منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

وکالت پس از فوت ، وضعیت عقد وکالت بعد از فوت موکل

وضعیت عقد وکالت بعد از فوت موکل
وضعیت عقد وکالت بعد از فوت موکل
چندی پیش در بخش مشاوره حقوقی آنلاین موسسه یکی از همراهان اریکه عدل سوالی با این مضمون مطرح کرده بود : "آيا شخصی که وکالت بلا عزل از صاحب ملکی به همراه قولنامه در دست دارد بعد از فوت مالک می تواند اقدام به تصرف ملک ياد شده نمايد؟ " بر این اساس بر آن شدیم تا پاسخ مفصلی بر این موضوع تهیه کنیم تا وضعیت عقد وکالت بعد از فوت موکل کاملا معلوم گردد . البته وکالت فقط متاثر از فوت موکل نیست بلکه جنون ( دیوانگی) و برخی حالات روحی موکل نیز می تواند در آن موثر باشد . زمانی که موکل در عقد وکالت فوت کند ، بالاجبار وکالت هم زائل میشود یعنی از بین می رود .

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!
چندی پیش در بخش مشاوره حقوقی آنلاین موسسه یکی از همراهان اریکه عدل سوالی با این مضمون مطرح کرده بود : “آیا شخصی که وکالت بلا عزل از صاحب ملکی به همراه قولنامه در دست دارد بعد از فوت مالک می تواند اقدام به تصرف ملک یاد شده نماید؟ ”  بر این اساس بر آن شدیم تا پاسخ مفصلی بر این موضوع تهیه کنیم تا وضعیت عقد وکالت بعد از فوت موکل  کاملا معلوم گردد . می خواهیم بدانیم وکالت پس از فوت چه سرنوشتی خواهد داشت ؟ البته وکالت فقط متاثر از فوت موکل نیست بلکه جنون ( دیوانگی) و برخی حالات روحی موکل نیز می تواند در آن موثر باشد . زمانی که موکل در عقد وکالت فوت کند ، بالاجبار وکالت هم زائل میشود یعنی از بین می رود .
پیش از این  برای آگاهی و اطلاع بیشتر مقاله ارزشمند “ بررسی انحلال قهری عقد وکالت با فوت یا جنون ” را نیز منتشر نموده ایم لیکن به جهت درک آسان تر موضوع ، شرح مختصری در این خصوص ارائه خواهیم داد .

وضعیت عقد وکالت بعد از فوت موکل ، وکالت بلاعزل ، عقد وکالت ، قرارداد وکالت ، وکالت پس از فوت

تعریف عقد وکالت ، وکیل و موکل

برای ورود به بحث وضعیت عقد وکالت بعد از فوت موکل و وکالت پس از فوت باید مقدماتی مطرح شوند . گاهی اتفاق می افتد که افراد برای انجام برخی امور خود به کمک افراد دیگر نیاز دارند . بعضی از این امور نیازی نیست که حتما و قطعا توسط خود فرد انجام شود اما مواردی هستند که برای انجام آن تنها به خود فرد یا همان ذی نفع پاسخ می دهند مثل اخذ مدرک دانشگاه ، افتتاح حساب بانکی ، برداشت پول از حساب بانکی ، امور ثبت اسناد ، خرید و فروش و …  در این موارد است که افراد باید نماینده خود را که قرار است کار مربوطه را از جانب او انجام دهند ، رسما به نهاد و اداره ذیربط معرفی کنید . سندی که این کار را برای شما آسان می کند وکالت نامه است .

شما به دفتر اسناد رسمی مراجعه می کنید و مشخصات خود را به عنوان موکل ( فردی که وکالت می دهد ) و مشخصات فرد مقابل را به عنوان وکیل ( فردی که قرار است آن کار را به انجام برساند ) معرفی می کنید و قرارداد وکالت را امضا می نمایید . از اینجا به بعد شخص وکیل می تواند به شکل رسمی از سوی شما در مراجع رسمی و غیر رسمی اعلام نمایندگی کند و کارها را انجام بدهد .

بیشتر بدانید!
منافع ممکن الحصول و عدم النفع

هدف قانون از برقراری عقد وکالت ، در واقع کمک به افراد در اعطای نمایندگی به سایر اشخاص است که کارها و امور را از جانب وی و برای خود او انجام دهند . با این وجود در عمل می بینیم که در سالهای اخیر مردم از عقد وکالت به منظور فروش اموال نیز بهره می جویند . این کار معمولا با هدف کاهش هزینه های تنظیم سند ، تسهیل فروشهای بعدی ، مقدور نبودن تنظیم سند در زمان معامله و …  انجام میشود . در این مواقع فروشنده یک وکالت بلاعزل به خریدار می دهد تا هر وقت بخواهد به نام خود یا شخص ثالث سند بزند .

وکالت بلاعزل چیست ؟

عقد وکالت از سری عقود اذنی و جایز است . به این مفهوم که موکل هر زمان که اراده کند می تواند اذن خود را دریغ کرده و عقد را بر هم بزند و وکیلش را عزل کند . وکالت بلاعزل در واقع همان قرارداد وکالت است که در آن شخص موکل ( فردی که وکالت می دهد ) در آن اقرار می نماید که حق عزل وکیل ( فردی که قرار است موضوع وکالت را به انجام برساند )  را از خود سلب می نماید . گنجاندن شرط بلاعزل بودن وکالت در واقع یک توافق خصوصی میان وکیل و موکل است .

اما کاربرد وکالت بلاعزل چیست ؟ در برخی موارد مانند فروش اموال که در بالا ذکر شد وکیل می خواهد اطمینان داشته باشد که موکل هیچ گاه او را عزل نمی کند . مثلا در مواردی که وکیل در واقع خریدار است و بابت معامله پول پرداخت کرده است ، نمی خواهد به هیچ عنوان وکالتنامه خود را از دست بدهد و عزل شود به همین دلیل به سراغ وکالت بلاعزل می رود . در مواردی که شخص خریدار در واقع یک واسطه است و می خواهد مال را سریعا بفروشد و همچنین در مواردی که فعلا تنظیم سند مقدور نیست ، خریدار تن به عقد وکالت بلاعزل می دهد .

بیشتر بدانید!
تنظیم قرارداد خارجی توسط وکیل بین المللی

حال ممکن است بگوئید اگر وکالت بلاعزل است ، پس بحث وضعیت عقد وکالت بعد از فوت موکل و وکالت پس از فوت دیگر چه موضوعیتی دارد ؟ مگر وکیل غیر قابل عزل نیست پس فوت یا جنون موکل چه تاثیری می تواند در قرارداد وکالت بلاعزل داشته باشد . فروشنده در زمان حیات خود و زمانی که عقل و بالغ بوده است ، در قرارداد وکالت حق عزل وکیل را از خود گرفته است پس بعد از مرک یا جنون او چه خطری می تواند ما را تهدید کند ؟  ایرادات فوق تا حدی وارد است لیکن موضوع به این سادگی ها نیست . با اریکه عدل همراه باشید تا ماهیت موضوع وضعیت عقد وکالت بعد از فوت موکل را بهتر درک کنید .

وضعیت عقد وکالت بعد از فوت موکل

حال به بحث وکالت پس از فوت بر می گردیم .  همانطور که پیشتر آمد عقد وکالت از سری عقود اذنی و جایز است . ما در حقوق برای قراردادها دسته بندی های مختلفی داریم . عقود و قراردادهای به انواع مختلفی تقسیم می گردند . یکی از این تقسیم بندی ها تقسیم عقود به عقود اذنی و غیر اذنی است . در قرارداد های اذنی همانطور که از نام آن بر می آید منشاء پیدایش قرارداد اذن طرف اصلی قرارداد است . مسامحتاً اجازه وکیل است که باعث می شود قرارداد وکالت بسته شود .  اگر او اذن نداده بود وکالت نامه ای هم در بین نبود . شما نمی توانید کسی را به زور و اجیار به انعقاد عقد وکالت فروش خانه اش ملزم کنید . بلکه این شخص باید راضی باشد .

حال علمای حقوق می گویند زمانی که فردی فوت می کند ، اذن او هم زائل میشود . در واقع ” اذن ” در قرارداد وکالت یک عنصر مستمر در بستر زمان است و هر لحظه این استمرار می تواند قطع شود و اگر این اتفاق بیفتد طبیعتاً اموری که از آن ناشی شده اند ( مثل عقد وکالت  ) نیز از بین می روند . فرقی نمی کند که وکالت بلاعزل باشد یا وکالت معمولی . چون در حال حال عقد اذنی است با زوال اذن موکل خود عقد وکالت نیز از بین خواهد رفت .

بیشتر بدانید!
سامانه هوشمند تنظیم قرارداد آنلاین در 5 دقیقه

از طرف دیگر عقد وکالت عقدی جایز است . یعنی از آن دسته از عقودی است که هر یک از طرفین هر زمان که بخواهد می تواند از آن خارج شود و معامله را بر هم بزند . این عقود هم با فوت یکی از طرفین از بین خواهند رفت . امکان نجات عقد جایز با گنجاندن ان ضمن یک عقد لازم وجود دارد لذا در مورد عقد وکالت ، باز هم اذنی بودن عقد پس از فوت باعث زوال آن می شود .

راهکار حقوقی عقد وکالت پس از فوت موکل

یکی از راهکار هایی که می تواند عقد وکالت پس از فوت را نجات دهد ، شرط تبدیل وکالت به وصایت در عقد وکالت است . به عبارت دیگر موکل به منظور محافظت از وکالت پس از فوت خود در قرارداد درج می کند پس از فوت من وکیل به وصی تبدیل می شود و وصت من را در خصوص موضوع این قرارداد وکالت انجام خواهد داد . از این طریق پس از فوت موکل ، وکالت تبدیل به وصیت می شود و شخص وکیل بدل به وصی . او می تواند ملک را مجددا به خود یا هر کس دیگری بفروشد .

این راهکار هم با مشکلاتی مواجه است . یکی از این مشکلات این است که مطابق قوانین ما هر شخص تنها می تواند یک سوم اموال خود را وصیت بکند و در خصوص مازاد یک سوم موافقت ورثه لازم و ضروری است . یعنی اگر موضوع قرارداد وکالت بیشتر از یک سوم اموال موکل باشد شخص وکیل پس از فوت موکل باید ورثه را راضی کند .

 

برای اطلاعات تخصصی حقوقی در این مورد به مقاله بررسی انحلال قهری عقد وکالت با فوت یا جنون مراجعه کنید . همچنین شما می توانید کلیه سوالات خود را در بخش مشاوره حقوقی آنلاین و با انتخاب دسته بندی ” دپارتمان قراردادها ” مطرح بفرمایید .

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟