منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

مهاجرت تحصیلی به آمریکا (گام به گام 2023)

مهاجرت تحصیلی به آمریکا , ویزای دانشجویی آمریکا , ویزای تحصیلی آمریکا
مهاجرت تحصیلی به آمریکا , ویزای دانشجویی آمریکا , ویزای تحصیلی آمریکا
مهاجرت تحصیلی به آمریکا بحثی است که همیشه ذهن بسیاری از دانشجویان و محصلان را به خود مشغول می کند. درست است که دریافت ویزای دانشجویی آمریکا کار آسانی نیست اما با کمی برنامه ریزی قابل انجام است. در این مقاله محمد مسعودی ، وکیل مهاجرت شما را با رویه دریافت ویزای تحصیلی در آمریکا آشنا می کند.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

بعد از انتشار چند ویدئو در چنل یوتیوب خودم در خصوص مهاجرت به ایالات متحده بسیاری از کامنتها و سوالات در خصوص مهاجرت تحصیلی به آمریکا مطرح می شد. تصمیم گرفتم در یک مقاله مناسب راهنمای گام به گام اخذ ویزای دانشجویی آمریکا را به نگارش در بیاورم تا چراغ راه این مسیر پر پیج و خم باشد.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا یکی از اهداف بزرگ و طلایی دانشجویان و محصلان در این روزهای ایران است. در حقیقت آن دسته از هموطنان ما که دانشجو هستند بزرگترین هدفی که می توانند تعیین کنند و رسیدن به این هدف برای آنها بسیار لذت بخش است، دریافت ویزای دانشجویی آمریکا است.

این هدف فقط از نقطه نظر آکادمیک و علمی نیست که اینقدر بزرگ و مهم جلوه می کند بلکه یکی از روشهایی است که می تواند دسترسی ما را به سرزمین فرصت ها (Land of opportunities ) فراهم کند. مخصوصا در این روزها که دریافت ویزای آمریکا برای ایرانیان بیشتر به یک رویا شباهت دارد ، مهاجرت به آمریکا از طریق دانشجویی (که همچنان امکان پذیر است) یک موهبت بزرگ قلمداد می شود.

ایرانیان هم در طول تاریخ معاصر نشان داده اند که نسلی باهوش و با استعداد هستند و می توانند بلافاصله بعد از تحصیل با تکیه بر توانمندی هایی که دارند ویزای دانشجویی خود را در آمریکا به اقامت کاری تبدیل کنند و آینده خود را در دموکراتیک ترین جامعه دنیا رقم بزنند.

در این مقاله تلاش کرده ام که با بیانی ساده و به صورت گام به گام برای شما شرح دهم که دریافت ویزای دانشجویی آمریکا از ابتدا تا انتها چگونه رقم می خورد و شما چه الزاماتی نیاز دارید تا بتوانید در این مسیر موفق عمل کنید. امیدوار هستم این مقاله برای شما مفید واقع شود. خوشحال می شوم اگر در چنل Youtube نیز مرا همراهی کنید تا بتوانیم با بحث و بررسی این موضوع را بیشتر بشکافیم.

ویزای دانشجویی آمریکا در یک نگاه

مهاجرت تحصیلی به آمریکا در یک نگاه

قبل از اینکه وارد جزئیات بشویم بد نیست که ذهن شما را با کل اتفاقاتی که قرار است در پروسه مهاجرت تحصیلی به آمریکا تجربه کنید آشنا کنم. این کار باعث می شود تا یک نقشه راه کلی در ذهن شما شکل بگیرد.

کل ماجرای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا را می توان در 8 مرحله خلاصه کرد:

1- اپلای کردن و پذیرفته شدن در یک مرجع تحصیلی آمریکایی که مجوز SEVP را دارد.

2- دریافت فرم I-20 از دانشگاه

3- پرداخت هزینه SEVIS و دریافت رسید پرداخت

4- تکمیل فرم DS-160 که مقدمه دریافت ویزا را برای شما فراهم می کند

5- رزرو وقت مصاحبه از یکی از سفارتهای آمریکایی

6- جمع آوری کلیه مدارک مورد نیاز و آماده شدن برای جلسه مصاحبه سفارت

7- شرکت در جلسه مصاحبه سفارت آمریکا

8- دریافت ویزا و سفر به آمریکا برای شروع تحصیل

 

مهاجرت تحصیلی به آمریکا (گام به گام 2023)

مطمئن هستم بعد از مطالعه این 8 مرحله بسیاری از ابهامات و علامت سوال ها در ذهن شما بر طرف شده است. اکنون می دانید که دریافت ویزای تحصیلی آمریکا آنقدرها هم پیچیده نیست. بالعکس اگر با برنامه ریزی صحیح همراه باشد ، حتما می تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

حالا اجازه بدهید به صورت جزئی به هر کدام از مراحل بالا نگاهی داشته باشیم و صحبت اصلی خودمان را شروع کنیم. در هر کدام از این مراحل چه اتفاقاتی می افتد و شما چه کارهایی باید انجام بدهید؟

اخذ پذیرش از دانشگاه آمریکا

اخذ پذیرش از دانشگاه مورد تایید SEVP

پیش از اینکه در خصوص دانشگاه و نحوه پذیرش گرفتن صحبت کنیم باید حتما عبارت SEVP را با هم بررسی کنیم و شما دقیقا معنا و کارکرد آن را بدانید.

بیشتر بدانید!
قوی ترین و معتبرترین پاسپورت ها در سال 2022

دقت کنید که پذیرش گرفتن از هر دانشگاهی در آمریکا نمی تواند به گرفتن ویزا ختم شود. خلاصه کلام اینکه فقط پذیرش دانشگاه هایی می تواند به شما کمک کند که ویزا بگیرید که خودشان مجوز SEVP را داشته باشند.

اما SEVP چیست؟ این کلمه مخفف Student and Exchange Visitor Program است. برنامه ای که برای نظارت بر تحصیل دانشجویان خارجی در آمریکا توسط دپارتمان Homeland Security آمریکا اداره می شود.

SEVP خودش مسئول این موضوع است که دقیقا نظارت کند که تمام قوانین و مقررات مربوط به (SEVIS) به خوبی و به طور کامل در زمان ورود و مهاجرت دانشجویان خارجی به آمریکا رعایت می شود. این کلمه هم مخفف Student and Exchange Visitor Information System است.

این موارد را فقط جهت آگاهی بیشتر شما عنوان کردم و شما نیازی ندارید با کارکرد ها و وظایف این دو نهاد آمریکایی کاملا آشنا باشید. تنها تسکی که شما در این بخش دارید این است که اطمینان پیدا کنید که مدرسه ، دانشگاه یا هر مرجع آموزشی که در حال اخذ پذیرش از آن هستید، دارای گواهینامه معتبر از SEVP باشد.

 

چطور دانشگاه دارای مجوز را پیدا کنم؟

احسنت! این دقیقا همان سوالی است که باید بعد از مطالعه بخش بالا مطرح کنید. الان ما می دانیم که باید سر قبری گریه کنیم که مرده در آن باشد! ما فقط باید به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاههایی باشیم که مجوز SEVP را از دولت آمریکا دارند. 

اما چطور باید این دانشگاه ها را پیدا کنیم؟ آیا می توانیم به گفته های موسسات اعزام دانشجو یا دوستان و آشنایان و غیره اعتماد کنیم؟ پاسخ منفی است. اگر ما از دانشگاه اشتباهی پذیرش بگیریم ممکن است علاوه بر اینکه کلی هزینه از دست خواهیم داد برنامه جابجایی ما هم به آمریکا چندین ماه به تعویق بیفتد.

تا خودمان از اینکه یک دانشگاه مجوز SEVP را دارد مطمئن نشدیم نباید اقدامی انجام دهیم. خب دوستان من تمامی اتفاقات مربوط به پیدا کردن یک دانشگاه درست و درمان که مجوز هم داشته باشد در وبسایت studyinthestates.dhs.gov رقم می خورد. وبسایت رسمی Homeland Security مخصوص تحصیل خارجی ها!

 

وبسایت مهاجرت تحصیلی آمریکا

این وبسایت علاوه بر اینکه در خصوص بسیاری از مسائل زندگی دانشجویی در آمریکا می تواند برای ما مفید باشد یک منبع بسیار موثق برای پیدا کردن دانشگاه ها و مراجع تحصیلی است که مجوز SEVP را دارند.

در نوار بالایی سایت روی گزینه Tools کلیک کنید و سپس روی School Search کلیک کنید. برای راحتی شما لینک مستقیم صفحه جستجوی دانشگاه ها را اینجا می گذارم.

در صفحه ای که باز می شود همانطور که مشاهده می کنید ما این امکان را داریم که بر اساس فیلتر های مختلف مرجع آموزش مورد نظرمان را جستجو کنیم.

جستجوی دانشگاه در آمریکا

در این فرم جستجو ما به همه دانشگاه هایی که مجوز SEVP را دارند دسترسی خواهیم داشت. البته مرسوم است که دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی به آمریکا زمانی که مکاتبه با دانشگاه را برای اخذ پذیرش و دریافت ویزای دانشجویی آمریکا را شروع می کنند مجددا تایید SEVP را از آنها بگیرند.

اینکه شما در مسیر مهاجرت تحصیلی به آمریکا چگونه به طور خاص از یک دانشگاه پذیرش بگیرید و به چه مدارکی نیاز دارید و حداقل های این کار چه چیزهایی است فعلا موضوع بحث من نیست و در فرصت های بعدی تلاش می کنم که این مساله را به طور اختصاصی بررسی کنم. در حال حاضر تمرکز اصلی برای ایجاد یک ذهنیت کلی برای شما برای سرتاسر مسیر است.

دریافت فرم I-20 از دانشگاه

مهم ترین اتفاقی که بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه منتشر شماست صدور فرم I-20 از سوی دانشگاهی است که پذیرش آن را گرفته اید. فرم I-20 در واقع به معنای گواهینامه واجد شرایط بودن برای تحصیل در آمریکا است.

بیشتر بدانید!
راه اندازی کسب و کار اینترنتی در آمریکا

البته برای دریافت این فرم در پروسه دریافت ویزای تحصیلی آمریکا شما نیاز نیست کار خاصی انجام بدهید و فقط باید پیگیری کنید که این فرم هر چه سریع تر از طرف دانشگاه صادر شود.

نکته مهم اینجاست که اگر قرار است افراد واجد شرایط به عنوان وابسته شما را در آمریکا همراهی کنند آنها هم باید فرم I-20 را دریافت کنند. فرم I-20 باید توسط مقامات صالح دانشگاه و همینطور شما امضا شود. اگر فرد محصل زیر 18 سال است باید پدر و مادر به جای او امضا کنند.

نمونه این فرم را می توانید در تصویر زیر ببینید:

مهاجرت تحصیلی به آمریکا ، ویزای دانشجویی آمریکا

اگر میخواهید در خصوص این فرم اطلاعات بیشتر بدست آورید توصیه می کنم نگاهی به این صفحه داشته باشید.

 

پرداخت هزینه SEVIS و دریافت رسید پرداخت

در مرحله بعد زمانی که فرم I-20 را دریافت کردید نوبت به پرداخت هزینه های مربوط به SEVIS می رسد که در ابتدای مقاله در خصوص آن صحبت کردیم. این هزینه مربوط به پردازش درخواست تحصیل شما در آمریکا است و به دانشگاه ارتباطی ندارد.

در زمان تحریر این مقاله هزینه SEVIS برای ویزای F-1 که مخصوص دریافت ویزای دانشجویی آمریکا است 350 دلار اعلام شده است. دقت کنید که حتما بعد از پرداخت رسید آن را در جای مطمئن نگهداری کنید که بعدا به کارتان می آید.

پرداخت برای ویزای دانشجویی آمریکا

پرداخت هزینه SEVIS به صورت آنلاین و از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی (توسط ویزا کارت یا مستر کارت) امکان پذیر است. همینطور خوشبختانه این سیستم پرداخت اجازه می دهد که فرد دیگری (شخص ثالث)  هم از جانب شما پرداخت کند.

پرداخت هزینه SEVIS در مسیر مهاجرت تحصیلی به آمریکا از طریق این وبسایت امکان پذیر است. در صورتیکه می خواهید در خصوص این هزینه بیشتر بدانید توصیه می کنم نگاهی به این صفحه در دپارتمان Homeland security داشته باشید.

 

تکمیل فرم DS-160

کسانی که با سیسم مصاحبه و صدور ویزای آمریکا آشنا هستند می دانند که فرم DS-160 تقریبا باید برای همه ویزا های آمریکایی قبل از رزرو وقت سفارت تکمیل و ارسال شود.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا و دریافت ویزای دانشجویی هم از این امر مستثنی نیست. بعد از انجام مراحل بالا نوبت به تکمیل فرم DS-160 می رسد. فرمی که در واقع شروع ارتباطات شما با مقامات کنسولی آمریکایی است. نقطه شروع دریافت ویزای دانشجویی آمریکا همینجاست.

تکمیل فرم DS-160 برای خیلی ها ممکن است زمان بر و گاهی هم نیازمند یک اعصاب قوی باشد چون مراحل زیادی دارد و سیستم هم به صورت خودکار در زمانهای مشخص شما را Logout می کند اما با کمی صبر و حوصله می توانید از پس این کار به خوبی بر بیایید.

همکاران ما در بخش فروشگاه ضمن رزرو وقت سفارت آمریکا در عمان این فرم را نیز به صورت اصولی و اساسی تکمیل می کنند که در صورت تمایل می توانید از این سرویس استفاده کنید.

البته در خود مرحله تکمیل و ارسال فرم DS-160 شما نیازی نیست که هزینه ای پرداخت کنید. شما هزینه ویزا را در مرحله بعدی یعنی رزرو وقت مصاحبه از یکی از سفارتهای آمریکایی پرداخت خواهید کرد.

 

رزرو وقت مصاحبه از سفارت آمریکا

الان دیگر زمانش رسیده است که شما برای ویزای دانشجویی آمریکا یعنی عمان ویزای F-1 که مخصوص مهاجرت تحصیلی به آمریکا است اقدام کنید. بر اساس اطلاعاتی که در زمان تکمیل فرم DS-160 بدست آورده اید اکنون می توانید در سفارتی که برایتان راحت تر است اقدام به رزرو وقت کنید.

شاید مهم ترین و سخت ترین مرحله رزرو وقت سفارت همان پرداخت مبلغ باشد. ما برای ویزای F-1 باید 160 دلار هزینه مصاحبه و صدور ویزا پرداخت کنیم. خود مبلغ اگر مهم نباشد پرداخت آن مشکل است.

بیشتر بدانید!
انواع ویزا برای ورود به آمریکا

معمولا در اکثر سفارت های آمریکایی پرداخت فقط با کارتهای محلی کشوری که در آن قرار دارند مجاز است.یا اینکه برای شما قبضی صادر می کنند که شما فقط می توانید با مراجعه به بانکهای محلی آنجا پرداخت کنید.

همانطور که می بینید در این مسیر هم چالشهایی برای هموطنان عزیز وجود دارد که درست است که حل آنها مشکل است اما غیر ممکن نیست و برای این موضوع راهکار هایی وجود دارد.

بعد از اینکه شما با موفقیت وقت خود را در سفارت مورد نظر رزرو کردید و تاریخ مصاحبه را هم تعیین نمودید الان نوبت به جمع آوری مدارک مورد نیاز می رسد.

مدارک ویزای دانشجویی آمریکا

جمع آوری مدارک و شرکت در مصاحبه سفارت

تبریک می گویم! اگر به این مرحله رسیده اید به این معناست که شما بخش عمده راه مهاجرت تحصیلی به آمریکا را رفته اید! اکنون وقت آن رسیده است که به معنای واقعی کلمه برای جلسه مصاحبه سفارت آماده شوید.

یکی از این آمادگی ها ، تهیه مدارک و سازماندهی کردن آنهاست. اینکه ما چه مدارکی را به صورت ریز نیاز داریم و چطور آنها را سازماندهی باید بکنیم یک بحث بسیار مفصل است که من در یک فرصت دیگر به آن می پردازم.

اما به طور کل اگر بخواهیم صحبت بکنیم شما نیاز دارید که در موارد زیر آمادگی کامل داشته باشید:

  • مدارک شخصی
  • مدارک پذیرش از دانشگاه
  • سوابق علمی و دانشگاهی شما در ایران
  • مدارک مربوط به تمکن مالی
  • مدارک مربوط به خانواده و وابستگی های شما به وطن تان
  • فرم های مربوط به دولت آمریکا

 

شرکت در جلسه مصاحبه سفارت آمریکا

بعد از اینکه کلیه مدارک بالا را تهیه کردید و به صورت کامل سازماندهی نمودید ، آماده هستید که در جلسه مصاحبه سفارت شرکت کنید. من قبلا در یک ویدئوی مفصل سوالات عمومی که در مصاحبه سفارت آمریکا مطرح می شود را بررسی کرده ام که می توانید برای یک ذهنیت بهتر مشاهده کنید.

به طور کل نکات مهمی که در جلسه مصاحبه وجود دارد حضور با روی گشاده و پاسخگویی مختصر و مفید و توانایی ارجاع به مدارک به صورت سریع است. سازماندهی مدارک اینجا به درد شما می خورد.

همین طور پیش از این یک مقاله بسیار مفید در خصوص سوالات مصاحبه سفارت آمریکا نوشته ام که مطالعه آن را به شما دانشجویان گرامی نیز حتما توصیه می کنم.

دریافت ویزا و سفر به آمریکا

اگر همه چیز بر وفق مراد پیش برود و شما در جلسه مصاحبه عملکرد خوبی داشته باشید ، ویزای F-1 برای شما صادر می شود و شما می توانید برای سفر به آمریکا و شروع تحصیل آماده شوید.

نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که حتی بعد از جابجایی به آمریکا و شروع به تحصیل در این کشور همچنان تحت نظارت و بازرسی دپارتمان Homeland security و SEVIS خواهید بود فلذا باید اطمینان حاصل کنید که از همه قوانین و مقررات تبعیت کنید و نهایت تلاش خود را نیز در تحصیل به کار ببندید.

 

من تلاش خواهم کرد که این مقاله را به صورت مرتب به روز رسانی کنم و به سوالات شما عزیزان هم تا حد امکان به صورت کامل پاسخ بدهم. شما هم اگر سوالی دارید می توانید در بخش نظرات یا انجمن حقوقی و مهاجرتی اریکه عدل مطرح کنید.

 

با آرزوی موفقیت روزافزون شما

محمد مسعودی

وکیل پایه یک دادگستری ، متخصص در حقوق مهاجرت

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟