منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

نقد سامانه الکترونیک ثنا ، ابلاغ الکترونیک

نقد سامانه ابلاغ الکترونیک ، سامانه ثنا ، ابلاغ الکترونیک
نقد سامانه ابلاغ الکترونیک ، سامانه ثنا ، ابلاغ الکترونیک
چندی ست که قوه قضاییه برای ابلاغ اوراق قضایی از سامانه الکترونیک ثنا استفاده می کند . امروز وکلای اریکه عدل تصمیم دارند در نگاه کلی به نقد و بررسی ابلاغ الکترونیک و پس از آن به نقد و بررسی سامانه الکترونیک ثنا بپردازند . آیا سامانه الکترونیک ثنا با جامعه کنونی ایران همخوانی دارد ؟ آیا اطلاع رسانی صحیح به مردم می شود ؟ کیفیت سامانه الکترونیک ثنا چگونه است ؟ آیا عملکرد بهینه دارد یا خیر ؟ هدف از راه اندازی سامانه الکترونیک ثنا چیست ؟ برای یافتن پاسخ سوالات فوق با اریکه عدل همراه باشید

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

چندی ست که قوه قضاییه برای ابلاغ اوراق قضایی از سامانه الکترونیک ثنا استفاده می کند . امروز وکلای اریکه عدل تصمیم دارند در نگاه کلی به نقد و بررسی  ابلاغ الکترونیک و پس از آن به نقد و بررسی سامانه الکترونیک ثنا بپردازند . آیا سامانه الکترونیک ثنا با جامعه کنونی ایران همخوانی دارد ؟ آیا اطلاع رسانی صحیح به مردم می شود ؟ کیفیت سامانه الکترونیک ثنا چگونه است ؟ آیا عملکرد بهینه دارد یا خیر ؟ هدف از راه اندازی سامانه الکترونیک ثنا چیست ؟  برای یافتن پاسخ سوالات فوق با اریکه عدل همراه باشید

ابلاغ الکترونیک به چه معناست ؟

ابلاغ الکترونیک در واقع هجرت سیستم سنتی ابلاغ دادگستری به مرحله جدید و نوین است . در ابلاغ الکترونیک دیگر نسخه های کاغذی اوراق قضایی صادر نمی شوند بلکه به صورت اینترنتی و الکترونیک به حساب مخاطب ارسال می شوند و مخاطب نیز از طریق ایمیل یا پیامک از ابلاغ آگاه می گردد .  پیش از این مطابق قوانین و مقررات کشور بالاخص قانون آیین دادرسی مدنی ابلاغ بایستی توسط مامور ابلاغ و در محل انجام می شد . مامور ابلاغ یک نسخه ابلاغیه را به مخاطب تحویل می داد و نسخه دیگر را برای ضبط در پرونده به شعبه صادر کننده ابلاغیه مرجوع می داشت .

نحوه استفاده از سامانه الکترونیک ثنا

برای استفاده از سامانه الکترونیک ثنا شخص باید ابتدا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام به ثبت نام نماید . پس از ثبت نام و تایید اطلاعات توسط دفتر خدمات الکترونیک قضایی ، شخص می تواند با مراجعه به نشانی سامانه ثنا  وارد حساب کاربری خود شود و ابلاغ های الکترونیک خود را مشاهده کند . البته در حین ثبت نام ، شماره تلفن همراه شما نیز در سامانه ثبت می شود و ازین پس هر ابلاغ الکترونیکی که در حساب کاربری ثنا برای شما ثبت شود ، همزمان شما در خصوص ابلاغ الکترونیک پیامک اطلاع رسانی دریافت می کنید .  البته باید در ذهن داشت که این پیامک شامل هیچ جزئیاتی در خصوص متن ابلاغیه نخواهد بود و تنها قرار گرفتن ابلاغیه در سامانه الکترونیک ثنا ( ابلاغ الکترونیک ) را اطلاع رسانی می کند .

میزان دسترسی مردم به ابلاغ الکترونیک

استفاده از سامانه الکترونیک ثنا نیازمند داشتن دانش کافی نسبت به رایانه و اینترنت است . آخرین آمارها از تعداد کاربران اینترنت در ایران نشان می دهد که 60 درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند؛ 40 درصد کاربران اینترنت در گروه سنی 20 تا 29 سال قرار دارند و اینترنت موبایل بیشترین پارامتر اتصال به اینترنت در ایران است.  همانطور که مشاهده می فرمایید در حال حاضر هنوز 40 درصد مردم ایران از اینترنت استفاده نمی کنند و می شود نتیجه گرفت که این قسمت از جامعه ما دانش کافی برای استفاده از اینترنت ندارند .

مساله بعدی اینجاست که 40 درصد از 60 درصد کاربران اینترنت در گروه سنی 20 تا 29 سال قرار دارند . در حقیقت اگر جامع کاربران اینترنت در ایران را 100 درصد در نظر بگیریم 66 درصد آنها در گروه سنی 20 تا 29 سال قرار دارند و تنها 34 درصد آنها بالای 29 سال هستند .  مطابق تجربه وکلای موسسه حقوقی اریکه عدل اکثر کسانی که به نحوی با مسائل حقوقی و قضایی سر و کار دارند ، در سنین بالای 29 و 30 سال هستند . کمتر دیده شده است که افراد بین 20 تا 30 سال ، مخاطب ابلاغ قضایی قرار بگیرند .

بیشتر بدانید!
تهیه و تنظیم بیزینس پلن چگونه است؟
ابلاغ الکترونیک ، سامانه الکترونیک ثنا
چارت جامع کاربران اینترنت در ایران

با عنایت به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که در جامعه سنین 29 سال به بالا در کشور ما  ، فقط 20 درصد آنها از اینترنت استفاده می کنند و این رقم بسیار کم است !  اگر 80 درصد افراد بالای 30 سال از اینترنت استفاده نمی کنند یا نمی توانند استفاده کنند ، سامانه الکترونیک ثنا یا ابلاغ قضایی نمی تواند نتیجه کاربردی و بهینه داشته باشد . تصور کنید 80 درصد کسانی که برای آنها ابلاغ الکترونیک صادر می شود نمی توانند خود مستقیما به سامانه الکترونیک ثنا و یا سامانه ابلاغ الکترونیک مراجعه کرده و ابلاغ خود را ببینند و برای این کار باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و این کار  علاوه بر اینکه حجم کار را افزایش می دهد  احتمال بروز خطا از سوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را هم شامل می شود .

اجبار مردم به استفاده از اینترنت آن هم در امور ابلاغ قضایی که گاهی اطلاع از آن بسیار مهم و حیاتی است ، در حال حاضر با این آمار استفاده کنندگان از اینترنت صحیح به نظر نمی رسد .

ابلاغ واقعی و قانونی در سامانه ثنا

اینکه یک ابلاغ واقعی باشد و یا قانونی در مسائل مهمی تاثیرگذار خواهد بود . اعم از مهلت اعتراض ها ، قابلیت ثبت اعتراض خارج از مهلت و …  . زمانی که یک ابلاغیه در سامانه الکترونیک ثنا ( سامانه ابلاغ الکترونیک ) قرار می گیرد ، ممکن است دو اتفاق بیفتد ، اول اینکه فرد با مراجعه به سامانه ابلاغ را بیابد و مطالعه کند . و حالت دوم این است که اصلا در جریان ابلاغ الکترونیک قرار نگیرد و آن را مطالعه نکند . می توان گفت در حالت اول ، ابلاغ واقعی صورت گرفته است  و در حالت دوم ابلاغ قانونی .

مشکل اینجاست که ممکن است فردی که زیاد به اینترنت مسلط نیست ، به سامانه الکترونیک ثنا ( سامانه ابلاغ الکترونیک ) مراجعه کند و ابلاغ جدید خود را بگشاید و بدون اینکه آن را مطالعه کند پنجره را ببندد ، در این حالت سامانه این ابلاغ را ابلاغ واقعی محسوب می کند در صورتی که در واقع اصلا ابلاغی صورت نگرفته است . این مساله ممکن است در مواقعی که سامانه ابلاغ الکترونیک با مشکل مواجه است و یا سرعت اینترنت و سایت سامانه بسیار پایین است هم اتفاق بیفتد .

کیفیت سایت سامانه و سرعت آن

دمی هم پای صحیت واحد رایانه اریکه عدل بنشینیم . این گروه از بهترین افراد طراح وبسایت و متخصصین رایانه انتخاب می شوند . به نظر واحد رایانه اریکه عدل ، وبسایت سامانه الکترونیک ثنا ( سامانه ابلاغ الکترونیک ) هم به مانند عدل ایران بسیار ضعیف و با استانداردهای حداقلی طراحی شده است .  بروز خطا در این سامانه ها بسیار اتفاق می افتد و سی پی یو یی که برای این وبسایت استفاده شده است از سرعت کافی که در خور یک وبسایت مرجع است برخوردار نیست .

بیشتر بدانید!
تعریف جرم مطبوعاتی و رسیدگی به آن

به نقل از واحد رایانه اریکه عدل این قبیل وبسایت ها که مرجع استفاده عام مردم هستند باید در بهترین حالت ممکن طراحی و راه اندازی شوند و پشتیبانی دائم و آنلاین داشته باشند . این در حالی است که شما در دو وبسایت پیش گفته که در واقع وبسایت های دولتی و مرجع عموم مردم هستند ، فاقد پشتیبانی آنلاین می باشند .

نکته دیگر اینکه وبسایت های اخیر برای مرورگر های مختلف بهینه سازی نشده است ، به طور مثال در مرور گر گوگل کروم که یکی از مرور گرهای پر استفاده میان کاربران اینترنت است ، گزینه های کشویی وبسایت عدل ایران به کلی بهم ریخته است و فردی که برای اولین بار به این وبسایت مراجعه می کند ، بسیار سردرگم خواهد شد به تصویر زیر دقت کنید :

سامانه الکترونیک ثنا ، ابلاغ الکترونیک
عملکرد عدل ایران در گوگل کروم

علاوه بر اینها در بعضی مواقع دیده شده است که متن ابلاغیه در سامانه الکترونیک ثنا ( سامانه ابلاغ الکترونیک ) به طور کلی بهم ریخته و نا مفهوم است !  این مسائل مشکلات بسیار جدی قلمداد می گردند که اگر توسط یک تیم رایانه کاردان مدیریت و رفع نشوند ، می توانند موجبات بسیاری سوء تفاهم ها و مشکلات بعدی را فراهم کنند .

در خصوص تصویر زیر که متن ابلاغیه که در حقیقت رای دادگاه است ، وکیل پرونده به دلیل نا مفهوم بودن متن ابلاغیه مجبور خواهد بود مجددا به شعبه صادر کننده به صورت حضوری مراجعه کرده و از متن کامل رای با خبر گردد !  به عبارت دیگر هدف ابلاغ الکترونیک که کاهش حجم کار و سرعت اطلاع رسانی و کاهش مراجعات به شعبه است ، اسیر دوباره کاری شده و محقق نمی شوند :

سامانه الکترونیک ثنا ( سامانه ابلاغ الکترونیک ) ، ابلاغ الکترونیک
متن نا مفهوم ابلاغ الکترونیک

مشکلات ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک

طراحان وبسایت سامانه ابلاغ الکترونیک ، ورود به سامانه ابلاغ را دو مرحله نموده اند . یعنی اینکه ابتدا شما باید کد ملی و رمز ورود خود را وارد نمایید ، سپس سامانه به تلفن همراه شما یک رمز موقت ارسال می کند . در مرحله دوم ورود شما باید این رمز موقت را وارد کنید تا بتوانید وارد سامانه شوید و لیست ابلاغیه های خود را مشاهده کنید .

نکته اینجاست که نیازی به این همه پیچیدگی نیست !  حتی اینترنت بانک ها هم اینقدر برای ورود سخت نمی گیرند !  معمولا حسابهای کاربری ای با این سطح امنیت طراحی می شوند که درصد احتمال هک شدن آنها بسیار بالا باشد !  طراحان وبسایت از طریق ورودهای دو مرحله ای ، امکان حدس زدن پسورد را به حداقل نزدیک می کنند . اما یک سامانه ابلاغ اوراق قضایی چرا باید هک شود ؟ ابلاغ های قضایی که قبلا در روی در و دیوار مردم الصاق می شد و در دیدرس همگان بود حالا تا این حد مهم شده است که این همه قفل و بست برای آن تعبیه شود ؟

بیشتر بدانید!
ویژگی ها و وظایف وکیل خوب و حرفه ای

مشکلاتی که این ورود دو مرحله ای امنیتی ایجاد می کند بسیار است ! اول اینکه پیامک رمز موقت به موقع ارسال نمی شود و شما مجبورید گاهی چند دقیقه ، در سامانه منتظر واصل شدن پیامک حاوی رمز دوم باشید  ! حتی گاهی اصلا ارسال نمی شود و شما مجبور هستید از گزینه ” ارسال مجدد رمز موقت ” استفاده کنید و جالب اینجاست که در این حالت سامانه خطا خواهد داد که ” رمز موقت طی 10 دقیقه گذشته برای شما ارسال شده است ”  ! یعنی اینکه شما فقط هر 10 دقیقه یکبار می توانید درخواست رمز موقت کنید !  اگر رمز شما پیامک نشود شما مجبورید 10 دقیقه برای استفاده از گزینه ” ارسال مجدد رمز موقت ” صبر کنید !

مشکل دیگر عدم توجه و التفات به جامعه مخاطبان است . همانطور که در بالا و در بخش میزان دسترسی مردم به ابلاغ الکترونیک گفتیم ، اکثر کسانی که قرار است از سامانه الکترونیک ثنا استفاده کنند ، به اندازه کافی به اینترنت و رایاینه مسلط نیستند . حال چنین ورود دو مرحله ای ای که متخصص ها و کارشناسان را هم واقعا به چالش می کشاند ، چگونه می تواند مناسب حال مبتدیان و تازه واردان دنیای کامپیوتر و اینترنت باشد ؟

توصیه ما این است که قوه قضاییه نحوه ورود به سامانه را تسهیل کند و در نظر داشته باشد که جامعه مخاطبین سامانه ابلاغ الکترونیک اکثرا دانش کافی برای گذر از این هفت خان را ندارند .

نتیجه گیری

سامانه الکترونیک ثنا ( سامانه ابلاغ الکترونیک ) یک حرکت نوین و پیشرفته است که تفکر و ایده آن در خور ستایش و تقدیر است و می تواند گره های بزرگی از کار ابلاغ و سرعت رسیدگی قضایی بگشاید لیکن باید متناسب با واقعیت های اجتماع و توانایی های آن و فرهنگ و پتانسیل های موجود حرکت نماید . شکل ظاهری و طراحی وب سایت ها باید از حالت خشک و سنتی خود خارج شوند و مردم را به خود جذب نمایند .  هیچ اشکالی ندارد اگر ما از طرح های گرافیکی و تکنولوژی های جدید مانند PHP ، AJAX و جاوا اسکریپت استفاده کنیم و محیط را دلپسند تر کنیم . علاوه بر اینها تاسیس تیم پشتیبانی حقوقی و فنی آنلاین نیز از واجبات این سامانه هاست .

طراحی و توسعه و پشتیبانی این قبیل وبسایت ها باید از طریق آگهی عمومی  ابلاغ شود و مسئولین از میان طرح های ارسالی فعالان و متخصصین این عرصه بهترین مورد را برای نتیجه بهتر انتخاب نمایند . چه اشکالی دارد که ما این کار را به مزایده بگذاریم و بهترین ها را به این کار بگماریم ؟ شما همراهان اریکه عدل نیز اگر پیشنهاد و انتقادی در خصوص سامانه الکترونیک ثنا ( سامانه ابلاغ الکترونیک ) دارید ، میتوانید در ذیل همین پست و در قالب دیدگاه آن را درج بفرمایید . صمیمانه از مشارکت و همراهی شما استقبال می کنیم .

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

77 پاسخ

  1. سلام.سامانه ثنا بنده وقتی وارد بخش پیگیری پرونده میشم و مراحل کار پرونده رو میزنم،هشدار میده که خطای امنیتی صورت گرفته و در صورت تکرار به مرجع ذی صلاح ارجاع داده میشه..چطوری میشه مشکل رو حل کرد؟چندین پرونده تو ثنا دارم که باید پیگیری کنم،تا کی باید صبر کنم؟

  2. سلام. درباره. یک پرونده غصب زمین کشاورزی 4سال گذشته و قاضی حکم صادر نمیکنه باید چکار کنیم.ایا راهی وجود داره که دادگاه رو عوض کنیم. دادگاه محل مال غیر منقول با تشکر

      1. درود بر جناب مسعودی. برای غصب زمین کشاورزی اکنون 5سال میشه که از طریق شعبه حقوقی اقدام کردیم ولی متاسفانه قاضی دیر کار انجام می‌دهد مثلا کارشناس فقط 2سال طول کشید. آیا می‌توان پرونده بعدی را از طریق شعبه کیفری اقدام کرد؟ با توجه به غصب که جزء جرایم علیه مالکیت و اموال می باشد. 5 عدد زمین مورد غصب قرار گرفته. الان در اولین پرونده 5سال قاضی رای نمی‌دهد. همه اسناد مالکیت و کارشناسی به نفع ما میباشد. با تشکر

  3. مشکل دیگه اینه من نیابت پرونده به شهری دیگر گرفتم شماره پرونده و رمز پرونده در شهر اول چند بار چک شده اما نامه در شهر دوم در سیستم ثبت نمیشود میگویند رمز نامه اشتباه هست دوباره به شعبه مراجعه کردم چک کردم درست بود اما شهر دوم هنوز میگه شماره رمز غلطه نزدیک ۳ هفته درگیر رمز پرونده هستم نمیدونم به کجا مراجعه کنم ؟ از چه طریقی میتونم متوجه بشم ایراد کار کجاست؟

  4. سلام
    یک ابلاغیه از شعبه 101 دادگاه گلپایگان در کارتابل من قرار گرفته که هیچ ربطی به بنده ندارد . تماس گرفتم با دادگاه مربوطه بعد از کلی تلاش بالاخره جواب دادن و وقتی موضوع را مطرح کردم گفتند باید بیای دادگاه و هر چه گفتم بنده در یک شهر دیگری با فاصله بسیار زیاد هستم تلفن را قطع کردند و دیگر جواب ندادند .
    چرا در سامانه جایی برای مطرح کردن موارد این چنینی وجود ندارد ؟؟؟

    1. با سلام
      بهتر بود سوال خود را در سامانه مشاوره حقوقی آنلاین مطرح می کردید تا زودتر پاسخ می گرفتید.
      نمی شود گفت یک ابلاغیه هیچ ربطی به شما ندارد شاید شخصی علیه شما اقامه دعوی کرده است .
      عاقلانه این است که به این شعبه مراجعه کرد و موضوع را جویا شد. اگر مشکل کد ملی و سامانه ثنا وجود دارد باید پیگیری و حل شود تا مشکلات آینده بوجود نیاید.

  5. سلام این ثنا در حقیقت یک کارآفرینی است که یک سری دفتر خدمات الکترونیک قضایی در کشور گشوده شود و گروهی به کار مشغول و از جیب مردم حقوق آنها تأمین و بَه بَه اشتغال برای دولت و مسئولین بابا این دنگ و فنگها را نمی خواست بزارین مثل همه چیزهای دیگر شما هم درخواست و ثبت و ارسال دادخواستها را ده برابر گران می کردید از طرف دیگه دریافت رأی هم پولی می کردید، این بهتر نبود ؟؟ تاینکه هم پول بدیم هم رأی نبینیم؟؟!!

    1. تا حدودی با شما موافق هستم. به هر صورت الکترونیکی کردن خدمات کار خوبی است اما نباید به معنی افزایش بروکراسی اداری و سردرگمی مردم باشد. علاوه بر این مردم نباید موضوع آزمایش و خطا باشند.

  6. سلام و عرض ادب
    استاد یکی از پرونده های من اصلا در سامانه به طور کلی حذف شده با اینکه هنوز در جریان هست دلیلش چیه؟

  7. سلام.برای من رای از دادگاه کیفری دو صادر شده ولی داخل سامانه ثنا چیزی نیومده و فقط یه پیامک اومده ک در مورد پرونده ی شماره فلان رای صادر شد…باید برم دادگاه ایا یا به ثنا میاد رای نهایتا

  8. سلام ببخشید درمورد پرونده‌طلاق توافقی مهلت20روزاعتراض درتجدیدنظرخواهی از تاریخ ابلاغ محسوب میشه یا یک روز بعدازتاریخ ابلاغ؟ممنون

  9. با عرض سلام و خسته نباشید.. بنده با یک مشکل بسیار حاد در سامانه مواجه شده ام که نیاز به راهنمایی دارم..آیا دادگاه و یا هر شخص دیگری به ویرایش ابلاغهای ارسالی در سامانه دسترسی دارد؟؟حکم یک پرونده یک ماه پیش صادر شده و دادگاه پرونده را مختومه اعلام کرده.. حکم رو در سامانه تحویل گرفتم اما مجددا ابلاغی برای من ارسال شد و وقتی به سامانه مراجعه کردم کل ماجرا تغییر کرده است..آیا مرجعی هست ک من بتوانم به ابلاغهای قبل دسترسی پیدا کنم..لطفاً راهنمایی کنید

  10. سلام ی پیامک اومده برام دادخواست علیه شما در شورای حل اختلاف فلان و شعببه فلان و شماره پرونده فلان ثبت شد داستان چیه

  11. با سلام وقتی به تخلفات اطلاعات ثبت شده در سیستم توجه و رسیدگی نمی شود راه اندازی این سیستم هیچ ارزشی ندارد یعنی هر زمان بخواهند هر ابلاغ و حکم را ثبت سیستم میکنند و یا حتی از سیستم خارج میکنند نمونه و موارد زیادی دارم که میتوانم تقدیم کنم بعید میدانم برایتان اهمیتی داشته باشد

    1. با سلام ،

      دقت بفرمایید که اریکه عدل تنها نقدی در این خصوص نوشته و هیچ گونه کنترلی بر این سامانه ندارد.
      ایرادات و اشکالات را می توانید در بخش نظرات مطرح کنید ما خوشحال می شویم.

  12. سلام من در سامانه ابلاغ وقتی میخوام فایل دانلود کنم با این خطا مواجه میشم و فایلی دانلود نمیشه

    از آی پی شما یک تخلف امنیتی مشاهده گردید در صورت تکرار به مراجع ذیصلاح قانونی معرفی میگردید. در صورتی که پیام برای شما به اشتباه نمایش داده شده است صفحه را ببندید.

  13. سلام برای برادرم یه ابلاغیه اومده که از دستش شکایت شده از یه شهر دیگه که هشت ساعت با ما فاصله داره ما اصلا نه طرف میشناسیم نه به این شهر رفتیم امکان داره ابلاغیه اشتباه واسش اومده باشه؟؟؟لطفا پاسخ دهید

  14. سلام بنده قبلا در سامانه ثنا قوه قضایه ثبت نام کردم و علیه شخصی شکایت کردم و تشکیل پرونده دادم و چون شاهد نداشتم که قضیه رو اثباتش کنم متسفانه رای به نفع من صادر نگردید و مجبور شدم زیر برگه شکایت نامه قید کنم شاهد ندارم حالا میخاستم اینو بدونم که با توجه به اینکه من ثبت نام ثنا کردم قبلا و همه چی الکترونیکی شده ایا صلاح هست که دوباره شکایت کنم بر علیه اون شخص و دوتا شاهد بیارم برای اثبات قضیه یا نه ایا ممکنه که پرونده قبلی همه چی رو بشه و همه چی کلا خراب بشه و یا بلعکس امکان موفقیتم میخاستم بدونم چقدر هست

  15. واقعا سایت اشغالی هست. همش هنگه. اصلا وارد نمیشه… ابلاغ ها نامفهوم هست.همیشه مجبور میشم حظوری برم دادگاه ابلاغ بگیرم. خدا لعنت شون کنه با این سایت ساختن شون. بی لیاقت ها

  16. تا پیامک مثل هم برای بنده از شماره 1000492 با متن زیر ارسال شده
    برای چی است؟

    اقای …. ابلاغیه وقت رسیدگی صادره از شعبه 101 کیفری2 نجف اباد در پرونده شماره ….. برای شما ارسال شد”
    هیچ چیز دیگری توی پیامک ها نیست
    تراهنمایی فرمایید

  17. سلام
    برای من یک پیامک اومده که برم بازپرسی

    چون هیچ خلافی نداشتم و از کسی هم شکایتی نداشتم .از کجا بفهمم سر کاریه یا واقعی

    پیش شمارشم 1000 هستش
    با تشکر

    1. با سلام ، شما می توانید به سامانه ثنا مراجعه کنید و ببرسی کنید که آیا چنین پرونده ای موجود است یا خیر. برای کمک گرفتن می توانید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید.
      البته همیشه بهترین کار مراجعه سریع به شعبه دادگاه است.

  18. با سلام و احترام
    امروز هرچه سعی کردم نشد. خطای با نوشته قرمز بالای صفحه میاید……..در فراخوانی سرویس خطایی بوجود آمد. ]چکار کنم //؟

  19. سلام ببخشید من برای پرونده طلاق یک بار در ثنا ثبت نام کردم و اون پرونده مختومه شد و شوهرم یک پرونده جدید برای اعسار دوباره باز کرده حالا برای این پرونده جدید با رمز پرونده قبلی وارد میشم ولی میگه رمز نامعنبره حالا من باید یک بار دیگه در ثنا ثبت نام کنم ؟

    1. سلام. نه نیازی نیست که دوباره ثنا ثبت نام کنید.
      فقط باید به شعبه مربوطه بروید و یک درخواست کتبی بنویسید و رمز پرونده را از شعبه بگیرید.
      دقت کنید که هر پرونده یک رمز شخصی مستقل دارد .

  20. من یک حقوقدان هستم برنحوه ابلاغ اعتراض دارم نوع طراحی زیبا ولی غلط است زیرا در ابلیه ها فقط شاره ابلاغیه وجوددارد وبه شاره پروندهاشاره نمیشود مثلا مندر مجتکع قضائی شهید بهشتی ده ها پرونده دارم و علم غیب ندارم که این ابلاغ مربوط به کدام پرونده میباشد اولاٌ این معضل باید حل شود وبعد تارخ ابلاغ باید اولین روز مشاهده باشد و پس از سپری شدن مهلت مقرره و عدم مراجعه کاربر ابلاغ قانونی شود .این معضل نشاندهنده این است که طراحان محترم از علم حقوقدان های با تجربه استفاده نکرده اند وشیری بی یال کوپال به مردم تحمیل کرده اند من نشانی خدرا میدهم و حاضرم مجانی برای حل مشکل خدمت کنم . بس است مملکت را به موش آزمایشگاهی تبدیل کردن من درادغام دادسراها با دادگاه هانیز اعتراض کردم ولی سالهای زیلدی طول کشید تا آقایان موضوع را بفهمند من برای اصلاح امور که چیزی نمی خواعم ترا به خدا مارا به موش آزمایشگاهی تبدیل نکنید بایک تلفن به هرکجا که میگوئید بیایم وایرا دات را رفع کنیم این خواسته بزرگی نیست واین قدر در اشتباهات خود اصرار نورزید تلفن من 09122022500 میباشد آماده خدمت مجانی هستم . الفات محمد صلاحی

    1. دوست و همکار گرامی ،
      انتقادات شما بجا و وارد است لیکن موسسه حقوقی اریکه عدل تنها نقدی بر موضوع نگارش کرده است. البته انتقادات شما به گوش مسئولین خواهد رسید. بهتر است برای تماس با افراد اجرایی با اداره ابلاغ قوه قضاییه تماس حاصل فرمایید.

  21. سلام
    من در استان گیلان ساکن هستم و در اعتراض به حکم اخراج سازمان تخلفات اداری در خصوص بنده به دیوان مراجعه و پرونده تشکیل دادم ؛ پرونده در مرحله تجدید نظر است ولی چندی پیش پیامکی برام آمد که برای مشاهده ابلاغیه جدید به حساب کاربری خود در ثنا مراجعه کنید .بنده پس از مطالعه ابلاغیه جدید متوجه شدم فردی در استان کردستان از من شکایت کرده !!! این کاملا اشتباه بود و من واقعا نمی دانم از چه طریق این اشتباه را به دیوان عدالت اداری اطلاع بدهم

    1. با سلام
      سامانه ابلاغ عمومی است و احتمالا ابلاغیه در مورد کرمانشاه ارتباطی به دیوان پیدا نمی کند.
      با دادگاه کرمانشاه تماس بگیرید و چند و چون پرونده را جویا شوید

  22. من برای اولین بار به صورت خیلی عادی وارد سامانه شدم. داشتم ابلاغیه رو می خوندم که دیدم صفحه پرید و پیغام زیر نمایش داده شد:
    از آی پی شما یک تخلف امنیتی مشاهده گردید در صورت تکرار به مراجع ذیصلاح قانونی معرفی میگردید. در صورتی که پیام برای شما به اشتباه نمایش داده شده است صفحه را ببندید.
    والا سایت سی آی ای هم اینقدر امنیتی کار نمی کنند. مگه من چیکار کردم که آی پی منو قفل می کنه… بعدم میگه صفحه رو ببند. عزیز من یه راهکار بهم نشون بده، صفحه رو ببند که نشد راهنمایی… خب حداقل بنویس آی پی من تا کی قفله… توضیح بده این مشکل امنیتی چیه تا بر طرفش کنم… خلاصه من همچین لایه امنیتی تو هیچ سایتی ندیدم…

    1. مسعود جان عزیز ٬ ازین که تجربیان خودتان را در اختیار دیگران قرار می دهید متشکرم ٬ متاسفانه فرمایش شما کاملا صحیح است و این سامانه دارای باگ های فراوان می باشد. استفاده از اصطلاح تخلف امنیتی !!!‌بسیار کلی و عام است و هیچ چیزی از آن دستگیر آدم نمی شود !

  23. خیلی مسخره س!!!خدمات الکترونیک واسه اینه که در زمان و هزینه های مردم صرفه جویی بشه،نه اینکه ازت پول بگیرن،کلی هم وقتت توی صف ثبت نام تلف بشه که مثلا ابلاغ الکترونیکی بگیری!!اونم اگه درست باشه که خوبه! از دیشب به نظرم بیست بار امتحان کردم که وارد سایت بشم،همش میگه رمز موقت برای شما ارسال شده!! خطا…..خطا….!
    حتما باید حضوری برم.اینا هم که کشکه!!
    به نظر من فقط درآمدی هست واسه دفاتر خدمات،اصلا کارایی واسه مردم نداره!

    1. سلام ، من بیش از یکسال از این شبکه استفاده میکنم بجز دو سه مورد که همین پیغام برای من هم ارسال میشد در تمام مدت روز بهش راحت دسترسی دارم ،
      بخدا یک تحول بزرگ برای سیستم قضایی کشور و دست عزیزآنی که با تمام کاستی ها در تلاش برای بهینه کردن این خدمات درد نکنه، دم همشون گرم ، این که خودت بتوانی ببینی که چه اتفاقی داره برای پرونده ات می افتد یک نعمت بخدا . شما با این برنامه خودت حافظ مدارک و مستندات پرونده خودت میشوی،
      به هر حال هر برنامه در ابتدا مشکلاتی داره ولی این برنامه ارزش تحمل و صبوری برای حل مشکلات داره.

      1. با سلام و احترام
        بله گام بسیار بزرگی است هدف ما هم از نگارش نقد این سامانه ، کمک به بهبود آن است نه تخریب آن. انشالله که اصلاحات هرچه زود تر توسط افراد صالح و متخصص صورت بگیرد.

  24. سلام واقعا این سایت افتضاح ترین سایتیه که تو عمرم دیدم.بابا نمیتونن یک تکنولوژی رو درست پیاده کنن چرا اینقدر ادعا دارن الان دقیقا 3 ساعته یعنی 180دقیقه درگیرم تایک ابلاغیه رو ببینم 5 دفعه امتحان کردم صفحاتو درست بارگذاری نمیکنه بعداز 20 دقیقه انتظار تابه مرحله آخر میرسیم میزنه اتمام زمان دوباره وارد شوید.خداوکیلی اینا حق الناس من یکی از کسایی که این سایتو دم ودستگاهو راه انداختن به خاطر اتلاف بیهوده وقتم نمیگذرم.

  25. سلام . ممنون از نقد جامع و مانع شما. من کارمند یکی از ادارات هستم و اخطاریه های واصله را ردیافت می کنم. متاسفانه سامانه ثنا خیلی فاجعه است. به شدت اذیت می کنه. امروز ( 25 آذر) تمام وقت پای سیستم نشسته بودم تا دو اخطاریه ای که 5 شنبه ساعت 15 ابلاغ شده را دریافت کنم. ابلاغ الکترونیکی ایده ی خوبیه ولی مشروط به اینکه زیرساخت های فنی و فرهنگی قبلا فراهم شده باشه. متاسفانه دادگستری در مقابل این مشکلات بی شمار هیچ پاسخی نمی ده. من که تخصص استفاده از اینترنت را دارم اذیت می شم چه برسه به کسانی که تخصص ندارند.

    1. با سلام
      بله از سال گذشته که این نقد نوشته شد ، سامانه ثنا تغییرات و اصلاحاتی داشته است اما هنوز این تغییرات برای سامانه ای با چنین اهمیتی کافی نیست.
      سامانه الکترونیک ابلاغ قضایی باید دقیق ترین و کار آمد ترین سامانه اینترنتی کشور باشد .
      کاش ما همان سامانه ای را که برای امور مالیاتی داریم ، اینجا هم داشتیم.

  26. با سلام من ساعتها برای ورود به سامانه اقدام کردم اما هیچ رمز یکبار مصرفی برای من ارسال نشد.حالا باید مسیر ۳۰۰ کیلومتری را برای دریافت ابلاغیه ام بروم و باز برگردم.به نظر من این ظلم بزرگترین اعتدال و عدل ایرانیان است .adliran

  27. سلام ببخشید من و همسرم درخواست طلاق توافقی داشتیم و درخواست رو در دفتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه ثبت کردیم و لی بعد از 9 روز هیچ ابلاغیه ای در سامانه ثبت نشده است . مشکل چیه؟ مگه 3 روزه نباید بیاد؟

    1. سلام لطفا توجه داشته باشید که موسسه حقوقی اریکه عدل تنها نقدی بر این سامانه نوشته است و هیچ گونه مسئولیتی در خصوص کارکرد این سامانه ندارد .
      اگر ایرادی هست لطفا با روابط عمومی قوه قضاییه مطرح نمایید .
      با تشکر

      1. سلام لطفا توجه داشته باشید که موسسه حقوقی اریکه عدل تنها نقدی بر این سامانه نوشته است و هیچ گونه مسئولیتی در خصوص کارکرد این سامانه ندارد .
        اگر ایرادی هست لطفا با روابط عمومی قوه قضاییه مطرح نمایید .
        با تشکر

      2. سلام.امروز رفتم سایت ثنارابازکنم واولش نوشته بود تخلف امنیتی وبعدش نوشته بودبا ای پی شماتخلف امنیتی شده است ودرصورت تکرار به مراجع ذیصلاح گزلرش میشوید واگه استباه شده ببندید.این یعنی چی؟شکایت امنیتی از من شده؟

  28. با سلام لطفا کاری کنید که مثل قبل بتونیم با گوشی وصل شیم من دسترسی به لب تاپ و کامپیوتر ندارم و واقعا وقت گیره هر بار برم کافی نت لطفا اگه میتونید اقدام کنید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      همانطور که اشاره کردیم موسسه حقوقی اریکه عدل تنها نقدی بر این موضوع نوشته است و هیچ گونه ارتباطی به نحوه مدیریت و اداره این سامانه ندارد

  29. راستی یه سوال هم داشتم
    بنده یه مدت دیگ به خدمت اعزام میشم با توجه به اینکه در سامانه ثنا با پیامک اطلاع رسانی میشه و در خدمت سربازی استفاده از تلفن ممنوعه چطور میشه از ابلاغها مطلع شد .لطفا اگه راه حلی برای این مشکل هست به ایمیلم جواب بدید
    ممنون

    1. با سلام
      متاسفانه گوش پادگان ها به این مطالب بدهکار نیست . شما می توانید یا به صورت مرتب سامانه را چک کنید یا اینکه به شخصی بگویید که شم ارا از پیامک ها مطلع کند .
      البته سامانه از طریق ایمیل هم اطلاع رسانی می کند .

  30. با سلام
    مطلب جالبی بود ولی کمبودهای سایت خیلی بیشترند .بنده با موبایل به نت وصل میشم بعضی وقتها نصفه شبها برام پیامک میاد که ابلاغیه برام صادر شده و جالبه که در همون نصفه شب تا صبح چندین بار پیام رو تکرار میکنه و مینویسه اگه به سایت وارد نشی مستنکف محسوب میشی این در حالی که سامانه ابلاغ با تلفن کار نمیکنه و من برای ابلاغ مجبورم به کافی نت برم.در کل برای ابلاغ افتضاحه ولی برای اطلاع رسانی های دیگه و مشاهده روند کار پرونده خوبه

  31. سلام
    خیلی سایتتون مشکل داره
    نشد من 1 بار بیام و استرس وارد نکنه. چرا به این همه بازخوردی که مردم میدن نمیرید مشکل رو درست کنید پیغام خطا میده
    خطا:تاخیر در اجرای سرویس

    خواهش میکنم مشکلات و خطاهای سایت رو برطرف کنید مردم خودشون اینقد مشکل دارند دیگه اینقدر استرس بهشون وارد نکنید

    1. با سلام و احترام
      لطفا در نظر داشته باشید که موسسه حقوقی اریکه عدل تنها نقدی بر این سایت نوشته است و مسئولیتی در خصوص عملکرد این سایت ندارد . امیدواریم مشکلات عدیده ای که در سامانه ابلاغ الکترونیک وجود دارد هر چه زودتر برطرف شود . با تشکر

  32. سلام
    بااینکه خیلی خوشحال شدم که ابلاغم رو به صورت الکترونیکی میگیرم ولی متاسفانه این سایت خیلی ضعیف عمل میکنه و هنگام ورود چندین بار رمز رو نمیخونه یا رمز موقت رو ارسال نمیکنه از طرفی الان یک ماه کامل از دادگاه اعسسار مهریه گذشته و با اینکه قاضی بهم گفت یک هفته تا ده روز دیگه بهتون نتیجه ش رو میگیم ولی هیچ ابلاغی برای من ارسال نشده و همش فکر میکنم این سایت کاملا سرکاری باشه و فقط خواستن یه مبلغی برای ثبت نام از ما بگیرن. در هرحال من اصلا راضی نیستم و ایکاش ثبت نام نکرده بودم

    1. با سلام
      بابت مشکلاتی که برای شما پیش آمده متاسفیم ، اصل قضیه خیلی ارزشمند است اما نیاز صد در صدی به بهبود و بهینه سازی دارد .
      امید واریم که مسئولین عزیز صدای ما را بشنوند و دست به کار شوند .

  33. وب سایتشون خیلییییییی بدرد نخور هست! اصلا رمز من رو نمیپذیره و رمز جدید هم برام ارسال نمیکنه! چرا وقت مردم براشون انقققدر بی ارزش هست؟؟

    1. با سلام و احترام

      بله مساله نام کاربری و رمز در سایت ابلاغ ثنا یکی از بزرگترین مشکلات این سامانه است متاسفانه . مسئولین گرامی باید به مردم و وقت آنها احترام بگذارند اما متاسفانه مشاهده می فرمایید که اینگونه نیست .

  34. باسلام العان چند روز میخوام وارد سایت ثنا بشوم ن برای بنده رمز موقت ارسال میشود ن اطلاعات سایت خوانا هست روزگار مردمراسیاه کردند خدا شاهده ک این چند روزه اعصاب برام نموده

  35. بنده هم تجربه بسیار بدی در استفاده از این سایت داشتم. بارها در طول روز موفق به مشاهده لیست پرونده ها یا باز کردن آنها نشدم. بعد از هر کلیک پیام “در حال بارگذاری” نمایش داده می شود و یکی دو دقیقه در حالت چرخش و انتظار میماند و سپس خطا رخ میدهد. تا امروز با انواع و اقسام خطاها مواجه شدم. بعضی مواقع حتی سه چهار روز پیوسته امکان مشاهده پرونده ها را نداشتم و فقط پیام “در حال بارگذاری” به نمایش در میآمد و در نهایت خطا رخ میداد. متاسفانه چند بار نیز به ایمیل support و … سایت تماس گرفتم و گله کردم ولی هیچ پاسخی دریافت نکردم. بسیار تاسف بار است که این سیستم با چنین کیفیت افتضاح و شرم آوری ارائه شده است و گاهی شک میکنم که آیا گردانندگان این سایت سواد درست و حسابی ندارند یا اینکه قوه قضاییه به عمد مردم را سر کار گذاشته است.

  36. با سلام و عرض تشکر ازطرح مطلب
    متاسفانه سامانه مشکلات زیادی دارد که علاوه بر موارد فوق آنچه به شخصه تجربه کرده ام اضافه میکنم
    1- دو روز به تعطیلات عید اس ام اس ابلاغ آمد با فرصت 7 روز. در صورتیکه دفاتر شعب به این موارد توجه میکنند و در دوران تعطیلات عید ابلاغ نمیکنند
    جالب اینکه ابلاغ فاقد محتوی و موضوع بود. وتازه بعد مراجه به شعبه ، مدیر شعبه اظهار کرد باید محتوی ایلاغ را از اداره ابلاغ بگیریدو مشخصا روتین.برنامه ناقص است.
    2- در حال حاضر که این متن را مینویسم ، 3 روز است که ده ها بار وارد سیستم شدم و بعد از تمام تاخیری که در ارسال رمز موقت شد
    در نهایت برای دیدن ” روند کار پرونده ” بعداز 1 دقیقه پیغام خطای ” تاخیر در فراخوانی سرویس . کد خطا : 327 ” و الان 3 روز است که هیچ پرونده ای را نشده ببینم.
    نکته دیگر اینکه قانون و دستورالعملی اعلام نشده که تاریخ ابلاغ ازتاریخ اس ام اس هست یا از تاریخ باز کردن ابلاغ الکترونیکی و پاسخ قاضی پرونده به این سوال اینجانب این بود که تاریخ اس ام اس ملاک است که با این مشکلات سیستمی ، منطقی و عادلانه نیست و با توجه اهمیت تواریخ باید قاعده ای برقرار شود که از تضییع حقوق اصحاب دعوی جلوگیری شود. مثلا 3 بار اس ام اس شود و غیره . در هر صورت در حال حاضر سیستم کارایی مناسب، برای چنین مسئله مهمی را ندارد.

    1. همکار گرامی
      جناب آقای پورآسا
      نکاتی که مطرح فرمودید بسیار بجا و درست است که هر وکیلی این روزها با انها دست و پنجه نرم می کند .
      دادگاه اصلا مشکلات ابلاغ را نمی پذیرد و گاها وکیل برای حل مشکلات موجود ، دچار مصائب فراوان می شود.
      البته با انتقادات ما بالاخره سیستم عدل ایران اصلاح گردید امید است این سامانه قدیمی ابلاغ نیز اصلاح گردد .
      با تشکر از نظر ارزنده شما

  37. با سلام
    ضمن تقدیر و تشکر از مقاله ی بسیار ارزنده ی شما
    تمامی مطالبی که مذکور نمودید دقیقا درست می باشد ضمنا لازم به ذکر است که این سامانه هنگام ورود با تلفن همراه ارور داده و اصلا امکان کانکت رو در این حالت نمیده با توجه به اینکه اکثر اقشار جامعه با تلفن همراه و با همان سرعت نت در دستررس روی تلفن همراه راحتتر می توانند به ابلاغیه ها دستررسی داشته باشند جای بسی تعجب است که این امکان از طریق تلفن همراه با مشکل مواجه است و به نظر می رسد این که با تبلت و یا لپ تاپ به راحتی بتوان دستررسی یافت نیز باز هم این امکان وجود ندارد و در نهایت ناچارا بایستی برای هر ابلاغ به کافی نت مراجعه نمود و در هر مراجعه مبلغ 2000 تومان هزینه ی دریافت ابلاغیه را پرداخت نمود.
    در مرحله ی وررود به سامانه کد امنیتی اصلا نمایش داده نمی شود و این در حالی است که مرتب با پیغام کد امنیتی به درستی وارد نشده است مواجه ایم و بعد از آن رمز موقت هم هرگز ارسال نمی شود بارها شده که خود بنده برای این موضوع کلی وقت گذاشته ام خب بهتر بودبه جای همچین به قول معروف پیشرفتی با همان روال قدیم پیش می رفتیم چون در این موضع اساسا آنچه که به فراموشی سپرده شده است هزینه و وقت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟