منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

گواهینامه رانندگی در ترکیه و شرایط دریافت آن

گواهینامه رانندگی در ترکیه، گواهینامه رانندگی ترکیه، قوانین رانندگی در ترکیه، مزیت رانندگی در ترکیه، آموزش رانندگی در ترکیه
گواهینامه رانندگی در ترکیه، گواهینامه رانندگی ترکیه، قوانین رانندگی در ترکیه، مزیت رانندگی در ترکیه، آموزش رانندگی در ترکیه
برای گرفتن گواهینامه رانندگی ترکیه مدارک و مراحل لازمی وجود دارد که با تهیه و ارائه آنها می توانید موفق به دریافت این نوع گواهینامه در ترکیه شوید. اگر هم در حال حاضر گواهینامه رانندگی دارید و قصد مهاجرت به این کشور را دارید بدانید که تا 6 ماه می توانید با گواهینامه خود در این کشور رانندگی کرده اما بعد از گذشت 6 ماه باید گواهینامه خود را تبدیل به گواهینامه رانندگی ترکیه نمایید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

گرفتن گواهینامه رانندگی در ترکیه کار سختی نیست و حتی می توانید گواهینامه رانندگی که در کشور اصلی خود گرفته اید را تعویض و تبدیل به گواهینامه رانندگی ترکیه کنید. با توجه به توسعه صنعت توریست و افزایش مهاجرت به این کشور، بسیاری از خارجیان ترجیح می دهند برای گردشگری در ترکیه یا هر منظور دیگری از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده نمایند. با تکیه بر مشاوره های تخصصی با مشاوران و وکلای حقوقی مهاجرت و بررسی قوانین رانندگی در ترکیه، باید عنوان نمود که در حال حاضر بخاطر پاندمیک کووید 19 استفاده از وسیله نقلیه شخصی، و استفاده نکردن از وسایل نقلیه عمومی به عنوان مزیت رانندگی در ترکیه محسوب می شود. علاوه بر آن چنانچه اصلا گواهینامه رانندگی ندارید می توانید در مراکز و موسساتی که آموزش رانندگی در ترکیه دارند ثبت نام و در دوره های آموزش تئوری و عملی راهنمایی و رانندگی این کشور شرکت نمایید.

 

گواهینامه رانندگی در ترکیه

شرایط استفاده از گواهینامه رانندگی در ترکیه و یا اخذ گواهینامه رانندگی در این کشور و یا تبدیل آن به گواهینامه رانندگی ترک، موضوعی است که اهمیت و کاربرد فراوانی برای مهاجران دارد. شهروندان خارجی با گواهینامه رانندگی که از کشور اصلی خود گرفته، می توانند به مدت 6 ماه از تاریخ ورود خود به این کشور با همان گواهینامه قبلی خود رانندگی کنند.

بعبارتی اگر اکنون گواهینامه رانندگی داشته و قصد مهاجرت به ترکیه را نیز دارید، می توانید با گواهینامه رانندگی فعلی تان تا 6 ماه در این کشور رانندگی کنید. اما اگر برای مدت بیش از 6 ماه در این کشور قصد دارید اقامت داشته باشید، دیگر با گواهینامه رانندگی فعلی تان که از کشور خود گرفته اید، مجاز به رانندگی در این کشور نیستید.

که اگر اینکار را انجام دهید مشمول جریمه خواهید بود و علاوه بر آن چنانچه تصادفی رخ دهد، مشمول خدمات بیمه تصادف و ماشین در این کشور نخواهید بود. بعد از گذشت 6 ماه از ورودتان به این کشور، برای مجاز بودن به رانندگی در این کشور باید گواهینامه رانندگی قبلی خود را به گواهینامه رانندگی ترک تبدیل نمایید. در شرایط کرونا استفاده از وسیله نقلیه شخصی را جزو مزیت رانندگی در ترکیه بدانید.

 

گواهینامه رانندگی ترکیه

با اشاره بر سایت موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل برای آشنایی با انواع اقامت در این کشور، در خصوص دریافت گواهینامه رانندگی عنوان می شود که اگر بعد از اقامت 6 ماهه خود نیاز داشتید که مدت بیشتری در این کشور مانده و همچنان نیز مجاز به رانندگی باشید باید گواهینامه رانندگی قبلی را که از کشورتان گرفته بودید را به گواهینامه رانندگی ترکیه تبدیل نمایید.

بدین منظور ابتدا باید در سایت مربوط به اخذ گواهینامه رانندگی کشور ترکیه ( سایت راندوو، که خدمات آنلاین عمومی ترکیه را به مشتریان ارائه می دهد) ثبت نام نمایید و از طریق همین وب سایت باید وقتی را برای ارائه و ارسال مدارک لازم در اداره نفوس منطقه ای که در آن اقامت دارید، رزرو نمایید.

در جلسه ای که در این اداره خواهید داشت، حتی اگر گواهینامه بین المللی هم داشته باشید، آن را از شما گرفته و دیگر به شما عودت نمی دهند. همچنین با گرفتن شماره الو 199 در ترکیه، می توانید درخواست کارت اقامت ترکیه را نیز داشته باشید. الو 199 وب سایت مخصوص دارد و امور مختلفی از همین سایت قابل انجام و یا پیگیری می باشد.

 

تبدیل گواهینامه رانندگی در ترکیه

اتباع خارجی ترکیه از طریق سایت الو 199 می توانند وضعیت گواهینامه رانندگی خود را چک کنند، بدین معنا که اگر گواهینامه رانندگی شان گم شده باشد می توانند از این طریق اطلاع رسانی کرده و همچنین از اعتبار گواهینامه رانندگی خود نیز مطلع شوند. قابل ذکر اینکه ملیت 82 کشور دنیا می توانند گواهینامه رانندگی خود را با گذشت 6 ماه پس از ورود به ترکیه، تبدیل به گواهینامه رانندگی ترکیه نمایند. برخی از این کشورها عبارتند از:

  • ایران، اتریش، آذربایجان، بحرین، برزیل، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، دانمارک، استونی، گرجستان
  • ایتالیا، کویت، مجارستان، اندونزی، نروژ، مکزیکو، پاکستان، لهستان، اسپانیا، اوکراین، امارات
  • سوئیس، اروگوئه، ترکمنستان، پرو، قطر، شیلی، پرتغال، انگلیس، اسرائیل، سوئد، گرجستان
بیشتر بدانید!
چگونگی اخذ اقامت کشورهای حوزه خلیج فارس

دوستان، برای به موقع رفتن سرکارتان آیا هر روز از وسیله نقلیه عمومی مانند اتوبوس یا تاکسی استفاده می کنید و یا با اتومبیل شخصی تان به اداره می روید؟ آیا با ثبت شرکت در ترکیه کارفرمای خود هستید و یا در استخدام  شرکت دیگری هستید، با قوانین رانندگی در ترکیه چقدر آشنا هستید و آیا گواهینامه رانندگی ترکیه دارید؟

قوانین رانندگی در ترکیه

قوانین رانندگی در ترکیه

شرایط و قوانین رانندگی در ترکیه برای هر ماشین و اتومبیل شرایط سنی متفاوتی دارد، بدین نحو که برای رانندگی کردن با مینی بوس باید 18 سال داشته باشید اما حداقل سن مجاز برای رانندگی با موتورسیکلت 17 است. همچنین هنگام رانندگی باید همه گواهینامه های لازم را همراه خود داشته باشید مانند: گواهینامه رانندگی، گواهینامه یا سند خود ماشین یا موتور، و بیمه نامه ترافیک.

علاوه بر آن مزیت رانندگی در ترکیه برای خارجیانی که به عنوان توریست وارد کشور ترکیه می شوند تا 180 روز می توانند از گواهینامه رانندگی خودشان که در کشور اصلی شان دریافت کردند، برای رانندگی در این کشور استفاده نمایند. همچنین اگر در گواهینامه رانندگی تبعه خارجی، عکسی وجود نداشته باشد، باید گواهینامه رانندگی خود را عکس دار نماید. که این موضوع برای دارندگان گواهینامه های رانندگی بین المللی نیز صدق می کند. 

علاوه بر آن برای قوانین رانندگی و دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه، باید گواهینامه اولیه خود را که در کشور خودتان گرفته اید را به زبان ترکی استانبولی ترجمه رسمی نمایید و این ترجمه رسمی گواهینامه باید در یک دفتر اسناد رسمی گواهی و تایید شود. افزون بر آن باید اشاره شود که دارندگان گواهینامه رانندگی از دیگر کشورها، برای تبدیل گواهینامه خود به گواهینامه رانندگی ترکیه، نیازی به امتحان دادن مجدد برای قبولی در آزمون رانندگی ترکیه ندارند.

 

مدارک برای اخذ گواهینامه رانندگی ترکیه

همانطور که گفته شد اتباع خارجی دارنده گواهینامه رانندگی، برای گرفتن گواهینامه رانندگی ترک، نیازی به شرکت در آزمون مجدد قوانین راهنمایی و رانندگی این کشور ندارند، اما در عوض برای تبدیل و تعویض گواهینامه رانندگی خود، باید این مدارک را آنلاین از طریق سایت راندوو ارسال نمایند.

اگر همه مدارک لازم، کامل و دقیق ارائه شوند و مراحل درخواست گواهینامه نیز به درستی انجام و تکمیل گردد، گواهینامه رانندگی جدید طی 15 روز کاری توسط پست به آدرس سکونت تان در کشور ترکیه ارسال می گردد. لذا در ارسال دقیق مدارک یا هر سند مرتبطی جهت دریافت گواهینامه رانندگی کوشا باشید.

  • کپی اصلی و رنگی گواهینامه رانندگی اولیه ( در کشور اصلی خود)
  • ترجمه رسمی گواهینامه رانندگی در سفارت یا  ترجمه تایید شده در دفترخانه اسناد رسمی ترکیه.که البته با تایید مدارک توسط وکیل بین الملل، هر نوع سند و مدرکی اعتبار صد چندانی در کشورهای خارجی خواهد داشت.
  • ارائه کارت شناسایی ( ID کارت)
  • گزارش سلامت راننده
  •  گزارش مکتوب از گروه خونی راننده
  • ارائه گواهی دوره آموزش رانندگی در کشور اصلی خود، و ترجمه رسمی اسناد و تاییدیه های دوره آموزشی آن
  • یک عکس بیومتریک
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه راننده
بیشتر بدانید!
انواع بیمه درمانی در آلمان

دوستان، آیا به غیر از دریافت گواهینامه رانندگی در این کشور، به فکر اخذ گواهینامه دیگری هستید؟ اگر اهداف دیگری در این کشور مانند ثبت اختراع دارید، مقاله ای تحت عنوان وکیل ثبت اختراع و اخذ گواهینامه اختراع تنظیم و گردآوری شده که شاید با مطالعه آن جرقه ای در ذهنتان برای اختراع کالایی جدید یا خدماتی نوین زده شود.

 

شرایط لازم برای دریافت اولین گواهینامه رانندگی در ترکیه

آیا برای بازدید از ملک در ترکیه جهت خرید و سرمایه گذاری ملکی با ماشین خودتان می روید؟ توجه داشته باشید که چنانچه اصلا گواهینامه رانندگی حتی در کشور اصلی خود نداشته و برای اولین بار است که میخواهید در ترکیه گواهینامه رانندگی بگیرید باید در دوره آموزشی رانندگی این کشور شرکت کرده و با موفقیت آموزش های این دوره را پشت سر بگذارید.  مراحل این دوره های آموزشی عبارتند از:

  • آموزش های امور ترافیکی و وسایل نقلیه موتوری
  • 12 ساعت آموزش عملی رانندگی
  • آزمون گواهینامه رانندگی
  • تست رانندگی

درباره آزمون گواهینامه رانندگی میتوان گفت، متقاضی باید آموزش های اولیه و ابتدایی را درخصوص امور ترافیکی و رانندگی با وسایل نقلیه موتوری را پشت سر گذاشته و در آزمون این دوره نیز شرکت نماید و حداقل 70 امتیاز به منظور قبول شدن در این آزمون را کسب نماید. همچنین تست رانندگی یک آزمون کتبی است که سوالاتی در رابطه با مهارتهای داوطلب دریافت گواهینامه پرسیده می شود و حداقل هم 15 دقیقه وقت می برد.

مزیت رانندگی در ترکیه

مزیت رانندگی در ترکیه

در مهاجرت به ترکیه با توجه به پاندمیک کووید 19 و ریسک استفاده از وسایل نقلیه عمومی در این شرایط، استفاده از وسیله نقلیه شخصی به عنوان مزیت رانندگی در ترکیه اهمیت بیشتری پیدا می کند بخصوص برای مهاجران. یکی از مهمترین مزیت های رانندگی در حال حاضر در این کشور این است که با رعایت بهتر و بیشتر اصول بهداشتی در برابر پاندمیک با استفاده از وسیله نقلیه شخصی تان مصون تر خواهید بود.

اما از طرفی هم اگر گواهینامه رانندگی معتبر نداشته باشید مبلغ 500 لیر جریمه خواهید شد و در همین رابطه موضوع بیمه ماشین هم در اولویت قرار می گیرد. زیرا اگر خدایی نکرده تصادفی داشته باشید، علاوه بر اینکه باید خودتان خسارات وارده به ماشین را پرداخت کنید همچنین اگر با فردی تصادف کرده و آسیب جدی به ایشان وارد کرده باشید،مسئول پرداخت هزینه های درمان وی خواهید بود.

حتی اگر تصادف شما منجر به فوت فردی شود، شما در برابر خانواده وی مسئول بوده و بایستی جبران این فقدان را به صورت وجه (یا همان دیه در فرهنگ خودمان ) پرداخت نمایید. لذا برای پیشگیری از این اتفاقات ناگوار بهتر است که از کلاسهای آموزشی راهنمایی و رانندگی در این کشور استفاده نموده و علاوه برآن باید اتومبیل خود را نیز تحت پوشش بیمه های مخصوص ماشین قرار دهید.

فرهنگ رانندگی در ترکیه

یکی از نکاتی که می توان به عنوان یک امتیاز یا مزیت رانندگی در ترکیه از آن نام برد اینکه نرخ عوارض در بزرگراه های ترکیه از همه عوارض بزرگراه های کشورهای اروپایی کمتر و ارزان تر است. همچنین رعایت نکردن مواردی مانند نبستن کمربند ایمنی و نشاندن کودکان در صندلی جلوی ماشین طبق قوانین رانندگی این کشور مشمول جریمه خواهند بود.

موضوعی دیگر که می شود به عنوان نکته مثبت و مزیت رانندگی در ترکیه بدان اشاره داشت اینکه فرهنگ رانندگی در این کشور مبنی بر رانندگی بدون عجله و شتاب می باشد، و راننده ای که بدون عجله و با رعایت قوانین راهنمایی رانندگی در خیابانها و جاده های شهری و روستایی رانندگی کند، مطمئنا کنترل بیشتری در حفظ جان خود و وسیله نقلیه خود خواهد داشت.

بیشتر بدانید!
مدت ماندن در پرتغال در هر روش مهاجرتی

 

آموزش رانندگی در ترکیه

آموزش رانندگی در ترکیه شامل دوره تئوری و دوره عملی می باشد، که هر دو دوره در یک موسسه و یا آموزشگاه برگزار می شود. کلاسهای آموزش تئوری قوانین راهنمایی و رانندگی در ترکیه 30 ساعت بوده که قبل از شرکت در آزمون عملی، باید این 30 ساعت آموزش را با موفقیت تکمیل کنید.

12 ساعت آموزش این دوره، شامل آموزش محیطی و امور ترافیکی است و 8 ساعت دیگر هم آموزش های اولیه و ابتدایی، 6 ساعت آموزش درباره مکانیک و تعمیرات ماشین و 6 ساعت هم آموزش قوانین و فرهنگ ترافیکی می باشد. ساعات کلاسهای آموزشی در آموزشگاه ها متفاوت است که البته مدرسان این دوره طبق شرایط جاده و اتوبان های این کشور نکات مفیدی را نیز آموزش می دهند.

به شرکت کنندگان این دوره کتابچه آموزشی داده می شود علاوه بر آن درس و آموزش این دوره از طریق آنلاین نیز در وب سایت مخصوصی به اشتراک گذاشته می شود. این وب سایت معمولا چند زبانه است و نکات آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به زبانهای گوناگونی در این سایت قابل مشاهده هستند از جمله زبانهای انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی، چینی و زبان عربی. علاوه بر آن برای پرداخت هزینه های کلاسهای آموزشی رانندگی بهتر است که یک حساب بانکی در ترکیه داشته باشید.

آزمون رانندگی در ترکیه

بعد از تکمیل دوره آموزش تئوری برای شرکت در آزمون باید اینترنتی در وب سایت آموزشگاه ثبت نام کنید که این آزمون همزمان با دیگر مراکز و آموزشگاه های رانندگی برگزار می شود بعبارتی آین آزمون سراسری است. آزمون تئوری 50 تا سوال دارد. 12 سوال از آموزش اولیه ، 23 سوال قوانین ترافیکی، 9 سوال درباره تعمیرات و نکات فنی ماشین، و 6 سوال درباره فرهنگ ترافیکی و عبور و مرور می باشد.

هر سوال دو نمره و امتیاز دارد و برای قبولی در این آزمون باید حداقل به 35 سوال آنهم به درستی پاسخ دهید. بعد از قبولی در آزمون تئوری راهنمایی رانندگی ترکیه، 12 ساعت آموزش عملی رانندگی در آموزشگاه خواهید داشت. اما اگر تجربه قبلی از رانندگی عملی داشته باشید، شرکت در این دوره برایتان اختیاری خواهد بود.

توجه به نکاتی مانند پارک دوبل، ترمز سریع کشیدن، و استارت زدن و روشن کردن ماشین از موارد اصلی آموزش در دوره عملی رانندگی می باشد. اگر در همان روز آزمون قبول شوید، گواهینامه موقت برایتان صادر می شود و باید صبر کنید تا گواهینامه رانندگی دائم را به آدرس ایمیلتان ارسال نمایند. اگر هم در آزمون قبول نشوید مجازید که تا سه بار مجدد امتحان بدهید.

 

پروسه دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

برای گرفتن گواهینامه رانندگی ترکیه مدارک و مراحل لازمی وجود دارد که با تهیه و ارائه آنها می توانید موفق به دریافت این نوع گواهینامه در ترکیه شوید. اگر هم در حال حاضر گواهینامه رانندگی دارید و قصد مهاجرت به این کشور را دارید بدانید که تا 6 ماه می توانید با گواهینامه خود در این کشور رانندگی کرده اما بعد از گذشت 6 ماه باید گواهینامه خود را تبدیل به گواهینامه رانندگی ترکیه نمایید.

 

با انتخاب یکی از این روشها، گفتگوی آنلاین یا مشاوره حضوری با مشاوران و متخصصان مهاجرت به ترکیه در خصوص شرایط و قوانین اخذ گواهینامه راهنمایی و رانندگی در این کشور به عنوان یک تبعه خارجی، جزئیات بیشتر و کامل تری را خواهید داشت. 

 

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟