منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

مهاجرت از طریق استارتاپ در 7 مرحله

مهاجرت از طریق استارتاپ, مهاجرت با استارتاپ
مهاجرت از طریق استارتاپ, مهاجرت با استارتاپ
مهاجرت از طریق استارتاپ همیشه یک تیر و دو نشان است و هم به شما اقامت می دهد و هم فرصت راه اندازی یک کسب و کار موفق و ایجاد کانال درآمد ارزی بعد از مهاجرت. در این مقاله با همه مراحل مهاجرت با استارتاپ آشنا شوید و شرایط و الزامات مهم را بدانید.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

یکی از بهترین روشهایی که برای مهاجرت در دسترس مدیران و صاحبان کسب و کار است، ارائه یک ایده جدید و راه اندازی یک استارتاپ در کشور مقصد است. در این مقاله قصد داریم شرایط و الزامات مهاجرت از طریق استارتاپ را مورد بررسی قرار دهیم و شما را به طور کلی با مراحل مختلف راه اندازی یک استارتاپ در کشورهای مهاجر پذیر و سپس دریافت اقامت آشنا کنیم.

در اریکه عدل ما ایده های بسیاری را از آغاز تا انجام در پروسه مهاجرت از طریق استارتاپ در کشور های مختلف همراهی کرده ایم و اکنون از موفقیت روز افزون آنها لذت می بریم. خوشحال میشویم در خصوص ایده های شما هم بیشتر بدانیم.

قبل از اینکه وارد بحث شویم ابتدا مفهوم استارتاپ را باید بدانیم.

استارتاپ چیست؟

برای اینکه بتوانید مهاجرت از طریق استارتاپ را بهتر درک کنید باید با مفهوم استارتاپ در درجه اول آشنا شوید. استارتاپ یک شرکت کوچک و نوپا است که توسط یک تیم کوچک با هدف ارائه محصولات و خدمات نوآورانه با استفاده از فناوری های جدید تشکیل میشود. استارتاپ‌ها معمولاً در صنایع پیشرفته مانند فناوری اطلاعات، داروسازی، رباتیک، خدمات اینترنتی و هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های برجسته استارتاپ‌ها، نوآوری و ایده‌های جدیدی است که برای حل مشکلات و رفع نیازها به کار می‌برند. آن‌ها عموماً به دنبال راهکارهای بهتر و ایده‌های خلاقانه برای بهبود خدمات و محصولات موجود در بازار هستند. بهره‌گیری از فناوری و تکنولوژی در راستای ایجاد تغییر و تحول در صنایع مختلف از جمله اهداف استارتاپ‌ها است.

سوال داری؟ نظر بقیه رو می خوای؟

سوال و جواب با متخصص ها و کسایی که توی موضوعی که باهاش در چالشی صاحب تجربه هستن. تازه میتونی نظرسنجی راه بندازی تا بقیه توی تصمیم گیری بهت کمک کنن!

مهاجرت از طریق استارتاپ چگونه اتفاق می افتد؟

وقتی یک ایده نو آورانه و جذاب بوجود می آید اغلب کشورهای توسعه یافته به دنبال جذب آن ایده و صاحبان آن هستند. آنها میخواهند این افراد را به کشور خود بیاورند تا میزبان یک شرکت و کسب و کار موفق در آینده باشند. اینجاست که مهاجرت از طریق استارتاپ اتفاق می افتد.

کشور میزبان از پتانسیل ایجاد یک استارتاپ چند میلیون دلاری آینده بهره مند میشود و در مقابل آن صاحبان استارتاپ و ایده نیز در یک نظام اقتصادی با ثبات که حمایت های گسترده ای هم از استارتاپ آنها میکند ، مشغول به فعالیت می شوند.

مهاجرت از طریق استارتاپ در واقع یک معامله برد برد هم برای کشور میزبان و هم برای صاحبان ایده است. هر دو مزایای فوق العاده ای بدست می آروند که قطعا ارزش آنچه که در این مسیر خرج میکنند را خواهد داشت.

اکنون که میدانیم استارتاپ چیست و مهاجرت از طریق استارتاپ چرا اتفاق می افتد باید به سراغ مراحل مهاجرت از طریق استارتاپ برویم. برای این مراحل تقریبا در همه کشورها یک استاندارد عمومی وجود دارد و تقریبا نقاط اشتراک زیادی هست. البته پروسه و رویه نیز در برخی از کشورها با کمی تفاوت اجرا می شود که در هر صورت کلیات مراحل مهاجرت با استارتاپ را تغییر نمی دهد.

مراحل مهاجرت از طریق استارتاپ
مهاجرت از طریق استارتاپ چه مراحلی دارد

مراحل مهاجرت از طریق استارتاپ

همانطور که گفتیم مراحل مهاجرت از طریق استارتاپ می تواند در همه کشورها از یک استاندارد مشخص پیروی کند. این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. ارائه یک ایده خلاقانه
  2. تهیه و تدوین Business Plan و سایر اسناد کسب و کار
  3. ارائه نمونه کار اولیه MVP
  4. انتخاب کشور مورد نظر برای میزبانی استارتاپ
  5. مذاکره با تسهیل گر ها و انکوباتور ها و اخذ پذیرش یکی از آنها
  6. اقدام برای ویزا و مهاجرت از طریق استارتاپ
  7. راه اندازی استارتاپ و شروع به کار در کشور مقصد

ترتیبی که در بالا آورده شده شاید با سایر منابعی که دیده اید متفاوت باشد اما اجرای مراحل به این شکل طبق تجربه ما به عنوان وکیل مهاجرت استارتاپی بهترین نتیجه ها را به همراه خواهد داشت. در ادامه هر کدام از این مراحل را به اختصار بررسی میکنیم.

بیشتر بدانید!
درخواست مجوز اسپانسری انگلیس چه مراحلی دارد؟

 

ارائه یک ایده خلاقانه استارتاپی

اولین و در حقیقت مهم ترین مرحله مهاجرت از طریق استارتاپ این است که یک ایده خلاقانه و استارتاپی در سر داشته باشیم. چرا این مرحله مهم ترین گام است؟ ساده است! چون تمام مراحل بعدی حول محور همین مرحله شکل خواهد گرفت و ما بر اساس همین ایده است که جلو خواهیم رفت.

اینجا یک نکته مهم هست که باید به آن اشاره کنیم. دقت داشته باشید که ارائه ایده خلاقانه در استارتاپ به معنای اختراع کردن یک چیز جدید نیست! این تصور اشتباهی است که خیلی ها دارند و این موضوع آنها را از ادامه مسیر باز می دارد.

همه ایده هایی که شما در سالهای اخیر در دنیا شاهد رشد و توسعه آنها بوده اید بر اساس چیزهایی شکل گرفته اند که از قبل وجود داشته اند. به طور مثال قبل از اینستاگرام شبکه های اجتماعی دیگری مثل فیس بوک وجود داشت که مردم میتوانستند عکس ها و ویدئو های خود را با دوستانشان به اشتراک بگذارند و اتفاقا لایک و کامنت گذاشتن و اشتراک گذاری هم از قبل وجود بود! پس چه چیزی باعث شد که اینستاگرام به یک ایده میلیارد دلاری تبدیل شود؟

ایده ای که شما در مسیر مهاجرت از طریق استارتاپ ارائه میدهید کافی است که بر پایه فناوری مدرن پاسخی برای نیازهای جامعه امروز پیدا کند و گرهی از کار مردم بگشاید. این ایده اگر بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی جوامع را به خود درگیر کند خیلی هم وضعیت بهتری خواهد داشت.

 

تهیه و تدوین Business Plan و سایر اسناد کسب و کار

بعد از اینکه ایده خلاقانه در مسیر مهاجرت از طریق استارتاپ شکل گرفت و البته با معیارهای معمول محک زده شد، نوبت آن میرسد که Business Plan یا همان طرح کسب و کار برای آن تدوین شود.

بیزینس پلن در حقیقت یک سند مکتوب و مفصل است که شرح می دهد شما چگونه قرار است ایده خود را در کشور میزبان تجاری سازی کنید. منظور از تجاری سازی این است که ایده قرار است چطور به بازار معرفی شود و بعد از این معرفی عملکردش چگونه خواهد بود.

در کنار بیزینس پلن ما اسناد دیگری هم داریم که در زیر آماده است:

  • سند Pitch Deck که در حقیقت خلاصه ای از بیزینس پلن ماست
  • سند Financial studies که مربوط به پیش بینی ها و امورات مربوط به مسائل مالی کسب و کار است.
  • سند Feasibility studies که درباره امکان سنجی اجرای کسب و کار ما خواهد بود.

تدوین بیزنیس پلن هم یکی از مهم ترین مراحل مهاجرت از طریق استارتاپ است چرا که علاوه بر اینکه به ایده ما نظم می دهد و جدیت ما را اثبات میکند ، بسیاری از نقاط ناشناخته ذهن خود ما را هم بر طرف می کند و باعث اعتماد به نفس ما در ادامه مسیر می شود.

ارائه نمونه کار اولیه یا MVP
نمونه کار اولیه در مهاجرت با استارتاپ

ارائه نمونه کار اولیه یا MVP

مرحله مهم بعدی در مهاجرت از طریق استارتاپ طراحی یک MVP یا همان نمونه اولیه محصول ماست. نمونه کار اولیه یا Minimum viable product نسخه ای از محصول است که حاوی ویژگی های اولیه کسب و کار ماست و این امکان را فراهم می آورد که اولین مشتریان ما از آن استفاده کنند و انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارند.

نسخه MVP در حقیقت به ما کمک میکند که نقاط ضعف و قوت ایده خود را بهتر بشناسیم و بتوانیم با سرعت بیشتری فازهای عملیاتی و اجرایی کسب و کار را اجرایی کنیم. از اشتباهات گذشته درس بگیریم و محصولمان را بیش از پیش برای بازار جهانی آماده کنیم.

بیشتر بدانید!
چگونگی پیدا کردن شغل برای مهاجرت به هلند

 

انتخاب کشور مورد نظر برای میزبانی استارتاپ

خیلی ها در پروسه مهاجرت با استارتاپ همان ابتدا به سراغ انتخاب کشور میزبان می روند و این موضوع باعث می شود که از مراحل مهم قبلی جا بمانند و در آنها عملکرد خوبی نداشته باشند.

زمانی که ما یک ایده خلاقانه و جذاب جهانی داشته باشیم و اسناد مربوط به آن را با دقت تهیه کنیم و حداقل یک تست اولیه MVP را هم اجرا کرده باشیم ، انتخاب های ما برای کشور میزبان تا حدی گسترده می شود که حتی باورمان هم نمی شود.

یک ایده طلایی با اسناد کامل و نمونه کار اولیه در همه کشورهای مهاجر پذیر قابلیت اجرا دارد و ما با صرف زمان روی ایده و اسناد مربوط به آن نه تنها زمان را از دست نمی دهیم بلکه آمادگی و اعتماد به نفس بسیار بالایی نصیب ما خواهد شد و آن زمان می توانیم با دقت و بدون استرس کشور مقصد را برای مهاجرت از طریق استارتاپ انتخاب کنیم.

البته ناگفته نماند که برخی ایده ها جهانی نیستند و فقط برای منطقه یا کشور خاصی ارائه می شوند. در این مورد شاید لازم باشد که ترتیب مراحل را کمی جابجا کنیم و تمرکز بیشتر بر مطالعات اولیه و منطقه ای داشته باشیم. در هر صورت تجربه ثابت کرده است که ایده های جهانی آینده بسیار بهتری از ایده های منطقه ای دارند.

ارزیابی مهاجرت ؟ به همین راحتی!

فرمهای ارزیابی مهاجرت هوشمند رو بر اساس سالها تجربه در برنامه های مهاجرتی کشورهای مختلف تهیه کردیم. ارزیابی شو و در لحظه هم نتیجه رو ببین! در کنار اینا پنل سام اریکه عدل امکانات فوق العاده دیگه هم داره که فقط خودت باید تجربه کنی!

مذاکره با تسهیل گر ها و انکوباتور ها و اخذ پذیرش یکی از آنها

یکی از مراحل ضروری برای مهاجرت با استارتاپ ، برخوردار بودن از حمایت رسمی در کشور مقصد است. زمانی که ما کشور میزبان را برای مهاجرت از طریق استارتاپ انتخاب کردیم ، باید در آن کشور یک تسهیل گر یا انکوباتور تایید شده پیدا کنیم که حامی کسب و کار ما در پروسه درخواست ویزا و بعد از آن باشد.

کار این تسهیل گر این است که ایده و جزئیات استارتاپ شما را بررسی می کند و در صورتیکه همه شرایط یک استارتاپ را موجود ببیند شما را برای حمایت می پذیرد. این تسهیل گر ها در حقیقت به نوعی نماینده رسمی اداره ثبت شرکتها و اداره مهاجرت این کشورها هستند و پذیرش استارتاپ شما توسط آنها یک موفقیت بزرگ است.

البته بخاطر داشته باشید که این پذیرش و حمایت به معنای سرمایه گذاری و تامین هزینه ها نیست. این تسهیل گر ها در اغلب کشورها بیشتر نقش مربی کسب و کار را دارند و امکاناتی در اختیار شما قرار می دهند که بتوانید در استارتاپ خود زودتر پیشرفت کنید.

نامه پذیرش تسهیل گر در واقع یکی از مدارک ضروری شما برای درخواست ویزا است. در بسیاری از کشورها بدون این پذیرش نمی توان برای ویزا اقدام کرد و اگر هم اقدامی صورت پذیرد جز ریجکتی نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

 

اقدام برای ویزا و مهاجرت از طریق استارتاپ

مرحله بعدی که ممکن است برای خیلی ها استرس آور باشد اقدام برای ویزای استارتاپ در کشور مقصد است. استرس این مرحله گاهی به دلیل منتظر ماندن برای نتیجه ادارات مهاجرت است و گاهی به دلیل اطمینان نداشتن نسبت به خود استارتاپ و جزئیات آن.

دوره انتظار برای پاسخ اداره مهاجرت در ویزای استارتاپ بستگی به کشوری که برای آن اقدام می کنید ، ممکن است بین 3 تا 12 ماه و حتی بیشتر به طور بیانجامد و این انتظار برای خیلی ها ممکن است سخت و طاقت فرسا باشد. البته هر چقدر که شما در مراحل قبلی حساب شده تر عمل کرده باشید و پیش زمینه برجسته تری را فراهم کرده باشید این دوره انتظار میتواند آسان تر شود.

بیشتر بدانید!
انواع ویزای یونان و مدارک برای دریافت ویزا

اقدام برای ویزای استارتاپ معمولا با جمع آوری اسناد هویتی ، تمکن مالی ، سوابق و رزومه کاری و اسناد کسب و کار همراه است. در کنار مدارک مربوطه باید فرمهای مهاجرتی نیز با دقت و به شکل صحیحی تکمیل شوند و هزینه های ویزا نیز پرداخت شود. استفاده از خدمات یک وکیل متخصص در این مرحله میتواند کمک بزرگی باشد و شما می توانید از خدمات اریکه عدل استفاده کنید.

راه اندازی استارتاپ برای مهاجرت
راه اندازی استارتاپ و شروع به کار

راه اندازی استارتاپ و شروع به کار در کشور مقصد

تبریک می گوییم! اکنون که ویزای استارتاپ شما درآمده است ، باید جشن بگیرید اما باید حواستان باشد که این جشن زیادی هم طولانی نشود! چون کار زیاد داریم! باید حواستان باشد که ویزای استارتاپ معمولا یک ویزای موقت یک ساله است و شما در این مدت باید اقدامات مثبتی در زمینه استارتاپ خود انجام بدهید و تا می توانید برای پیشرفت آن تلاش کنید.

بنابراین خودتان را برای کار و تلاش آماده کنید و با دست و ذهن پر به کشور میزبان سفر کنید. موفقیت شما در این کسب و کار یک تیر و دو نشان است. هم در مهاجرت از طریق استارتاپ موفق خواهید بود و هم اینکه یک بیزینس موفق و پر درآمد در یک کشور توسعه یافته راه انداخته اید پس آن را جدی بگیرید.

نتیجه گیری

مهاجرت از طریق استارتاپ میتواند یکی از بهترین روشهای مهاجرتی باشد اگر مراحل هفت گانه این مقاله به خوبی رعایت شوند.  مهاجرت با استارتاپ همیشه یک تیر و دو نشان است و هم به شما اقامت می دهد و هم اینکه از همان ابتدا می تواند منبع خوبی برای درآمد ارزی بعد از مهاجرت باشد.

شما میتوانید برای صفر تا صد مراحل مهاجرت از طریق استارتاپ به تجربه طولانی مدت وکلای اریکه عدل در حوزه حقوق مهاجرت و استارتاپ ها تکیه کنید و با اعتماد به نفس و شانس موفقیت بسیار بالاتر به پروسه مهاجرت با استارتاپ وارد شوید. ما ایده های بسیاری را از آغاز تا انجام در اروپا ، کانادا ، استرالیا و … همراهی کرده ایم و اکنون از موفقیت روز افزون آنها لذت می بریم.

سوال و جواب ها

آیا مهاجرت از طریق استارتاپ نیاز به سرمایه اولیه دارد؟

سرمایه اولیه در استارتاپ ها تا حد زیادی بستگی به کشور میزبان دارد با این وجود در اغلب ویزای های استارتاپ نیازی به ثبت سرمایه مشخص در شرکت وجود ندارد و ایده است که اهمیت بیشتری دارد.

آیا خودم می توانم بیزینس پلن را بنویسم؟

بله قطعا چرا که نه ، فقط باید کلیه شرایط و الزامات یک بیزینس پلن استاندارد و همه جانبه را رعایت کنید و یک بیزنیس پلن بدون ایراد ارائه دهید.

مهاجرت با استارتاپ چقدر زمان می برد؟

پاسخ این سوال هم بستگی کامل به کشور میزبان استارتاپ و روند رسیدگی به ویزا ها و اقامتها در آن کشور دارد. این مدت زمان ممکن است بین 3 ماه تا 12 ماه و بیشتر هم به طول بیانجامد.

آیا در مهاجرت با استارتاپ حتما سرمایه گذار پیدا می کنم؟

خیر ، مهاجرت از طریق استارتاپ به این معنا نیست که شما بلافاصله بعد از ورود به کشور میزبان سرمایه گذار داشته باشید. باید با تلاش و پشتکار و کار کردن روی ایده سرمایه گذاران را به سوی خود جذب کنید.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟