منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

دادخواست استرداد سند چیست؟

دادخواست استرداد سند چیست ؟
دادخواست استرداد سند چیست ؟
چندی قبل عده ای از همراهان گرامی اریکه عدل از ما درخواست نمودند که در خصوص دادخواست استرداد سند چند خطی بنویسیم. دادخواست استرداد سند چیست مقاله ای است که قصد دارد به توضیح این نوع دادخواست و اهداف آن بپردازد. با اریکه عدل همراه باشید. 

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

دپارتمان املاک اریکه عدل : چندی قبل عده ای از همراهان گرامی اریکه عدل از ما درخواست نمودند که در خصوص دادخواست استرداد سند چند خطی بنویسیم. « دادخواست استرداد سند چیست » مقاله ای است که قصد دارد به توضیح این نوع دادخواست و اهداف آن بپردازد. اگر سند شما نزد دیگری امانت است و وی آن را پس نمی دهد ، اولین اقدام طرح دادخواست استرداد سند است. با اریکه عدل همراه باشید.

 

دادخواست استرداد سند چیست ؟

یک شخص ممکن است به دلایل مختلف سند ملک خود را به امانت به دیگری بدهد به طور مثال مالکی که برای فروش یا اجاره ملکش سند خود را نزد بنگاه دار به امانت گذاشته است یا اینکه زوجینی که از هم جدا شده اند ممکن است اسناد مالکیت دیگری را در اختیار داشته باشند و بسیاری از موارد دیگر.

بحث دادخواست استرداد سند زمانی پیش می آید که سند مالکیت شما نزد شخص دیگر امانت است و آن شخص از پس دادن سند خودداری می کند. البته اصل بر حسن نیت است و این مورد یک استثنا است اما در جامعه امروزی ممکن است این اتفاق بیفتد.

در این موقعیت برای پس گرفتن سند ملک یا به اصطلاح استرداد سند چه باید کرد ؟ آیا باید به کلانتری یا دادسرا مراجعه کرد؟ آیا اصلا موضوع جنیه جزایی دارد یا حقوقی ؟ راه قانونی پس گرفتن سند از شخصی که امانت دار  خوبی نبوده است ، چیست؟

در این مواقع بهترین و سریع ترین اقدام قضایی طرح دادخواست استرداد سند است. این دادخواست در دادگاه عمومی حقوقی مطرح می شود که پس از رسیدگی مبادرت به صدور رای می نماید. لازم به ذکر است که هم اکنون دادخواست استرداد سند مالکیت باید توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت گردد.

بیشتر بدانید!
مدیریت سرمایه گذاری ملکی بین المللی

 

رویه دادگاه در دادخواست استرداد سند مالکیت

پس از تقدیم دادخواست و ارجاع آن به شعبه صلاحیت دار ، شما باید در روند رسیدگی اثبات کنید که مالک ملک مزبور هستید و سند خود را به امانت یا به شکل دیگری در اختیار شخص دیگر ( خوانده دعوی ) قرار داده اید.

دادگاه با ملاحظه دلایل و شواهد به دادخواست استرداد سند رسیدگی کرده و النهایه اقدام به صدور رای به نفع شما می نماید. بعد از این مرحله و پس از قطعی شدن رای دادگاه شما باید درخواست صدور اجرائیه کنید. سپس با اجرای حکم دادگاه نسبت به پس گرفتن سند ملک اقدام کنید.

 

تکلیف مالک اگر اجرای رای مقدور نبود

اگر شما تمام راه را طی کردید و با وجود صدور اجراپیه به هر دلیل استرداد سند ممکن نباشد شما می توانید از اداره ثبت با رعایت شرایطی سند المثنی دریافت کنید. ما در مقاله « پس ندادن سند ملک و درخواست المثنی » به این شرایط پرداخته ایم . توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست استرداد سند چیست میتوانید اگر سوالی دارید از طریق مشاوره آنلاین با ما در ارتباط باشید و یا از طریق آکادمی اریکه عدل کلاس های وکلا را شرکت کنید تا اطلاعات کامل درباره هر کدام از روش های پس گرفتن سند ملک مطلع شوید و یا از طریق تماس با ما میتوانید جلسه حضوری تنظیم نمایید تا از مشاوره وکلای متخصص این حوزه بهره بگیرید.

البته خاطر نشان کنیم شرکت سرمایه گذاری اینوستایم ، برند زیرمجموعه اریکه عدل به دلیل خرید و فوش بالای ملک موکلین خود میتوانید راه های زیادی را برای مشکل شما پیشنهاد دهد. ما در کنار شما هستیم تا حتما راه گشای مشکل شما باشیم.

بیشتر بدانید!
وکیل ملک ، وکالت املاک

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

4 پاسخ

  1. سلام ممنون ولی این مطلب خیلی گنگه. الان من سند ملکم رو ندارم. کسی هم از همسایه ها من رو نمی شناسه. (اونها که میشناختن همه از ایران رفتن) من بر اساس چی میتونم ثابت کنم این سند به اسم من بوده وقتی هر مدرکی که ممکنه مفید باشه دست شریک … منه و حاضر نیست حق من رو بده؟ در ضمن ثبت الکترونیک و اینها هم به هیچ دردی نمیخوره چون فقط اسناد سال 92 به بعد رو داره.

    1. سلام و وقت بخیر ،
      دادخواست استرداد سند برای زمانی است که شما سند را به شخصی امانت داده اید و آن شخص با وجود درخواست شما آن را بر نمی گرداند. اگر سند را گم کرده اید باید به دنبال درخواست المثنی باشید.

  2. این مطلب واقعا مفید بود چون سند خونه ی مادرم دست پدرم بود و بعد طلاق پدرم حاضر نبود سند رو بده. الان میدونم باید چیکار کنیم،ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟