منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

قیمت بین المللی کالا در فرایند واردات

قیمت بین المللی کالا، زمان سفارش کالا، مقدار سفارش کالا، روش حداقل خرید کالا، ثبت سفارش کالا
قیمت بین المللی کالا، زمان سفارش کالا، مقدار سفارش کالا، روش حداقل خرید کالا، ثبت سفارش کالا
 قیمت بین المللی کالا و قیمت تایید شده از طرف گمرک برای واردات قابل بررسی می باشد و در پروسه واردات باید به زمان مناسب و مقدار سفارش کالا و کاربرد روش حداقل خرید کالا توجه کافی داشته باشید. لزوم ثبت سفارش کالا برای واردات نیز امری قطعی می باشد. اهمیت داشتن کارت بازرگانی و انواع  آن در واردات هر نوع کالایی ضروری است. لذا با توجه به حساسیت ها و اهمیت هر یک از مراحل مختص واردات و تجارت بین الملل، با بهره گیری از مشاوره های تخصصی و همراهی وکلای حرفه ای، پروسه واردات آسانتر خواهد شد.

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

به دنبال مطالب ارائه شده در موضوعات فرایند واردات و تجارت متقابل بین المللی و فرایند واردات و اصول خرید خارجی توسط موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل، موضوعاتی مانند قیمت بین المللی کالا و زمان سفارش و مقدار سفارش کالا در تجارت بین الملل مطرح هستند. توجه به روش حداقل خرید کالای وارداتی و اهمیت ثبت سفارش کالا در تجارت بین الملل و لزوم داشتن کارت بازرگانی برای تجار گرامی از نکات اولیه و اصلی در واردات می باشند. همچنین در نظر داشته باشید که اظهار کم و یا زیاد ارزش کالا در پروسه واردات، امری قانونی نمی باشد و در ثبت سفارش و تمامی اوراق مربوطه، می بایست ارزش واقعی کالای وارداتی اظهار شود.

 

قیمت بین المللی کالا در فرایند واردات

پیرامون موضوع فرایند واردات باید گفت که بعد از اتمام مرحله پیدا کردن تامین کننده و تولید کننده مناسب کالا مرحله مکاتبات، گفتگو و مذاکرات بین المللی با هدف توافق بر قیمت آغاز می گردد. از نکات مهمی که طرفین قرارداد تجاری و بین المللی باید بر آن توافق نمایند مبحث قیمت کالا است که در خصوص آن  می توان گفت که قیمت بین المللی کالا تحت تاثیر عوامل و متغیر های گوناگونی از جمله کیفیت کالا، شرایط خرید، تعداد کالا، مقدار کالای سفارش داده شده، زمان سفارش و نحوه پرداخت می باشد.

قیمت کالای وارداتی

قیمت بین المللی کالا از دو دیدگاه قابل بررسی است، قیمتی که شما کالا را از بازارهای بین المللی می خرید که به آن قیمت بین المللی کالا گفته می شود و دیگری قیمتی که گمرک داخلی برای آن کالا در نظر دارد، این نکته بسیار حائز اهمیت میباشد. چنانچه کارشناسان گمرک منابع مختلفی از جمله سوابق واردات کالای مشابه، لیست قیمت کشور مبدا و منابع اینترنتی را برای تعیین ارزش کالای وارداتی مورد استفاده قرار می دهند. در تکمیل این موضوع می توان گفت که  یک وارد کننده می تواند دو تخلف در قیمت اظهارشده کالای وارداتی داشته باشد. در واقع قیمت بین المللی کالا، همان قیمتی است که در دیگر کشورهای خارجی خرید و فروش می شود.

 

اظهار ارزش بالای کالا

اگر وارد کننده متخلف از اعتبارات اسنادی و ارز دولتی استفاده نماید معمولا تمایل دارد ارزش کالا را بالاتر از قیمت بین المللی کالا و ارزش واقعی اظهار نماید تا بتواند مقدار بیشتری از ارز دولتی را از کشور خارج نماید و بدنبال آن در نهایت در هماهنگی با فروشنده خارجی اضافه قیمت کالا را به صورت ارز و پول خارجی دریافت و در بازار آزاد به فروش برساند. که این کار را Over price می گویند و تخلفی بسیار سنگین و پر هزینه برای اقتصاد داخلی می باشد.

اظهار ارزش پایین کالا

در مقابل چگونگی اظهار ارزش بالا مطرح می شود. چنانچه وارد کننده از ارز خود استفاده کرده باشد تمایل دارد که قیمت بین المللی کالا را بسیار کمتر از چیزی که واقعا هست به گمرک اعلام و اظهار نماید تا بتواند حقوق و عوارض پرداختی خود را تا حد ممکن کاهش داده و به سود خود بیفزاید. این کار نیز تخلف است و در صورت اثبات تخلف گمرکات مجاز هستند تا سقف 150 درصد قیمت کالا و حقوق و عوارض آن فرد خاطی را جریمه نمایند. در واقع این تخلفات ایجاد نقض و اختلال در ارزش واقعی و قیمت بین المللی کالا و قیمت بورس کالای مورد نظر بوده و همچنین این اقدام به هیچ عنوان با اخلاق و عرف تجاری همخوانی ندارد.

بیشتر بدانید!
همه چیز درباره استارت آپ ها

شرایط رکود

 بازرگانان و تولید کنندگان در شرایط رکود برای رسیدن به هزینه و قیمت تمام شده پایین تر و نهایتا حفظ و جذب مشتریان خود ممکن است قصد واردات کالای ارزانتر و بی کیفیت تر داشته باشند ولی باید توجه داشت که عواقب منتج از واردات کالای تجاری ارزان قیمت و بی کیفیت معمولا تحمیل هزینه ای بالاتر از واردات کالای گرانتر خواهد بود و بعلاوه اعتبار کاری ایشان نیز خدشه دار می گردد. لذا اظهار ارزش پایین و بالای کالا امری نامتعارف و برخلاف قوانین تجاری بوده که البته سودی هم برای وارد کننده نخواهد داشت. قیمت بین المللی کالا و قیمت تایید شده توسط گمرک با هم متفاوت هستند که در اصل تعیین و توافق بر قیمت از مهمترین رکن در تجارت بین الملل می باشد. آیا می دانید زمان سفارش کالا چه اهمیتی در امور تجاری دارد؟

 

زمان سفارش کالا

مناسب ترین زمان سفارش کالا را میتوان از دو جنبه مورد بررسی قرارداد:

1- زمان مناسب به لحاظ به موقع بودن سفارش و دریافت کالا در زمان مناسب برای فروش در بازار و یا استفاده در تولید می باشد که معمولا کالاهای گوناگون زمانهای خاصی را بعنوان اوج کاری در بازار دارند و شما به عنوان یک بازرگان باید بتوانید با محاسبه درست زمان سفارش گذاری، کالای مورد نظر خود را به موقع به بازار وارد نموده تا بازار داغ مقطعی فروش کالا را از دست ندهید. برای مثال می توان به بازارهای فصلی از جمله بازار سال نو و برخی از مناسبت ها اشاره نمود، لذا با در نظر گرفتن بهترین و مناسب ترین زمان سفارش کالا می توان به بازار رقابتی ورود پیدا نمود.

 

اهمیت زمان سفارش در تولید

2- زمان سفارش کالا در روند تولید مهم و تاثیر گذار می باشد لذا باید گفت فعالان عرصه تولید می دانند که زمان رسیدن کالا در چرخه و خط تولید اهمیت بسیار زیادی دارد چون نرسیدن کالای وارداتی و اشتباه محاسباتی و یا عملیاتی در زمان رسیدن کالا به انبار، می تواند به قیمت توقف خط تولید و تحمیل هزینه های بسیار زیادی برای تولید کننده شود. بدین جهت بهترین زمان سفارش کالا را با توجه به شرایط و موقعیت بازار و ظرفیت های خط تولید و یا فروش خود با دقت فراوان و بسیار هوشمندانه انتخاب نمایید.

 

زمان سفارش کالا

محاسبه زمان سفارش کالا چگونه است؟

روش محاسبه زمان سفارش کالا، 6T نامیده می شود.

T1 زمان مورد نیاز برای دریافت پیش فاکتور
T2 زمان لازم برای دریافت مجوزهای احتمالی و ثبت سفارش در سامانه وزارت بازرگانی
T3 زمان لازم برای تولید و یا تهیه کالا توسط فروشنده
T4 زمان لازم برای حمل کالا از مبدا تا مقصد
T5 زمان لازم برای ترخیص کالا از گمرکات
T6 زمان لازم برای تحویل کالا به انبار

برای مثال اگر زمانهای بیان شده در بالا برای یک کالا به شرح زیر باشد:

T1 10 روز
T2 20 روز
T3 40 روز
T4 40 روز
T5 15 رو
T6 3 روز

مجموع این زمانها 128 روز خواهد بود یعنی بدین مفهوم که شما باید 128 روز کاری را برای فرایند واردات خود باید در نظر بگیرید.

مقدار سفارش کالا

 آیا در مهاجرت خود به کشورهای خارجی در کنار سرمایه گذاری با خرید ملک خارجی ، علاقمند به تجارت و بازرگانی بین المللی هستید؟ در پروسه واردات به منظور تفهیم بیشتر درباره تعداد و مقدار سفارش کالا مثالی را عنوان می نماییم، فرض کنید یک شرکت تولیدی در هر روز 1000 عدد از یک قطعه ای را برای خط تولید استفاده می کند یا اگر این کالا مرتبط به بازار باشد و یک عمده فروش مثلا به طور متوسط 1000 عدد قطعه در روز فروش داشته باشد باید طبق ذیل محاسبه گردد.

بیشتر بدانید!
نمایندگی مالیاتی در پرتغال و لزوم داشتن آن

اگر هر ماه را 26 روز کاری در نظر بگیریم مصرف ماهیانه برابر خواهد بود با 26000 عدد از کالای مورد نظر در ماه و برای عدد 128 روزی که در بالا به دست آوردیم در یک دوره زمانی مورد نیاز برای سفارش مجدد 128000 عدد از کالای مورد نظر را نیاز خواهیم داشت. تعیین مقدار سفارش کالا باید حساب شده و دقیق انجام شود. آیا در مهاجرت خود به کشورهای خارجی در کنار سرمایه گذاری با خرید ملک خارجی، علاقمند به تجارت و بازرگانی بین المللی هستید؟

 

ذخیره احتیاطی سفارش

به پیروی از مطالب قبلی، یعنی اگر ما امروز 128000 عدد از کالای مورد نظر را موجود داشته باشیم باید همین امروز برای خرید اقدام کنیم وگرنه اگر فردا اقدام نماییم در نهایت یک روز خط تولید و یا فروش را متوقف خواهیم کرد. حال بیایید کمی محتاط تر باشیم و به ذخیره احتیاطی نیز فکر کنیم، معمولا باید ده درصد میزان سفارش را به عنوان ذخیره احتیاطی در نظر بگیریم، به عبارت دیگر وقتی موجودی کالای شما به موجودی 128000 عدد بعلاوه 12800 عدد رسید باید برای سفارش مجدد اقدام کنید.

محاسبه مقدار سفارش

همانطور که گفتیم اگر مقدار مصرف 1000 عدد در روز باشد، مقدار مصرف در دوره سفارش برابر با 128000 عدد خواهد بود که A می نامیم. حال میزان سفارش برابر با A بعلاوه 10 درصد خواهد بود، البته قابل ذکر است که این روش در صورتی لازم است که شرکت مذکور یک شرکت تولیدی و یا یک شرکت تجاری بوده که منابع مالی محدودی داشته و نتواند خریدهای عمده انجام دهد.

 

ارتباط مقدار سفارش با زمان سفارش کالا

در صورتی که شرکت ها منابع مالی مناسبی در دسترس  داشته باشد، می توانند در هر نوبت خرید یک سفارش بزرگ با تعداد بالا بدهند. ولی هیچگاه نباید خط قرمز ذخیره احتمالی فراموش شود، که محاسبه دقیق و هوشمندانه تعداد و مقدار سفارش کالا منجر به ثبات در فعالیت تجاری می شود. همچنین در تعداد و مقدار سفارشات خود لازم است به قیمت بین المللی کالا و بورس کالای مورد نظر نیز توجه داشته و بتوانید تا حدودی وضعیت بازار پیش رو را پیش بینی نمایید. باید گفت محاسبه درست و دقیق تعداد و مقدار سفارش کالا و زمان سفارش کالا بسیار با هم مرتبط بوده و بر یکدیگر تاثیر گذار می باشند.

روش حداقل خرید کالا

در روش حداقل خرید کالا یا JUST IN TIME ( JIT) هیچ انباری برای نگهداری کالاهای وراداتی وجود نداشته و خریدار هر روز به مقدار مورد نیاز خود برای خط تولید و یا فروشگاه خرید می نماید. این روش برای تامین کالا از یک منبع تامین کننده و یا تولید کننده نزدیک و داخلی کاربرد دارد. ولی در روند تامین و خرید کالای وارداتی این روش پیشنهاد نمی گردد. تعیین قیمت بین المللی کالا در این روش خرید خیلی معنایی نداشته زیرا که کالا از منابع  تامین کننده خارجی تهیه نمی گردد. روش حداقل خرید کالا بیشتر در خرید کالا از تامین کننده های داخلی استفاده می شود.

 

عوامل مهم در خرید

معمولا در ایران قوانین واردات و گمرکات به شدت متغیر بوده و نرخ ارز ثابتی برای خرید وجود ندارد، همانطور که در بخش تامین کننده مناسب کالا گفتیم که در نظر گرفتن قیمت بین المللی کالا، زمان مناسب سفارش کالا، هزینه های حمل و نقل، مدیریت و خدمات پس از فروش کالا و سیاست های مشتری مداری از قبیل قبول کالای مرجوعی همگی عوامل بسیار مهمی در یک خرید مناسب می باشند. اما روش حداقل خرید کالا در تجارت و خریدهای بین المللی جایگاه مناسب و کاربردی ندارد. بطور مثال آیا در مهاجرت به ترکیه با قوانین امور تجاری و پروسه واردات کالا از این کشور آشنا هستید؟

بیشتر بدانید!
استاندارد در تجارت بین الملل و دریافت گواهی آن

روش حداقل خرید کالا

ثبت سفارش کالا

با توجه به قیمت بین المللی کالا، بعد از انجام مکاتبات تجاری با طرف تامین کننده و درخواست قیمت و انعقاد قرارداد تجاری ، وارد مرحله ثبت سفارش کالا می شویم که طبق مقررات واردات و صادرات کلیه وارد کنندگان مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی باید به منظور اخذ مجوز لازم برای واردات و ثبت سفارش، اطلاعات مربوط به خرید خود را در وزارت بازرگانی و سامانه مرتبط به ثبت برسانند. ثبت نمودن مشخصات کالا برای واردات امری ضروری و قانونی می باشد.

وارد کننده ابتدا باید اوراق مربوط به ثبت سفارش کالا را از وزارت بازرگانی اخذ و اطلاعات خواسته شده را در آن درج نماید. پس از مهر و امضا به همراه کارت بازرگانی و پروفرمای دریافتی خود به وزارت بازرگانی تحویل نماید. واحد ثبت سفارش با اخذ کارمزد و درج شماره 8 رقمی ثبت سفارش کالا و مهر نمودن آن، نسخ مربوط به وارد کننده را با پروفرمای مهر شده به وی مسترد می نماید. توضیحات جامع تری از نسخ مرتبط و لازم برای انجام ثبت سفارش و میران کارمزد برای انجام ثبت سفارش کالا را در قسمت سوم این مقاله خواهید داشت.

کارت بازرگانی

در انعقاد قراردادهای تجاری مشاوره با وکیل انعقاد قراردادها را در صدر برنامه خود قرار دهید. از دیگر نکات مهم اینکه، اولین شرط وارد کردن کالا از خارج از کشور، داشتن کارت بازرگانی می باشد که این کارت مثل جواز کسب برای مشاغل است. بعبارتی هر شخصی که کارت بازرگانی داشته باشد، یک تاجر شناخته می شود. کارت بازرگانی توسط سه مرجع صادر و نظارت می شود مانند اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و سازمان صنعت معدن و تجارت استانها و از انواع کارتهای بازرگانی می توان به کارت بازرگانی دائم ( ثابت) و کارت بازرگانی شخص حقوقی اشاره نمود.

 

پروسه واردات

 قیمت بین المللی کالا و قیمت تایید شده از طرف گمرک برای واردات قابل بررسی می باشد و در پروسه واردات باید به زمان مناسب و مقدار سفارش کالا و کاربرد روش حداقل خرید کالا توجه کافی داشته باشید. لزوم ثبت سفارش کالا برای واردات نیز امری قطعی می باشد. اهمیت داشتن کارت بازرگانی و انواع  آن در واردات هر نوع کالایی ضروری است. لذا با توجه به حساسیت ها و اهمیت هر یک از مراحل مختص واردات و تجارت بین الملل، با بهره گیری از مشاوره های تخصصی و همراهی وکلای حرفه ای، پروسه واردات آسانتر خواهد شد.

 

و شما علاقمند گرامی چنانچه جزئیات بیشتری راجب به فرایند واردات و قیمت بین المللی کالا لازم داشتید با تماس با مشاوران اریکه عدل میتوانید ارتباط زنده ویدیوکال داشته و یا برای مشاوره حضوری با وکیل مرتبط با کار خود وقت رزرو نمایید و در ضمن از اینکه مقالات گردآوری شده ما را مطالعه می فرمایید کمال تشکر و قدردانی را داریم.

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
نوشته ای از:
زینت طاهری
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟