منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

همه چیز درباره کارت فرصت آلمان ( چانسنکارت 2024)

کارت فرصت آلمان, قانون جدید اقامت کاری آلمان, چانسنکارته
کارت فرصت آلمان, قانون جدید اقامت کاری آلمان, چانسنکارته
آیا از قانون جدید اقامت کاری آلمان یا همان کارت فرصت آلمان خبر دارید؟ درباره آن اینجا بخوانید و تفاوت آن را با جاب سیکر ، بلوکارت و ویزای کاری آلمان بدانید. ابتدا در خصوص کارت فرصت آلمان و شرایطی که باید در آن احراز شوند صحبت می کنیم و سپس برای درک بهتر این ویزای جدید آن را با سایر مجوز های اقامت کاری آلمان با نگاهی موشکافانه مقایسه می نماییم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

آیا از قانون جدید اقامت کاری آلمان یا همان Opportunity Card آلمان خبر دارید؟ کارت فرصت آلمان یک روش جدید دریافت اقامت کاری در این کشور است که برای جذب کارگران ماهر از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به آلمان طراحی شده است.

در سپتامبر ۲۰۲۲، دولت آلمان برنامه‌ای جدید برای جذب استعدادهای بین‌المللی در آلمان را پایه گذاری کرد و این روش مهاجرتی را با نام کارت فرصت یا چانسنکارت (Chancenkarte) به طور عمومی مطرح نمود. در ادامه به بررسی شرایط قانون جدید اقامت کاری آلمان می پردازیم. با اریکه عدل همراه شوید.

ارزیابی مهاجرت ؟ به همین راحتی!

فرمهای ارزیابی مهاجرت هوشمند رو بر اساس سالها تجربه در برنامه های مهاجرتی کشورهای مختلف تهیه کردیم. ارزیابی شو و در لحظه هم نتیجه رو ببین! در کنار اینا پنل سام اریکه عدل امکانات فوق العاده دیگه هم داره که فقط خودت باید تجربه کنی!

آخرین آپدیت های Opportunity Card آلمان

6 آگوست 2023 (06.07.2023) :  قانون مهاجرت جدید از تاریخ ۱ مارچ ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.

23 ژوئن 2023 (23.06.2023) : قانون جدید اقامت کاری آلمان که در آن Opportunity Card هم معرفی شده بود ، تصویب شد.

23 فوریه 2023 (23.02.2023): پیش نویس قانون جدید اقامت کاری آلمان محتوی Opportunity Card در وبسایت های رسمی منتشر شد.

چانسنکارته آلمان چیست
چانسنکارت آلمان چیست

چانسنکارت یا کارت فرصت آلمان چیست؟

کارت فرصت آلمان یک نوع جدید از ویزای کار آلمان برای غیر اروپایی‌ ها است که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون داشتن پیشنهاد شغلی برای یک سال به آلمان بیایند. این ویزا همچنین به نام “گرین کارت آلمان” یا “Chancenkarte” نیز شناخته می‌شود. این ویزا شبیه به ویزای جستجوی شغل در آلمان (ویزای Job seeker آلمان) است اما انعطاف‌ پذیری بیشتر و مدت اقامت طولانی‌ تری نیز به ارمغان می آورد.

کارت فرصت  آلمان بر اساس سیستم امتیازبندی است و شما فقط به ۶ امتیاز نیاز دارید تا کارت فرصت آلمان را بگیرید و اجازه خواهید داشت برای جستجوی کار به این کشور بیایید و یک سال در آلمان بمانید. این ۶ امتیاز را می‌توانید با آموزش پایه خود مانند مدرک تحصیلی، سن و تجربه کاری تامین کنید. نکته مهم این است که شما نیازی به پیشنهاد شغلی برای ویزای کارت فرصت آلمان ندارید.

مزایای چانسنکارت آلمان

کارت فرصت آلمان طراحی شده است تا مشکل کمبود نیروی کار ماهر آلمان را حل و فصل کند. طبق آخرین آمارها کشور آلمان هر ساله برای حدود 400 هزار نیرو ، دچار کمبود است و با انعطاف و مزایایی که برای کارت فرصت در نظر گرفته تلاش دارد این کمبود را جبران کند

  • چانسنکارت یک سیستم بر اساس امتیاز است.
  • شما فقط به ۶ امتیاز در جدول امتیاز بندی نیاز دارید.
  • برای خلاف ویزای جاب سیکر که مدت اقامت آن 6 ماه است شما می‌توانید با کارت فرصت برای یک سال در آلمان بمانید.
  • شما حتی می‌توانید در طول دوره جستجوی شغل بر روی این کارت فرصت در آلمان کار کنید،
  • شما مجاز به انجام کارهای پاره‌ وقت بر روی این کارت هستید.
بیشتر بدانید!
راهنمای جامع تحصیل در آلمان

معایب قانون جدید اقامت کاری آلمان یا همان چانسنکارت

در کنار مزایای فوق العاده ای که کارت فرصت آلمان برای شما به ارمغان می آورد معایب و نقاط ضعفی هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. برخی از نقاط ضعف کارت فرصت عبارت‌اند از:

  • یک رقم حداکثری برای تعداد کارت‌ فرصتی که در یک سال صادر می‌شوند، وجود دارد. این اصولاً به این معناست که هر سال تعداد زیادی متقاضی وجود دارد اما تعداد کمتری ویزا در این دسته در دسترس است.
  • همه افراد متقاضی ویزا مشمول این برنامه نیستند. فقط در صورتی واجد شرایط هستید که شرایط شما با معیارهای اعلام شده مطابقت داشته باشد.
    این ممکن است منجر به تاییدیه های اضافی و تشریفات شود و موجب تأخیر در زمان تأیید ویزا باشد.
  • اگر شما یک متخصص IT هستید، معمولاً می‌توانید یک شغل با زبان انگلیسی در آلمان بیابید. اما، معیارهای واجد شرایط کارت فرصت شما را مجبور به یادگیری آلمانی می‌کند حتی اگر ممکن است در کار خود به مهارت زبان آلمانی نیاز نداشته باشید.
  • همچنین به نظر ما، تاکید بر متقاضیان با سن کمتر از ۳۵ سال نیز یک معیار سخت باشد.
امتیاز بندی اقامت کاری آلمان
امتیاز بندی اقامت کاری آلمان

درک سیستم امتیاز بندی چانسنکارت آلمان

همانطور که اشاره کردیم در اوایل سال 2024 قرار است که کارت فرصت یا همان چانسنکارت آلمان بر مبنای سیستم امتیاز بندی این کشور اعطا شود. اما چیزی که در قانون جدید اقامت کاری آلمان به چشم می خورد این است که کارت فرصت آلمان فقط به 6 امتیاز از 14 امتیاز سیستم امتیاز بندی آلمان نیاز دارد که رقم بالایی نیست.

سییستم امتیاز بندی آلمان هم مشابه امتیاز بندی کانادا ، استرالیا و نیوزیلند است اما بسیار ساده تر و شفاف تر. در جدول زیر ما به ارکان این سیستم امتیاز بندی اشاره کرده ایم:

عنوان امتیاز
مدرک تحصیلی اگر مدرک دانشگاهی داشته باشید تا سقف 6 امتیاز می توانید بگیرید
تجربه کاری تا سقف 3 امتیاز
سن متقاضی 2 امتیاز اگر زیر 35  سال باشید و 1 امتیاز اگر بین 35 تا 45 سال باشید
زبان آلمانی تا سقف 3 امتیاز
اقامت قبلی در آلمان  یک امتیاز اگر شما قبلا حداقل 6 ماه در آلمان زندگی کرده باشید
همسر یک امتیاز اگر همسر شما شرایط کارت فرصت را داشته باشد

 

مقایسه ویزای کار آلمان با کارت فرصت

در ادامه ویزای کار آلمان (Employment visa) را با چانسنکارت مقایسه کرده ایم:

کارت فرصت  ویزای کاری
 هنوز قرار است در ابتدای 2024 اجرایی شود  این نوع ویزا در جریان است
کارت فرصت مشابه جاب سیکر است زمانی که شما پیشنهاد شغلی در آلمان ندارید  ویزای کاری زمانی مطرح میشود که شما جاب آفر یا قرارداد کار در آلمان دارید
برای مشمول شدن شما باید شرایط لازم را احراز کنید

برای درخواست ویزای کاری، شما فقط نیاز به داشتن پیشنهاد شغلی از آلمان و یک مدرک تحصیلی معتبر تایید شده در آلمان دارید.

تعداد کارت فرصت در هر سال محدودیت دارد محدودیتی برای تعداد ویزا وجود ندارد
دانش زبان آلمانی به نظر می رسد ضروری باشد مهارت زبان آلمانی برای گرفتن ویزای کاری آلمان ضروری نیست.
بیشتر بدانید!
آشنایی با مونیخ آلمان برای زندگی و اقامت

به طور کلی، ویزای کاری آلمان زمانی اعمال می‌شود که قبلاً یک پیشنهاد شغلی از آلمان دارید، و کارت فرصت آلمان زمانی اعمال می‌شود که می‌خواهید به آلمان بروید و به دنبال کار بگردید.

 

مقایسه بلو کارت با چانسنکارت آلمان

در ادامه بلو کارت آلمان (Blue card) را با چانسنکارت مقایسه کرده ایم:

کارت فرصت بلو کارت
این نوع ویزا زمانی مطرح می‌شود که شما تمایل دارید به آلمان سفر کنید و در آنجا به دنبال کار بگردید. بلو کارت نوعی مجوز اقامت است که فقط پس از اطمینان از کار یافتن در آلمان / اروپا دریافت می‌کنید.
کارت فرصت فقط در آلمان معتبر است بلو کارت در سرتاسر اروپا اعتبار دارد
کارت فرصت زمانی اعمال می‌شود که هنوز در کشور مبدأ خود هستید. بلو کارت زمانی صادر میشود که شما در آلمان باشید و بر اساس ویزای کاری خود مشغول به کار باشید.
نیازی به حداقل دستمزد برای اپلای کردن برای کارت فرصت نیست برای بلو کارت باید دستمزد شما در آلمان یک مقدار مشخصی و بالاتر باشد.
اقامت قبلی در آلمان یا دانش زبان آلمانی به شما در دریافت کارت فرصت کمک خواهد کرد برای درخواست بلو کارت آلمان، معمولاً نیازی به اقامت قبلی در آلمان یا دانش زبان آلمانی نیست.

مقایسه جاب سیکر آلمان با کارت فرصت

ما پیش از این به طور مفصل در خصوص ویزای جاب سیکر آلمان یا همان ویزای جستجوی کار صحبت کرده ایم. اینجا میتوانید مقایسه ای از کارت فرصت آلمان با ویزای جاب سیکر را ببینید:

کارت فرصت آلمان جاب سیکر آلمان
هنوز قرار است در ابتدای 2024 اجرایی شود این نوع ویزا در جریان است
دانش زبان آلمانی به شما در دریافت کارت فرصت کمک خواهد کرد برای ویزای جاب سیکر، معمولاً نیازی به دانش زبان آلمانی نیست.
کارت فرصت به شما ۱۲ ماه فرصت می‌دهد تا در آلمان به دنبال کار بگردید. در شرایط خاص، کارت فرصت می‌تواند تا ۲ سال دیگر تمدید شود. ویزای جاب سیکر فقط برای 6 ماه صادر میشود و قابل تمدید نیست
کارت فرصت می‌تواند به دارندگان مدرک و متخصصان با حداقل ۳ سال تجربه داده شود. ویزای جاب سیکر معمولا به متخصصان بسیار ماهر با تجربه کاری ۵ سال یا بیشتر اعطا می‌شود
تعداد کارت فرصت ها در هر سال محدود هستند محدودیتی از نظر تعداد ویزای جاب سیکر صادره وجود ندارد.
شما نیازی به ارائه فیدبک های مثبت از طرف کارفرما ها قبل از اپلای ندارید باید حداقل یک یا دو کارفرمای آلمانی روی رزومه شما فیدبک مثبت داده باشند
هنوز شفافیتی برای میزان تمکن مالی برای اقدام وجود ندارد شما باید حداقل 8000 یورو تمکن مالی در حساب خود اثبات کنید
برای کارت فرصت به نظر میرسد محدودیت سنی 35 سال را داشته باشیم در ویزای جاب سیکر محدودیت سنی عملا وجود ندارد
کارت فرصت به شما اجاره کار پاره وقت می دهد (زمانی که به دنبال کار می گردید)  در ویزای جاب سیکر محوز کار پاره وقت وجود ندارد
بیشتر بدانید!
ثبت شرکت در آلمان و جزئیات آن

سوال داری؟ نظر بقیه رو می خوای؟

سوال و جواب با متخصص ها و کسایی که توی موضوعی که باهاش در چالشی صاحب تجربه هستن. تازه میتونی نظرسنجی راه بندازی تا بقیه توی تصمیم گیری بهت کمک کنن!

سوالاتی که می پرسند

در زیر به تعدادی از سوالات مطرح شده پاسخ داده ایم. شما هم اگر سوالی دارید میتوانید در انجمن مهاجرتی اریکه عدل مطرح کنید.

چه کسانی برای چانسنکارته آلمان واجد صلاحیت هستند؟

برای واجد شرایط شدن برای کارت فرصت در آلمان، شما باید سه شرط از چهار شرط زیر را برآورده کنید:

سن: شما باید زیر 35 سال باشید.
تحصیلات: یک مدرک دانشگاهی یا فنی حرفه‌ای معتبر.
تجربه: شما باید حداقل 3 سال تجربه کاری داشته باشید.
زبان: زبان آلمانی یا اقامت قبلی در آلمان مورد نیاز است.

هر چه بیشتر شرایط را برآورده کنید، شانس بهتری دارید.

آیا برای کارت فرصت آلمان محدودیت سنی وجود دارد؟

در حال حاضر صحبت محدودیت سنی 35 سال است اما باید دید در آغاز سال 2024 قرار است که فرایند احراز شرایط به چه شکل خواهد بود.

آیا مهارت زبان آلمانی برای کارت فرصت آلمان ضروری است؟

بله در اخبار اولیه ای که از کارت فرصت آلمان منتشر شده است به نظر می رسد مهارت زبان آلمانی یا اقامت قبلی در آلمان به مدت حداقل 6 ماه ضروری باشد.

نتیجه گیری

ما معتقد هستیم که کارت فرصت یک اقدام بزرگ از سوی دولت آلمان است. اما قطعاً نیاز به شفافیت بیشتری در مورد معیارهای واجد شرایط شدن و نحوه اجرای قوانین این ویزا داریم تا بتوانیم در مورد این قانون جدید اقامت کاری آلمان به طور کامل نظر بدهیم.

هنگامی که ما شفافیت کافی را داشته باشیم و فرآیند صدور ویزا و اقدام برای آن را هم مطابق با اعلان رسمی سازمان مهاجرت و پناهنگی آلمان، دقیقا بدانیم، تصویر بهتری از مزایای این نوع جدید ویزا خواهیم داشت. به طور کلی، این خبر خوبی برای همه کسانی است که مایل به مهاجرت به آلمان و کار در بزرگترین اقتصاد اروپا هستند.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟