منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

کسب و کار در سوئد

کسب و کار در سوئد
کسب و کار در سوئد
تمامی مهاجرانی که از دیگر کشورها به سوئد می آیند و در صورتی که شغل خود را به هر دلیلی از دست بدهند می توانند در این شرایط از خدمات و پوشش بیمه بیکاری در سوئد بهره مند شوند و همه اصناف از طریق ثبت نام در صندوق های سرمایه گذاری بیکاری در مواقع بیکاری در این کشور می توانند تا حدودی هزینه های زندگی ناشی از بیکاری را تامین نمایند.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

کار در سوئد قوانین جامعی از جمله قانون بیمه بیکاری دارد. امنیت شغلی برای همه کارکنان و کارمندان در هر کشوری موضوع بسیار مهم می باشد. بخصوص برای مهاجرانی که به کشورهای خارجی رفته و قصد انجام کارهای متفاوتی را در کشور مورد نظر خود دارند. موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل بررسی موضوع بیمه بیکاری در کشور سوئد را در جهت حفظ کرامت و حرمت کارکنان خارجی در این کشور را بسیار مهم می داند.

علاوه بر آن احتمال بیکار شدن در سوئد برای بسیاری از مهاجران بین المللی وجود دارد. که در پی این مطلب مهم آشنایی با صندوق بیکاری در سوئد بسیار ضروری بنظر می رسد. در این شرایط میتوانید با استفاده از حمایت های بیمه بیکاری در سوئد، در طول زمان بیکار شدن، تا حدودی هزینه های زندگی تان را برآورد نموده و در عین حال نیز به جستجوی مجدد شغل مورد نیازتان بپردازید.

 

کسب و کار در سوئد

اگر در طول اقامت تان در کشور سوئد بیکار شدید، چه راهکارهایی دارید؟ برای داشتن کسب و کار در سوئد باید راه و روش های آن را بدانید. البته که برای کار در یک کشور خارجی از جمله کشور زیبای سوئد نیاز به اقامت کاری دارید. که مراحل قانونی و پروسه خاصی برای اخذ هرگونه اقامت وجود دارد. هزاران نفر هرسال برای کار و تجارت به کشور سوئد مهاجرت کرده و ملیت های گوناگونی در این کشور به دنبال کسب و کار هستند.

که برخی موفق و برخی دیگر به اهداف خود نمیرسند. آنهایی که اطلاعات بیشتری داشته موفق تر هستند. زیرا در سوئد برای مهاجران فرصت های شغلی و کاری وجود داشته که مهاجران باید شرایط و الزامان آن را بخوبی بدانند. البته بیمه بیکاری پشتوانه ای برای کار کردن در سوئد می تواند باشد. در مهاجرت به کشور پیشرفته سوئد خوب است که با شرایط کارآفرینی در سوئد نیز آشنا شوید و اطلاعات کافی درباره آن بدست آورید که شاید تصمیم بر ایجاد کارآفرینی در کشور داشته باشید.

 

بیکار شدن در سوئد چه عواقبی به دنبال دارد

موضوع بیکار شدن و از دست دادن شغل در کشور مدرن سوئد را با اشاره بر این نکته بررسی می کنیم که از دست دادن شغل سخت است و اگر که در یک کشور خارجی اتفاق بیافتد بسیار سخت تر خواهد بود. بیکار شدن در یک کشوری که زبان و فرهنگ ما را ندارد، استرس زیادی به همراه دارد.

مهاجرت کاری به یک کشور خارجی درصد ریسک هم دارد و شاید همیشه طبق برنامه و اهداف ما پیش نرود و همیشه احتمالاتی وجود دارد . اما جالب است بدانید که بیکار شدن در سوئد نیز قوانین و مقرراتی دارد. اما اگر با اطلاعات کافی و جدید این پروسه آغاز شود لذا درصد این ریسک بسیار پائین خواهد آمد. در مورد اقامت کاری سوئد باید گفت این کشور شرایط خوبی برای کارآفرینان بین المللی دارد.

 

از قوانین کاری سوئد چه میدانید؟

آشنایی با قوانین کار در کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید بسیار ضروری و مورد نیاز می باشد. کشور مدرن و پیشرفته سوئد قوانین کاری کارآمد و موثری دارد حتی اگر یک خارجی شغلش را در این کشور از دست بدهد قوانین حمایتی بیمه برای آن وجود دارد. با توجه به این قوانین، کلیه مهاجران در این کشور می توانند از حمایت های بیکاری استفاده نمایند اما باید شرایط لازم را داشته باشند.

بیشتر بدانید!
مهاجرت متخصصین به کانادا

در نهایت باید گفت در شرایط بیکاری در سوئد می توان از حمایت های دولت این کشور تا پیدا کردن شغل مناسب بهره مند شد.  شما دوست عزیز  آیا با مخارج و هزینه زندگی در سوئد چقدر آشنایی دارید، و در اوقات بیکاری خود در این کشور، چگونه میخواهید هزینه های زندگی تان را تامین کنید؟

 

احتمال بیکار شدن در سوئد

در شرایط گوناگون و در چند حالت ممکن است شما شغل تان را به هر دلیلی از دست بدهید:

  • احتمال اول اینکه کارفرمای شما دیگر نتواند به شما پیشنهاد کار دهد مانند دلایلی که اصلا مربوط به شخص شما نیست از جمله هزینه استخدام ، ورشکستگی شرکت و یا تغییردر روند و نوع کاری شرکت.
  • احتمال بعدی که میتواند مربوط به خود شما باشد مانند عملکرد بد شما در کار و عدم توانایی کافی شما برای انجام شغل مورد نظر.
  • یکی دیگر از احتمالات که ممکن است شغل تان را از دست دهید، فسخ و یا پایان یافتن مدت قرارداد کاری شما می باشد. که البته فسخ و پایان مدت اعتبار قرارداد با اخراج فرق دارد .

اگر قرارداد کاری تان فسخ و یا زمان قرارداد تمام شده باشد، کارفرما موظف هست که تمامی حقوق و دیگر مزایای شما را پرداخت کند ولی بدانید که با شرایط شرایط اخراج فرق دارد. آیا در مهاجرت خود به این کشور به غیر از کار کردن در سوئد، علاقمند به خرید ملک در سوئد هستید؟

بیکار شدن در سوئد

تعهدات کارفرما

ابتدا به ساکن باید از حق و حقوق خود در کسب و کار، بخصوص در کشور سوئد، اطلاع کافی داشته تا بتوانید از حق خود دفاع کنید. در هریک از احتمالات بیکار شدن تان، کارفرمای شما موظف و متعهد است کتبا دلیل بیکار کردن شما را ارائه بدهد. اگر عضو اتحادیه کارگری ( trade union ) باشید می توانید با این اتحادیه مشورت و وضعیت کاری خود را اعلام کنید.

کارفرمایان معمولا باید دلایل موجه ای برای برکنارکردن شما از شغل تان داشته باشند. برای مثال بیماری و یا سن شما دلیل موجه قانونی برای از دست دادن شغل تان در کشور سوئد نیست حتی اگر در انجام مسئولیت خود عملا توانایی لازم را نداشته باشید. کارفرمای شما در سوئد موظف است شغلی به شما بدهد که بتوانید از عهده آن بربیایید. علاوه بر این موضوع با انواع سرمایه گذاری در سوئد چقدر آشنایی دارید؟

 خسارت کاری

اگر فکر می کنید غیر منصفانه اخراج شده اید و یا کارفرمای شما دلایل موجه ای برای اخراج تان نداشته، می توانید ادعای خسارت کنید. برای این منظور دو هفته وقت دارید که ادعا و شکایت خود را تنظیم و ارائه دهید تا به سرکار خود برگردید. که در غیر اینصورت اگر نتوانستید به کار قبلی خود برگردید طی چهار ماه باید از کارفرمای خود خسارت بگیرید.

بیشتر بدانید!
قوانین سیستم درمانی سوئد برای مهاجرت

این کار خیلی آسان  و امکان پذیر است اگر که عضو اتحادیه کارگری باشید. دوستان عزیز، در مهاجرت به سوئد تمامی احتمالات کاری و شغلی خود را در نظر داشته و برای آن راهکارهایی را پیش بینی نمایید. هچنین در قرادادهای کاری بهتر است با یک وکیل قراردادها مشاوره های تخصصی و کاربردی مفید داشته باشید.

دوره آزمایشی کار

در صورت لزوم شما حتی میتوانید با دادگاه کار سوئد (Arbetsdomstolen ) مشورت و مذاکره کنید که اتحادیه کارگری معمولا هزینه های این کار را پوشش می دهد. اگر از طریق اتحادیه نخواهید اقدام کنید میتوانید یک وکیل بگیرید که به شما کمک کند زیرا حضور یک وکیل مجرب در این شرایط کاملا ضروری بنظر میرسد.

اما یک استثنا در این موضوع وجود دارد، اینکه اگر در دوره شش ماهه آزمایشی هستید (دوره آزمایشی کار در سوئد 6 ماه است) کارفرما می تواند بدون ارائه دلایل موجه قرارداد کاری را فسخ کند که در این دوره پیگیری و به چالش کشاندن طرفین بندرت انجام میشود.

زمان بیکاری آیا حقوق دارم ؟

بله حتی اگر شهروند سوئدی نبوده و یک مهاجر باشیم بیمه بیکاری در سوئد ( arbetslöshetsförsäkring) خواهیم داشت. در سوئد به اکثر کسانی که شغل شان را ازدست میدهند و واجد شرایط هستند مبلغ 350 کرون روزانه پرداخت میشود. البته شرط دریافت این مبلغ این است که بطور کامل بیکار یا معلق از کار باشید و یا اینکه بدنبال کار باشید. سوئد کشوری قانونمند است و برای دوران بیکاری شما نیز برنامه های حمایتی دارد.

علاوه بر آن برای دریافت مبلغ حمایتی در دوران بیکاری تان در سوئد، باید بیش از 20 سال سن و حداقل سابقه کار شش ماهه داشته باشید و یا حداقل درماه 80 ساعت کارکرده باشید تا بتوانید این مبلغ را دریافت کنید همچنین باید حداقل 3 ساعت در روز و 17 ساعت در هفته توانایی کارکردن داشته و آمادگی قبول پیشنهاد کاری مناسب را نیز داشته باشید.

همچنین در ارتباط با موضع کسب و کار در سوئد مقاله ای تحت عنوان بهترین مشاغل در سوئد تنظیم شده که با مطالعه آن می توانید با انواع شغل در این کشور آشنا شوید. بنظر شما کدام کشورهای دیگر دنیا هستند که بیمه بیکاری برای مهاجران خود در نظر می گیرند؟

صندوق بیکاری در سوئد

بیمه بیکاری در سوئد

برای برخورداری از بیمه بیکاری در سوئد باید در اداره کار سوئد (Sweden public employment agency ) ثبت نام نموده تا بتوانید بیمه بیکاری اولیه و سپس بیمه تکمیلی را بگیرید. باید گفت حقوق و دستمزد پایه در سوئد هر ماه بدون محاسبه مالیات 8000 کرون سوئد است. که البته باید در نظر داشته باشید که مبلغ بیمه بیکاری در سوئد برای تامین حداقل استاندارد هزینه های زندگی می باشد.

پرداخت حداقل مبلغ برای فرد بیکار در نظر گرفته می شود تا مجدد وی بتواند شغل مناسب خود را در این کشور پیدا کند. البته این مبلغ بیمه بیکاری جوابگوی تمامی هزینه های زندگی نخواهد بود. همانطور که گفتیم مبلغ پایه بیمه بیکاری در سوئد 350 کرون برای هر روز می باشد. استفاده از حمایت و پوشش بیمه بیکاری سوئد می تواند راهکاری باشد تا مجدد شغل مناسبی را بنا به توانایی، مهارت و تجربیات کاری خود در این کشور پیدا نمایید.

بیشتر بدانید!
میزان حقوق متخصصین در اقامت کاری انگلیس

صندوق بیکاری در سوئد

مبلغ حداقل و پایه بیمه بیکاری در سوئد یک راه حل موقت برای تضمین حداقل استاندارد زندگی در سوئد می باشد. ولی اگر شغل پردرامدی داشتید که الان بیکار شدید هزینه های زیادی را بابت پوشاک، اجاره، وام و غیره باید متحمل شوید. که در این شرایط  اجبارا باید از پس انداز شخصی تان استفاده کنید.

یک راه دیگری هم هست اینکه میتوانید عضو یکی از صندوق های بیکاری سوئد بشوید. عضویت در صندوق بیکاری در سوئد تضمین و امنیت شغلی شما به حساب می آید.صندوق بیکاری در سوئد arbetslöshetskassa’ نامیده میشود و بیشتر به عنوان ‘a-kassa’ شناخته شده است.

صندوق بیکاری در سوئد به شما کمک هزینه بیکاری پرداخت می نماید که پیوستن به این صندوق ها بستگی به انتخاب خودتان دارد. صندوق های بیکاری گوناگونی در این رابطه وجود دارند و شغل هایی مثل معلمان، صاحبان کسب و کار های کوچک، کارکنان هتل ها و رستوران ها میتوانند عضو این صندوق بشوند. همانطور که گفته شد تمامی مهاجران بین المللی در صورت نیاز می توانند از مزایای صندوق بیکاری سوئد بهره مند شوند. علاوه بر استخدام در شرکت های سوئدی، آیا علاقمند به راه اندازی کسب و کار یا ثبت شرکت بین المللی در سوئد هستید؟

 صندوق بیکاری در سوئد از تمامی مشاغل گوناگون ثبت نام می نماید و هر کسی که مدرک دانشگاهی هم داشته باشد میتواند عضو این صندوق شود. برای عضو شدن در این صندوق بیکاری نیازی نیست که عضو اتحادیه کارگری باشید اما تقریبا همه صندوق بیکاری در سوئد مرتبط با اتحادیه کارگری هستند.

 

بیمه کار برای مهاجران

تمامی مهاجرانی که از دیگر کشورها به سوئد می آیند، در صورتی که شغل خود را به هر دلیلی از دست بدهند می توانند در این شرایط از خدمات و پوشش بیمه بیکاری در سوئد بهره مند شوند. همه اصناف گوناگون از طریق ثبت نام در صندوق های سرمایه گذاری بیکاری در مواقع بیکاری در این کشور می توانند تا حدودی هزینه های زندگی ناشی از بیکاری را از طریق دریافت مبلغ حمایتی بیمه بیکاری تامین نمایند.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار در سوئد میتوانید اگر سوالی دارید از طریق مشاوره آنلاین با ما در ارتباط باشید و یا از طریق آموزشگاه اریکه عدل کلاس های وکلا را شرکت کنید تا اطلاعات کامل درباره هر کدام از روش های مهاجرت به سوئد مطلع شوید و یا از طریق تماس با ما میتوانید جلسه حضوری تنظیم نمایید تا از مشاوره وکلای متخصص این حوزه بهره بگیرید.

در صورتیکه هم که قصد خرید ملک در اروپا یا کشورهای دیگر را دارید با دانلود اپلیکیشن اینوستایم برند زیر مجموعه موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل از ریز جزییات اطلاعات هر ملک در شرکت سرمایه گذاری اینوستایم (Investime) باخبر شوید.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟