منو

موسسه حقوقی اریکه عدل

بررسی اجازه پدر در ازدواج دختر

بررسی اجازه پدر در ازدواج دختر ، اذن ولی در نکاح
بررسی اجازه پدر در ازدواج دختر ، اذن ولی در نکاح
اجازه پدر در ازدواج یا به زبان حقوقی اذن ولی در نکاح یکی از ارکان اصلی عقد نکاح و ازدواج می باشد . ممکن است برای خیلی ها این سوال مطرح باشد که اجازه پدر در ازدواج تا چه اندازه اهمیت دارد ؟ آیا می توان بدون اجازه پدر ازدواج نمود ؟ آیا مواردی وجود دارد که اجازه پدر از بین برود ؟ در صورتی که پدر در قید حیات نباشد تکلیف چیست ؟

فهرست مطالب

آخرین مقالات در ایمیل شما

با خبرنامه ما به روز باشید!

اجازه پدر در ازدواج یا به زبان حقوقی اذن ولی در نکاح یکی از ارکان اصلی عقد نکاح و ازدواج می باشد . ممکن است برای خیلی ها این سوال مطرح باشد که اجازه پدر در ازدواج تا چه اندازه اهمیت دارد ؟ آیا می توان بدون اجازه پدر ازدواج نمود ؟ آیا مواردی وجود دارد که اجازه پدر از بین برود ؟ در صورتی که پدر در قید حیات نباشد تکلیف چیست ؟ در این پست دپارتمان خانواده موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل قصد دارد به تحلیل  موضوع اذن ولی در نکاح دختر پرداخته و به سوالات فوق به شکل ساده و قابل فهم پاسخ دهد . با ما همراه باشید .

بررسی اجازه پدر در ازدواج دختر ، اذن ولی در نکاح

منشاء اجازه پدر در ازدواج دختر چیست ؟

قبل از هر چیزی باید توضیح بدهیم که در اصل چرا دختری که بخواهد ازدواج کند به اجازه پدرش احتیاج دارد . در حقیقت این موضوع از مواد قانونی قانون مدنی سرچشمه می گیرد . در ماده 1043 قانون مدنی آمده است :

نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه‌ی پدر یا جد پدری او است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه‌ی او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آن‌ها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

نگران نباشید !  بر سر قولمان در خصوص ساده سازی مطالب هستیم !  همانطرو که مشاهده می کنید ، به موجب این ماده قانونی ، یکی از شراط صحیح بودن ازدواج ، رضایت و اجازه پدر است . یعنی هر دختری که باکره باشد برای اینکه بتواند ازدواج کند ، حتما باید پدرش اجازه بدهد . اگر بدون این اجازه ازدواج سر بگیرد و در دفترخانه ازدواج ثبت شود ، هم عروس و داماد مجرم هستند و هم سردفتری که این ازدواج را ثبت کرده است .

بیشتر بدانید!
عسر و حرج و موارد آن چیست ؟

اگر پدر در قید حیات نباشد تکلیف چیست ؟

اگر پدر دختر فوت کرده باشد ، همانطور که در ماده 1043 قانون مدنی مشاهده می کنید اجازه ازدواج دختر به جدی پدری می رسد . منظور از جد پدری ، پدربزرگ دختر از طرف پدری است . در این مواقع پدربزرگ جایگزین پدر می شود و به جای او اجازه ازدواج را صادر می کند و در دفتر خانه ازدواج هم حاضر می شود .

استثنای اجازه پدر در ازدواج

درست است که قانون ازدواج دختر را بدون اجازه پدر صحیح نمی داند اما یک استثنا برای این موضوع وجود دارد و آن باکره نبودن دختر است . اگر دختر باکره نباشد می تواند بدون اجازه پدر و به دلخواه خود ازدواج نماید .

حال این سوال پیش می آید که منظور از باکره نبودن چیست . آیا دختر فقط از طریق ازدواج باید بکارت خود را از دست داده باشد تا در اجازه پدر در ازدواج موثر باشد یا اینکه فرقی نمی کند و به هر طریقی که بکارت خود را از دست داده باشد اجازه پدر در ازدواج از بین می رود  .

تا سال 1363 در خصوص این موضوع بین دادگاه ها و دفاتر ازدواج به شدت اختلاف بود . عده ای معتقد بودند که منظور ماده 1043 در این خصوص فقط از دست بکارت از طرق مشروع ( یعنی ازدواج ) است و برخی دیگر می گفتند نه ! منظور این است که دختر باکره نباشد حالا فرقی نمی کند از دست دادن بکارت از طریق مشروع بوده است یا غیر مشروع .

هیات عمومی دیوان عالی کشور در سال 1363 برای پایان دادن به این اختلافات یک رای وحدت رویه صادر کرد که برای تمام دادگاهها لازم الاتباع است . به موجب این رای وحدت رویه :

….. مشروعیت دخول قبل از عقد ، شرط شحت عقد و یا شرط سقوط ولایت پدر نیست و دخول ، مطلقا (مشروع باشد و غیر مشروع ) سبب سقوط ولایت پدر می باشد .

خب همانطور که شاهد هستید رای وحدت رویه بالا می گوید فرقی نمی کند که دختر به چه شکلی و در چه شرایطی باکره گی خود را از دست داده باشد . در هر صورت دیگر نیازی به گرفتن اذن پدر برای ازدواج ندارد . به عبارت دیگر اجازه پدر در ازدواج دختر ساقط می شود .

بیشتر بدانید!
علائم و نشانه های زندگی زناشویی ناسالم

چطور بدون اجازه پدر ازدواج کنیم

اثبات اینکه دختر باکره نیست نیز باید از طریق محاکم خانواده و تشخصی پزشکی قانونی انجام شود . یعنی شما نمی توانید به دفترخانه ازدواج بروید  و بگویید که من باکره نیستم پس در نتیجه اجازه پدرم ساقط شده است و شما باید ما را عقد کنی !

درست است که این مساله در قانون وجود دارد و حق قانونی دختر است اما در عمل دفترخانه های ازدواج این کار را انجام نمی دهند . البته حق هم دارند چون خودشان این صلاحیت را ندارند که دختر را به پزشکی قانونی بفرستند و بعد نتیجه آزمایش بکارت را به عنوان دست آویز تنظیم سند ازدواج استفاده کنند .

فقط دادگاه ها و مراجع قضایی می توانند شما را به پزشکی قانونی ارجاع دهند . این مسائل قبلا باید در دادگاه مطرح شوند و به اثبات برسند تا بعدا دختر بتواند از آن استفاده کند و بدون اجازه پدر ازدواج کند .  این بهترین و عقلانی ترین راه است .

اگر دختر بدون حکم قضایی این کار را بکند ممکن است پدرش بتواند براحتی عقد ازدواج او و شوهرش را باطل کند . پس بهتر آن است که دختر قبل از هر چیز با گرفتن یک وکیل خانواده متخصص ، به دادگاه خانواده مراجعه کرده و در این خصوص حکم بگیرد .

البته ما در پستی جداگانه موضوع ازدواج بدون اجازه پدر را بررسی خواهیم کرد . برای آگاهی بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید .

ادامه دارد ….

 

ارزیابی هوشمند مهاجرتی!

ارزیابی مهاجرتی بر اساس سالها تجربه وکلا + ارائه نتیجه در لحظه بدون نیاز به انتظار

مشاوره مهاجرتی
با اهل فن!

جای سوال شما بین 2600+ موضوع مطرح شده در انجمن مهاجرتی اریکه عدل خالیست! 

این مطلب به کارتون اومد؟
استفاده از تجربه ها
2600+
گفتگو و
تبادل نظر
در انجمن مهاجرتی آنلاین اریکه عدل
با وکلا و افراد دارای تجربه گفتگو کنید....
موارد مرتبط برای بررسی بیشتر:
مشترک خبرنامه ما شوید!
آخرین آپدیت ها را بگیرید و از بهترین ها بیاموزید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟

با بهترین وکلای ما وقت آنلاین رزرو کنید یا اینکه سوال خود را در سامانه مشاوره اینترنتی مطرح کنید...

در اریکه عدل بیشتر از 1200 مطلب حقوقی و مهاجرتی منتشر شده.
ما به شما کمک می کنیم که خیلی سریع چیزی که لازم دارید را پیدا کنید...

چون نظر شما مهمه! اطلاعات این صفحه کاربردی بود؟