منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

ویزای شینگن چیست ؟

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

ویزای شینگن چیست؟ سوالی که در سفر های خود حتما با آن روبرو شده اید. فرقی نمی کند سفر شما برای مقاصد خارجی از چه نوعی باشد؛ توریستی، کاری و یا تحصیلی . ویزا شینگن معاهده ای است که در ۲۶ کشور اروپایی وجود دارد و قانون کنترل گذرنامه برای شهروندان این ۲۶ کشور را حذف کرده است در ادامه با معرفی کامل ویزای شینگن و نحوه دریافت آن با ما همراه باشید.

 

تاریخچه ویزای شینگن

ابداع ویزای شینگن به سال های انتهایی جنگ جهانی دوم باز می گردد؛ یعنی در حدود دهه ۶۰ میلادی که در ابتدا چهار کشور سوئد، دانمارک، فنلاند و نروژ که در مجموعه کشورهای اسکاندیناوی قرار دارند، تصمیم به امضای یک تفاهم نامه برای رفت و آمد بین مرز های یکدیگر گرفتند.

سرانجام در سال ۱۹۸۴ کشور های عضو اتحادیه اروپا در منطقه ای به نام شینگن در کشور لوکزامبورگ پیمان شینگن را برای ۵ کشور فرانسه، آلمان غربی، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ به امضا رساندند. بر اساس این پیمان سفر بین مرز های این ۵ کشور آزاد شد و فعالیت های بین آنها دارای روند تازه ای شد.

ویزا شینگن

به مرور زمان الحاقیه‌های دیگری نیز به این پیمان اضافه شد. همچنین با گذشت سال‌ها ، کشورهای اروپایی دیگر نیز به این پیمان پیوستند. امروزه کشورهای باقی‌مانده‌ی اروپایی سعی در پیوستن به پیمان شینگن دارند.

ویزای شینگن

این ویزا برای افراد غیر اروپایی که بخواهند به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا،سوئیس،کرواسی، بلغارستان، قبرس یا رومانی وارد شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد . بطورکلی منطقه شینگن شامل حوزه ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا و چهار کشور غیر عضو در اتحادیه اروپا؛ یعنی کشورهای ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس می شود.  البته بد نیست بدانید که بلغارستان، کرواسی، قبرس و رومانی هنوز بصورت رسمی عضوی از شینگن نیستند اما برای اخذ ویزای این کشور های باید مطابق با نحوه دریافت ویزای شینگن عمل کرد.

 

انواع ویزای شینگن

با توجه به نوع و هدف سفر شما، ویزای شینگن به چهار نوع کلی تقسیم می شود که به اختصار A ،B ،C و D  هستند.

ویزای نوع A

ویزای نوع A شینگن که به نام ویزای ترانزیت نیز نامیده می شود، ویزایی است که با اخذ آن مسافر اجازه خروج از ترمینال و فرودگاه مقصد را ندارد. تنها می تواند در یکی از کشورهای عضو شینگن، مسیر پرواز بعدی خود را انتخاب کرده و به پرواز خود ادامه دهد.

بیشتر بدانید!
شرایط گرفتن بلوکارت آلمان

ویزای نوع B :

به این نوع ویزا ، ویزای عبوری هم گفته می شود. بدین معنا که اجازه خروج از ترمینال را دارید و در صورت تمایل می توانید سفر خود را از طریق زمینی هم به دیگر کشورهای شینگن ادامه دهید.

ویزای نوع C

این ویزا همان ویزای همیشه مورد علاقه و پرکاربرد، یعنی ویزای توریستی است. ویزای نوع C کوتاه مدت می باشد و برای ورود و اقامت در کشورهای حوزه شینگن است.

ویزای نوع C خود به سه دسته تقسیم می شود:

  • ویزای یک بار ورود
  • ویزای دو بار ورود
  • ویزای چند بار ورود
ویزای نوع D :

این نوع ویزای به لحاظ زمانی طولانی مدت تر است و بیشتر برای تجارت کاربرد دارد. البته در دسته تحصیلی، ازدواج و یا اشتغال هم قرار نمی گیرد.

ویزای اتحادیه شینگن که شامل هر سه دسته A،B و C می شود و مدت زمانی معین و ۹۰ روزه دارند. می توانیم این نوع ویزا را همان ویزای گردشگری نیز حساب کنیم . ویزای شینگن با اعتبار تردد محدود نیز یک دسته کلی است که با اخد آن تنها اجازه تردد در محدوده کشور صادر کننده ویزا را خواهید داشت. در این نوع ویزا به غیر از کشور های عضو شینگن؛ اجازه سفر به کشورهای دیگر را ندارید . ویزای ملی این نوع ویزا همان ویزای دسته D است که به منظور تحصیل، اقامت، کار و یا اقامت دائم صادر می شود. این ویزا برای کسانی است که با هدف خاصی قصد اقامت در کشور های اروپایی را دارند.

 

کدام کشورها عضو شینگن هستند؟

کشورهای اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد از جمله کشورهای عضو شینگن هستند .

 

هزینه های اخذ ویزای شینگن

در اخذ ویزای شینگن نیاز به پرداخت برخی هزینه ها دارید که قابل استرداد هم نیست ، حتی اگر ویزای شما صادر نشود. میزان قیمت آن بر اساس متغییرهایی مانند سن و کشور انتخابی شما دارای تغییر است. همچنین هزینه ها بر اساس یورو محاسبه می شوند . ویزای ترانزیت فرودگاهی در حدود ۶۰ یورو است، ویزای اقامت کوتاه و کمتر از ۹۰ روز نیز در حدود ۶۰ یورو می باشد . همچنین اقامت طولانی شینگن در حدود ۹۹ یورو است .

بیشتر بدانید!
چگونگی پیدا کردن شغل برای مهاجرت به هلند

 

بیمه مسافرتی ویزای شینگن

همه افرادی که اقدام به دریافت ویزای شینگن می کنند، باید از کشور درخواست کننده یک بیمه هم درخواست کنند. بیمه خریداری شده باید در تمام کشورهای حوزه شینگن اعتبار داشته باشد و در تمام مدت سفر شما نیز معتبر باقی بماند تا در صورت بروز اتفاقات پشتوانه شما باشد.

در همه بیمه‌های مسافرتی شینگن حداقل پوشش مورد نیاز و پذیرفته شده از طرف سفارت‌ها ۳۰ هزاریورو می‌باشد. اگر بیمه مسافرتی شما پوشش کمتر از این مبلغ را داشته باشد به احتمال زیاد در گرفتن ویزا به مشکل خواهید خورد. سطح پوشش‌ها در جبران خساراتی که ممکن است در زمان سفر برای شما اتفاق بیافتد بسیار مهم است. از این رو بهتر است که بیمه مسافرتی را خریداری نمایید که در زمان خسارت در هر کدام از کشورها پوشش مناسبی را برای شما فراهم آورد.

 

شرایط اخذ ویزای شینگن

شرایط اخذ ویزای شینگن در واقع بدان معنی است که آیا متقاضی شرایط و معیارهای لازم برای درخواست این ویزا را دارا است یا خیر. سفارت خانه هر کشور اروپایی شرایط خاص خود را برای صدور ویزا دارد اما در بسیاری از موارد شرایط اخد ویزا در کشورهای این منطقه مشابه است. از جمله مواردی که توجه زیادی به آن می شود ، سابقه سفر و سن متقاضی می باشد.

برای مثال متقاضی مجردی که کمتر از ۳۰ سال سن دارد و تا کنون به هیچ کشور اروپایی سفر نکرده است و از سوی دیگر مدارک مالی چندان قانع کننده‌ای نیز ارائه نداده‌است، اگرچه مشکلی برای درخواست این ویزا ندارد اما شانس صدور ویزا برای این درخواست بسیار پایین است. بنابراین بررسی شرایط  برای بالا بردن درصد موفقیت است.

 

مدت اعتبار ویزای شینگن

در خصوص مدت اعتبار ویزای شینگن مبحثی صورت می‌گیرد که ناشی از روشن نبودن دو نکته کاملا مجزا است. دو تاریخی که عموما با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود و برای بسیاری از متقاضیان تعریفی دقیق و مجزا برای آنها وجود ندارد .

تاریخ اعتبار ویزای شنگن و تعداد روزهای مجاز اقامت که در شرایط عادی به ترتیب ۶ ماه و ۳ ماه خواهند بود. تعداد روزهای مجاز اقامت به این معنی است که دارنده ویزا در این مدت شش ماهه، می‌تواند تا حداکثر ۹۰ روز در کشورهای حوزه شینگن اقامت داشته باشد و موظف است تا پیش از پایان این مهلت ۹۰ روزه حوزه شینگن را ترک نماید.

بیشتر بدانید!
گرفتن اقامت لتونی از طریق ثبت شرکت

البته باید توجه داشت برای افرادی که سابقه سفر و اقامت در منطقه شینگن را نداشته باشند، کد درج شده بر روی ویزای آنها ۱ خواهد بود. بدان معنی که با ویزای اخذ شده تنها قادر به ۱ بار ورود به این منطقه هستند و از سوی دیگر مدت مجاز اقامتشان در حوزه شینگن به جای ۹۰ روز ، تنها ۱۵ روز است.

 

نکات مهم جهت درخواست ویزای شینگن

  • تمامی مراحل درخواست و اخذ ویزا در کنسولگری‌ها و سفارت‌های کشورهای این پیمان، قابل اجرا و پیگیری است.
  • تمامی مدارک مورد نیاز هر سفارت باید به صورت تمام و کمال ارائه شود.
  • مدارک مورد نیاز ممکن است گاهی با توجه به شرایط فرد متقاصی و کشور صادرکننده‌ ویزا متفاوت باشد. لذا به طورکلی بهتر است به سفارت و بخش توریستی آن کشور مراجعه شود.
  • کلیه مدارک ترجمه‌ شده نیاز به مهر دادگستری دارند. این کار معمولا توسط دارالترجمه‌ها پس از ترجمه‌ مدارک، انجام می‌شود.
  • تمام هزینه‌هایی که برای درخواست و اخذ ویزا صورت می‌گیرد، غیرقابل برگشت است.
  • درخواست ویزا می‌تواند تا چهار ماه قبل از زمان مسافرت ارائه شود.

امیدواریم که اطلاعات مفیدی را از مقاله ویزای شینگن به دست آورده باشید . شما می توانید مقاله ۱۲ دلیل اصلی ریجکت شدن ویزای شینگن را نیز در همین راستا مطالعه کنید .

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد ویزای شینگن میتوانید اگر سوالی دارید از طریق مشاوره آنلاین با ما در ارتباط باشید و یا از طریق آموزشگاه اریکه عدل کلاس های وکلا را شرکت کنید تا اطلاعات کامل درباره تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطلع شوید و یا از طریق تماس با ما میتوانید جلسه حضوری تنظیم نمایید تا از مشاوره وکلای متخصص این حوزه بهره بگیرید.

در صورتیکه هم که قصد سرمایه گذاری در کشورهای دیگر را دارید با دانلود اپلیکیشن اینوستایم برند زیر مجموعه موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل از ریز جزییات اطلاعات هر مورد در شرکت سرمایه گذاری اینوستایم (Investime) باخبر شوید.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟