منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

آیا امکان کم کردن اقساط مهریه وجود دارد؟

کم کردن اقساط مهریه ، تعدیل اقساط مهریه
کم کردن اقساط مهریه ، تعدیل اقساط مهریه
ممکن است وضعیت مالی افرادی که در حال پرداخت اقساطی مهریه هستند در برهه ای از زمان مناسب نباشد ، در این مقاله بررسی می کنیم که آیا امکان تعدیل این اقساط در این شرایط وجود دارد یا خیر.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

یکی از موضوعاتی که در حقوق خانواده در کشور ما در مورد آن بسیار صحبت می شود بحث مهریه است. محکوم شدن به پرداخت مهریه ممکن است برای خیلی ها اتفاق بیفتد. در این مقاله می خواهیم ببینیم که آیا امکان کم کردن اقساط مهریه وجود دارد یا خیر. با اریکه عدل همراه شوید.

برخی از مخاطبین اریکه عدل به ما ایراد وارد می کنند که بعضی مواقع خیلی حقوقی و پیچیده صحبت می کنید، طرف صحبت شما مردم عادی هستند. حق هم با این عزیزان است. حالا با توجه به این موضوع در این مقاله تلاش میکنیم به زبانی ساده و خودمانی موضوع را توضیح بدهیم.

قبل از اینکه وارد بحث مربوط به کم کردن اقساط مهریه یا به قول حقوقی ها تعدیل تقسیط مهریه وارد شویم باید بدانیم که اصلا چه اتفاقی می افتد که مهریه تقسیط می شود ؟ یا بهتر بگوییم چه شرایطی باید موجود باشد تا شخصی بتواند این کار را بکند.

تقسیط مهریه به دنبال اعسار شخص محکوم اتفاق می افتد!

زمانی که زوجه مهریه خود را مطالبه می کند و مرد به پرداخت مبلغ مهریه محکوم می شود ، این احتمال وجود دارد که شخص محکوم توانایی مالی کافی برای پرداخت یکجای مهریه نداشته باشد.

با توجه به وضعیت اقتصادی این روزها و معمولا سنگین بودن مبالغ مهریه این موضوع زیاد هم دور از ذهن نیست و در عمل هم در دادگاه ها بسیار اتفاق می افتد.

قانون از افرادی که تمکن مالی کافی برای پرداخت یک جای محکومیت های مالی را ندارند ( اینجا باید اضافه کنیم که مهریه هم یک نوع محکومیت مالی است ) حمایت می کند و به آنها کمک می کند تا بتوانند با توجه به وضعیت مالی خود بدهی ها و محکومیت های خود را بپردازند.

بیشتر بدانید!
بررسی حقوقی طلاق به اراده مرد

قانون تقسیط مهریه کدام است؟

قانونی که در وهله اول این حمایت را فراهم می کند همان قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب سال 1393 است. وقتی که فردی از حمایتهای این قانون استفاده می کند و به دادگاه می گوید که من توان پرداخت این مبالغ را ندارم به اصطلاح ما حقوقی ها ، درخواست اعسار می کند.

البته شخصی که به پرداخت مبلغ محکوم شده است باید اعسار ( ناتوانی مالی ) خود را از روشهای معمول اثبات کند یکی از این روشها استفاده از استشهادیه ای است که در آن مطلعین و شهود وضعیت نامناسب مالی او را گواهی می کنند.

در صورتیکه این وضعیت نامناسب مالی و  ناتوانی او در پرداخت محکوم بِه ( همان مبلغ محکومیت) اثبات شود، دادگاه حکم اعسار صادر می کند و بسته به مورد دستور می دهد که شخص باید به صورت اقساطی بدهی خود را بپردازد.

حالا این اقساط و مبلغ آنها موضوع صحبت ماست. الان شما می دانید که اصلا چه اتفاقی می افتد که بدهی یک شخص تقسیط می شود و تقریبا با شرایط آن هم آشنا شده اید.

اجازه بدهید در ادامه بررسی کنیم که بعد از صدور حکم اعسار ( که معمولا در آن اقساط قابل پرداخت هم قید شده است) آیا این مبالغ اقساط تا آخر تصفیه حساب ثابت است یا می توان آن را تغییر داد.

راه و روش کم کردن اقساط مهریه

درست است که برای شخصی که امکان پرداخت یکجای محکومیت های مالی وجود ندارد ، امکان تقسیط پرداخت بوسیله اثبات اعسار وجود دارد. اما اگر وضعیت مالی او بدتر شد و دیگر نتوانست همان اقساط را بپردازد ، تکلیف چیست؟

بیشتر بدانید!
عدم تمکین زن و حقوق مرد در این موقعیت

اینجا ما با مبحث تعدیل تقسیط مهریه ( شما بخوانید کم کردن اقساط مهریه) طرف هستیم. اجازه بدهید برای کسانی که می خواهند دقیق تر سر از موضوع در بیاورند نگاهی هم به قانون داشته باشیم:

در ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، تبصره 2 اینطور آمده است:

هر یک از محکوم ٌله یا محکومٌ علیه می توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند. دادگاه با عنایت به نرخ تورم براساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد محکومٌ علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می کند.

البته شما لازم نیست نگران معنی و مفهوم آنچه در این تبصره آمده است باشید. همه چیزی که فعلا نیاز داریم این است که بدانیم در صورت تقسیط مهریه بر اثر اعسار ( یا همان قسطی کردن مهریه به دلیل ناتوانی در پرداخت) این مبلغ تا آخر ماجرا یکسان نیست و می توان آن را تغییر داد.

برای این کار باید محکوم علیه ( همان کسی که به پرداخت مهریه محکوم شده) یک دادخواست تنظیم کند و به دادگاه تقدیم کند و در آن به وضعیت مالی که فعلا دارد اشاره کند و از قاضی درخواست کند که اقساط مهریه را تعدیل کند ( شما بخوانید کم کند).

البته شما باید بدانید که اگر وضعیت مالی محکوم علیه روبراه شده باشد ، طرف مقابل هم می تواند از دادگاه بخواهد که مبلغ اقساط افزایش پیدا کنند که این موضوع فعلا در بحث ما نیست.

متن دادخواست کم کردن اقساط مهریه

اگر به بحث خودمان برگردیم، الان شما می دانید که می توانید با یک دادخواست اصولی و اساسی ، کم کردن اقساط مهریه را از دادگاه درخواست کنید.

بیشتر بدانید!
محاسبه مهریه به نرخ روز

برای راحتی کار و اطمینان در عمل ، ما امکان دانلود متن دادخواست کم کردن اقساط مهریه را برای شما فراهم کرده ایم. یک دادخواست اصولی که در بسیار از پرونده های ما با موفقیت استفاده شده است. این دادخواست را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:دانلود دادخواست کم کردن اقساط مهریه

سوالاتی که می پرسند

برخی از پرسش و پاسخ ها را اینجا ببینید و اگر شما هم سوالی دارید میتوانید در بخش نظرات همین مقاله یا در انجمن حقوقی و مهاجرتی اریکه عدل مطرح کنید.

برای کم کردن اقساط مهریه چه باید کرد؟

برای کم کردن اقساط مهریه باید یک دادخواست اصولی و اساسی به دادگاه بدهید و بر اساس قانون تعدیل تقسیط مهریه را درخواست کنید.

چه موضوعی باعث کم کردن اقساط مهریه میشود؟

کم کردن اقساط مهریه به دنبال تغییر در وضعیت مالی شخص محکوم اتفاق می افتد. اگر وضعیت مالی او بدتر شود می تواند درخواست تعدیل بدهد.

کم کردن اقساط تا چه میزان ممکن است؟

این موضوع بستگی کامل به شرایط مالی فعلی شخص محکوم علیه دارد. اقساط باید به نحوی باشند که در معیشت او مشکلی بوجود نیاید و او توان پرداخت را داشته باشد.

چه زمانی می توان درخواست تعدیل اقساط مهریه را داد؟

قانون زمان خاصی برای این موضوع در نظر نگرفته است. حتی یک ماه بعد از صدور حکم اعسار شاید بتوان برای تعدیل اقساط دادخواست داد. این مساله بستگی به شرایط مالی شخص محکوم دارد.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟