش و پاسخها

کارگر از نگاه قانون چه کسی است؟

کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند .

کافرما در قانون چه تعریفی دارد؟

در قانون ما کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌ السعی کار می ‌کند.

آیا دوره آزمایشی کار دستمزد دارد؟

بله ، دستمزد دوره آزمایشی کار باید توسط کارفرما پرداخت شود.

آیا می توانیم اتباع خارجی را استخدام کنیم؟

بله به شرطی که شخص مجوز کاری معتبر و مرتبط با موضوع کار داشته باشد.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
وکیل روز افزای
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟