منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

ویزای جاب سیکر آلمان و 6 ماه اقامت آسان

ویزای جاب سیکر آلمان
ویزای جاب سیکر آلمان
میخوای مهاجرت کنی آلمان ولی پیشنهاد کاری نداری؟ با ویزای جاب سیکر آلمان 6 ماه اقامت بگیر و اونجا دنبال کار بگرد. یکی از بهترین راههای اقامت کاری آلمان همینه. تو این مقاله درباره جزئیات و شرایط این ویزا بیشتر صحبت می کنیم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

اگر از طرفداران پر و پا قرص آلمان باشید حتما شما هم درباره ویزای جستجوی کار آلمان شنیده اید. ویزای جستجوی کار آلمان یا همان ویزای جاب سیکر آلمان نوعی مجوز ورود به آلمان برای جستجو و پیدا کردن کار مرتبط با تخصص و تحصیلات شماست. این ویزا اعتبار ۶ ماهه دارد و شما می توانید در این مدت کار رویایی خود را در آلمان پیدا کنید. در صورت موفق بودن در یافتن کار مناسب ویزای جاب سیکر آلمان به اقامت کاری آلمان بدل خواهد شد.

ویزای کاری آلمان برای چه کسانی مناسب است ؟

ویزای کاری آلمان یا به روایت دیگر ویزای جاب سیکر آلمان یک بلیط طلایی برای دنیال کردن آمال و آرزو های حرفه ای در آلمان ، اقتصاد اول اتحادیه اروپاست. اما چه کسانی می توانند برای اقامت کاری آلمان از این طریق اقدام کنند. اینجا به این سوال پاسخ می دهیم:

  • افرادی که دارای مدرک تحصیلی آکادمیک از دانشگاههای بیرون از کشور آلمان می باشند
  • افرادی که به دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب در رشته تحصیلی خود در آلمان هستند
  • افرادی که دارای پیشنهاد کاری از یک کارفرمای معتبر آلمانی نیستند.
  • افرادی که برای ساختن آینده ای بهتر در یکی از بهترین کشورهای دنیا و مهاجرت به این کشور برنامه ریزی کرده اند و قصد جدی برای اجرای آن دارند.

ویزای job seeker آلمان

مبنای قانونی ویزای جاب سیکر آلمان

بند  18C قانون اقامت آلمان برای افراد غیر آلمانی امتیاز ویژه ای قائل شده است. به موجب این بند قانونی افرادی که دارای مدرک تحصیلی از دانشگاههای خارج از آلمان هستند می توانند از مزایای اقامت ۶ ماهه در آلمان برخوردار شوند. در عرف اقامت کاری آلمان به این نوع ویزا ، ویزای جاب سیکر آلمان ( ویزای Job Seeker آلمان ) می گویند. البته غیر از مدرک تحصیلی شرایط دیگری هم برای دریافت ویزای کاری آلمان وجود دارد.

از جمله این شرایط این است که مدرک تحصیلی متقاضی باید با یکی از رشته های معتبر در آلمان قابل معادل سازی باشد و همچنین دانشگاه محل تحصیل وی مورد پذیرش سیستم آموزش عالی دولت آلمان قرار بگیرد. علاوه بر اینها شخص متقاضی باید تمکن مالی خود را برای ساپورت کامل امور زندگی در مدت ۶ ماهه اقامت در آلمان اثبات کند.

این ماده قانونی همچنین تصریح دارد که در صورتیکه فرد متقاضی ویزای کاری آلمان ( جاب سیکر آلمان‌ )  ظرف مدت شش ماه بتواند کارفرمایی پیدا کند که شغل متناسب با تحصیلات و تخصص او را در اختیار وی قرار دهد، دیگر مجبور به ترک کشور آلمان نخواهد بود و می تواند در همان زمان قدم در مسیر اقامت از طریق دریافت بلو کارت اروپا  بگذارد . به نوعی می توان گفت که گرفتن ویزای جاب سیکر آلمان در حقیقت اولین گام برای گرفتن بلو کارت و اقامت کاری آلمان خواهد بود.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که در 23 ژوئن 2023 قانون جدید اقامت کاری آلمان به تصویب رسید و به موجب آن  نوع جدیدی از ویزای جستجوی کار آلمان به نام کارت فرصت یا چانسنکارته (Chancenkarte) معرفی گردید که قرار است از اوایل سال 2024 اجرایی شود. در مقاله کارت فرصت آلمان می توانید در این خصوص بیشتر بخوانید و ببینید که آیا مشمول شرایط آن هستید یا خیر. این نوع ویزا در برخی جهات به مراتب از جاب سیکر بهتر است.

سوال داری؟ نظر بقیه رو می خوای؟

سوال و جواب با متخصص ها و کسایی که توی موضوعی که باهاش در چالشی صاحب تجربه هستن. تازه میتونی نظرسنجی راه بندازی تا بقیه توی تصمیم گیری بهت کمک کنن!

ویزای کاری آلمان و تمدید آن

ویزای کاری آلمان ( جاب سیکر آلمان )  به این معنا نیست که شخص بلافاصله بعد از ورود به آلمان دارای شغل خواهد بود. شخص باید در مدت ۶ ماهی که زمان دارد در جستجوی کار باشد تا بعد از اشتغالش بتواند برای اقامت کاری آلمان اقدام کند.  مهم است که بدانید که ویزای جاب سیکر آلمان با اعتبار شش ماهه تا زمانی که شخص در آلمان باشد از داخل خاک این کشور قابل تمدید نیست.  اما متقاضی بعد از خروج از اتحادیه اروپا و آلمان  6 ماه صبر کند و مجددا برای ویزای کاری آلمان درخواست بدهد.  ویزای جاب سیکر آلمان تا چندین بار قابل دریافت می باشد.

بیشتر بدانید!
ناگفته های زندگی در شهر برلین آلمان

ارزیابی مدرک تحصیلی برای ویزای جاب سیکر آلمان

شخص متقاضی ویزای کاری آلمان میبایستی دارای مدرک تحصیلی معتبر از یکی از دانشگاههای خارج از آلمان باشد. این مدرک تحصیلی باید با دانشگاههای آلمان معادل بوده و یا اینکه قابل مقایسه باشد.

ارزیابی مدارک دانشگاهی متقاضیان ویزای جاب سیکر آلمان فقط بوسیله پایگاه ANABIN  امکان پذیر است. این پایگاه بر اساس نتایج گردهمایی وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ آلمان در مورد به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی خارجی  اعتبار مدارک را ارزیابی می کند. .دقت داشته باشید که هرگونه تقاضای ارزیابی از نهادهای دیگر همچون مقامات خارجی آلمانی در ایران ، سفارت ، کنسولگری و …  بدون استثناء به پایگاه ANABIN ارجاع خواهد شد. تقاضای ارزیابی دراین پایگاه علمی با عنایت به نوع مدرک آکادمیک و همچنین با در نظر گرفتن اعتبار دانشگاه انجام می شود.

شانس بیشتر برای برخی رشته های تحصیلی در آلمان

ریاضیدانان، مهندسین، پزشکان، دندانپزشکان، متخصصین فناوری اطلاعات، پژوهشگران و دانشمندان با توجه به کمبود متخصص در این رشته ها، برای پذیرش در ویزای کاری آلمان نسبت به بقیه با اقبال بیشتری روبرو خواهند بود. موارد فوق بر اساس قانون صدور بلو کارت اروپا که از سال 2012 در کشور آلمان اجرایی شده در اینجا نقل شده است.

مهاجرت با خانواده به آلمان

مهاجرت خانواده در حین جستجوی کار

اما سوال محبوبی که تقریبا همه متقاضیان جاب سیکر آلمان می پرسند!  آیا امکان اقامت همسر و فرزندان متقاضی ویزای کاری آلمان در طول مدت جستجوی کار وجود دارد؟ البته فرض بر این است که تمکن مالی کافی برای ساپورت کردن خانواده احراز شده است.

متاسفانه پاسخ این سوال منفی است. قانون اقامت کشور آلمان شامل اعضای خانواده سخث متقاضی نمی شود. دقت داشته باشید که ویزای جاب سیکر آلمان یک مجوز اقامت کوتاه مدت در آلمان است و برای همراهی خانواده شخص متقاضی باید به دنبال یک عنوان اقامتی طولانی مدت تر باشد.

با عنایت به قانون اقامت  آلمان  همراهی خانواده فقط  در صورتی امکان پذیر است که شخص متقاضی یکی از مجوزهای زیر را داشته باشد:

  • مجوز اقامت دائم آلمان
  • کارت آبی اتحادیه اروپا یا همان بلوکارت اروپا
  • مجوز اقامت در قلمرو آلمان فدرال برای یک دوره بیش از یک سال

اگر جستجوی متقاضی ویزای جاب سیکر آلمان موفقیت آمیز باشد و او شغل مناسب خود را پیدا کند ، این امکان وجود دارد که ضمن تقاضای صدور بلو کارت اروپا برای شخص خودش ، پیوستن اعضای خانواده اش را درخواست نماید. این درخواست می تواند به سفارت آلمان در تهران ارسال شود و نیازی نیست که متقاضی ویزای کاری آلمان به ایران برگردد.

ارزیابی مهاجرت ؟ به همین راحتی!

فرمهای ارزیابی مهاجرت هوشمند رو بر اساس سالها تجربه در برنامه های مهاجرتی کشورهای مختلف تهیه کردیم. ارزیابی شو و در لحظه هم نتیجه رو ببین! در کنار اینا پنل سام اریکه عدل امکانات فوق العاده دیگه هم داره که فقط خودت باید تجربه کنی!

مقصود از تمکن مالی در ویزای جستجوی کار آلمان

یکی از شرایط دریافت ویزای کاری آلمان این است که شخص متقاضی تمکن مالی خود را برای زندگی ۶ ماهه در آلمان اثبات و احراز نماید. مبلغ تمکن مالی بر اساس الزامات BaFöG در حال حاضر 720 یورو در ماه خواهد بود.

بیشتر بدانید!
پاسپورت آبی آلمان

در برخی شرایط، استثنائاً اثبات حمایت مالی توسط یکی از بستگان متقاضی که مقیم آلمان باشد از طریق اعلامیه تعهد مورد پذیرش خواهد بود. در مورد اقامت طولانی مدت مانند اقامت برای یافتن شغل، تعهد شخص ضامن باید دارای اعتبار کافی و برای پرداخت تمامی هزینه های زندگی متقاضی باشد.

ضرورت دانستن زبان آلمانی در ویزای جاب سیکر آلمان

اگر بخواهیم کلی به موضوع نظر داشته باشیم داشتن مدرک زبان آلمانی برای تقاضای بلوکارت اروپا ضروری نیست، اما طبیعتا این بحث تا حدی به نوع مهارت و شغل متقاضی بستگی خواهد داشت.

به عبارت دیگر، ممکن است کارفرمای آلمانی یک نیروی خارجی را بدون مهارت زبان آلمانی و با توجه به زبان انگلیسی به خدمت بگیرد اما تا حد زیادی به رشته و تخصص وی مرتبط است. خبر خوب این است که کارفرمایان در اغلب موارد استثنائاتی را برای خارجیان در نظر می گیرند و جز در موارد خاصی در مورد مشاغل محدود دولتی (به ویژه خدمات بهداشتی و درمانی) قید زبان آلمانی را می زنند!

مثلا برای یک پزشک که قرار است در درمانگاه های آلمانی به کار مشغول شود دانستن زبان آلمانی ضرورت دارد در حالی که یک متخصص IT ممکن است در فضای کاری خود نیازی به دانستن و یا داشتن مهارت زبان آلمانی نداشته باشد.

سوالاتی که می پرسند

اینجا به برخی از سوالاتی که در مورد ویزای جاب سیکر آلمان پرسیده می شود اشاره کردیم. شما هم می توانید سوالتان را در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل مطرح نمایید.

آیا مدرک زبان برای ویزای جاب سیکر ضروری است؟

برای اینکه ویزای جاب سیکر دریافت کنید نیازی به ارائه مدرک زبان آلمانی نیست با این حال متقاضیان همواره تشویق می شوند در زبان آلمانی خود را در این ویزا تقویت کنند.

ویزای جاب سیکر آلمان چه مدت اعتبار دارد؟

ویزای جاب سیکر آلمان 6 ماه اعتبار دارد و فرد باید در این مدت در آلمان کار پیدا کند.

آیا میتوانم با ویزای جاب سیکر مشغول به کار شوم؟

خیر با خود این ویزا نمی توانید کار کنید. بلکه باید بعد از پیدا کردن کار مناسب و دریافت پیشنهاد شغلی نوع اقامت خود را درآلمان به اقامت کاری تبدیل کنید و سپس به کار مشغول شوید.

برای ویزای جاب سیکر چقدر باید تمکن مالی اثبات کنم؟

متقاضیان باید نشان دهند که بدون نیاز به منابع دولتی می‌توانند از خود پشتیبانی کنند. بر اساس آخرین به‌روزرسانی ها توصیه می‌شود حداقل ۸,۰۰۰ یورو یا بیشتر در حساب بانکی خود داشته باشید تا خودکفایی مالی را نشان دهید.

اگر در مدت 6 ماه کار پیدا نکنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر در طول دوره‌ی شش ماهه شغلی پیدا نکنید، باید آلمان را ترک کنید. با این حال، پس از مدتی می‌توانید دوباره برای دریافت ویزا تلاش کنید.

آیا پیدا کردن کار در آلمان با این ویزا حتمی و تضمینی است؟

خیر تضمینی نیست. این ویزا فقط به شما فقط فرصتی می‌دهد تا در آلمان به دنبال شغل بگردید. پیدا کردن شغلی بستگی کامل به شما و شرایط تان دارد.

آماده اپلای برای ویزای Job seeker آلمان هستید؟

اگر شما هم به ویزای کاری آلمان علاقه مند هستید و قصد دارید شانس خود را در این مهلت ۶ ماهه محک بزنید ، موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل و دپارتمان مهاجرت آن ، موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل برای شما برنامه های مشخص و شفافی را طرح ریزی کرده است.

بیشتر بدانید!
اقامت آلمان از طریق خرید ملک چه شرایطی دارد؟

شما می توانید با رزرو وقت با وکیل مهاجرت اولین قدم را بردارید و ببینید که ما چه کمکی می توانیم در این مسیر به شما داشته باشیم. اگر هم سوال یا ابهامی در خصوص ویزای جاب سیکر آلمان دارید توصیه می کنیم حتما سوالتان را در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل مطرح نمایید تا وکلا در اسرع وقت پاسخگو باشند.

مراحل گام به گام تا دریافت ویزای جاب سیکر آلمان

در ادامه مراحل دریافت ویزای جاب سیکر آلمان را به صورت گام به گام بررسی می کنیم:

ویزای جاب سیکر آلمان و 6 ماه اقامت آسان

اینجا ما مراحل دریافت ویزای جاب سیکر آلمان را به صورت گام به گام با اشاره به جزئیات مهم هر مرحله آورده ایم

زمان کل: 180 روز

احراز صلاحیت برای ویزا

مطمئن شوید که کارشناسی یا ارشد از یک دانشگاه معتبر دارید. در حالت ایده‌آل، باید حداقل پنج سال تجربه مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته باشید.

آماده سازی مدارک

-یک گذرنامه معتبر با حداقل ۱۲ ماه اعتبار.
-نامه انگیزه که در آن دلایل جستجوی شغل در آلمان، برنامه‌های جستجوی شغلی و برنامه‌های جایگزین خود در صورت عدم یافتن شغل آمده باشد.
-رزومه دقیق.
-مدرک تحصیلی، از جمله گواهی‌نامه‌های فنی و حرفه ای.
-مدرک وضعیت شخصی در کشور محل اقامت (مانند شناسنامه، گواهی ازدواج در صورت وجود).
-مدرک تجربه کار قبلی.
-مدرک اقامت در آلمان (مانند رزرو هتل).
-مدرک بیمه سلامت معتبر برای مدت اقامت در آلمان.
-مدرک کافی بودن موجودی بانکی برای حمایت از خود در طول اقامت.

تعیین وقت سفارت

با سفارت یا کنسولگری آلمان تماس بگیرید و وقت مصاحبه برای ویزا را تعیین کنید.

تکمیل فرم ویزا

می‌توانید فرم درخواست ویزای جستجوی شغل را در وب‌سایت رسمی سفارت آلمان پیدا کنید. با اطلاعات دقیق فرم را پر کنید و یک نسخه چاپی از آن تهیه کنید.

حضور در مصاحبه ویزا

در تاریخ مقرر، به سفارت آلمان مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که همه مدارک مورد نیاز و فرم درخواست را با خود ببرید. آفیسر ویزا ممکن است سوالاتی در مورد پیش‌زمینه، تحصیلات، تجربه کاری و برنامه‌های شما در آلمان بپرسد.

پرداخت هزینه ویزا

اپلیکیشن و درخواست ویزای جاب سیکر هزینه ای حدود 75 یورو دارد. مطمئن شوید که این هزینه را پرداخت کنید و رسید را نگه دارید زیرا ممکن است نیاز باشد آن را نشان دهید.

منتظر ماندن برای تصمیم

پس از مصاحبه، درخواست شما پردازش می‌شود. این فرآیند ممکن است چند هفته تا چند ماه ( معمولا 6 ماه) طول بکشد. سفارت هنگامی که تصمیم گرفته شود به شما اطلاع خواهد داد .

گرفتن ویزا از سفارت

هنگامی که ویزای شما تأیید شود، می‌توانید آن را از سفارت/کنسولگری دریافت کنید. این ویزا معمولاً به شما اجازه می‌دهد که برای شش ماه در حالی که به دنبال شغل هستید در آلمان بمانید.

سفر و شروع جستجوی شغل

هنگامی که وارد آلمان شدید، آدرس خود را در دفتر ثبت نام شهر محل سکونت خود ثبت کنید. هر چه سریع‌تر به جستجوی شغل بپردازید!

تبدیل به اقامت کاری

بعد از اینکه کار پیدا کردید و مراحل استخدام شما شروع شد می توانید برای تبدیل ویزای جاب سیکر به اقامت کاری آلمان اقدام کنید.

هزینه تخمینی: 75 EUR

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

2 پاسخ

  1. سلام
    من دانشگاهم را بعلت شخصی نیمه تمام گذاشتم. 33 سال سن دارم و دو فرزند پسر 10 و 7 ساله بدون همسر.به زبان آلمانی تسلط ندارم و رشته تحصیلی من عمران بوده و دیپلم فنی رشته عمران را دارم. در زمینه فرهنگی مانند نویسندگی و تاتر نیز فعالیت دارم.در سالهای اخیر به رشته خود تسلط تجربی خوبی دارم و در همین زمینه مسغول بوده و هستم.شانس من برای اخذ اقامت چقدر است؟ ایا میشود فرزندانم را از همان ابتدا با خود ببرم؟ جقدر هزینه مورد نیاز است تا اقامت دائم اخذ گردد؟

    1. با سلام دوست عزیز باید توجه داشته باشید که در انواع اقامت کاری مدرک تحصیلی و تجربه کاری مرتبط بسیار اهیت دارد. از طرفی اگر می خواهید برای ویزای کاری آلمان اقدام کنید باید حتما زبان آلمانی خود را تا سطح ب یک ارتقاء بدهید. فرزندان شما تا وقتی که زیر 18 سال باشند می توانند تحت عنوان اسپانسرشیپ همراه شما بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟