منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

طلاق به درخواست زن

در این پست دپارتمان خانواده اریکه عدل قصد دارد ضمن نگاهی به قوانین و مقررات مربوط ، به بررسی و تحلیل موضوع طلاق به درخواست زن بپردازد . همانطور که آگاهی دارید در قوانین مدنی ما حق طلاق با مرد است و زن تنها در موارد استثنایی حق درخواست طلاق از محکمه را خواهد داشت . ما پیش از این در پست شرایط طلاق به اراده مرد توضیح داده ایم که مرد چگونه و در چه شرایطی می تواند از محاکم درخواست طلاق کند . برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص موضوع طلاق به درخواست زن با اریکه عدل همراه باشید .

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

در این پست دپارتمان خانواده  اریکه عدل قصد دارد ضمن نگاهی به قوانین و مقررات مربوط ، به بررسی و تحلیل موضوع طلاق به درخواست زن ( شرایط طلاق گرفتن زن )  بپردازد . همانطور که آگاهی دارید در قوانین مدنی ما حق طلاق با مرد است و زن تنها در موارد استثنایی حق درخواست طلاق از محکمه را خواهد داشت . ما پیش از این در پست شرایط طلاق به اراده مرد توضیح داده ایم که مرد چگونه و در چه شرایطی می تواند از محاکم درخواست طلاق کند .  برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص موضوع طلاق به درخواست زن با اریکه عدل همراه باشید .

طلاق توافقی ، طلاق ، جدایی زوجین ، حقوق خانواده ، طلاق به درخواست زن ، درخواست طلاق از طرف زوجه

طلاق به درخواست زن ( درخواست طلاق از طرف زوجه )

مطابق قوانین کشور زن ( زوجه ) نیز می تواند در مواردی از دادگاه درخواست طلاق نماید ، وکیل طلاق و مشاور حقوقی طلاق شرایط طلاق گرفتن زن اینگونه شرح می دهد :

1- ناتوانی شوهر از پرداخت نفقه 

یکی از این موارد شرایط طلاق گرفتن زن ، ناتوانی شوهر در پرداخت نفقه است . طبق قانون اگر شوهر از پرداخت نفقه به زن خودداری کند و دادگاه هم نتواند او را مجبور به پرداخت نفقه کند ، زن میتواند از دادگاه درخواست طلاق کند . فرقی نمی کند که مرد از لحاض مالی به اصطلاح وضعش خراب باشد یا اینکه اصلا دلش نخواهد پول بدهد . در اینجا لازم است بگوییم که نفقه ، خرجی زن است که باید از سوی مرد تامین شود .  در این مورد دادگاه به شوهر دستور می دهد که زن را طلاق دهد اگر مرد به دستور عمل نکند دادگاه خودش به نمایندگی از مرد صیغه طلاق را اجرا می نماید .

2- عسر و حرج زن 

مورد دیگری شرایط طلاق گرفتن زن ،  عُسر و حَرَج زن است ، عسر و حرج به این معنی است که ادامه زندگی با مرد به خاطر مشقت و سختی فراوان امکان پذیر نباشد . حالا عوامل بسیاری می توانند این وضعیت را بوجود بیاورند .  تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی مثالهایی از عسر و حرج را ذکر می کند :

بیشتر بدانید!
ازدواج بدون اجازه پدر - استثنائات قانونی

-ترک زندگی خانوادگی توسط شوهر حداقل به مدت شش ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب

-اعتیاد زوج به مواد مخدر یا مشروبات الکلی

-حبس و زندان بیش از ۵ سال

-ضرب و شتم مستمر از سوی شوهر

-بیماری روانی و …

ماده ۱۱۳۰ ( اصلاحی 1370/8/14) در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

تبصره ( الحاقی 1381/4/29 مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام ) : عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقتت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد:

۱- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

۲- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

۳- محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.

۴- ضرب وشتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

۵- ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

۳-غیبت شوهر بیشتر از چهار سال

به گفته وکیل خانواده و مشاور حقوقی طلاق یکی از شرایط طلاق گرفتن زن مفقود الاثر بودن شوهر است . مطابق ماده 1029 قانون مدنی اگر شوهر زنی چهار سال تمام  غایب مفقود الاثر ( کلا گم شود ) باشد این زن می تواند تقاضای طلاق کند . اجرای این ماده نیاز به انجام شرایطی دارد ، مثلا باید در روزنامه اگهی منتشر شود و خبری از شوهر نامبرده نشود .

ماده ۱۰۲۹ – هر گاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد زن او می‌تواند تقاضای طلاق کند. در این صورت با رعایت ماده ۱۰۲۳حاکم او را طلاق می‌دهد.

۴-وکالت زن در طلاق ( حق طلاق)

حتما شنیده اید که فلان زن حق طلاق را از شوهرش گرفته است یا فلانی شرطش برای ازدواج این است که شوهرش به او حق طلاق بدهد . خب حالا وقتش رسیده است که توضیح آن را به عنوان کی از شرایط طلاق گرفتن زن ، از زبان وکیل پایه یک دادگستری بشنوید :  وقتی کسی می گوید حق طلاق را گرفته است این اصطلاح صحیح نیست چون حق طلاق یک حق غیر مالی است و مرد نمی توان حق طلاق را به کسی انتقال بدهد ، منتها ماجرا از این قرار است که مرد در زمان عقد در سند ازدواج به زن وکالت می دهد که خودش را طلاق دهد .

حتما برخورد داشته اید که شخصی به دیگری وکالت می دهد تا ماشین یا خانه اش را بفروشد ، اینجا هم همین اتفاق می افتند مرد به زن اجازه می دهد تا به نمایندگی از او درخواست طلاق کند .

۵-طلاق توافقی  ( طلاق با توافق زوجین )

در صورتی که زن و شوهر با هم توافق کنند که طلاق بگیرند باز هم باید به دادگاه مراجعه کنند ، منتها در این حالت دادگاه موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع می دهد .در این موارد طرفین می توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مزبور مطرح کنند . در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق ، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می کند . همانطور که وکیل خانواده شما بیان نمود در طلاق توافقی مداخله مرکز مشاوره لازم است . بعد از  این مرحله دادگاه گواهی عدم سازش را صادر می کند .

برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص مهریه ، به پست مهریه زوجه و روشهای وصول مهریه که در وبسایت اریکه عدل منتشر شده است ، مراجعه نمایید . شما همواره می توانید با استفاده از بخش مشاوره حقوقی آنلاین با انتخاب دسته بندی دپارتمان خانواده سوالات خود را مطرح کنید و به صورت کاملا رایگان پاسخ های تخصصی و مستدل دریافت نمایید .

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

2 پاسخ

  1. نقش محوری زن در ادامه یا قطع رابطه زناشوئی

    همانطور که قبلاً نیز نشان داده ایم حتی در جبری ترین ازدواج ها هم انتخاب در نزد زن است چه در تن در دادن به رابطه جنسی و چه در ادامه زندگی زناشوئی و چه در طلاق. در اینجا مرد سالارانه ترین قوانین مدنی هم در عمل عاجز می ماند. زن اگر قلباً میل به ادامه زندگی زناشوئی نداشته باشد علیرغم هر قانون و عرفی مرد را به طرز بغایت هنرمندانه ای وادار به طلاق می کند و اگر هم قلباً مایل به ادامه زندگی باشد حتی ده هوو را هم پذیرا می شود و این نکته ای بغایت دقیق است که بشر منطقی امروزه از حس و درک و باورش بکلی غافل شده است و به همین دلیل بازیچه حقوق مدنی گردیده و به دنبال شعارهای بی نتیجه و مضحکی به راه افتاده است : حقوق برابری زن و مرد، حق طلاق، حق سقط جنین،حق اشتغال و امثالهم.

    استاد علی اکبر خانجانی

    کتاب فلسفه وجودی زن ص ۱۹

    1. آقا رضای عزیز از اینکه مستند و دقیق کامنت می گذارید سپاسگذاریم. اما دقیقا متوجه منظور شما نشدم . شما میفرمایید چون زنان در باطن امر اختیارات بیشتری دارند نباید به دنبال احقاق حقوق خود باشند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟