منو

موسسه حقوقی اریکه عدل
ثبت شرکت در لبنان، ثبت شرکت لبنان

خدمات جامع ثبت مالکیت فکری و معنوی در لبنان

ثبت مالکیت فکری در لبنان

 

اولین قانون ثبت مالکیت فکری در لبنان به سال ۱۹۲۴ بر می گردد. قانونی طبق شماره ۷۵/۹۹ موضوع ثبت مالکیت معنوی در لبنان امروزه در لبنان را تنظیم و مدیریت می نماید. کشور لبنان چندین قرارداد و معاهده بین المللی را در رابطه با ثبت برند در لبنان امضا نموده ، این کشور از حقوق مالکیت معنوی در بالاترین سطح حمایت می کند.

 

حقوق مالکیت معنوی چیست و چگونه حمایت می شوند؟

 
  • علائم تجاری ( برند)
  • ثبت اختراعات
  • کپی رایت

علامت تجاری (برند)

 

علامت تجاری یک واحد نامگذاری است که شامل نام، برچسب، طرح و بطور کلی هر علامتی که کالای خاص شما را با دیگر تولیدات و کالا ها ی بازرگانی و یا صنعتی متمایز می سازد، می باشد.  هر شخص حقیقی و یا حقوقی می تواند علامت تجاری برای خود ثبت کند و هیچ تفاوتی بین درخواست کننده از لبنان و یا درخواست کننده از خارج لبنان وجود ندارد.

بدین مفهوم خارجیان هم می توانند در لبنان درخواست ثبت برند بدهند. ولی خارجیانی که درخواست ثبت برند در لبنان را دارند ، لازم است که یک نماینده محلی را تعیین نموده تا کلیه تشریفات ثبت برند را انجام  و گواهی ثبت برند را دریافت نماید. ثبت علامت تجاری و برند برای ۱۵ سال قابل تمدید میباشد، همچنین یک دوره ۱۵ ساله دیگر نیز برای تمدید وجود دارد.

چگونه از یک مارک تجاری حمایت می شود؟

 
  • در اصل یک علامت تجاری از طریق ثبت در دفتر ثبت مالکیت معنوی در وزارت اقتصاد حمایت و محافظت می شود. با ثبت علامت تجاری در این دفتر، با هر شخص خاطی که علامت تجاری ثبت شده را جعل نماید ، اقدام کیفری انجام می شود.
  • دفتر ثبت مالکیت معنوی در وزارت اقتصاد هنگام ثبت علامت تجاری، محتوای علامت تجاری را چک می کند تا تشابهی با دیگر علائم ثبت شده عمومی نداشته باشد.

 

ممکن است فردی به دلیل رقابت، با ثبت علامت تجاری شما مخالفت داشته باشد و به همین خاطر به دادگاهها ذیصلاح دادخواست بفرستد. همچنین گمرک لبنان می تواند در رابطه با حمایت از علامت تجاری و برند ، ما را از طریق بازرسی مبدا کالاهای وارداتی کمک نماید

 

و اطلاعات لازم را به ما ارائه دهد. ارتباط و هماهنگی گمرک لبنان و دفتر ثبت مالکیت معنوی می تواند در حمایت از برند ما و یا ممانعت از بروز هر تخلفی در رابطه با علامت تجاری ثبت شده به ما کمک کند.

نقض علائم تجاری توسط دادگاهها مورد بررسی قرار می گیرد ، چنانچه این تخلف مغایر با افکار عمومی بوده و باعث سردرگمی مصرف کننده شود، دادگاه آن را در نظر می گیرد. علائم تجاری می تواند از یک لوگو و یا یک طرح تعیین و همچنین تحت دسته بندی و رده های گوناگونی به ثبت برسد. نیازی به بیان این مطلب نیست که علائم تجاری می توانند در بیش از یک رده  طبقه بندی شده محافظت و حمایت شوند.

 

ثبت اختراعات

 

در تاریخ ۷ ماه  آگوست سال ۲۰۰۰ مجلس لبنان قانونی را برای حمایت از حق ثبت اختراع وضع و تصویب نمود. بر اساس قانون و کنوانسیون های بین المللی ، یک اختراع انجام شده می تواند تحت این شرایط مورد تایید قرار گیرد:

  • یک اختراع جدید باشد نه طبق و یا شبیه اختراعات موجود فعلی .
  • مبتکرانه باشد.
  • آن اختراع قابل استفاده در صنایع باشد.

مالک حق ثبت اختراع کیست؟

 

فرد مخترع مالک حق ثبت اختراع می باشد ولی اگر بیش از یک نفر در انجام یک اختراع شرکت نموده باشند، حق ثبت اختراع بطور مساوی بین این دو نفر تقسیم می گردد مگر اینکه در یک توافق نامه جداگانه ای به توافق برسند که حق ثبت اختراع متعلق به یک نفر خواهد بود. ممکن است افراد دیگری بطور مستقل مبادرت به تولید اختراع مشابه بپردازند، ولی اولین نفری که درخواست ثبت بدهد مالک حق ثبت اختراع خواهد شد.

شرایط دریافت حق ثبت اختراع چیست؟

 

یک درخواست باید به وزارت اقتصاد و تجارت ارائه گردد ، این درخواست باید شامل موارد ذیل باشد:

  • توضیحاتی در مورداختراع ، مشروط بر اینکه  اختراع انجام شده مغایر با سیاست های عمومی و یا عرف نباشد.
  • جدیدیت و صحت توضیحات در  بخش های مربوط به اختراع ، که نشان دهد این اختراع کاملا جدید می باشد، تا بتواند مورد حمایت قرار گیرد.

 

نتیجه تصمیم اتخاذ شده توسط وزیر اقتصاد، قابل بازخواست وتجدیدنظر در دادگاه بیروت می باشد.  دفتر ثبت مالکیت معنوی می تواند طی ۶۰ روز از مشخص شدن نتیجه تصمیم وزیر، به صدور حق ثبت اختراع اقدام نماید. مدت اولیه اعتبار حق ثبت اختراع ۲۰ سال می باشد.

کپی رایت

 

یک قانون جدید و مدرن حق کپی رایت در سوم ماه آوریل ۱۹۹۹ توسط مجلس لبنان تصویب و در ۶ ژوئن ۱۹۹۹ به اجرا درآمد. حمایت از حق کپی رایت شامل بسیاری از آثار و اختراعات می شود، مانند آثار ادبی و هنری، در حد وسیعی  نرم افزارهای کامپیوتری، فیلم و ویدئو و آثار بسیار دیگر مورد حمایت حق کپی رایت قرار می گیرند. در صورت نقض و تخلف در باره این آثار، جرائم کیفری اعمال و جریمه های مدنی شامل حال متخلف می شود، با این اقدامات نشان داده می شود که قانونا از حق کپی رایت حمایت می گردد.

ثبت مالکیت فکری در لبنان
ثبت مالکیت فکری در لبنان
ثبت مالکیت فکری در لبنان

توجه!

متاسفانه در حال حاضر امکان ارائه این سرویس برای دارندگان پاسپورت ایرانی وجود ندارد.

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...