منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

انواع اعتبار اسنادی و انتقال ال سی در تجارت

انواع اعتبار اسنادی، انتقال ال سی، اصلاح ال سی، پرداخت های بین المللی
انواع اعتبار اسنادی، انتقال ال سی، اصلاح ال سی، پرداخت های بین المللی
در این مقاله در باره انواع اعتبار اسنادی و پرداخت وجه کالا و چگونگی امکان انتقال ال سی توضیحات کامل ارائه شد از طرفی از آنجایی که باید یادآوری کنیم پرداخت های بین المللی جزو لاینفک گشایش ال سی هستند به همین دلیل شرایط اصلاح یا تغییر ال سی را مطرح و به مزایای اعتبارات اسنادی پرداختیم. درباره هر یک از نکات فوق الذکر، مطالب جامع تر و گسترده تری وجود دارد که بر حسب اقتضای شما علاقمندان مطرح می گردد لذا امیدواریم لزوم و اهمیت حضور یک وکیل متخصص را در زمینه گشایش ال سی و پرداخت های بین المللی، به شما رسانده باشیم.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

موضوع انواع اعتبار اسنادی و انتقال ال سی در تجارت بین الملل با هدف انجام پرداخت های بین المللی بسیار حائز اهمیت می باشد. در اعتبارات اسنادی قابل برگشت شرایط تغییر یا  اصلاح ال سی بدون توافق فروشنده کالا یا خدمات امکان انجام میشود. از دیدگاه موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل انتقال ال سی با استفاده از اعتبارات اسنادی میتواند انتقال جزء یا کل اعتبار به درخواست ذینفع باشد. هر یک از اعتبارات اسنادی در تجارت بین الملل کاربرد و معانی خود را دارند. در کنار این مطالب اهمیت به نقش اصطلاحات تجاری برای انعقاد قرادادها و مشخص شدن تعهدات طرفین تجاری بسیار مورد تاکید قرار می گیرد.

 

انواع اعتبار اسنادی و انتقال ال سی در تجارت

استفاده از انواع اعتبار اسنادی از امن ترین روش پرداخت های بین المللی بوده که امنیت پرداخت را برای طرفین قرارداد مهیا می کند که حتی اگر خریدار در ادامه مرحله خرید نتواند باقی وجوه را بپردازد، بانک این مبالغ را بر اساس ارزش وثیقه های دریافتی پرداخت می نماید به زبان ساده تر اینکه اعتبارات اسنادی تضمینی برای پرداخت وجه کالا هستند.

1- اعتبارات اسنادی دیداری (نقد) Sight LC: در این نوع اعتبار پرداخت وجه کالا به فروشنده توسط بانک بعد از ارائه اسناد و مدارک پذیرفته شده صورت می گیرد که بانک به محض قبول اسناد، پرداخت را انجام می دهد بدین مفهوم که  مبنای پرداخت وجه ارائه اسناد بدون نقص به بانک می باشد.

2- اعتبارات اسنادی مدت دار ( یوزانس) Differed payment LC، اعتباراتی هستند که پرداخت کردن وجه کالا توسط بانک به فروشنده در مدت معینی بعد از ارائه و تحویل اسناد و مدارک مورد قبول با ( بهره لازم) در سررسید مربوطه انجام می شود که معمولا این مدت یکساله است. پرداخت قیمت کالا در هر دو نوع اعتبارات اسنادی انجام میشود.

پرداخت وجه کالا

اصلاح ال سی

از دیگر انواع اعتبار ات اسنادی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

3- اعتبارات اسنادی قابل برگشت Revocable LC اعتباراتی هستند که خریدار و یا بانک گشایش کننده می توانند آن را لغو و یا اصلاح نمایند برای این کار نیازی به موافقت فروشنده نیست که در این نوع اعتبار اصلاح ال سی بدون توافق فروشنده انجام می شود.

بیشتر بدانید!
پیشنهادهایی برای پیوستن ایران به نظام جهانی پرداخت

4- اعتبارات اسنادی غیر قابل برگشت Irrevocable LC اعتباراتی هستند که اصلاح، تغییر و یا لغو آن بدون موافقت فروشنده امکان پذیر نمی باشد در این نوع اعتبار تغییر ال سی مشروط به موافقت فروشنده است. در تغییر و اصلاح نمودن اعتبارات اسنادی بانک گشایش کننده نیازی به توافق فروشنده بر این تغییرات ندارد.

تعهد بانکی

5- اعتبارات اسنادی تایید شده Confirmed LC اعتباراتی هستند که تعهد معمولی بانک اصلی برای فروشنده کافی نبوده بلکه نیاز به تعهد اضافی ( تضمین ) همان بانک یا بانک مرکزی کشور خریدار و یا بانک ثالث دارد که میزان اعتماد در پرداخت در این نوع اعتبارات بالا است.

6- اعتبارات اسنادی تایید نشده Unconfirmed LC  اعتباراتی هستند که تعهد معمولی بانک اصلی ( گشاینده اعتبار) برای فروشنده کافی بوده و نیاز به تعهد اضافی ( تضمین ) بانک دیگر را ندارد. همانطور که ملاحظه فرمودید  پرداخت های بین المللی روش ها و گونه های مختلفی دارند که در گشایش انواع اعتبار اسنادی ایفای نقش می کنند.

انتقال ال سی

7- اعتبارات اسنادی قابل انتقال Transferable LC اعتباراتی هستند که ( به شرط درخواست ) ذینفع می تواند کل اعتبار و یا مقداری از اعتبار را به ذینفع های دیگر منتقل و واگذار نماید بدین مفهوم که انتقال ال سی  به درخواست ذینفع امکان پذیر می باشد.

7 الف – اعتبارات اسنادی قابل انتقال قابل تقسیم: این اعتبار در مواردی استفاده می شود که ذینفع مجاز به انتقال امتیاز استفاده از اعتبار به شخص یا اشخاص متعدد در محل اقامت خود و یا حتی خارج از محل یا کشور خود می گردد.

7 ب –  اعتبارات اسنادی قابل انتقال غیر قابل تقسیم: این نوع اعتبار بدین ترتیب است که انتقال منحصرا محدود به یک شخص ثالث می شود. انتقال اعتبارات اسنادی غیر قابل تقسیم فقط به یک شخص ثالث منتقل می گردد. انتقال دادن اعتبارات اسنادی به صورت قابل تقسیم ذینفع مجاز است امتیاز استفاده از ال سی را به شخص دیگری واگذار نماید.

بیشتر بدانید!
بیت کوین چیست ، بررسی Bitcoin جنجالی

 

انتقال ال سی

پرداخت های بین المللی

8- اعتبارات اسنادی غیر قابل انتقال: اعتباراتی هستند که به موجب آن ذینفع اعتبار نمی تواند از بانک درخواست نماید یا بانک نمی تواند آن را به صورت کلی یا جزئی در اختیار سایر ذینفع ها قراردهد لازم به ذکر است که اعتبارات اسنادی معمولا به صورت غیر قابل انتقال گشایش می شوند.

9- اعتبارات اسنادی اتکایی ( Back to back )  اعتباراتی هستند که توسط ذینفع با اتکا بر اعتباری که توسط خریدار به نفع وی گشایش یافته است و جهت صادر کننده دیگری ( ذینفع دوم) که می تواند کالا را تهیه و ارسال نماید گشایش می شود علاوه بر آن گشایش اعتبار اتکایی در ایران با مجوز بانک مرکزی امکان پذیر است. پرداخت های بین المللی در گشایش انواع ال سی نقش بسیار مهمی داشته و بانکها در این خصوص نقش واسطه ای کارآمدی دارند.

تعداد پرداخت ها

10 – اعتبارات اسنادی گردان ( revolving ) اعتباراتی هستند که بانک گشایش کننده پس از پرداخت وجه اسناد به فروشنده موضوع اعتبار را بر اساس دفعات زمانی تکرار می کند که تعداد دفعات استفاده از اعتبار و دریافت وجه باید در متن اعتبار قید شود و چنین اعتباری وقتی گشایش می شود که خریدار مایل به حمل به دفعات باشد.

امکان ارائه اسناد حمل برای دفعات بیشتر وجود دارد و حمل کالا ها می تواند به صورت تجمعی یا غیر تجمعی باشد بدین مفهوم که در این نوع اعتبار تعداد پرداخت ثابتی وجود ندارد، و پرداخت ها بر اساس تعداد حمل کالا، محاسبه و پرداخت می گردند البته انواع اعتبارات دیگری هم هستند که در شرایط و موقعیت های گوناگونی استفاده می شود.

 

انواع اعتبار اسنادی و انتقال ال سی در تجارت

مزایای اعتبارات اسنادی

برخی از مزایای اعتبارات اسنادی عبارت است از:

1- زمان معین جهت تحویل کالا

2- پرداخت وجه کالا بعد از وصول اسناد

3- امکان اخذ تخفیف از فروشنده

4- روش مورد قبول و کارآمد

5- دخالت بانک ها در پرداخت وجه کالا

6- امکان درخواست اسناد تکمیلی به منظور اطمینان بیشتر

بیشتر بدانید!
فروش اپلیکیشن ایرانی در بازار خارجی

7- صحت و دقت در انجام معاملات به ویژه به هنگام تایید اعتبار توسط بانک های دیگر

باید اذغان داشت که هر کدام از انواع اعتبار اسنادی دارای یک مزیت و امتیاز می باشند.

اصطلاحات تجاری

به برخی از اصطلاحات تجاری در روابط و قراردادهای تجاری بین الملل طبق ذیل اشاره داریم.

فروشنده Seller
خریدار buyer
کارگزار Agent
گیرنده و دریافت کننده کالا consignee
ارسال کننده کالا consignor
شماره پروفرم PI  number
تاریخ اعتبار پروفرم Validity date
کشور ذینفع Beneficiary country
کشور مبدا Origin country
کشور مقصد Destination country

روند پرداخت ها و تغییر ال سی

در این مقاله در باره انواع اعتبار اسنادی و پرداخت وجه کالا و چگونگی امکان انتقال ال سیتوضیحات کامل ارائه شد از طرفی از آنجایی که باید یادآوری کنیم پرداخت های بین المللی جزو لاینفک گشایش ال سی هستند به همین دلیل شرایط اصلاح یا تغییر ال سی را مطرح و به مزایای اعتبارات اسنادی پرداختیم. درباره هر یک از نکات فوق الذکر، مطالب جامع تر و گسترده تری وجود دارد که بر حسب اقتضای شما علاقمندان مطرح می گردد لذا امیدواریم لزوم و اهمیت حضور یک وکیل متخصص را در زمینه گشایش ال سی و پرداخت های بین المللی به شما رسانده باشیم.

 

 

موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل از گروه شرکت های آپادالا با دیگر همکاران مجرب و کارآمد خود موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل IIL و املاک بین المللی اینوستایم تمامی امور حقوقی مهاجرت و خرید ملک خارجی را از ابتدا تا پایان ارائه و تکمیل می نماید.

و چنانچه شما اطلاعات بیشتری در خصوص موضوع این مقاله دارید می توانید با مشاوران اریکه عدل تماس گرفته تا ارتباط زنده ویدیو کال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکیل مربوط به کار خود وقت رزرو نمایید همچنین از اینکه مقالات گردآوری شده ما را مطالعه می نمایید کمال تشکر را داریم.

 

کلمات کلیدی: انواع اعتبار اسنادی، پرداخت های بین المللی،  اصلاح ال سی، انتقال ال سی

 

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟